Jump to content
Annons

Rme totalmix hjälp med routing


evilrocker

Recommended Posts

Annons

Vid 1:50 förklarar han hur du kan mata samma signal till flera utgångar. Är det det du vill göra? Så du splittar en analog signal för att kunna köra den genom en effektenhet?

Antar att du måste köra kabelpiskan för att få fler utgångar? (Har inte det ljudkortet själv sä jag vet i ärligheten namn inte.)

Babyface? Är inte det ett instegskort? *retas tillbaka lite* 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt det dom säger men det funkar inte?! Fan både Ensemble och Lynx aurora som jag har ägt var superenkelt att göra detta på, fan jag blir galen. Hela rme's forum är ju fyllt med folk som inte förstår totalmix, gud!! Har mailat deras support också, får se om dom svarar, annars blir jag fan galen snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, okej då. 😉 Jag kan fortsätta med mina tafatta försök att hjälpa till. (Då jag inte själv har ett RME-kort.)

Om jag skulle ha endast ett ljudkort, outboard och monitorer skulle jag göra följande:

1. Skicka ut audiospåret till effekthenhet från separat utgångspar på ljudkort

2. Skicka tillbaka ljud från effekthenhet till separat ingångspar på ljudkort

3. Blanda i DAW eller ljudkortets programvara

Antingen skulle jag kunna ställa in på en kanal i mitt sequencerprogram att lyssna på inkommande signal (s.k. Input Echo), men det skulle ställa till med latensproblem. Så bättre att monitorera en ingång på ljudkortet och låta allt blandas där, antar att det är det du försöker göra. 🙂

(D.v.s. har du mixerbord borde detta vara ett icke-problem. Har själv hårdvarueffekter och kompressorer och vill jag använda någon av dem routar jag genom patchbay eller kör genom effekttappningarna för att blanda i main-out.)

Vid 3:00 förklarar han hur du monitorerar en utgång samt vid 3:15 nämner han en Loopback-knapp där du kan skicka tillbaka ljudet till programvaran. Kan det vara någonting?

Kan du routa en ingång till t.ex. FX-send, sedan ta emot den FX-return (på en utgång), och sedan skicka den med Loopback-knappen in till ProTools?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag försökte koppla ihop med total mix första gången så drog jag bara i alla spakar helt random i total mix till slut så såg jag att det ett spår som hade signal, men är nog bra att du försöker lära dig principerna, för det är jävligt flexible när du väl kan det kan jag lova. Tycker dock det är hög tid att göra om totalmix som varit med väldigt länge..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kör jag inte med Babyface, utan har ett HDSP9652 - men för att peta ihop all routing, så måste man börja i grid-läget. Att börja dra i reglar i mix-läget för att få till det, blir bara rörigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gick jag in i gridläget och kryssade i as1/2 nästan längst upp till vänster och då hör jag ljudet in på adat 1/2, men masterspåret

i pro Tools ger ej utslag på mätarna och pluggar som jag sätter efter inserten har ingen inveran på ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför funkar inte citera-knappen i IE11? Varför är det någon otroligt irriterande stavningsfunktion på när jag försöker skriva?

Fan hatar datorer just nu,livet var betydligt enklare på macsidan.

Loopback-knappen gör tyvärr nada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Verkar som om många missar hur enkel Totalmix är, jag använder aldrig gridläget. Om man klickar på en regel så den är aktiv (ändrar färg till ljusare grå), då är allt man ändrar genom att dra i reglar "ovanför", mixen för den regeln. Testa genom att gråmarkera regeln för headphones1 och dra i regeln för mic 1 t.ex. Sen markerar du main out och gör samma ändring på mic1. En mix för headphones och en för main out. Det är busenkelt. Hur man löser trådskaparens prob kan jag inte svara på då jag inte kör Protools. Men det är ändå kul att få skriva av sig lite. Håhåjaja. Fint väder är det också.

