Jump to content
Annons

Tappar volym vid export


Paul

Recommended Posts

Hej,

När jag exporterar en mastrad fil och sedan spelar upp den i annan spelare än cubase så är den mkt lägre i volym.....varför blir det så?

Jag gör följande steg.

  1. Exportera mixen i realtid som wavfil
  2. Lägger på ozone 5 som plug på wavfilen och gör en snabbmastring....mest för att få upp volymen. Här låter det riktigt bra och högt.
  3. Exporterar igen i realtid som wavfil.
  4. Lyssnar på den nya wavfilen med tex wmp eller ngt annat. Och här blir volymen genast lägre igen.

Ngn som vet vad detta kan bero på?

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, jag har högsta möjliga volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir/är alltid lägre volym i en DAW när man producerar och mixar. Det ska vara så. 🙂 Detta för att få s.k. headroom till alla kanaler så inte main-mix slår över noll dB.

Har du vansinnigt mycket lägre volym och har problem att få upp volymen utan att det distar, behöver du komprimera/limitera mer/bättre på kanaler och bussar, så transienterna inte blir så utstickande. Tänk på dock att för mycket limitering och hård komprimering dödar djupet och skapar en platt(are) och livlös(are) ljudbild. (Ibland vill man ha det plattare, och ibland inte, beroende på musikgenre.)

Men annars ska det som sagt vara lägre volym på en mixning än en mastring. 🙂

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir/är alltid lägre volym i en DAW när man producerar och mixar. Det ska vara så. 🙂 Detta för att få s.k. headroom till alla kanaler så inte main-mix slår över noll dB.

Har du vansinnigt mycket lägre volym och har problem att få upp volymen utan att det distar, behöver du komprimera/limitera mer/bättre på kanaler och bussar, så transienterna inte blir så utstickande. Tänk på dock att för mycket limitering och hård komprimering dödar djupet och skapar en platt(are) och livlös(are) ljudbild. (Ibland vill man ha det plattare, och ibland inte, beroende på musikgenre.)

Men annars ska det som sagt vara lägre volym på en mixning än en mastring. 🙂

Problemet är inte att mixen är lägre än mastern. Problemet är att mastern är lägre i en spelare utanför cubase än när jag spelar mastern via cubase.

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det samma volym ifall du:

1. exporterar låten

2. importerar låten som wave i nytt projekt med alla reglar på 0

I en DAW kan du ju dra upp signalen en bra bit över 0, vilket gör att det blir högre volym än "max" i t.ex. Windows Media Player eller Quicktime.

Jag skulle prova och öppna filen i en wave-editor så man kan se hur filen faktiskt ser ut. Testa även att normalisera (i wave-editor), och se ifall du får högre volym i extern spelare. Eller testa annan upplösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är svårt att lyssna med t.ex. VLC, då det inte finns något uppenbart noll-läge i den spelaren: d.v.s. att volymen där inte har någon referens och ljudet kan upplevas som lägre än i ens DAW. Men, man upplever det nog bara som lägre - låter det bra, så är det bra:-)

Jag brukar referens-lyssna på mixarna i mitt DAW. Lägger alla någorlunda mixade versioner tillsammans i ett nytt projekt och A/B-lyssnar mellan dem.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...