Jump to content
Annons

Behöver verkligen hjälp! (folk som kan metal)


Terror

Recommended Posts

Jag börjar bli lite smått deprimerad och förbannad på mig själv..

Jag har mixat sedan sommaren 2010.. det är alltså ca 4 år nu.. men ändå så är jag inte "bra". Jag förstår att det tar mååånga år för att komma upp till en professionell nivå, men det känns verkligen som om jag står still, som om det är något jag missar/missat. Jag blir så trött på mig själv! Jag borde vara bättre än vad jag är!

Jag mixar varje dag, prövar nya saker, läser om mixning i böcker och på nätet, tittar på tutorials, fixar massa olika profiler till min Kemper, testar massa nya drum samples, testar olika pluggar för att få tightare basljud.. men jag når fortfarande inte dit jag vill.

Jag har ändå kommit så pass långt att jag "hör felen" i mina mixar, speciellt när jag referenslyssnar, men jag kan fortfarande inte komma dit jag vill.

Vi tar ett exempel: Det här är en utav låtarna för mitt bands kommande EP. Ingen sång ligger på än, men de mesta annars är klart. Det saknas lite piano och stråkar, men resten är typ klart. Jag gjorde en snabbmix och det låter såhär

https://dl.dropbox.com/s/2k888aep7l7kzag/Track%202.mp3

Det jag stör mig mest på är basen och gitarrerna. Gitarrerna är inspelade med en Kemper. Engl Savage till vänster och Mesa dual recto till höger.

Hur än jag gör så låter det "amatörigt". Basen ligger helt fel, men jag vet fan inte hur jag ska göra det! Jag följde "Systematic mixing guide" och det hjälpte en del, men jag är ändå inte nöjd. Jag försöker också att referenslyssna mycket, speciellt när jag skruva nivåer och EQar gitarrer. Gitarrerna stör jag mig på, jag får inte bort fizzet, även om jag gjort miljoner EQ-cuts runt 5khz på båda, det finns fortfarande lite kvar.. och då hade jag inte ens mycket gain till o börja med.

Det känns som jag babblar på för fulla segel här. Men för att sammanfatta mig kort, så vill jag bara säga att jag börjar må dåligt över min prestation. Efter 4 år borde jag kunna göra bättre än det där. Jag kan ju mycket teori, men det funkar helt enkelt inte rent praktiskt.

Finns det någon där ute, som är duktig på metal och verkligen kan sin sak, som skulle kunna sätta sig ner med mig (över skype or what ever) i någon timme eller nått sånt en dag och verkligen hjälpa mig? Undervisa mig lite grann? Jag skulle kunna betala om det skulle vara så. Det känns bara som att jag inte lyckas ta mig fram på egen hand, oavsett hur mycket böcker jag läser, hur mycket tutorials och mixningstips jag läser på nätet ELLER hur mycket jag än sitter och mixar på fritiden.

Hjälp, please.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag brukar dra ner tone-ratten samt flytta bak/vrida micken lite för att minska fizz på guran när jag spelar in. tycker dock det låter bra, du har kommit en bra bit på vägen. noja inte för mycket även fast du råkar ha lite kvar att lära dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man räkna med tiden jag satt hemma innan jag byggde studion så har jag nog hållt på i 10år. De 4 åren jag har haft studion har jag utvecklats fantastiskt mycket och jag tycker att just detta året har alla mina proddar blivit som jag tänkt mig och i mitt tycke låter de professionellt. Det tar tid helt enkelt.

Jag lyssnade på klippet och du har ju utvecklats som fan ändå. Men du har säkert 3-5år innan det låter 100% om du fortsätter öva på. Ta gärna på dig inspelnings och mix jobb. Även om du vet att du inte kan levera som t.ex Andy Sneap etc så kan du säkert ändå ge banden en ok prodd för pengarna. Det är just dessa projekten som tar dig framåt, du har en deadline du måste bli klar för att sen gå vidare. Man får acceptera den nivån man är på för tillfället helt enkelt.

