Jump to content
Annons

Hur löser jag mina problem? Några frågor ...


Blue

Recommended Posts

MARY ELLE (oregistrerad)

Men Blue kan du inte testa att använda lite loopar då? 🙂 Såna kan man ju ibland mixtra med om man känner för det

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Sitter mixen tillräckligt bra så blir ju mastringen lättare. Jag skulle nog påstå att det är mixningen och arrangemanget som du ska fokusera på i förstahand. Lär dig att hitta rätt i ljudet redan här. Lyssna på den musik du tycker om och försök att höra hur mixen låter. Lyssna aktivt på ett instrument i taget, följ t ex basen genom hela låten för att få kläm på hur just den låter. Lyssna om den faktiskt har exakt samma ljud genom hela låten, eller om den varierar mellan t ex refräng och vers.

Lyssna på hela mixen för att se vad som sticker ut och gör musiken intressant med. Ibland är det bara en, eller flera korta melodislingor som lyfter hela låten. Ibland kan det vara en paus eller en oväntad vändning i musiken som man faller för låtten. Oftast så är de i refrängen man hittar godbitarna, men det är långt ifrån alltid så.

Inom många genrer så väljer man att låta vissa instrument variera både i volym och hur det spelas.för att skapa en dynamik. Är du nöjd med basen i verserna, nöjd med synten i sticket, men vill att all fokus ska ligga på sången i refrängen så kan du lyfta fram det instrument som gör att just det partiet lyfter när instrumentet spelas.

Siktar du på att släppa en CD så kommer dessutom ändå låtarna tvingas mastras om för att det ska låta likadant på hela skivan.

Är man så old school som jag är, så lägger man allt krut på arrangemanget och mixen för att sedan helst slippa mastra låt för låt. Och för att kunna mixa lättare så är det bra om man hittar rätt ljud redan vid inspelningen/programeringen. Men du kanske redan har koll på ljuden du använder iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Hallå! Jag är nybörjare när det gäller musikproduktion. Jag har precis börjat göra min första låt.

Jag är 14 år gammal och vill nå ut med min musik mm...

Tycker ni att det är försent att börja när man redan är 14år? För dom flesta som lyckats började när dom var yngre...

Sedan tänkte jag också fråga: Kommer det påverka mig negativ om jag inte spelar något instrument eller inte kan ackord & teori?

Jag tänkte att det kanske är värt att lära sig spela piano...

Dela med era tankar och funderingar..

När det gäller utrustning så har jag:

Midi klaviatur, Dator, DAW, Ljudkort, Hörlurar.

(DAW: Logic Pro X)

Nej, det är inte försent. Det är nog aldrig försent egentligen.

Det är klart mycket lättare om man kan nåt instrument eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är aldrig för sent och man behöver inte lyckas det går alldeles utmärkt att bara leka och ha det som hobby.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Blue kan du inte testa att använda lite loopar då? 🙂 Såna kan man ju ibland mixtra med om man känner för det

Hej jag har redan gjort en låt med loops och samples.

Nej, det är inte försent. Det är nog aldrig försent egentligen.

Det är klart mycket lättare om man kan nåt instrument eller två.

Hur kan man lära sig till exempel att spela piano på bästa enklaste sätt tycker du? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Har man ett instrument så är det bara att öva på det 😉

Kolla på t ex youtube så hittar du en massa nyttigt. 🙂

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ett instrument så är det bara att öva på det 😉

Kolla på t ex youtube så hittar du en massa nyttigt. 🙂

Jo jag vet 😑

det går väll lika bra att köra på en midi klaviatur i logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Hur kan man lära sig till exempel att spela piano på bästa enklaste sätt tycker du? 🙂

Jag gick faktiskt en enkel kurs för många, många år sen, för att lära mig grunderna hur ackord är uppbyggda och hur man enkelt spelar. Gav en väldigt bra grund att fortsätta vidare på.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ni att det är värt att satsa när man inte spelar något instrument, börjat ganska sent om man jämför med till exempel Martin Garrix som börja när han var 10-11 år. Jag går heller inte i någon musikskola eller gymnasium.

Men lägg av nu! Du har inte börjat sent. Du är ju tokung. Seriöst, släpp det!

So what om nån snubbe började när han var 11. Vem säger att han inte kunde blivit lika framgångsrik om han börjat vid 14? Det är ju knappast nyckeln till framgången.

