Jump to content
Annons

Hur får man midikeyboard att spela i den takt man spelat in i utan att använda auto quantize?


Freddy H-K

Recommended Posts

När jag inte använder auto quantize så spelas inte det inspelade midispåret upp i takt fast jag spelat in det i takt. Anledningen att jag undrar är för att jag har en gammal låt då jag spelat in i mick utan något klick, så därför kan jag inte använda auto quantize nu när jag vill sätta midi till. Jag använder Cubase AI 4

Hoppas någon kan hjälpa mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antingen:

1. Latensproblem. Har man hög latens och/eller spelar in med mjukvarusynt med påslagna effekter, blir det väldigt segt och svårt att få saker i takt.

2. Väldigt ofta låter det som att man spelar i takt vid inspelningsögonblicket - trots att man faktiskt inte gör det. Midi-noter är extremt känsliga för minsta lilla felspelande. (Har själv spelat mycket piano och synt, och det tar otroligt lång tid att lära sig spela så alla nötterna snatchar helt rätt i kvantisering - om man spelar väldigt komplexa saker.)

3. Annars är det samma som gäller för att få en gitarr att spela i takt med musiken. ☺️

edit: ps. Det ÄR galet svårt att göra pålägg på någonting som inte är inspelat till klick. Själv tvärvägrar jag att göra t.ex. syntpålägg efter inspelning om inte personen i fråga spelat in efter klick. Jag har haft singer-songwriters som inte vill (kan) spela in till klick, och de klarar inte ens av att göra pålägg på sin _egen_ musik p.g.a. frånvaron av klick (under inspelning).

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag håller på Cathrines teori att du har fördröjning i systemet som gör att det inte timar till det som redan är inspelat.

Jag håller däremot inte med om att det är besvärligt att lira in på känsla till förinspelat, dvs utan klick. Det går allt men man får spela upp sig nån timme eller så 😄 så man blir varm i kläderna. Men då när det svänger 100 då är det gött istället så det är lönt att ta den omvägen ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen:

1. Latensproblem. Har man hög latens och/eller spelar in med mjukvarusynt med påslagna effekter, blir det väldigt segt och svårt att få saker i takt.

Man kan även säga latency så att alla förstår vad man menar. I övrigt håller jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag reagerar på en sak; Du använder auto quantize - något som om jag inte kommer ihåg fel, korrigerar timingen enligt kvantiseringsinställningen - i realtid. Om du inte har lyckats pricka in precis samma timing och tempo, så kommer det aldrig att kunna bli rätt. Om du stänger av auto quantize, så kommer det du spelar in att spelas upp precis som du spelade in det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Man kan även säga latency så att alla förstår vad man menar.

Man kan säga vad man vill. Forumspråkpolis kan du leka någon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Latens är svenska för latency 🙂

Jamen det är lätt att räkna dom som säger latens istället. Nänä, latency säger man om man inte vill göra sig märkvärdig. Fast det vill man ju, jag kommer att säga latens minst fem gånger om dan hädanefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre att bidra med något konstruktivt och försöka hjälpa TS, än att anmärka på ett ord - som dessutom används på ett korrekt sätt...? 😏

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre att bidra med något konstruktivt och försöka hjälpa TS, än att anmärka på ett ord - som dessutom används på ett korrekt sätt...? 😏

Tror du missade den humoristiska tonen i mitt inlägg. Typ bollen bara flög förbi dig på två meters avstånd och du såg den inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken humoristiska ton? Sådant syns inte i text, så jag har inte missat någonting alls.

Det finns en anledning till att de flesta använder smileys för att förmedla någon form av känsla tillsammans med den torra texten, när andemeningen behöver förtydligas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min religion förbjuder mig att använda smileys, men jag tror inte att det skulle hjälpa med en jättelik smileykeps när det gäller dig. Förresten vet alla att du bara hänger här för att kränga prylar. Gör du musik överhuvudtaget? Näe, just det…

Provar en smiley ändå, en s.k latens-smiley.

😆

P.S halleluja, det gick att ignorera din signatur, den var lite skrikig. Köp annonsplats istället, snålo.

Redigerat av Kpax
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

jag heter Rajiv om det är mig du menar??

Är det indiska för fredrik?

Alltid lika uppenbar vilket nick du än gömmer dig bakom. Går bussarna bra nu för tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...