Jump to content
Annons

Spela in trummor & gitarr i hus


NutCase

Recommended Posts

Kan man spela in trummor och gitarr (Marshallstack) om man bor i hus? Jag tänker mig en källare, eller vanligt rum eller till och med attefallshus. Om vi tänker oss att man bor i ett villaområde där man bor hyfsat nära varandra (inte isolerat på landet så klart).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Självklart kan du göra det. Frågan är vilka prioriteringar du har. Grannsämjan eller soundet. Tar du källaren lär det väl skona de kringboende i högre utsträckning, men då kvarstår problemet hur akustiken är där nere. Är det stenväggar utan någon befintlig dämpning någonstans e.d kan det inte rekommenderas t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju lite, eller kanske enbart på grannarna. Är närmaste grannen stor och otäck o kommer o sätter igång att spöa dig är det ju stora problem. Andra grannar kanske inte bryr sig. Trummor är nog värre störande än elgitarr… Marshallstacken kan nog låta bra även om du inte drar på mastern på max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar både trummor o elgitarr o bas i egen kåk med ganska nära till grannarna. Men jag låter bli att göra det på sena kvällar.

I en annan tråd har jag läst att det gör väldigt mycket om man kan dämpa fönstren inifrån… Det är genom glaset det mesta ljudet slinker ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte skrivit att min prioritering är soundet före grannsämjan. Min poäng var ju just om det var möjligt. Måste väl finnas massor med människor som lirrar trummor och elgitarr i sina hus?

Som sagt - självklart. Jag brukade själv öva trummor några timmar om dagen i ett hus beläget i en mindre by med grannar nära inpå. Det var givetvis inte uppskattat, men man måste ju öva. Dock var det övervåningen, men det kunde höras ca 500 m längre bort enligt vittnesmål. Nu kör jag enbart digitalt i hemmet med trumpodie i lgh. De akustiska kiten står uppställda i industrilokaler där det inte finns en jävel.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag spelar in både trummor och gitarr hemma. Men trummor kan jag inte spela in 24/7 då jag är osäker på hur mycket det stör grannarna om jag spelar mitt i natten. När man skelar in gitarr och vill köra med mycket slutstegsdist så kan man ju använde en Marshall pover brake, eller liknande. Då kan man driva slutsteget hårt men ändå få ner volymen så att man kan ha koll på soundet bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag fattar att detta är en väldigt teoretisk fråga. Handlar ju i slutänden om den enskilda situationen. Men visst går det väl att isolera ett rum/källare/garage tillräckligt och till en hyfsat billig peng för att isolera bort det värsta?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo det går ju. Men det beror lite på när huset är byggt också. Ett äldre hus kan vara både bättre och sämre än ett nyare. Har man ett riktigt gammalt hus så är oftast virket ganska så överdimensionerat, men har man hus från 60-talet så kan det vara tvärtom.

Är väggarna tjocka men fönsterna tunna så kan det ju räcka med en glastuta till på fönstret eller att byta till isolerande glas.

En källare kan i bland vara det bästa stället och i bland det sämsta med. Hyrde ett hus förut där ljudet av någon anledning verkade sprida sig lättare till grannen när jag hade trumsättet i källaren. Samma sak när jag högg ved där nere. Vet inte om det hade med en lerig jord och en ganska tunn yta mellan bergs grunden och ytan på marken.

Så svaret blir nog att det helt beror på huset och hur mycket ljud du kan låta läcka utan att störa grannar. Så frågan blir lite som om du skulle fråga hur stort ett hus är. 😉

Fast om du menar att du vill få ett bra ljud i rummet och inte behöver bry dig om att ljudet läcker ut så är det en helt annan fråga.

Det finns ju färdiga trummbås man kan köpa om man har plats för dem i något rum med iofs. De hjälper nog både för att få ett skönt ljud i rummet och att få ner ljudnivån från trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...