Jump to content
Annons

megafon


Bloeas

Recommended Posts

God morgon!

Lite då och då har jag fått önskemål från folk jag mixar att dom vill låta som att dom sjunger/rappar i en megafon. Jag har aldrig lyckats riktigt, utan det har mer låtit som i en liten radio med kass högtalare typ. Sen är ju reverb och delayet viktigt oxå antar jag.

Nån som har tips hur man går tillväga, eller ska jag helt enkelt köpa en megafon? Det finns för några hundralappar och jag skulle gissa på att ju billigare destu bättre ljud för att få till effekten.

//Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nauticus (oregistrerad)

Testat sätta LPF ca vid 3kHz och ett HPF vid ca 300Hz? Man kan ju testa gasa på lite vid 2k också, men sen beror det väl kanske lite på vad du använder för delay/reverb...?

Om du har logic så har jag för mig att det finns roliga presets i space designer att kolla igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar sitta en midrange horndriver i de där och det jag tänker på megafon är ju att den nästan ger rundgång per automatik så fort man andas i den och då kan det nog vara lämpligt att köra en parallell kanal där du sveper upp ett filter nära självresonans på den frekvenserna i din röst , distar, skicka på Lo-Fi, kompression, kanske lite vitt brus, you name it

( Förutom att skära bas och lite topp då som redan rekommenderats)

Tror jag inte det ska vara så svårt att emulera med de verktyg som finns inbyggt i din DAW

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om Speakerphone.

Cool plugg som även funkar till mycket annat. Om man har lite fantasi det vill säga.

Här har man exempelvis använt Speakerphone för att bredda och få till ett mer distinkt pianoljud!

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...