Max Fartin´

Jo men jag har fattat det, fast dess värre ingen nytta för mig. Om jag bara mixar helt itb då funkar ju allt med standardinställningar. Men jag vill ju använda adat in och ut på ljudkortet för att använda en extern omvandlare. Och jo det sags att totalmix är så jäkla enkel, därför är det så kul att gå in på rme's forum och se de tusentals inlägg där folk har svårt att förstå totalmix. Jag har som sagt fått igång bade apogee-system och även lynx utan några som helst problem. Men detta manöversystem från 87 är ju helt obegripligt och för mig onödigt.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och det är sjukt rörigt, bara kolla rmes forum hur många inlägg det finns som handlar om att man inte förstår totalmix. Synd bara att jag inte lyckas med denna skiten och att ingen i hela världen verkar kunna lösningen. Det är väl jätteovanligt att folk kör med en hårdvarakompressor och hårdvarueq på masterspåret, alla kör itb bara....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går nog inte att använda RME på samma sätt som "Mix insert" på en hårvarumixer men så här gör jag:

Nu använder jag Sonar och RME FF400, men det borde funka på liknande sätt för dig. Master kanalen i Sonar går ut till RME output 1 och 2 som är kopplade till hårdvara. Från hårdvara är det inkopplat till RME på input 17 och 18. I Sonar har jag ett audiospår som spelar in från dessa 17 och 18 input. Vill man sedan höra ljudet som kommer via hårdvara får man i TotalMix routa input 17,18 till lyssningen och dra ned lyssningen från Playback out 1 och 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det eller ej, men jag lyckades få till ljudet imorse. Fick ta fram mitt Apogee Ensemble igen och ställa den i standaloneläge och routa om lite i den, och nu kan jag köra min C1 och 5500, göööött. Efter detta projekt finns ett Rme babyface i toppskick till salu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört mitt RayDAT kort och routat ut och tillbaka externt via totalmix.

Det är ju lite stort och inte särskilt pedagogiskt vilket gör att jag varje gång får repetera hur det funkar när jag ska ändra nåt.

Kör inte PT men det var routningen och bussarna i Cubase som visade sig bråka när jag trodde det var totalmix (precis som du kunde jag då se ljud in igen i totalmix)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är ju den att pro tools kopplar ihop nummersättningen på in och utgångarna, dvs

analog in 1 = nr1

analog in 2 = nr2

analog in 3 = nr3

analog in 4 = nr4

adat in 1 = nr5

adat in 2 = nr6

Sen när utgångar inte matchar blir det problem i PT

Analog ut 1 = nr1

Analog ut 2 = nr2

Adat ut 1 = nr3

Adat ut 2 = nr4

Så för att få det att funkar måste jag köra tex analog in 3-4 och adat ut 1-2

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, är inte riktigt säker på hur du menar men det låter trist.

Jag gjorde på två olika sätt.

1. Gjorde en buss i Cubase som jag kopplade till hårdvaru-utgång i totalmix.

Routade det jag ville ha ut til den bussen i Cubase

Hade hårdvaru-ingång viaTotalmix till en ingångsbuss i Cubase. Inga problem att spela in, precis som en vanlig kanal.

Men för att höra den var jag tvungen att slänga på "direkt monitor" i Cubase. Vilket jag oftast glömde.

Så då valde jag att ta medhörningen "direkt monitor" från totalmix-kanalen istället eftersom jag kunde byta mina egna mix-presets där. (jag tyckte det var enklare).

Lite bökigt, jag vet, blir förvirrad själv när jag skriver det.

2. Man kan i Cubase bygga bussar för externa sendeffekter. Funkar på liknande sätt men de dyker upp som vanliga mjukvaru-sends vilket kan hjälpa ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, ITB är ju alltid smidigare.

Jag körde några effekter otb innan och det var helt ok när man väl hade gjort förarbetet.

Däremot när jag skulle köra kompressor otb blev signalen oftast för klen (stereo line out) för att pressa någonting märkbart på kompressorn.

(Självklart kan tyckas nu men tänkte inte på det då; en del kompressorer har ju också bra tryck på gain-in vilket kan funka.)

Jaja, det var den anekdoten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...