Jump to content
Annons

Hur löser jag mina problem? Några frågor ...


Blue

Recommended Posts

Hej. Ingenting är väl för sent när man är 14-år egentligen.

Visserligen kanske det är skillnad på ambitionsnivån (jag tror i ärlighetens namn inte på att jag kommer kommer att ligga på några hitlistor t e x.)

Har hållit på med låtskrivande i 1,5 år nu men har spelat gitarr i större delen av mitt liv.

Och jag är en gubbe på 56 år. Snacka om att vara ute i senaste laget.

Här har du i alla fall hamnat rätt om du vill lära dig mer om musikproduktion.

Har fått en hel del goda råd själv.

Jag önskar dig lycka till.

Hej! Tack för ditt svar.

Jag är osäker för att dom flesta jag frågar har börjat producera musik sedan dom var 10-13 och har spelat något instrument, det är därför jag blir lite orolig.

Jag får väll hoppas på det bästa.

Ha en fortsatt trevlig Söndag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej alla!

Satt och fundera på, vad folk tycker om just Logic Pro X?

Vad är det för för- och nackdelar?

Kan man göra lika bra musik som man kan göra i till exempel:

FL Studio eller Ableton?... Specifikt EDM.

Kanske bättre och starta en ny tråd men tänkte att det kanske inte behövs, så att det inte bildas onödiga trådar ...

Ha en fortsatt trevlig kväll!

/ B

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och fundera på, vad folk tycker om just Logic Pro X?

Vad är det för för- och nackdelar?

Kan man göra lika bra musik som man kan göra i till exempel:

FL Studio eller Ableton?... Specifikt EDM.

Jag tror att bästa DAW är det din kompis har, dvs det är viktigare att ha ett bollplank och få hjälp,

än ev skillnader i DAW

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att bästa DAW är det din kompis har, dvs det är viktigare att ha ett bollplank och få hjälp,

än ev skillnader i DAW

Jag tror absolut att du kan göra lika bra musik som i FLstudio....kanske bättre! 😄

Hej! Jo visst är det så. De flesta tonåringar kör FL Studio men har ett par som kör Logic.

Tycker lite mer om Logic för att den är mer anpassad och "större" om man kan säga så.

Känner att FL är begränsad. Men alla DAW's är bra på sitt sätt...

Har också en Mac så Logic är det som gäller. 🙂

Ses!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för ditt svar.

Jag är osäker för att dom flesta jag frågar har börjat producera musik sedan dom var 10-13 och har spelat något instrument, det är därför jag blir lite orolig.

Jag får väll hoppas på det bästa.

Ha en fortsatt trevlig Söndag.

när jag gick i gymnasiet hade jag spelat gitarr kanske 4 år. träffade en snubbe som var märkbart bättre än jag och frågade hur länge han spelat. "ungefär ett år fick jag till svar"

hur många år betyder sällan mycket, utan det är mängden timmar och hur de är spenderade som är viktigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

FL har mycket step-sequencers, synthar och dylikt. Många elektroniska musikproducenter kör det. Fördelen med Logic är att det är även anpassat för akustisk (d.v.s. icke-elektronisk) musik.

För elektronisk musik är det oftast FL, Ableton, Reason m.m. För annan musik kör man ofta Cubase, Protools, Nuendo. Sen finns de de programmen som funkar för båda, t.ex. Logic, Sonar m.fl.

Själv kör jag Sonar X2 och älskar det. Det kan stundtals vara lite ostabilt när projekten växer, men det kan oxå ha å göra med att jag har lite småkomplicerad studio-setup.

Men fördelarna är att jag kan både prodda elektronisk musik, men även spela in t.ex. singer songwriter, pop och annat. Ska även försöka mig på att mixa dödsmetall. Allt i samma DAW.

Tänk på att YouTube är din bästa vän, när det kommer till tutorials. Så även mixning och produktion. Gäller dock att sålla i träsket. Här är t.ex. en jämförelse i DAWs:

Link to comment
Dela på andra sajter

ps. Mastra INTE själv. Lägg ner det, och fokusera enbart på produktion och mixning. Jag lovar, det är tillräckligt mycket att lära sig ändå. ;-)

Piano/synt är absolut ett måste. En dur, en mollskala och lite ackord. Du behöver inte vara grym, men kunna spela lite smått. Det har du definitivt igen när du gör låtar. Går fortare att komma på melodier, få ner saker man har i huvudet, och veta vad som funkar och varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ps. Mastra INTE själv. Lägg ner det, och fokusera enbart på produktion och mixning. Jag lovar, det är tillräckligt mycket att lära sig ändå. ;-)

Piano/synt är absolut ett måste. En dur, en mollskala och lite ackord. Du behöver inte vara grym, men kunna spela lite smått. Det har du definitivt igen när du gör låtar. Går fortare att komma på melodier, få ner saker man har i huvudet, och veta vad som funkar och varför.

