Jump to content
Annons

Vill jobba i musikbranschen, var börjar jag?


Trollfar

Recommended Posts

Hej!

Jag är i en jobbig fas i livet då jag absolut inte vet hur jag ska gå vidare eller vad jag ska göra...

Jag har idag ett vanligt jobb, men jag är väldigt trött på det, det enda jag vill är att hem å hålla på med musiken.

Har mer eller mindre hållt på med musik sedan jag var 7 år gammal... Alltid spelat trummor och på senare år även fått ett stort intresse i ljudteknik.

Har bra öra och har dragit på mig bra kunskaper både inom spelandet och allt runtikring 🙂

Så, hur går jag tillväga, mitt mål är att jobb som tex. Ljudtekniker, jobba i studio, jobba i musikaffär, jobba med utrustning mm.

Ska jag söka in på någon utbildning, isåfall vilken? Ska man ta kontakt med några speciella människor?

Kom görna med tips och feedback, mpste slå slag i saken snarast! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Branchen" är ett brett begrepp, har du funderat på vad du helst skulle vilja göra, och lite över vad dina styrkor är och tidigare erfarenhet?

Det är nog inte fel att få lite riktning på dina tankar, 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du behöver är att spendera tid med vad du nu vill jobba med. Räkna inte med att kunna tjäna en enda krona på musik förrän om tidigast en handfull år, och då endast om du lägger ner den tid som krävs för att bli "bra".

Köp en lättare studioutrustning och börja spela in egna låtar hemma. Testa på att vara låtskrivare, producent, mixare osv. Kanske tröttnar du efter ett halvår. Kanske inser du att du är en jävel på att mixa låtar. Och så fördjupar du dig i det.

Konkurensen är svinhård då var och varannan person sitter hemma och spelar in musik på sin macbook. Men lägger du ner ett par timmar om dagen i ett par år och blir "bra" så kan du kanske så småningom livnära dig på det.

/N

Link to comment
Dela på andra sajter

Inriktningen är mest Ljudtekniker, då jag tycker det är kul att få fram så bra ljud som möjligt, jag spelar i band och brukar alltid sköta soundchek mm, jag är duktig på att spela trummor/gitarr men kanske inte så pass att jag kan arbeta som musiker. Därför har jag fastnat för att mixa mm. Jag har en liten studio hemma med Cubase, digitala trummor mm. Jag har hållit på ett litet tag men skulle behöva lägga mer tid.

Därför hör jag mig för så jag börjar i rätt ände, att det är svårt vet jag, men jag är beredd på att jobba för det då jag älskar att hålla på med det, och drömmen är att få jobba ihop med duktigt folk, känner några som jobbar i det och varje gång man fått hjälp av dem är det lika intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en kölapp och ställ dig i ledet! Finns inga "genvägar" in i branschen. Långsiktig och målmedvetet jobb är det som gäller för att komma in i branschen. Och viss kräver många områden inom denna branch utbildning, men i musikbranschen mer än någon annan bransch handlar det om att faktiskt kunna det man utger sig för att kunna. Jag vet folk som jobbar som både ljudtekniker och studio musiker som inte ens har en gymnasie examen. Som jag brukar säga om det bara finns en väg dit du vill så är det en återvändsgränd. Och utbildning öppnar väldigt många fler dörrar till jobb möjligheter än om du inte har någon utbildning. Men som sagt vill du jobba som mixare t.ex kommer folk bry sig mer om vad du gjort tidigare i form av mixjobb än vad du har för utbildning. Som vill helt enkelt höra vad du kan.

Själv har jag studerat en hel del musik men jag har framför allt försökt jobba mig in i branschen. Vilket jag gör väldigt mycket fortfarande. Det tar väldigt mycket tid. Men vill man så går det, det krävs dock en stor portion tålamod.

Sen som redan nämnts i tråden så finns det väldigt få ställen att kunna få en fast anställning på och då krävs det mer eller mindre en examen av något slag i t.ex ljudteknik om det är det du vill jobba med. Annars är det väldigt vanligt med projektanställningar i och frilans uppdrag där är det beroend på uppdrag inte lika kinkigt med vad du har för utbildning utan då är det vad du kan och vad du har för erfarenhet som väger tyngre även om utbildning inte är helt onödigt. Men att starta eget och göra jobb på sidan om din nuvarande anställning är en bra början. F-skatt kan ibland vara avgörande för om du får vissa uppdrag.