Lär du dig att editera och spela in kan du ändå tracka band som t.ex ditt eget för att sen skicka iväg för mix. Inte så tokigt det heller 🙂 Jaja kämpa på ialla fall!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Man är ofta för hård mot sig själv. Har lyssnat på det mesta du lagt upp här och det hörs att du blir bättre, det du la upp nu låter inte 100%, men det är mycket bättre än vad majoriteten av alla amatörmixare brukar lägga upp på diverse forum.

Personligen har det största framsteget varit när jag börjat använda riktiga trummor, även om jag ofta/alltid blendar in triggad kagge, virvel och pukor så blir allt så mycket bättre mot när jag bara körde midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är ofta för hård mot sig själv. Har lyssnat på det mesta du lagt upp här och det hörs att du blir bättre, det du la upp nu låter inte 100%, men det är mycket bättre än vad majoriteten av alla amatörmixare brukar lägga upp på diverse forum.

Personligen har det största framsteget varit när jag börjat använda riktiga trummor, även om jag ofta/alltid blendar in triggad kagge, virvel och pukor så blir allt så mycket bättre mot när jag bara körde midi.

Jag tycker absolut att riktiga trummor är att föredra. Men klart det finns många som gör proffsiga produktioner med midi trummor med. T.ex Tesseracts senaste skiva. Här har du en av mina senaste proddar med midtrummor (eller jag har reampat/mix/masterat) :

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket 🙂

Ja jag hade kört riktiga trummor om det gick haha. NU ville vi bara slänga ihop en EP för att ha låtar att spela live. Det lutar som om att vi ska skicka skivan för mixning till Henke Udd på Fredmans. Gitarristen i vårat band känner honom sen tigare och vi kan säkert få lite rabatt.

Men ni tycker helt enkelt att jag liksom ska "acceptera mina kunskaper", förtsätta att träna och vänta? 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni tycker helt enkelt att jag liksom ska "acceptera mina kunskaper", förtsätta att träna och vänta? 🙂

Att ta det till 'the next step' - i min värld - blir att börja analysera dig själv, titta närmare på varför du gör som du gör. Vad som ligger till grund för ditt tänk ang olika detaljer, och vilka alternativ till det som finns.

Oftare blir det lättare om man har en klar bild av hur man vill det ska låta, och jämför den bilden med hur det låter nu. Sen går man in i mixen och tittar på varför det låter som det gör nu och vilka komponenter i mixen som är 'ansvariga' för dom delar som inte låter som man vill. Man ser efter varför det låter som det gör helt enkelt. En mix är ju summan av alla enskilda detaljer. skapar man bättre känsla av kontroll över detaljerna, så kommer helheten lösa sig nästan per automatik.

Titta på dig själv, titta på varför du tänker som du gör, varför du gör som du gör, och hitta alternativ till det. Fråga andra t.ex. om hur dom tänker och gör ang specifika detaljer.

En del tänker att 'bra reverb behöver skapas lite som akustiken i ett verkligt rum', och grottar ner sig i impulser och proportioner m.m. och tycker sen att alla andra får till reverb så jäkla mycket snyggare. Man fattar inte hur dom bär sig åt? Sen får man svaret: man bara tar nån sjyst reverb-tail och kranar det tills det passar och låter bra. Grottar inte ner sig i massa pseudo-tekniska principer. "Shit, ja har inte ens tänkt på att jag tänker som jag gör om reverb" brukar svaret kunna bli. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta det till 'the next step' - i min värld - blir att börja analysera dig själv, titta närmare på varför du gör som du gör. Vad som ligger till grund för ditt tänk ang olika detaljer, och vilka alternativ till det som finns.

Oftare blir det lättare om man har en klar bild av hur man vill det ska låta, och jämför den bilden med hur det låter nu. Sen går man in i mixen och tittar på varför det låter som det gör nu och vilka komponenter i mixen som är 'ansvariga' för dom delar som inte låter som man vill. Man ser efter varför det låter som det gör helt enkelt. En mix är ju summan av alla enskilda detaljer. skapar man bättre känsla av kontroll över detaljerna, så kommer helheten lösa sig nästan per automatik.

Titta på dig själv, titta på varför du tänker som du gör, varför du gör som du gör, och hitta alternativ till det. Fråga andra t.ex. om hur dom tänker och gör ang specifika detaljer.