Hej! Jo jag har en synth fast den är för liten det är en akai mpk25, fast jag ska köpa en ny.

Har logic och kommer använda det det går väll ändå bra att göra EDM i den? 🙂

Redigerat av Blue
Link to comment
Dela på andra sajter

ps. Mastra INTE själv. Lägg ner det, och fokusera enbart på produktion och mixning. Jag lovar, det är tillräckligt mycket att lära sig ändå. ;-)

Menar du att han skall skicka in sina låtar till en masteringsfirma som 14 åring? Låter lite väl för min del. Sen finns det ju dom som erbjuder masteringskänster här på forumet gratis, det vore lämpligare. Kanske det du menar rent av. 🙂

Att lära sig mastra lite grundligt kommer inte skada dock. En riktigt bra produktion/mix skall ha masteringen i åtanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är klart att man inte skickar iväg sina första låtar! Men min tanke var att många försöker även lära sig mastra - Och glatt installerar t.ex. Ozone och komprimerar/maximerar skiten ur sina låtar. Vet inte hur många alster jag hört här på forumet som är på tok för överkomprimerade, med pumpande kompressorer och stereoseparerade till max (så köttet i mitten förvinner).

M.a.o. jag står vid mitt ord - Lägg allt krut på mixning och produktion. Låten ska låta schysst redan efter mixning, gör den inte det, kan ingen mastring i världen rädda låten. ;-)

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag Sonar X2 och älskar det. Det kan stundtals vara lite ostabilt när projekten växer

Inte provat Sonar, men under 20 år har i alla fall jag aldrig hittat en DAW som är stabil när projekten växer och blir riktigt stora, med över 100 pluggar mängder med samplingar osv. Det vore liksom lite bra 🙂

Håller på att prova ytterligare en DAW nu, är lite 'på jakt'. Får se hur det går.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jo jag har en synth fast den är för liten det är en akai mpk25. Fast jag ska köpa en ny.

Har logic och kommer använda det. Det går väll ändå bra att göra EDM i den? 🙂

Ah, den duger lite till att börja med. Notera att du inte behöver en fysisk synt numera, utan allt finns i form av programvaror. (Se därför till att ha en ordentlig dator). Självklart kan man ha fysiska syntar oxå - Jag själv började komponera musik i slutet av 90-talet och gick över till hårdvara vid millenieskiftet. Så nu har jag studio med tre klaviatursyntar, ett rack med moduler och stort mixerbord. Problemet är att det snabbt blir dyrt, så man måste få ihop allt.

Så skaffa ett USB-midi-klaviatur. (Det kanske var det du menade.) Prisvärda tycker jag är M-Audios Oxygen-serie. http://www.thomann.de/gb/maudio_oxygen_49_3rd_gen.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte provat Sonar, men under 20 år har i alla fall jag aldrig hittat en DAW som är stabil när projekten växer och blir riktigt stora, med över 100 pluggar mängder med samplingar osv. Det vore liksom lite bra 🙂

Håller på att prova ytterligare en DAW nu, är lite 'på jakt'. Får se hur det går.

Skönt att höra att det inte bara är mitt Sonar som hänger sig! ;-)

Jag tycker att Sonar är väldigt intuitivt, och snyggt och lättarbetat gränssnitt. I nya X3 finns saker som bättre take-lanes, utbyggd prochannel EQ m.m. I Producer Edition finns även rör- och kanal-emulering som jag gillar starkt! Kör det på alla bussar och de kanaler som ligger långt fram i mixen. Rundar av ljudet riktigt fint. (Kanske kommer att fasa ut min kära Liquidmix. :-) )

Jag har instrumentdefinitioner till alla mina syntar, så det går utmärkt att blanda hård- och mjukvarusyntar samt audiodata. Man kan ju nästan tro att jag är säljare... :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra att det inte bara är mitt Sonar som hänger sig! ;-)