Men om du känner att det skulle vara slöseri att lägga tid på musiken om du inte slår igenom, då får du nog ta dig en ordentlig funderare på om det är något du ska pyssla med.

Om du inte håller på med musiken för att du drivs av en passion för den så lär du inte heller nå några större framgångar. Drivs du främst av viljan att bli framgångsrik så finns det enklare vägar att gå.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Men lägg av nu! Du har inte börjat sent. Du är ju tokung. Seriöst, släpp det!

So what om nån snubbe började när han var 11. Vem säger att han inte kunde blivit lika framgångsrik om han börjat vid 14? Det är ju knappast nyckeln till framgången.

Men om du känner att det skulle vara slöseri att lägga tid på musiken om du inte slår igenom, då får du nog ta dig en ordentlig funderare på om det är något du ska pyssla med.

Om du inte håller på med musiken för att du drivs av en passion för den så lär du inte heller nå några större framgångar. Drivs du främst av viljan att bli framgångsrik så finns det enklare vägar att gå.

Haha nej jag vet att jag överdriver nu..

Men många säger till mig att det är svårt och man kan inte lyckas o allt sånt negativt det är just därför jag funderar hela tiden. Det känns ibland som att jag lever i en egen drömhåla. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha nej jag vet att jag överdriver nu..

Men många säger till mig att det är svårt och man kan inte lyckas o allt sånt negativt det är just därför jag funderar hela tiden. Det känns ibland som att jag lever i en egen drömhåla. 🤪

Du skall hålla på med musik för att du tycker det är kul, inte för att bli framgångsrik, som Rainydays sa. Jag själv känner alltid ett sug efter att skriva nya låtar och lära mig nya grejer inom musiken - sen om jag blir framgångsrik vore ju det självklart jättekul men även om jag inte blir det skulle jag fortsätta med musik. Jag satsar också på att någon gång kunna livnära mig på musiken, men endast för att jag tycker det är så jäkla kul med musik att jag vet att jag skulle vara lycklig som person om jag fick göra det hela dagarna.

Sluta tänk på om det är värt att satsa. Tycker du inte det känns värt att satsa oavsett om du blir en av världens största DJs eller inte så bör du nog tänka efter och komma fram till vad som faktiskt gör dig glad. Möjligtvis att det är musiken, men tänk inte bara på framgång, det kommer göra dig blind. Du måste älska att skriva musik för att kunna skriva bra.

Sen ska du veta att de flesta inte vet vad de verkligen tycker om vid din ålder. Jag höll visserligen på med musik redan då, men det var inte min största hobby. Vad jag försöker säga är att du inte behöver stressa upp dig över din ålder - du har god tid på dig.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Härligt att du vill lära dig producera musik så pass ung, du är definitivt inte sent ute. En stor fördel lär det bli för dig om du lyckas behålla intresset genom åren.

Jag var 19 när jag började, det var nämligen först då man hade råd att införskaffa lite utrustning 😛

Jag började spela gitarr när jag var i din ålder dock, ha inte bråttom nu o lär dig lite i taget, i din egen takt, det lär gå kanon ska du se.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! En jättedum fråga men hur många ackord finns det på ett piano? 😲

Väldigt många eller ännu fler beroende på vad du menar.

Menar du utifrån en grundton t ex

C har du C, Cm, C7, Cmaj7, C+, Cdim och en hel massa färgningar.

sedan har du inverser med olika bastoner mm.

skulle tippa på minst 20 ackord, kanske till och med 100 kanske ännu fler.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hahah nej det är inte för sent!! Hardwell ska ha börjat bara två år yngre än vad du är nu, och två år snare fick han sitt första skivkontrakt. Alesso tror jag började när han var runt 18 år, och avicii började någon gång i gymnasiet. Jag är själv 18 år och började för ett halvår sedan, och har aldrig spelat något instrument alls innan dess.Nu har jag lärt mig väldigt mycket, om både mixing,mastering och ackord. Allt för att jag har fastnat för musik och vill fortsätta utvecklas. Och det som har hjälpt mig att utvecklas är att spendera mycket tid på internet för att lära mig, men självklart också att jag har spenderat minst lika mycket tid på att göra musik. Kör på! Om du älskar att göra musik har du chansen att komma långt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahah nej det är inte för sent!! Hardwell ska ha börjat bara två år yngre än vad du är nu, och två år snare fick han sitt första skivkontrakt. Alesso tror jag började när han var runt 18 år, och avicii började någon gång i gymnasiet. Jag är själv 18 år och började för ett halvår sedan, och har aldrig spelat något instrument alls innan dess.Nu har jag lärt mig väldigt mycket, om både mixing,mastering och ackord. Allt för att jag har fastnat för musik och vill fortsätta utvecklas. Och det som har hjälpt mig att utvecklas är att spendera mycket tid på internet för att lära mig, men självklart också att jag har spenderat minst lika mycket tid på att göra musik. Kör på! Om du älskar att göra musik har du chansen att komma långt! 🙂

