Jump to content
Annons

Automation med low pass filter


Hakkuun

Recommended Posts

Tjena! Jag har gjort elektronisk musik i ett par månader nu, och något jag alltid har haft problem med är automation av low pass-filter. När jag går från låga till höga frekvenser under automationen uppstår en hel del geggiga ljud som verkligen förstör automationen. Det jag använder filtret på är ett lager av 4 syntar, och jag har eq:at varje synt individuellt och sedan skickat dem till en bus, och även eq:at bussen, och skärt ner där jag hör dessa ljud. Men även om jag skär ner de frekvenserna med stor överdrift finns ljuden fortfarande kvar, men i lägre volym.

Är det någon som vad detta kan vara för problem? Finns det kanske något som är viktigt att tänka på vid denna typ av automation, som jag helt har missat? Eller kan det kanske ha att göra med de effekter som sätts i bussen? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lägg upp en ljudfil om du vill få ännu bättre svar, men jag brukar ibland även automatisera brantheten på filtret för att inte få filterringningar, eller helt enkelt köra på ett typ 6dB/oktav filter, sedan börjar relativt lungt innan effekten ska höras för att få det jämt och sen göra det snabbare där effekten ska vara tydlig, lägger du på ex whitenoise samtidigt som är vanligt så maskerar du även en del missljud som kan se.

Och btw så är det lowcut filter eller hi-pass som det heter 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...