En del tänker att 'bra reverb behöver skapas lite som akustiken i ett verkligt rum', och grottar ner sig i impulser och proportioner m.m. och tycker sen att alla andra får till reverb så jäkla mycket snyggare. Man fattar inte hur dom bär sig åt? Sen får man svaret: man bara tar nån sjyst reverb-tail och kranar det tills det passar och låter bra. Grottar inte ner sig i massa pseudo-tekniska principer. "Shit, ja har inte ens tänkt på att jag tänker som jag gör om reverb" brukar svaret kunna bli. 🙂

bra svar!

Ska fundera på det där nästa gång jag sitter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att du gjort väldigt bra framsteg bedömt utifrån det material du lagt upp här de senaste åren. Du verkar dessutom ha den hängivenhet som nog behövs för att lyckas bra.

Vad gäller mixen tycker jag du hunnit lång och är på god väg. Jag saknar dock en distinkt elbas som ger rytmik och limmar med kicken. Ta ett varv till med nivåer. Jag upplever mixen lite obalanserat och spretig. Tänk också på att val av inbördes ljud / sound på instrument vid sololyssning kan lura en. Det viktiga är ju att ljuden tillsammans bildar en bra enhet i kakan. Tex. att lite mindre dist på kompgurorna kan ge bättre grepp osv.

Det är lätt hänt att man blir hemmablind och inte ser sina egna faktiska framsteg så tydligt. Därför bra med de tips du fått om att fortsätta nöta på med olika uppdrag.

Du kommer bli grym på det här!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 ^^

Trist nog blir man aldrig nöjd. Ens uppfattning/upplevelse för detaljer och behov utvecklas alltid snabbare än ens förmåga att kontrollera det man hör/upplever. Spelar ingen roll om det är musik, konst eller sport man tränar. Paradoxalt nog blir man mer missnöjd med sin förmåga ju bättre man faktiskt blir. Ens inre ribba höjs alltid snabbare än förmågan hinner med. God konst är aldrig fullbordad, bara lämnad .. som det heter. Tror det var brittisk forskning som visat att lycka behöver låga förväntningar för att uppstå bäst.

Man kommer aldrig någonsin upp ovanför nån slags tröskel, att strävandet är nån slags resa där man en dag ska typ 'nå fram', till landet av mjölk och honung, nån nivå eller destination där samma arbete helt plötsligt skulle bli mer lättare och bara börja flyta på av sig själv. Så blir det aldrig.

I samma stund man slutar sträva efter mer, slutar att ivrigt anstränga sig efter det man inte förstår eller kan, så sjunker ens framsteg och blir till en recession väldigt fort.

Så se det som ett gott tecken, Terror, ju mer frustrerad du känner dig, desto bättre har du nog blivit, utan att du kanske märkt det 😎

Edit: lyssnade på mixen först nu.Förutom att det låter bra, så tycker ja det finns några egenskaper i mixen som en del andra kan tycka låter "amatörigt" om sina arbeten. I dom fallen tycker jag det brukar vara att man har inte nog med skit, flott, hängmatta-EQ och överdrifter ljudet. Man har varit ljudtekniskt ortodox, det låter rent, snyggt, litet och lite torrt osv. Prova tänk mer som nån epa-traktor gök som vräker på bas och diskant på bilstereon, fett med volym och 'larger than life', och lägg in 'för mycket' korta ljusa "smaskiga" reverb. Då brukar man få till mer av det som kallas för "proffsljud". Lyssna på låg volym, och ratta så att det trycker rejält, känns "in your fuckin' face!" ändå. Var inte feg med reglagen. Ha kul!

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättetack för alla fina ord! Var verkligen vad jag behövde! Det här är verkligen något jag älskar att göra, men blir bara besviken på mig själv när jag "failar", när jag jobbar så hårt som jag gör. Men folk som ni får mig verkligen att le och ger mig styrka till att fortsätta. Tack för det. Ni har alltid funnits där sedan jag började med det här och ni har hjälpt mig jättemycket det senaste åren, med olika saker. Ge er själva en klapp på axeln, you guys are amazing,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Här är med lite sång.. vad tycks?

https://dl.dropbox.com/s/h6o7iocyks53hk0/Track%202%20outro%20mixtest.mp3

krämade jag på med för mycket distortion på sången? Är den för torr? Är den för hög? vill verkligen inte begrava sången i musiken.