Jo tack man! Har fastnat lite nu i produktionen behöver lära mig struktur & arrangemang sen lite ackord och teori så är jag nog sett. Har dock mycket att lära mig.

Jag kollar på massa tutorials och läser på internet har dessutom gått kurser men känns som jag behöver någon som kan att snacka med, just därför jag frågar om någon skulle vara öppen att hjälpa mig i Skype maybe? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha INTE fokus på att slå igenom och "lyckas" säger jag!

Jag tror att dom som faktiskt har fokus på det, och vet hur man gör, oftast når en topp väldigt fort och sedan dalar. Och det blir man troligtvis inte särskilt glad över. För när man väl nått "toppen", vad ska man göra då? Man stannar inte där för alltid om man inte är Iron Maiden, Metallica eller Bruce Springsteen typ. Dom kan sitta på världsstjärnepedestalen utan problem, men väldigt få andra band/artister klarar det.

Målet är ingenting, vägen är all-all-all-all-all-all-allt!

Trodde aldrig någonsin jag skulle citera Robert Broberg men där gjorde jag det 😄

Redigerat av tvåtakt
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså känns som jag aldrig kommer lära mig. I know jag låter så negativ men det har nästan gått ett år sedan jag ville lära mig producera, har gått 2 kurser, kollat på tutorials och läst på internet men känns att jag aldrig lär mig. Vissa folk håller på i några månader och blir bra medans jag ger nästan upp när det inte går bra för mig. Känns bara hopplöst kan knappt 50% för att producera precis den musiken jag vill

Jag kan inte ackord och skalor kan inte heller spela något instrument

workflowet är segt och det jag kan inte göra melodier.

Kan inte heller struktur och arrangemang 🙁((

Jag vill verkligen hålla på med detta men när man misslyckas gång på gång så blir det svårt att fortsätta... Skriver detta för jag har ingen aning vad jag ska göra längre kanske detta inte var min grej??

Vad tycker ni jag ska göra?

ännu en gång Sorry ifall jag låter negativ och tråkig

Redigerat av Blue
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ej har kunskaperna än så måste du börja på en nivå som funkar.

Det går inte att göra toppklass-produktioner från start. Nu vet jag inte vad för musik du håller på med, men jag tar ett par exempel från mej själv:

För 10 år sen kunde jag bara göra sånt här:

https://www.youtube.com/watch?v=WMaJNZ8gbEE

Nu kan jag göra detta 😆

https://soundcloud.com/studiotwobeat/rocka-rollas-the-road-to-destruction?in=studiotwobeat/sets/rocka-rollas-the-road-to-destruction-2014

Iförsig två helt vitt skilda musikstilar men ändå! Jag började helt enkelt på lägsta möjliga nivå med kasettbandare och en mikrofon å nu gör jag helt OK power metal produktioner.

Dock är det alltid kul att gå tillbaka å göra skitpunk ibland för skoj men jag har nog att tacka min "sakta men säkert" inlärningskurva.

Så jag råder dig till samma sak. Små saker först.

Ingen spelutvecklare gör typ Skyrim på första försöket, dom börjar med att knacka lite miniräknar-koder.

Och ingen bygger en egen bil till att börja med, utan börjar mecka lite med en moppe.

Åsividare.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på vilken nivå man ligger på och vad man har för mål. Det är ju alltid bra att kunna lite av varje även om man har ett område som man riktar in sig på mer.

Håller helt med. Mastrade jag "Edge of the silverthorn" själv. La upp lite test här på forumet, fick lite kommentarer och sen fick det vara klart. A/B-lyssnar jag med någon (musikaliskt) jämförbar produktion som släppts på t ex Frontiers Records så tycker jag den låter lite kraftlös. Däremot är det ytterst få av alla recensenter som klagat på produktionen.

