Jump to content
Annons

vart ha lyssningsposs i denna lägenhet? (uppdaterad!)


Martin

Recommended Posts

Annons

Övre högra hörnet på ritningn om det går.

post-19551-0-16034800-1411083960_thumb.png

Tänkte ha sängen där men det går alltid att offra om du kan förklara varför det är bätttre 🙂

Det rummet är på 11 m2, det stora på 15 m2.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller definitivt med adrumdrum.

Kör man efter dead-end/live-end, låter rummet större om det är så långt som möjligt till väggen bakom dig, vilket ofta gör att du sitter på en av kort-sidorna. Även mer idealiskt då du inte har några fönster på de tre väggarna (vid mixplatsen) om vill du smacka upp t.ex. Auralex-absorbenter, så slipper du limma över fönstren. :-)

(Jag ska faktiskt själv skaffa diffusorer att har på kortsidan bakom mig, om ett tag, när jag gjort om i studion. Har just nu endast absorbenter på väggen framför, samt basfällor i övre hörnen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att jag blivit nedpetad ganska långt i kösystemet på denna 🙁

Har varit bostads"lös" i 2 år nu. BÖrjar bli drygt. Orkar inte.... så det kanske inte blir denna heller.

Finns en etta i samma område som det är lite mindre poäng på, men gillar inte o bo på markplan med utsikt mot bilar och skit. Jag hatar oljud. skönt o bo på höjden på innergård så man slipper massa ambient-skitljud.

men tack för svaren ändå bara o hålla tummarna. just nu bor jag på 3m2 typ i en garderob fan.

Den andra ser ut så här iaf,

kTyrlbE.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bästa platsen akustiskt sett är ju mitt på kortväggen längst in i rummet, fast där inne vill man ju även ha sängen... Kan man ha en loftsäng ovanför?

Soffa mitt på långväggen, med TV på kortväggen mellan hall och kök. Litet matbord vid fönstret.

Trevligt med trädgård!!! Perfekt för öl och spela akustiskt varma sommarkvällar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med föregående talare om mixplatsen. Lugnt i mitten längst ner! 🙂 Viktigt att prioritera musik-skapande/producerande. 😉

Fem meter är å andra sidan rätt mycket, så kanske en skiljevägg ifall du vill ha mer utrymme för annat. Vet inte hur mycket musikgrejjer du har heller. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Fem meter är å andra sidan rätt mycket, så kanske en skiljevägg ifall du vill ha mer utrymme för annat. Vet inte hur mycket musikgrejjer du har heller. 😊

Med tanke på att lägenhetens totala yta är 41 m2 kan skalan vid sidan aldrig stämma. Då skulle ju rummet i sig hamna på minst 50 m2. Gissningsvis är rummet strax över 20, alltså är kortväggen sådär strax över 3 m.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har flyttat in nu, här kommer lite ritningar... som jag tänker mig.

Problem: Inga stora basfällor, hur blir basen?

- Osymmetrin med köket, som jag iofs tycker låter bättre för att det inte blir en stående våg mellan sidoväggarna, men basen får inget "stöd" i lyssningsposs. Men det är ju iofs bra att inte få nån förstärkning!

- Basen överlag i rummet, räcker det med möblemanget?

Har svårt att få upp stora tunga grejer, eller basfällor, blir 4-6 cm absorbenter max. Vill inte heller sätta upp en bit ut från väggen och förlora yta, svårare och sätta upp dessutom. Det ska vara trevligt och bo (Y)

är btw förvånad över bassvaret i rummet, det är nästan ingen bas alls är min reaktion. mycket bas slipper nog ut i köket och hall som är öppna i sin planlösning! + alla fönster (som läcker stort under 100 hz)

od0rVVX.png

rsqfNQl.jpg

HI877mY.jpg

0Osuedf.jpg

gsx3v9w.png

MlS2iHf.jpg

Med tanke på att lägenhetens totala yta är 41 m2 kan skalan vid sidan aldrig stämma. Då skulle ju rummet i sig hamna på minst 50 m2. Gissningsvis är rummet strax över 20, alltså är kortväggen sådär strax över 3 m.

helt rätt, rummet var 5,6 x 3,45 meter typ! 🙂 se nya ritningarna jag gjort!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...