Jag tror vi kommer spela in sången på nytt igen. Vi tänkte köra med en kondensatormick, men vi hade glömt puffskyddet hemma, så jag grävde fram en SM57 ur väskan. Sure, hade det varit en SM7b så hade det varit lugnt, men jag blev inte allt för nöjd med resultatet.

Men vad tycker ni?

Ni får vara hur tuffa ni vill, tar inte illa upp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en sub-kick på bastrumman (bastrummorna). Ett mörkt dunder som har betydligt längre utklingning än själva attacken. Den "subben" klingar 35-40% till höger i ljudbilden jämfört med kickens attack som ligger närmare mitten men drar sig aningen åt höger.

Dessutom "känns" subben lite på samma sätt som ett reverb kan kännas. Det karvar ut ett rum för kicken som ligger "utanpå" basen och de andra låta instrumenten. Men ... utan den botten kan kicken bli lite platt. Testa att centrera och få ner utklingningen på det lite. Det är den detalj som mina ögon hänger upp sig på i första hand.

(Om du inte kör med separat sub-ljud så är det nog botten i kicken - boom-et - som klingar ut lite länge, och till höger).

Nice work

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en sub-kick på bastrumman (bastrummorna). Ett mörkt dunder som har betydligt längre utklingning än själva attacken. Den "subben" klingar 35-40% till höger i ljudbilden jämfört med kickens attack som ligger närmare mitten men drar sig aningen åt höger.

Dessutom "känns" subben lite på samma sätt som ett reverb kan kännas. Det karvar ut ett rum för kicken som ligger "utanpå" basen och de andra låta instrumenten. Men ... utan den botten kan kicken bli lite platt. Testa att centrera och få ner utklingningen på det lite. Det är den detalj som mina ögon hänger upp sig på i första hand.

(Om du inte kör med separat sub-ljud så är det nog botten i kicken - boom-et - som klingar ut lite länge, och till höger).

Nice work

Kan vara att jag krämade på för mycket på Maxxbass ^^ ska backa lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är med lite sång.. vad tycks?

https://dl.dropbox.com/s/h6o7iocyks53hk0/Track%202%20outro%20mixtest.mp3

krämade jag på med för mycket distortion på sången? Är den för torr? Är den för hög? vill verkligen inte begrava sången i musiken.

Jag tror vi kommer spela in sången på nytt igen. Vi tänkte köra med en kondensatormick, men vi hade glömt puffskyddet hemma, så jag grävde fram en SM57 ur väskan. Sure, hade det varit en SM7b så hade det varit lugnt, men jag blev inte allt för nöjd med resultatet.

Men vad tycker ni?

Ni får vara hur tuffa ni vill, tar inte illa upp 🙂

Jag skulle nog säga att:

Låt trummorna vara, dom låter bra!

sången behöver inte vara så där diskant, faktiskt. Inte så distad heller...

Lite mera reverb/delay på sången vetja!

Gitarrerna behöver nog lite mer mid!

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut att riktiga trummor är att föredra. Men klart det finns många som gör proffsiga produktioner med midi trummor med. T.ex Tesseracts senaste skiva. Här har du en av mina senaste proddar med midtrummor (eller jag har reampat/mix/masterat) :

https://www.youtube.com/watch?v=5djioAOsbw4

Låter riktigt sjysst! Vad använder du för trumsamplingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan vara att jag krämade på för mycket på Maxxbass ^^ ska backa lite 🙂

Det är allt för lätt att överandvända den pluggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som folk ofta glömmer är att man faktiskt måste lyssna också! Alltså att man kanske ska lägga ifrån sig mixnings tipsen och bara använda öronen!🙂 Det finns inga regler! Det är det underbara!😄

Tycker att metal grejerna låter sjukt grymt!😄 Keep it up!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mitt tips är att köpa olika högtalare, hörlurar, och lyssna i olika moods för att få mer insikt i hur andra mixar. (Även testa annan DAC)

Beyerdynamic 880 PRO, lärde jag mig en hel del på.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...