Jump to content
Annons

Nytt ljudkort, vilket?


GuitarPro

Recommended Posts

Hej! Är på jakt efter ett nytt ljudkort då jag vill ha firewire istället för usb (Mindre latency) och att mina preamps i mitt nuvarande m-audio fast track ultra 8r är rätt klena.

Jag vill ha ett ljudkort i rackformat med 8 bra preamps, firewire, fantommatning. Det jag har hittat på egen hand är:

http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_pro_40.htm

http://www.thomann.de/se/focusrite_liquid_saffire_56.htm

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/firewire/8pre

Det är väl runt dom jag har tänkt mig i prisklass, någon som kan styrka att dessa är bra eller har andra tips?

Förlåt om inlägget ligger fel!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Firewire ger inte bättre latency i sig. Det ger dock stabilare och "bredare" koppling vilket är bra om om man vill spela in många kanaler samtidigt.

Nu vet jag inte vilken plattform du använder, men Apogee gör ju bra kort för Macen och de har länge endas kört med Firewire, men har på senare tid börjat med endast USB på de mindre korten. Varför?

http://www.apogeedigital.com/products/quartet.php#usb

I grunden, USB2 har tillräcklig bandbredd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vilken plattform du använder, men Apogee gör ju bra kort för Macen och de har länge endas kört med Firewire, men har på senare tid börjat med endast USB på de mindre korten. Varför?

Om jag inte minns fel så började de med USB när Apple började lämna Firewire bakom sig och Thunderbolt ännu inte fanns.

Men sen har ju skiftet till USB senare inneburit att det går att använda dem till iOS-apparater också. Vilket kan vara något att funderat på om man kommer ha behov av. Isåfall är det bättre att välja ett interface med USB.

Bandbredden har ju inget med latencyn att göra. Men det är mycket riktigt att man kan få bra latency med USB-interface numera också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter också och letar ljudkort, men tänkte mig något portabelt och med USB-interface. Jag har en laptop (initierar ett progressivt rockprojekt där vi skickar filer). Har tittat på Focusrite Scarlett 2i4 eller PreSonus Audiobox 22 VSL (alternativt Audiobox 44 VSL men den har extern strömmatning). Sitter nu och klurar på val av ljudkort och inspelningsprogram.

Det finns medföljande program till dessa, och om jag förstår rätt så kan de användas att spela in med? Jag hade annars tänkt mig börja med Audacity och senare köpa lämpligt program. Men å andra sidan kostar ex vis Cubase inte så enormt. Finns det skillnad i hur Focusrite och PreSonus funkar med Cubase? Ett alternativ är annars att köpa Steinberg Cubase Production Studio med UR28M and Cubase Artist 7.

Alla råd och delade erfarenheter mottages med oändlig tacksamhet.

Jag har en digitalporta som jag gör rådemos med, men eftersom projektet handlar om att skicka filer så vore det lite smidigare att köra med laptop. Jag reser en del och kan använda dödtid på hotellrummet med att mixa. USB är klar fördel när man kommer till länder med andra elkontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns medföljande program till dessa, och om jag förstår rätt så kan de användas att spela in med?

Ja, de är ju lite begränsade jämfört med fullversionerna, men funkar nog bra till dina behov! Personligen tycker jag att Presonus har övertaget där med Studio One jämfört med Ableton Live Lite som Focusrite skickar med.

Den främsta nackdelen med Studio One Artist är väl att man inte kan använda tredjeparts-pluggar, men när det gäller effekter så klarar du dig nog med de som följer med. Det är främst om du skulle vilja köpa till mjukvaruinstrument som du får uppgradera.

Själv föredrar jag Studio One framför Cubase, men det är en smaksak. Är du van vid Cubase sen tidigare så kommer du nog känna dig mer hemma i Studio One än i Ableton Live.

Jag hade annars tänkt mig börja med Audacity och senare köpa lämpligt program. Men å andra sidan kostar ex vis Cubase inte så enormt. Finns det skillnad i hur Focusrite och PreSonus funkar med Cubase?

Nej ingen skillnad där. Och jag tror du kommer att föredra att jobba i medföljande program framför Audacity.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion skulle kunna vara ett bra alternativ för dig också. Det kostar bara runt 400kr och har inga begränsningar. Toklätt att jobba med om man bara vill skissa ihop saker lite snabbt, men går även att använda till seriösare produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Jag tror jag kör på PreSonus, och tar det därifrån. Har inte arbetat med Cubase. Jag har min porta som fungerar ypperligt för att skissa, inte minst lista ut taktarten eftersom jag komponerar melodier som jag kommer på. Brukar bli lite lustiga takter. Jag sitter och funderar på vilken praktisk nytta man kan ha av line outputs när man jämför 22 och 44 VSL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och funderar på vilken praktisk nytta man kan ha av line outputs när man jämför 22 och 44 VSL.

Antingen till att köra ut en separat hörlursmix eller om du vill köra externa effektboxar utan att koppla loss eventuella monitorer. Men att kunna köra på buspower verkar ju å andra sidan väga tungt för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion skulle kunna vara ett bra alternativ för dig också. Det kostar bara runt 400kr och har inga begränsningar. Toklätt att jobba med om man bara vill skissa ihop saker lite snabbt, men går även att använda till seriösare produktioner.

Tracktion ser bra ut, men har ganska egna lösningar på vissa saker, och ingen manual så vitt jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion ser bra ut, men har ganska egna lösningar på vissa saker, och ingen manual så vitt jag vet.

Nä, de har lagt krutet på instruktionsvideos istället. Det är flera som kritiserat att det inte finns någon sökbar manual. Det fanns ju en till och med version 3.

Fast ärligt talat har jag till skillnad från Logic aldrig behövt titta i manualen när det gäller Tracktion. Tycker det är väldigt straight forward. Men det är säkert väldigt individuellt hur man känner där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, de har lagt krutet på instruktionsvideos istället. Det är flera som kritiserat att det inte finns någon sökbar manual. Det fanns ju en till och med version 3.

Fast ärligt talat har jag till skillnad från Logic aldrig behövt titta i manualen när det gäller Tracktion. Tycker det är väldigt straight forward. Men det är säkert väldigt individuellt hur man känner där.

Men kom igen. Frånvaron av mixer och det man har i stället, så kallade racks och rack filters är en udda lösning och ganska svårt att sätta sig in i. Om det finns instuktionvideos till hur detta går till, lägg gärna upp en länk. Med detta sagt funderar jag själv på att inhandla en licens, eftersom jag gillar mycket med programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...