Kort och kärnfullt. Det tar tid men vet du vad du vill och är beredd att jobba för det så kommer du lyckas. Och som sagt det finns inga genvägar!

Stort lycka till, hoppas vi ses på vägen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att många fler verkar utöva musikintresset i alla dess former än den lilla minoritet som kan leva på det så kanske det mest säkra kortet att satsa på är musikaffär om man vill ha en inkomst? Här i Kista/Sollentuna finns ingen musikaffär alls. Men Clark Olofssons (som verkar sälja allt möjligt) har numera en liten musikavdelning med mickar, ljudkort, mm. Visar att behovet finns. Visserligen har Teknikmagasinet det också, men då bara bakom disken.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i ungefär samma sits. Har fått en del framgångar på sistone och det är superskönt, men det är som alla andra säger en låååång väg att gå. Alla jag känner som skrivs och producerar på heltid har fått slita i otroligt många år för att få utdelning. Vill du bli ljudtekniker så borde du nog söka en utbildning, det finns gott om dom, Linnéuniversitet har en bra sådan på 3 år, SAE i Stockholm har en annan som är privat där du får betala. Har dock bara hört gott om utbildningen. Det känns som att det krävs att man är mångsidig, så bygg dig en liten hemmastudio till att börja med, börja prodda eget och skriv framför allt eget. Tror nog det går hand i hand med ljudtekniken då du faktiskt har något att mixa och jobba med då. Ge det tid och tålamod, försök återskapa soundet du hör på plattor du gillar, NÄTVERKA, med andra ord gå på seminarium, även om dom är långt bort, träffa folk och visa vem du är. Det var så jag fick mitt första seriösa samarbete, så jag kan absolut rekommendera det!

Kör på så ses vi kanske längs vägen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Problemet med musikaffärer är ju att många små butiker går under just nu. Att starta en musikaffär är inte lätt alls som det ekonomiska läget ser ut just nu. Många generalagenter kräver att butiken håller ett lager med varor för att få beställa från t ex Yamaha. Just Yamaha kräver tydligen att om man ska sälja ett digitalpiano så måste man ha ett lager på keyboards/digitalpianon i butiken, vilket gör det svårt för butiken att bara beställa ett digitalpiano. Kan ju tillägga att om man sedan vill beställa en synt eller en gitarr så måste man även ha ett lager av gitarrer och syntar, det räcker alltså inte med att man har en massa digitalpianon/keyboards på sitt lager redan.

Tyvärr så leder det till att det blir nästa omöjligt för nya småbutiker att öppna alls. Svårt att hålla ett lager på några hundratusen från många olika tillverkare i en liten stad. Det blir också svårt att tävla om kunder i storstäderna med de stora jättarna, 4sound och JAM, när de har ett så stort försprång.

Kanske kan du starta en ideell förening och driva en studio så att du kan ta ut lön. Men det kräver oftast mycket mer arbete än att driva ett företag för att få sin lön. Vet inte hur det ser ut i staden du bor i, men det brukar gå att gå bra sponsring om man kommer på en bra idé som både föreningen, företagen och samhället har nytta av.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Niklas J väldigt bra skrivet, rakt och ärligt!

Har också funderat på att söka mig till musikaffärer då det ligger ett gäng i omnejd, både 4sound mfl. små affärer, dock är det så att de som jobbar där, de jobbar där, det blir sällan luckor, samma killar har jobbat där sålänge jag sprungit där.

En ljudutbildning låter faktiskt som ett bra alternativ, då man får en spark i rätt riktning, känns ofta som man inte vet vart man ska börja... men även som ni säger, jag ska vidareutveckla min studio hemma, då det ger en otroligt mycket att pilla själv.

Bra sagt med att gå på seminarium för att knyta kontakter, ska faktiskt på en "Cubase Workshop" i en lite större musikaffär neråt skåne på torsdag.

Fyll gärna på med fler tips ni som kan, allt uppskattas! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...