Dessutom tycker jag att en sak som ofta glöms bort i dessa diskussioner är vad mastring ursprungligen är till för. Nämligen att balansera låtar på en skiva mot varandra. Släpper man däremot enstaka låtar så blir ju inte det alls lika viktigt. Då går det alldeles utmärkt att mixa så bra man bara kan och sen kanske lägga ett högpassfilter och en limiter på masterregeln, skruva tills det känns bra och sen exportera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså känns som jag aldrig kommer lära mig. I know jag låter så negativ men det har nästan gått ett år sedan jag ville lära mig producera, har gått 2 kurser, kollat på tutorials och läst på internet men känns att jag aldrig lär mig. Vissa folk håller på i några månader och blir bra medans jag ger nästan upp när det inte går bra för mig. Känns bara hopplöst kan knappt 50% för att producera precis den musiken jag vill

Jag kan inte ackord och skalor kan inte heller spela något instrument

workflowet är segt och det jag kan inte göra melodier.

Kan inte heller struktur och arrangemang 🙁((

Jag vill verkligen hålla på med detta men när man misslyckas gång på gång så blir det svårt att fortsätta... Skriver detta för jag har ingen aning vad jag ska göra längre kanske detta inte var min grej??

Vad tycker ni jag ska göra?

ännu en gång Sorry ifall jag låter negativ och tråkig

Alla lär sig olika fort. Tycker du att det är kul är det bara att fortsätta. Men det är nog lite optimistiskt att tro att man ska kunna göra exakt den musik man vill på ett år. Själv satt jag t ex och övade gitarr varenda dag (bokstavligt talat) i 4-5 år, 3-6 h/dag. Och då är jag ändå rent tekniskt inte ens i närheten av de gitarrister som jag då försökte lära mig från.

Låter annars som om du skulle få ut mycket av att just lära dig spela ett instrument. Sysslar du med EDM så antar jag att piano är ett bra val. Då skulle du förmodligen få lite mer förståelse hur melodier och harmonier byggs upp.

Struktur och arrangemang går så klart också att jobba på. Ta 5 låtar du gillar. Plocka fram papper och penna. Lyssna igenom låtarna och försöka beskriva dom med ord och bild. T ex "Intro 4 takter, vers 4 takter, vers med annan basgång 2 takter" o s v. Försök få med så mycket detaljer som möjligt. Vilka delar finns i låten? Vilka instrument finns med på de olika delarna? Var är den som mest intensiv? O s v.

När du känner att du inte får ut mer, prova använda det du lärt dig på dina egna låtar.

Repetera.

Repetera.

Repetera.

O s v 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det är aldrig försent förrän slutet kommer.

Ofta uppstår detta fenomen iom hur samhället är uppbyggt idag, "fastfood" tänket.

Min fråga till dig är: försent för vadå?

För att kunna ha kul och njuta av att skapa musik? Nej det är de inte.

Ofta har många yngre musiker hjälp av folk med mer erfarenhet. Musik handlar otroligt mycket om ett stort intresse men också erfarenhet. Har man den inte tar man hjälp av andra eller så smider man på tills visionen man har i huvudet låter som man vill.

Det är heller aldrig försent att lära sig spela ett nytt instrument eller lära sig ngt om mixning, inspelning, låtskrivande och arrangemang musikteori osv. Det är alla dess smådelar som så småningom (beroende hur mycket tid man lägger) sammansluts till en enhet och erfarenheten inom det du gör.

Du kommer ständigt gång på gång misslyckas, men vid varje misslyckande så kommer också erfarenhet. Trial and error.

Därför är det passionen att man gillar att skapa så viktigt det är det som gör att man inte ger upp!

Jag är 31 år idag, och varje gång jag frågar mig själv, skulle jag vilja plugga till t.ex. jurist? Så är svaret alltid lika tydligt: Nej.

Det kräver uppoffring tidsmässigt och ekonomiskt och framförallt hårt jobb och kontakter.

Sluta aldrig att utecklas!

Jobba på och Lycka till!

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Tack alla som svarat mig är jätte tacksam!

Jag undrar om någon vet något bra Youtube Konto som har tutorials för Logic Pro X.

Inriktning House & EDM. Gärna musik teori, hur man bygger melodier, plugins, EQ & Comp, osv... Känner att jag behöver friska upp minnet nu när jag tagit en lång paus pga personliga skäl.

Har sökt mycket på youtube och google men hittar inte något speciellt bra.

Redigerat av Blue
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...