Jag tycker att Sonar är väldigt intuitivt, och snyggt och lättarbetat gränssnitt. I nya X3 finns saker som bättre take-lanes, utbyggd prochannel EQ m.m. I Producer Edition finns även rör- och kanal-emulering som jag gillar starkt! Kör det på alla bussar och de kanaler som ligger långt fram i mixen. Rundar av ljudet riktigt fint. (Kanske kommer att fasa ut min kära Liquidmix. :-) )

Jag har instrumentdefinitioner till alla mina syntar, så det går utmärkt att blanda hård- och mjukvarusyntar samt audiodata. Man kan ju nästan tro att jag är säljare... :-D

Så länge det är programmen som hänger sig, och inte musikutövarna, så får vi väl nöjda dittills i alla fall. 🙂 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

MARY ELLE (oregistrerad)

Nej det är klart att man inte skickar iväg sina första låtar! Men min tanke var att många försöker även lära sig mastra - Och glatt installerar t.ex. Ozone och komprimerar/maximerar skiten ur sina låtar. Vet inte hur många alster jag hört här på forumet som är på tok för överkomprimerade, med pumpande kompressorer och stereoseparerade till max (så köttet i mitten förvinner).

M.a.o. jag står vid mitt ord - Lägg allt krut på mixning och produktion. Låten ska låta schysst redan efter mixning, gör den inte det, kan ingen mastring i världen rädda låten. ;-)

Jo men man kanske vill lära sig!! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

MARY ELLE (oregistrerad)

Beror väl på vilken nivå man ligger på och vad man har för mål. Det är ju alltid bra att kunna lite av varje även om man har ett område som man riktar in sig på mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men man kanske vill lära sig!! 😊

Absolut! Problemet är väl mest att om man bara mastrar sina egna låtar så sitter man sällan med det tillräckligt ofta för att bli bra på det.

Men det verkar som om vissa vill få mastring till något av en hemlig konstart som enbart ett få utvalda kan bemästra. Det är ju egentligen inte så krångligt. Men det kräver mycket tid för att bli bra på det, och det gäller att ha vältränade öron och riktigt bra lyssning för att kunna göra ett bra jobb.

Jag tror det är ganska få musikskapare som verkligen vill lära sig mastra själva, det handlar nog mer om att spara in pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir så ingrodd i den ljudbild och musik man hör o gör med; även sättet att tänka och känna gros in. En låt sitter man ju med länge, och blir fartblind - även musikaliskt.

Det, är en betydande del av att lämna över minimal justering till någon annan; nån som inte ens har hört materialet innan, inte alls hör med samma ljudblinda öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

MARY ELLE (oregistrerad)

Jaa det är klart, det blir ju alltid bättre om ett proffs fixar till låten.. Speciellt om man vill släppa den "på riktigt". Men om man inte ligger på den nivån utan mer på Youtube och Soundcloud kanske man ändå vill försöka få det att låta hyfsat likt de kommersiella låtarna. Känns inte så kul att lägga upp något som låter allmänt rörigt och har extremt låg volym. Man vill ju att det ska låta bra och göra ett bra intryck på lyssnaren.. Tänk typ om någon stackare lägger till låten i en spellista och har en annan låt efter som har högre volym.. Den kanske blir döv eller får hjärtattack 🙁 Ifall man ska leja bort det blir det förstås dyrt om man har många låtar. Svårt att veta hur man ska göra.... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl vara svårare att mixa än att mastra?

Jag anser att det är nästan lika svårt. Och istället för att man blir halvbra på båda, är det bättre att bli riktigt grym på en av sakerna.

Man blir så ingrodd i den ljudbild och musik man hör o gör med; även sättet att tänka och känna gros in. En låt sitter man ju med länge, och blir fartblind -

Tack! Jo, jag känner igen fenomenet! Efter att "mastrat" mitt eget material i några år, insåg jag att det finns folk som kan det såååå bättre än jag, och gör det för några hundringar per låt. (Min mastrare tar runt 380kr per låt.) Felet jag gjorde var just det - Jag trodde jag kunde fixa till låten i mastringen och upptäckte att jag mixade dåligt.

Jaa det är klart, det blir ju alltid bättre om ett proffs fixar till låten.. 😕

Om en kompis kommer över och vill spela in en låt, lägger jag på en lätt master bara för att få upp volymen. Speciellt om jag spelar in typ singer-songwriter. Det är enligt mig bland det lättaste att mixa och även få helt okej amatörmaster.

