Jump to content
Annons

Problem med jobbiga frekvenser vid mastring!


Tomajjo

Recommended Posts

Hallå studiorävar!

Håller på att mastra min senaste låt i Studio One, en låt där jag använder en hel mindre dist än tidigare låtar, vilket också medför andra problem än tidigare. Ligger en otäck frekvens runt 2-5 kHz som jag inte blir kvitt vad jag än gör. Har skurit ner en hel del på refrängen där det ligger en hel del dubbade gitarrer, 2 st L/R 100 pannade, 2 st L/R 75 pannade, 2 L/R 50 pannade som kör grund riffet och en slinga som är centrerad. Har prövat ta bort dom två som är pannade 50, vilket städade upp en hel del, men det är fortfarande för många gitarrer som slåss om samma frekvenser, och även trots några försök med de-essers, multibandkompressorer, massa eq, så blir jag inte kvitt den jobbiga frekvens som ligger och gnisslar som ett sågverk genom hela låten.

Så min fråga är vad som lättast kan lösa problemet, utan att offra all ton från gitarrerna? Kan det vara fel inställningar på kompressorerna, eller är det limitern som bidrar till oljudet?

Har haft en ful ovana att alltid köra med snabb attack och lång release på kompressorerna, pga att jag tidigare oftast kört med snabbare och mer distade gitarrer. Kör med waves CLA 76 och API 2500 mestadels.

Tacksam för alla svar, ska pröva mer nästa vecka. Ge gärna tips på andra saker jag bör tänka på vad gäller balansen i mixen.

https://soundcloud.com/tomajjo/endless-days

https://soundcloud.com/tomajjo/endless-days

Redigerat av Tomajjo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom gitarrerna slåss om samma frekvenser i ljudspektrat kan det bli att vissa frekvenser "överframhävs", speciellt i de låga mittenfrekvenserna om du har många gitarrer. Det låter som att problemet kan ha att göra med själva grunden i gitarrtonen? Annars kan man putsa mycket med EQ och filter, även om det är mycket bättre att få till tonen från början.

Vad exakt har du gjort med EQ'n?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrik: jo kan hända att grundljudet är för "vasst" för öronen från början, även om jag var ganska försiktig med treble när jag rattade in ljudet i pod farm/ampire. EQ:n på alla gitarrer har hi-pass filter runt 20 hz och är sänkta på 3 olika ställen mellan 2-5 kHz ca 3-6 db vid dom jobbigaste frekvenserna. På masterbussen har jag en shelf på ca 2-3 db från 5 kHz för att få lite klarhet i ljudbilden. Vi mastringen har jag ett par eq i följd för att pröva bli kvitt oljudet, sänkt lite runt 3-400 hz och återigen runt 2 kHz men är inte nöjd alls och oljudet är kvar.

Demonproducenten: ska bara vara att klicka på länken så kommer du in på låten i ett nytt fönster. Har varit in i mixen flera gånger och sänkt massor i eq:n, bara med döda gitarrerna som resultat. Ska absolut pröva att inte komprimera, kan kanske hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Håller med DP gå tillbaka till mixen. En riktig stärkare har knappt något efter 5kzh men det gäller inte ampsims. Lägg på ett lågpassfilter och skär bort bort tills det låter bättre. Mindre presens på ampsims också om det behövs och kanske mindre treble i alla fall. Ändra tills det låter vettigt innan du mastrar igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker egentligen inte gitarrljudet är dåligt, men kan hålla med om att det känns aningen för vasst ibland. Low pass filter, som Die Hard skriver! Om du fortfarande inte kan lösa problemet kan du vara tvungen att gå tillbaka till dit projekt och spela in nya gitarrer. Mickplacering? Eller använder du förstärkarsimulator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar, har prövat lite med low pass och tyckte det tog för mycket precence, men ska absolut testa igen och pröva hitta ett mellanläge och bara leva med det. Hellre mindre precence än dom otäcka frekvenserna!!

Link to comment
Dela på andra sajter

TIPS! Har du en elgitarr med en vass frekvens så kan det hjälpa att lägga en de esser i bandpass (själv använder jag waves rdeesser för detta) Sedan kan du ta en eq och boosta samma frekvens efter deessern. Frekvensen kommer kunna ge presence men inte vara lika vass. Värt ett försök kanske?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...