Jump to content
Annons

elementen i min 4x12a låter väldigt olika, normalt?


TheCiscoKid

Recommended Posts

ja, hela frågeställningen finns ju egentligen i rubriken. De två högtalarna till höger (uppe och nere) har mycket mer diskant och "närvaro" i ljudet samt ger mer volym än de båda högtalarna till vänster som är mer basiga och ger mindre volym när alla rattarna på toppen är inställda likadant. Alla fyra högtalare är av samma märke och modell annars.

är detta normalt är då frågan? Jag har hört att det kan vara skillnad på elementen i ett kabinett men då tänker jag att skillnaderna borde vara ganska små ändå? Jag skulle bifogat ett klipp med hur de låter om jag hade någon mick hemma just nu men det är iallafall stor skillnad på ljuden! högtalarna till vänster låter lika varandra och högtalarna till höger låter lika men de båda sidorna skiljer sig alltså mycket åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det ena paret bytt, så att paren är olika inspelade, eller variationer från ett annat år?

Du skulle kunna mäta upp ohmen på högtalarna också, kanske förklarar en del av volymskillnaden.

Du skulle isf kunna skifta element så att det blir jämnare belastning över paren beroende på hur de är kopplade,

kanke blir det bättre, kanke ingen skillnad,

några idéer bara.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur är de kopplade. De brukar vara två i serie som sedan är parallella med varandra. Är de som är serie kopplade de som låter lika?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min höger och vänster på min 2x12 låter lite annorlunda, VILKET ÄR BRA då jag mickar upp höger när jag spelar in höger och vänster när jag spelar in vänster och får lite annorlunda ljud på varje kanal. Spelar du in två exakt likadana ljud på höger och vänster så blir det mer "dubbel mono"-känsla av resultatet tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Brukar högtalarna låta annorlunda?

I så fall är det ju värt att ha två eller fyra element istället för ett i inspelningssammanhang.

Eller får man lyssna för varje combo/låda?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Brukar högtalarna låta annorlunda?

I så fall är det ju värt att ha två eller fyra element istället för ett i inspelningssammanhang.

Eller får man lyssna för varje combo/låda?

Jo, de brukar väl låta lite olika. Två Volvosar är väl inte samma heller?;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...