Jump to content
Annons

Varför låter det illa?


Nikk Dust

Recommended Posts

Som vanligt funkar det inte...

Vad gör jag fel?? Inspelning eller mix? Det låter skit!

Lyssna på dessa i era system. Det börjar bli för invecklat, å inte så roligt

att göra musik som det borde... Eller så skiter man i hur det låter och kör ändå.

Jag vete fan...

https://www.youtube.com/watch?v=BqYnUUXXr0I

https://www.youtube.com/watch?v=AR-k7R1Pv38

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tycker det låter jävligt bra. men väldigt modernt. mer mellanregister och mer botten va. det är för prydligt, för mycket seperation, för skarpt. iaf om du vill ha ett mer retro sound

Hur skulle du vilja att det lät? Kan du ge exempel på 'ungefär sisådär' som du skulle uppskatta?

han gav ju wolfmother som en referens

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo .. Hittar lite fel ..

Du ni, använder på tok för mycket Kompressor på låtarna..Spec Basen ..den får låtarna att drunkna..Menar att den tar över dom Rena partierna ..

Lite som House Music .. Här pratar vi Rock .Och du matar basen alldeles för mycket så sång och annat material försvinner ..Ner med basen bort med Kompressor Börja där.. För i Shake it . Försvinner Sången .. Har du en MultiKompresor på master ?..Den ska bara Verka lite när det gäller Rock..Bara jämna ut Toppar inte trycka ner låten i Dojan.. Skillnad på Hipp Hopp och Rock ..Lufta låtarna mer..Vet inte vad ni har på Kanalerna.. Bas mindre Komp..Helt enkelt Höj sången på Shake it.. Så får vi se vart ni hamnar..

Link to comment
Dela på andra sajter

en idé, har inte testat det själv så det kanske inte alls funkar.

Pröva att bussa hela mastern så du har dubbla kopior av hela låten. PÅ bussen lägger du först en console emulator (så som Slates eller min favorit and go-to Waves NLS), cranka det utav helvete, sen efter det aplicerar du tape emulator, tex (min favorit) Satin. Avsluta med en kraftig HP och LP. Typ upp till 400-500hz ioch ner till typ 1-1,5khz. Blend to taste! 🙂

obs, jag har som sagt aldrig testat det här, och är nog 75% säker på att det inte blir bra. Men det skadar ju inte att testa? Du vill ju få ett "dåligt ljud" ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

han gav ju wolfmother som en referens

gah 🤪

---

Tycker Shake it off låter ganska nära ljudet av dom band du nämnde, Nikki. Cocaine har lite hög 'hånkig' bas blandat med lite veka trummor.

Det jag saknar mest är drivet. Dom band du nämnde har mer 'lokomotiv' i kompet liksom, mer ryggrad.

Hur något upplevs ligger lika mycket i framförandet som i klangbilden efteråt. Så det behöver inte vara ljudet som jävlas.

Ska man försöka isolera vad som inte funkar så .. det blir så mycket små detaljer som måste gås igenom och radas upp, blir lite svårt på ett forum. Så det blir att man bara ger 'generella' bilder såhär.

Men sämre har man hört. Mycket sämre 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl glömma gammalt groll å jobba på nya låtar då.

Tack allihopa för att ni fått mig på bättre tankar, samt fått lite sug tillbaka 🙂

Uppskattas stort och heligt av en som tvekar på sig själv..

.. och är det så att det känns pilligt/jobbigt, så testa att lämna över jobbet (inspelning/ljudskruvande m.m.) till nån ni litar på. Så kan ni ägna er åt det göttiga.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten i Waves "analoga" pluggar kan man välja 50 eller 60hz. Vad skall man ta??

Dom där knapparna ska ge ifrån sig ett slags brus/brum som ska efterlikna de effekter som ljudet får när det skickas genom analog apparatur. Tyvärr har Waves fuskat rätt bra, för det är mest bara transparent brus som kommer, det är ingen karaktär i signalen och det låter inte som analogt. Ja själv föreslår du väljer "off" helt enkelt.

Annars är 50hz efterliknande det europeiska strömnätet, medan 60hz kör man med i staterna. Same shit, different frequency bara.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnade lite på wolfmother. nu är inte jag som någon mixexpert eller så men tycker det låter som att sången har mycket plats i övre mellanregistret, guran mer i det undre och basen ganska kraftig i de övre basregistret... elgitarren verkar även liras med tone-ratten neddragen. detta i wolfmothers musik då. fick intrycket av att din musik var lite tunnare med fattigare mellanregister samt att sången var för skarp i diskanten. hoppas du hittar soundet du söker; det du har nu är dock schysst som det är.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...