Jump to content
Annons

[Löst] Cubase använder endast 8GB RAM - Fast jag har 12GB


Gerterface

Recommended Posts

Hej,

Håller på med ett ganska så stort projekt för stunden där jag behöver allt mitt fysiska minne (har 12GB). Enligt Aktivitetshanterarens resursmätare (Win7) så används endast mellan 7-8GB utav mitt minne, trots att jag har 12GB. Processorn ligger runt 25% användning så den kan ju inte vara problemet.

Jag har provat att justera min buffer size, men det hjälper inte. Det verkar som att Cubase endast vill använda 8 utav mina 12GB, och det måste jag på något sätt ändra. Kör Cubase 7, 64-bit. När jag går in på "dxdiag" (eller vad de nu kallas, men där man kan hitta sina datorspecifikationer) så hittar den 12288MB RAM, alltså är det inte att jag satt in minnet fel.

Eller har det med ljudkortet att göra? Har ett Realtek ALC888 (Inbyggt i datorn) vilket är kasst om jag skall vara ärlig, men har inte sett någon anledning att uppgradera hittills.

Någon som har några tips? Skulle uppskatta hjälp oerhört mycket, då detta går min på nerverna.

Boberg

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan inte vara så att Windows använder en del av swapfilen istället för RAM? Jag är ingen expert på hur Win använder sig av swapfilen men det är väl mågot av en 'reserv' när en stor del av RAM används... Du skrev inte det men jag antar att det laggar eller skapar något annat problem för dig? Kör du med SSD också? Isåfall är det möjligt, efter vad jag hört, att Windows kör än mer mot swapfilen än mot minnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det kan inte vara så att Windows använder en del av swapfilen istället för RAM? Jag är ingen expert på hur Win använder sig av swapfilen men det är väl mågot av en 'reserv' när en stor del av RAM används... Du skrev inte det men jag antar att det laggar eller skapar något annat problem för dig? Kör du med SSD också? Isåfall är det möjligt, efter vad jag hört, att Windows kör än mer mot swapfilen än mot minnet.

Ja, precis, det laggar så fort jag försöker spela upp, och programmet är segt överhuvudtaget. Kör utan SSD.

Swapfilen? Vad är det? Kan jag fixa så att den använder RAM istället?

Tackar för det snabba svaret.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Processorn ligger runt 25% användning så den kan ju inte vara problemet.

Om du har en processor med fyra kärnor och kör något som bara kan utnyttja en av

kärnorna så kan ju processorn gå i taket men total processorförbrukning visar bara 25 %.

Kan du se i aktivitetshanteraren att så inte är fallet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte hundra på det där med swapfilen, egentligen används den väl främst till att plocka ut grejor från RAM som för tillfället inte är aktiva, för att ge rum åt sånt som är aktivt... så i teorin borde inte aktiva spårs data placeras i swapfilen. Hur det funkar i praktiken är jag osäker på. Finns mer info om swapfilen här t ex:

http://lifehacker.com/5426041/understanding-the-windows-pagefile-and-why-you-shouldnt-disable-it

Där rekommenderas det att man inte avaktiverar den men du skulle ju kunna testa att göra det bara för att se om ditt RAM utnyttjas bättre då. Funkar det inte är det bara att återställa till vad det var innan. (Med reservation - systemet kan bli mer ostabilt med swapfilen inaktiverad!)

Vilken version av Cubase kör du med? JakobP kan definitivt ha en poäng där med utnyttjandet av kärnorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om du har en processor med fyra kärnor och kör något som bara kan utnyttja en av

kärnorna så kan ju processorn gå i taket men total processorförbrukning visar bara 25 %.

Kan du se i aktivitetshanteraren att så inte är fallet ?

Processorn visar lite olika. Ibland är den uppe på 40% också. Såhär ser det ut i aktivitetshanteraren:

Minnet: http://snag.gy/4NI0K.jpg

CPU: http://snag.gy/B5jvh.jpg

Har en i7 879 @ 2.93GHz som har fyra kärnor.

Skall prova det där med swapfilen! Kör Cubase 7.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Märkte precis att min "Average Performance Load" mätare i Cubase 7 klipper hela tiden. Om jag minns rätt har den att göra med CPU?

Det laggar när jag spelar upp projektet, och brusar en del också.

Edit: Bör nämna att jag använder EastWest ljudbibliotek och dom ligger på min vanliga hårddisk, 7200rpm.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en processor med fyra kärnor och kör något som bara kan utnyttja en av

kärnorna så kan ju processorn gå i taket men total processorförbrukning visar bara 25 %.

har du bockat för multiprocessing i Devices?

Asio-guard kan hjälpa till att avlasta cpu, inte för att du borde behöva det..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med ett ganska så stort projekt för stunden där jag behöver allt mitt fysiska minne (har 12GB). Enligt Aktivitetshanterarens resursmätare (Win7) så används endast mellan 7-8GB utav mitt minne, trots att jag har 12GB.

vad händer om du kör ett annat tungt program samtidigt? Kan dina "extra" 4GB adresseras av andra program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

har du bockat för multiprocessing i Devices?

Asio-guard kan hjälpa till att avlasta cpu, inte för att du borde behöva det..

Där har vi problemet!! Av någon anledning har multiprocessing blivit urbockad... trots att jag alltid haft den bockad. Det fungerar nu i alla fall, tack så mycket! 🙂

Ett stort tack till er andra som också hjälpte till!

P.S. Lyckades även komma över 8GB nu, så det var inte RAM som spökade.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra ! Vad var felet, hur avhjälptes det?

Det var inget fel på angående RAM. Jag antog att det var det, eftersom det lät som ett RAM problem. Verkar som att det var CPU relaterat eftersom att Multiprocessing var det som löste problemet. Förvånande, trodde min processor var tillräcklig... Kanske är den man skall uppgradera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inget fel på angående RAM. Jag antog att det var det, eftersom det lät som ett RAM problem. Verkar som att det var CPU relaterat eftersom att Multiprocessing var det som löste problemet. Förvånande, trodde min processor var tillräcklig... Kanske är den man skall uppgradera.

Är det verkligen så att en (1st) kärna bara kan adressera ett visst antal GB, någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint att ni har hittat lösningen. Jag lägger till Löst i trådrubriken så kanske andra med samma problem hittar hjälp snabbare framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så att en (1st) kärna bara kan adressera ett visst antal GB, någon som vet?

Jag gissar att det har att göra med vad CPU:n är upptagen med. Den kanske jobbar på max, men utan att behöva mer än en viss mängd RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...