Jump to content
Annons

Är det någon duktig som vill berätta hur?


RobinCarlsson

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som skulle kunna berätta lite om typ denna inspelningen.

Hur dem fått detta att låta som det gör?

Instrument, pads stråkar, bas osv.

Sen just med mixningen och hur dem får det att låta så proffisionellt?

Och just med sången som blir så klar och utåt i mixen!?

Goo goo dolls - iris

Länk borttagen - läs forumreglerna om covers o remixer

Tack så länge!

Rob.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Lite svårt att berätta hur dom gjort. Ungefär som att berätta hur man spelar gitarr bra. Det krävs övning precis som med allt annat.

Ett bra tips är att läsa och prova sig fram själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao jag tycker att de slakta låten med äcklig autotunad sång men men..

+1 Tyckte de lät förjävligt.

Faaaan vad jag är trött på överautotunade mediokra sångare som gör mediokra youtube covers.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tror inte heller att det är live inspelat alls. Låter som att de använder proximitetseffekten på mikrofonerna när de spelat in sången. Det vill säga att de har en mikrofon som är av caridoid, eller en njure som man också säger ibland, och helt enkelt sjunger väldigt nära mikrofonen för att få en lite bas rikare inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte heller att det är live inspelat alls. Låter som att de använder proximitetseffekten på mikrofonerna när de spelat in sången. Det vill säga att de har en mikrofon som är av caridoid, eller en njure som man också säger ibland, och helt enkelt sjunger väldigt nära mikrofonen för att få en lite bas rikare inspelning.

Frågar han om någon liveprestation? Är jag blind?
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Öh nej! Jag menar att den inte är inspelad så som det ser ut att de har spelat in den. Tror inte att videon och ljudet är inspelat samtidigt. När man mickar så dom de gjort och tar allt i en tagning så kallas det ibland att man gör en "live" inspelning i studion. Trotts att man inte har en konsert då. Vilket jag alltså inte tror att de har gjort i just detta fall.

Men gillar man ljudet så kan det vara intressant att få lite idéer om hur man själv skapar ett liknade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jao jag tycker att de slakta låten med äcklig autotunad sång men men..

☺️ Ja minst sagt. Låter helt för jävligt. Skulle jag autotuna så där mycket så skulle jag också nästan låta helt ok. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna hästar nu!

Jag frågade inte hur dem har spelat in detta utan hur dem mixat detta.

Jag hörde också att sången var väldigt över autotunad. Och det var inte det jag var ute efter..

Jag menar själv produktionen, om det är någon som har något tips kanske?

Självklart ger övning färdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra mikrofon, en bra röst (jao kanske inte behövs ändå..) en vällåtande gitarr och någon schysst piano plugg. Tillsist någon som kan mixa.

Ja det är klart, men det känns som om vissa pluggar gör en effekt, eller är det en fin mastring på den?

För det är skillnad på deras mixning mot mot. för det känns soppas komprimerat som dagens musik gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...