Jump to content
Annons

Forumet från helvetet?


Bullerbyn

Recommended Posts

Annons

(Microsoft) Explorer!? Vad är det? Den är väl ändå totalt borta helt!? Bara ett bihang som följer med ett operativsystem.. Finns Chrome, Safari och Firefox som gör jobbet många gånger bättre! Var nog mer än än 7 år sedan jag använde Explorer sist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var också fan av IE10. Sen började varenda käft säga att det är farligt att använda det. Så jag började snoka runt och läsa på, rejält. Fanns knappt ett spår av sanning i nåt av det, och alla källor som folk hänvisade till var bara BS eller totalt övertolkade saker för att försvara att 'det som sägs faktiskt skulle vara sant'. Tror det bara är juvenil festlighet i att attackera, vara den första som säger "mjukvaru-kejsaren har inga kläder". Enda 100%a sanningen var att IE visar sidor något segare än konkurrensen.

.

Men i vilket fall, nu har IE fått peststämpel, och det verkar som folk inte alls är intresserade av att verifiera att olika sidor och funktioner inte funkar med IE längre då. Trots allt är ju IE den mest toleranta webbläsaren jag provat. Funkar nån komponent inte i nån annan webbläsare så kan man ge sig attan på att den funkar i IE. Behöver inte ens följa W3C för att det ska funka utmärkt i IE.

Men det här forumet är ju ett färdigprogrammerat forum, som laddas ner och installeras på servern. Sen ändrar och modifierar man lite här och där, men man vågar oftast inte skruva för mycket, för att inte sabba nåt i 'grundkoden'. Finns många andra som kör med samma färdiga forum som detta. IE funkar inte så bra på dom forumen heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag kör också enbart IE.... alla andra webbläsare brukar alltid strula på en eller fler siter jag besöker regelbundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha fyfan, på jobbet jobbar jag en del med statistik, och IE är än den vanligaste webbläsare, då borde en sajt även funka med ie kan man tycka.

Men de etablerade tjänster som finns för browserstatistik visar på ganska stor variation. IE är ofta den näst mest använda, efter Chrome.

Sedan varierar det väl med användarbasen. Studioforum används nog av relativt många macanvändare, vilket troligen gör Safari vanligare än på andra sajter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Perfekt... Switchade över till Chrome för att skriva ett inlägg och testa om jag kunde klistra in länkar men kunde nu inte ens logga in då reklamen för GoPro täcker precis hela rutan där lösenordet skall knappas in?!? Forumet måste drivas av retards.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dessa problem inbjuder ju inte direkt till att man postar... Men det kanske är planen?

Ser hur du menar.

Reklam-folk brukar pressa gränserna ibland. Börjar 'kunderna' klaga, så brukar man dra ner lite i taget, precis till där klagomålen verkar minska. Där stannar man. Så man har liksom max reklam man kan ha utan att förlora för mycket av folket.

Ibland pressar man upp, lägger ut lite mer, testar gränsen liksom, ser hur reaktionen blir. Blir det inte för mycket klagomål så har man kvar det så. Trist men .. ja ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så forumet kräver adblockers för att kunna användas? Undrar om de ansvariga tycker det är ett smart val?

http://4a1bd6ed817b1f93af6fee0c529d1a43.jpg]

det är ett helvete att logga in när reklamen täcker över rutorna där man skriver, för mig är det fan värre än den där bilden, täcker över användarnamn helt... men till slut så lyckade jag,som ni kan se, logga in efter att ha trycket cmd + +(förstora i mac/safari) några gånger och då kom en liten del av användarnamn rutan fram som jag kicka i och skrev utan att se vad jag skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana här trådar ger mig alltid anledning att pausa adblocker och titta hur det är tänkt att forumet ska se ut. Uppenbarligen ska inte ens menyerna synas.

fa2e0f0a919a5dc1963fef516abb7815.png

(ärligt talat tror jag alla ansvariga använder adblocker, annars hade väl ändå sådana där amatörmisstag rättats till?)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sådana här trådar ger mig alltid anledning att pausa adblocker och titta hur det är tänkt att forumet ska se ut. Uppenbarligen ska inte ens menyerna synas.

fa2e0f0a919a5dc1963fef516abb7815.png

(ärligt talat tror jag alla ansvariga använder adblocker, annars hade väl ändå sådana där amatörmisstag rättats till?)