Men min egen semi-seriösa musik tycker jag är värt pengarna. Min mastrare tar runt 380kr per låt. Och han har utrustning för ordentligt mycket pengar, samt att han har specialiserat sig på just mastring (men producerar oxå). I.o.m. Internet kan jag ladda upp en nermixad wav-fil i 24bitars 44,1khz - Och får tillbaka en wav och en mp3'a. Har även några revisioner på mig, ifall han tycker jag mixat helt åt skogen. 🙂 Han finns på: http://innerportalstudio.com/

Du kan alltid lyssna på mitt material på Soundcloud. De tre låtar jag har där är mastrade av honom (samt mixade av mig). https://soundcloud.com/cathrinemilton

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden verkar ju ha spårat ur, det blev i försig en väldigt intressant tråd att läsa! Givetvis ska man prova att mastra och mixa, hur ska man annars lära sig? Det handlar om precis som med alla musikmoment att träna upp sina öron. vem mins inte när man skulle stämma en gitarr första gången på gehör? Tidigare sa man även att folk inte skulle spela in själva för de hade inte tillgång till bra ljudbehandlade rum. Alla dessa regler som folk ska pracka på via internet.

Men till Blue vill jag säga, du är 14 år! Du har bråttom för att du ska kunna leva på musiken? Skit i pengar och berömmelse, om du inte älskar att skriva och pyssla med musik så kommer du aldrig att komma någonvart, skriv och spela och sug åt dig av allting och bara ha roligt så kommer det ordna sig i slutändan och om det inte ger vare sig pengar eller berömmelse så har du ju ändå musiken som är mer värt än alla pengar i världen!

Rena tips på bra grunder att kunna är som flera tidigare talare tipsat om, lär dig ett instrument, du får så otroligt mycket på köpet, du lär dig ackord, melodier och du får en bra grund att förstå musik på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden verkar ju ha spårat ur, det blev i försig en väldigt intressant tråd att läsa! Givetvis ska man prova att mastra och mixa, hur ska man annars lära sig? Det handlar om precis som med alla musikmoment att träna upp sina öron. vem mins inte när man skulle stämma en gitarr första gången på gehör? Tidigare sa man även att folk inte skulle spela in själva för de hade inte tillgång till bra ljudbehandlade rum. Alla dessa regler som folk ska pracka på via internet.

Men till Blue vill jag säga, du är 14 år! Du har bråttom för att du ska kunna leva på musiken? Skit i pengar och berömmelse, om du inte älskar att skriva och pyssla med musik så kommer du aldrig att komma någonvart, skriv och spela och sug åt dig av allting och bara ha roligt så kommer det ordna sig i slutändan och om det inte ger vare sig pengar eller berömmelse så har du ju ändå musiken som är mer värt än alla pengar i världen!

Rena tips på bra grunder att kunna är som flera tidigare talare tipsat om, lär dig ett instrument, du får så otroligt mycket på köpet, du lär dig ackord, melodier och du får en bra grund att förstå musik på.

Mycket bra skrivet! 🙂

Håller med om att diskussionen här blev väldigt interessant, men vi borde gå tillbaka till orginaltopic, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mycket bra skrivet! 🙂

Håller med om att diskussionen här blev väldigt interessant, men vi borde gå tillbaka till orginaltopic, hehe.

Japp håller med. 🙂

Redigerat av Blue
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej! Mitt problem är att jag inte får till en låt. Det låter liksom inte bra när jag väl börjat.

Det låter mest helt random och dåligt. Har försökt få till det på många sätt men det är svårt.

Något tips eller råd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på den sortens låtar du vill göra och härma lite 😛 Annars bara öva

Härma är faktiskt ett väldigt bra sätt att lära sig. Du skall ju absolut inte göra precis samma men något liknande iaf. Då vet du vad för ljud du söker efter och kan jobba emot det, blir lättare och tydligare då. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir svårt när man inte får till det ändå har försökt mycket med att få det att låta bra med det är svårare när man inte spelar något instrument eller har någon annan fördel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir svårt när man inte får till det ändå har försökt mycket med att få det att låta bra med det är svårare när man inte spelar något instrument eller har någon annan fördel.

Klart det är svårt. Om det inte vore svårt så skulle ju vem som helst kunna göra det? Vad är vitsen med det då? 😉

Vad är det du inte lyckas med? Få bra ljud, melodier eller något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Klart det är svårt. Om det inte vore svårt så skulle ju vem som helst kunna göra det? Vad är vitsen med det då? 😉

Vad är det du inte lyckas med? Få bra ljud, melodier eller något annat?

Japp men jag bara påpeka det. 😉

Redigerat av Blue
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...