Jump to content
Annons

Midas M32?


Bullerbyn

Recommended Posts

Annons

Om man inte har behov av komplicerad ruttning av signalen till inspelningsmediet i kombination med lyssning (t.ex. om flera musiker inkl trumset spelar in samtidigt), då brukar livebord räcka rätt bra.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju funderat av och till över ett eventuellt bord i studion men det känns fortfarande som om det blir en betydligt flexiblare setup med lösa preamps som vi kör nu. Tycker det går utmärkt att jobba med mus å tangentbord samt externa preamps. Fördelarna är ju att det går att enkelt byta ut och köpa nya grejer i nuläget. Sitter man med ett bord som känns gammalt och förlegat om 5 år så får man ju börja om från scratch så att säga?!? Dessutom är jag osäker på huruvida arbetsförfarandet blir krångligare än i nuläget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog på hur du jobbar nu, i detalj. Vi vet inte det 🙂

Några nackdelar som håller mig borta från mixer är .. du får köra alla post-fader effekter antingen med mixerns inbyggda effekter, eller externa burkar. Då talar vi reverb, chorus, delay, flanger/phasr, side-chaining osv.

Du måste välja om du vill köra brytjacks-effekter i dator eller köpa hårdvara där med.

Du förlorar total recall möjligheten.

Du kommer nog tvingas till mer organiserat tänkande; t.ex. om en kanal inte låter nåt, är det på grund av att en annan kanal är solad i datorn? eller på mixern? eller både och?

Mjukvaran innehåller ju en mixer i sig, och den kan man inte koppla bort. Så om du ska spela in måste du rutta signalen rätt både i hårdvaru-mixern och sen i programmets mixning med. Samma sak med utgångar.

Du får fundera ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick förmodligen med allt som gör att jag antagligen aldrig kommer skaffa ett bord. Men som sagt, jag blir lite sugen då och då, tills jag inser att jag bara får mer arbete och inte ett enklare flow. Möjligtvis den dagen det finns ett bord eller en kontrollyta som direkt kan mappa rubbet från Cubase.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ouch, vilken glädjedödare man är ibland. 🤪 Men I know the feeling. En mixer är rena ögongodiset, väcker såå mycket idéer, känslor och scenarion.

Eller så går man över till analoga modellen: skaffar en 48 kanals digital-bandare á la Radar, Roland R-1000, Tascam X-48 eller JoeCoe Blackbox, och sen kör mixer utöver det. Reverb kan man köra ifrån en separat dator med många in/outputs, men lite outboards behövs nog.

Kontrollytor med nästan helt analog utformning som kan komma åt "allt" i Cubase finns iofs redan: Euphonix System 5-MC m.fl.

system5mc.gif

Fast ja, det kostar nog lika mycket som en begagnad SSL/Neve inkl underhåll ... 🙁

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 24-kanals livemixer i min elektroniska studio och det har absolut sina nackdelar. Jag började i slutet av 90-talet med hårdvarusyntar och effekter, men har mer och mer kommit på mig själv att jag använder mer och mer mjukvara och allt mindre hårdvara. (Har faktiskt sålt av en del hårdvara, ska nog sälja mera.)

(Och jo, det gäller att hålla lite i hatten när man pillar med patchbays, mixerbord och ljudkort - så man inte skapar intern rundgång. Det måste vara ett av de topp 5 jobbigaste ljuden i världen. *vet* 😄 )

Om man har studio där man har kontrollrum och spelar kanske in ett helt trumset, gitarr, sång och sånt samtidigt - så absolut ska man ha mixer.

Men skulle jag börja skaffa prylar idag (och inte spela in ett helt band), skulle jag nog satsa på en setup utan mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...