Det är en massa javascript kod som kommer från reklamföretagen. Kör man noscript i firefox så fungerar siten ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att ge en bild av proportionen reklam här:

Min adblocker visar mig hur många reklam-element den blockerat på den sida jag ser i browsern för närvarande.

Några av dom mest reklamtäta sidorna är ju kvällstidningarnas sidor, och där blockas mellan 6-10 element för mig. Det är lite olika för varje gång man besöker (eller laddar om) sidan.

Kollade även in på några förhatliga 'undergroundsidor' som piratebay, som drar ur 3 blockeringar, en annan pirat-sida som krävde 7 blockeringar, och en random samvetslös 'sunk-sida med erotiskt innehåll' behövde 7-8 st blockeringar med.

Studioforum-sidan (framsidan i alla fall) avkräver 27-33 st blockeringar från min ad-blocker. Kan alltså tyda på ca 4ggr så mycket reklam som t.ex. kvällstidningssidorna. Å andra sidan så kan reklam här bestå av annan visningsteknik som får ad-blockern att jobba hårdare. Oavsett vilket, så ger det ett perspektiv som onekligen ger bra stöd för kritiken.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir tokig. Försökte göra ett inlägg samt posta en länk i detsamma. Det gick inte? När jag då klickar på den förhatliga lilla knappen länk och däri klistra in min länk så händer ingenting när jag försöker trycka på ok. PISS!
IE 11:as renderare Edge har grova problem med många Javascript-baserade mjukvaror och det inkluderar även ett bibliotek för textredigering som används på flera håll på webben inkl. forummjukvaran.
Så forumet är alltså inte kompatibelt med Explorer?
Jo, t.o.m. IE 10. Det här är alltså inget som är specifikt för detta forum utan drabbar många webbsajter över hela världen. Räkna med att det löser sig i framtiden med kod som tvingar IE11 att rendera sidor på samma sätt som IE10.

Men det finns flera lösningar.

Ett sätt är att ställa om dokumentläge i IE11 till samma som IE10.

sfie11.png

sfie10.png

Den snabbaste lösningen av dem alla är ändå att bara skriva in länkadress/URL (inklusive http://) som helt vanlig text. Forummjukvaran ska känna igen mönstret och skapa länken automatiskt.

Vill du trots allt redigera själva länktexten kan du växla redigeringsläge till kodläge. Klicka knappen längst till vänster på översta raden. Ändra texten strax före

[/url]

och klicka tillbaka till textläget igen.

kör man firefox kan man inte använda spelaren dock...
Det är ett annat problem.

Musiken levereras till spelaren från forumets fildatabas, inte från en enskild mp3-fil. Medan andra webbläsare accepterar hänvisningen och skickar vidare data till spelaren så gör inte Firefox det. Firefox är ganska hård när det gäller hänvisade länkar och contentheaders. Det skulle kanske kunna lösas med en annan spelare som laddar hem hela filen innan uppspelning.

Perfekt... Switchade över till Chrome för att skriva ett inlägg och testa om jag kunde klistra in länkar men kunde nu inte ens logga in då reklamen för GoPro täcker precis hela rutan där lösenordet skall knappas in?!? Forumet måste drivas av retards.
Sidan fungerar fint i Chrome här. Jag har provat att zooma m.m. för att hitta vad du upplever men jag lyckas inte få reklamen att täcka för något alls. Det fungerar som tänkt. sfchrome.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett annat problem.

Musiken levereras till spelaren från forumets fildatabas, inte från en enskild mp3-fil. Medan andra webbläsare accepterar hänvisningen och skickar vidare data till spelaren så gör inte Firefox det. Firefox är ganska hård när det gäller hänvisade länkar och contentheaders. Det skulle kanske kunna lösas med en annan spelare som laddar hem hela filen innan uppspelning.

Jag vet ingentin om kodning eller så... men hur kommer det sig att dropbox-spelaren fungerar felfritt här på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ingentin om kodning eller så... men hur kommer det sig att dropbox-spelaren fungerar felfritt här på forumet?
Det är ingen dropbox-spelare.

Det är en generell mediaspelare som spelar ljudfiler från en direktlänk, dvs. det funkar med alla servrar som levererar en adress i stil med server.se/ljudfil.mp3 och så blir det med filerna du delar offentligt med Dropbox också.

Låtar i forumet lagras och levereras till webbläsaren på ett annat sätt. Ett skript i nedladdningssystemet ser till att du är inloggad medlem innan du leds vidare till en ljudfil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...