Jump to content
Annons

Rätt nivåer när man spelar in gitarr med preamp


fender__

Recommended Posts

Hejsan

Jag har precis inhandlat en ny preamp, en focusrite isa one. Nu vill jag ta stor hänsyn till nivåerna och se till att dom blir rätt. jag kopplar in gitarren till DI på ISA fronten och från main o/p till line input på ljudkortet som är en firebox. Men nu till det konstiga. När jag justerar nivån (reglaget jämte DI input på isa) och lägger det på lägsta så visar cubase mätare -6dB. Hur är detta möjligt, jag menar om man ska hålla sig till -10dB för att ha heaadroom går ju det inte i det här fallet. Har ISA en så jäkla stark signal som den skickar ut? Och sen undrar jag om cubase mätare (stereo out och insert kanalens mätare) är rätt att titta på. För jag vill ju veta hur stark signalen är som kommer in. Sänker jag volymen i insert kanalen så ändras resultatet i mätarna också och visar lägre dB värde.

VU mätaren i ISA visar ca 0dB när jag spelar som starkast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Finns en ingångskanalsmätare i Cubase, den skall du titta på för den visar vad som verkligen kommer in i AD/DA.

Inte ovanligt att det blir bra tryck från preampar, ditt ljudkort s line in kanske är specat till -10 och denna preamp jobbar på +4 db.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man kan ju sänka volymen ut från gitarren också, kanske inte kosher bland gitarrister, men vi som lirar synt brukar använda volymreglaget. 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju sänka volymen på kanalen, när du väl har spelat in, alltså inte kanal-regeln utan volymen på själva spåret. Jag brukar göra så ibland pga. att när man har femtio kanaler så klipper ju mastern och man får ändå sänka (så slipper man gå in på varenda kanal-regel).

Har en själv en ISA One, den är väldigt dynamisk och man ligger aldrig på - 6dB hela tiden. Det beror ju lite på hur man spelar/sjunger också.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju sänka volymen på kanalen, när du väl har spelat in, alltså inte kanal-regeln utan volymen på själva spåret. Jag brukar göra så ibland pga. att när man har femtio kanaler så klipper ju mastern och man får ändå sänka (så slipper man gå in på varenda kanal-regel).

Har en själv en ISA One, den är väldigt dynamisk och man ligger aldrig på - 6dB hela tiden. Det beror ju lite på hur man spelar/sjunger också.

mvh/Peter

Men det hjälper inte om signalen in klipper. Klipper den när du spelar in så klipper den, det hjälps inte att skruva ner sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, självklart. Men jag har aldrig fått signalen att klippa från ISA One, det går ju att ställa den så att det blir lagom (jag kör balanserat från den till Line In på ljudkortet).

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju sänka volymen ut från gitarren också, kanske inte kosher bland gitarrister, men vi som lirar synt brukar använda volymreglaget. 😉

Sänka volymen kan påverka tonen, beroende på hur elektroniken är kopplad/konstruerad

går ju att kolla förstås genom en frekvensanalys av båda fallen volymen på 10 och på 5 t ex

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack terror för länken.

Ja sänka i volymen i Cubase är inte mycket till nytta vad gäller clipping.

Tycker bara det är märkligt att VU:n på preampen visar -10 medan i cubase är det -5dB.

Borde VU mätaren i preampen visa samma värde som mätaren i cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

jasså, men hmm.

Hur referenskollar man. Man har ju bara dom mätarna i cubase och preamen att gå på och förlita sig på.

Min gamla preamp, VTB1, där fick jag vrida på output och gain för att få schysst signal in. Men fattar bara inte hur jag på lägsta nivån på ISA:n får så hög signal in. Idiotiskt att då ens kunna vrida på inst kanalen på den preampen för de kommer klippa i Cubase direkt typ. Medan VU mätaren visar ok värden i ISA:n. Kan det verkligen skilja så mycket :/

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Läs detta, finns flera olika kalibreringar.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Decibel

Det som är viktigt är att förstå skillnad på dBV, dBFS och dBU. Där har du magin det hänger på.

Dessutom mäter VU mätaren på din Focusrite mer eller mindre genomsnittligt ljudtryck. Mätarna i Cubase mäter troligen både och men toppar är Peak vilket inte syns på din VU mätare i Focusriten.

Plus det första inlägget jag skrev, -10db utrustning vs +4db utrustning kan vara orsaken. Kolla att ljudkortet jobbar på +4 nivå annars köp nytt ljudkort eller skaffa en liten pryl som tar ned signalen från Focusriten. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag kollat specen på ljudkortet och ISA preampen.

Ljudkort:

Line inputs 3-4 (1/4” TRS)

THD+N (unwtd, 1 KHz +4dBU output)

Mic premp

THD+N (unwtd, 1 KHz +4dBU output)

Sen står det att Reference level for 0dBFS är +10dBU

ISA

Line input response

THD at unity gain (0dB) = 0.001% measured with a 0dBu input signal and with a 22Hz/22kHz band-pass filter

Instr input response

THD at minimum gain (+10dB) = 0.001% measured with a 10dBu input signal and with a 22Hz/22kHz band-pass filter

Mic input response

THD at medium gain (30dB) = 0.0009% measured with a 1kHz -20dBu input signal and with a 22Hz/22kHz band-pass filter

dBU, ja då pratar vi om spanning, men vad innebär det I praktiken nu då.

Innebär detta nu då att när jag kopplar in gitarren så får jag 10dBU från preampen och 4dBU från ljudkortet, så totalt får jag in 14dBU i datorn? Och detta får jag om jag inte vrider upp något reglage utan har allt på min.

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...