Jump to content
Annons

AD/DA omvandlare?


jontah

Recommended Posts

som sagt, vad exakt är det HEDD'en summerar?

Om man talar så varmt om en produkt, borde jag iofs utgå ifrån att du vet vad produkten gör, så jag gissar att jag då missat något på deras hemsida. Men det ser onekligen ut som nämnts tidigare, 2in->2ut.....

Hedd är en 2-kanalig ad/da converter med rör- och tape-simulering. Och skulle nog inte vilja saga att heddens tapesimulering är batter än dagens pluggar, kanske annorlund är rätt ord.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes, men precis som ovan (citerar) så ska ju tydligen bra AD/DA omvandlare göra saker och ting snäppet bättre:

"Allt det man förut bara trodde var 'ljud som man inte la märke till', får plötsligt dimesion, djup och detaljrikedom. Stereobilden tajtar till sig och man hör längre in i ljudet. Det märks, även om ett par bättre tränade öron hör skillnaden betydligt mer än annars."

Jag säger inte att jag tror att jag kommer höra en absolut skillnad med en ny hedd och ett nytt ljudkort. Men om det ens kan förbättra ljudet lite lite, så blir jag glad. Att man kan färga mixar via saturation och tape simulering är ett stort plus enligt mig, jag har hört både samples och producenter tala gott om saturation delen. Den ska låta mer analogt och varmt. Pluggar är nog nära, men det sägs att denna ska vara snäppet bättre. Det är dessutom första steget in i att ha lite valmöjligheter både med I/O (vilket du faktiskt får fler av med Hedden). Jag valde att köpa denna ADDA över ett ljudkort t.ex. UAD Apollo ( som ska vara ett bra ljudkort och ta bort processorkraft samt låta dig få tillgång till pluggarna), just för att folk här säger att UAD grejer är out of date, det finns plugins som gör jobbet lika väl. Då kände jag att då kan jag lika bra satsa på att få bästa möjliga lyssning genom att redan nu införskaffa mig en bra ADDA, monitor controller och ljudkort. Sedan när jag akustikbehandlar mitt rum så har ju det mesta redan, vad ska man köpa sen? Kommer troligtvis inte behöva något mer än en skön preamp och möjligtvis ett par distressors eller liknande för att färga ljudet.

Jag förstår att ni tycker jag är helt ute och cyklar, och det köper jag. Jag fungerar lite som ni säger - har jag bland det bästa, så kan jag även känna mig nöjd med det, även om det inte är någon MEGA skillnad i ljud. Det lilla jag får kommer jag nog vara glad över.

Det hela blev en onödig diskution istället för att besvara hjälpen på min fråga - Vilket ljudkort ska jag använda som har AES/EBU? OM jag inte vill köra PCIE dvs. Dock så lutar det nu åt att köpa RME HDSPe AES PCIE ljudkortet och en AES kabel. Tänkte mer om utvecklingen går så pass mycket uppåt att jag kan skita i stationär dator i framtiden, så har jag redan ett ljudkort som fungerar. (det funkar till viss del idag, men stationär dator är bättre på många sätt enligt mig, speciellt när det kommer till processorkraft och antal spår, vilket jag hade problem med på min förra macbook pro).

Jag tycker iaf det känns kul att få hit en HEDD, alltid velat haft en, och alltid velat ha en redig monitor controller för A/B lyssning, dim, mute och alla andra funktioner också (Cranesong avocet).

Jag är dock tacksam över att ni tänker på ekonomi och avråder mig till att köpa det (fastän det är försent och redan köpt).

Och ni får tycka jag är dum i huvudet om ni vill och slösar pengar, men har man inte testat, vet man aldrig. Som sagt, bra andra handsvärde på dessa grejer också, egentligen kostar ju HEDDen 30.000kr som ny, jag fick den för 16.000kr, och det priset är jag rätt nöjd med.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, men precis som ovan (citerar) så ska ju tydligen bra AD/DA omvandlare göra saker och ting snäppet bättre:

"Allt det man förut bara trodde var 'ljud som man inte la märke till', får plötsligt dimesion, djup och detaljrikedom. Stereobilden tajtar till sig och man hör längre in i ljudet. Det märks, även om ett par bättre tränade öron hör skillnaden betydligt mer än annars."

Alltså ... ljudet som lyssnaren kommer uppleva består ju av vilken DAC h*n använder, inte vilken AD eller DA som använts vid musikens utformning. Det var en del av poängen med. Ren pragmatiskt borde man använda de ADDA typer som folk använder mest.

Sen att säga att det är bra andrahandsvärde, när du fick den för halva priset .. vet inte vad man kan säga om det.

Vilket ljudkort du ska använda måste ju gå lätt att bestämma sig för om du efterforskar på samma sätt som du efterforskat HEDDen. Finns många ljudkort som har AES.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du ju köpt HEDD, men ändå...

När jag köpte dem för ett par år sedan, så kostade min 2-kanaliga AD ca 20000:- och min 2-kanaliga DA strax över 10000:- - och det utan att det finns några "finesser" med färgning - så jag har inga direkta synpunkter på pengarna i sig, men om en omvandlare färgar ljudet nämnvärt, så är det enligt min mening inte en omvandlare, utan då är det mer att likna vid en effektburk - men det kan ju också vara trevligt.

När HEDD kom, så var jag otroligt sugen på att köpa en eftersom "alla" sade att den var så fantastisk och den fick toppbetyg i alla recensioner etc, men idag finner jag det för mycket troligt att tape-emuleringspluggarna har både hunnit ikapp och kört om algoritmerna i denna 10 år gamla burk eftersom det är en rasande snabb utveckling på mjukvarusidan, så där tappar jag faktiskt en del av förståelsen för varför man tvunget ska ha en HEDD. Visst är omvandlaren i sig säkert fortfarande mer än tillräckligt bra för vilken studio som helst, men som andra har varit inne på så finns det billigare sådana som låter precis lika bra (med "bra" menar jag transparent och inte färgande).

Tänk på att många nästan tvångsmässigt är glada för att framhäva hårdvara framför pluggar i alla lägen, men faktum är ju att det är algoritmer som räknar ut färgningen även i digitala hårdvaruburkar, så bara för att det är hårdvara innebär det ingen garanti för att det är bättre än andra algoritmer. Dessutom utvecklas pluggarna kontinuerligt, medan man oftast är fast med de äldre algoritmer som fanns i hårdvaruburken från början, på samma sätt som man är fast med UA och deras hårdvara, som nuförtiden är ganska medioker när man jämför med vad en modern dator kan åstadkomma med pluggar, men som var ruggigt bra när de kom, eftersom datorerna var mycket klenare då och därför inte kunde ge lika bra resultat med rimlig belastning.

Sedan angående SPDIF eller AES/EBU, så finns det ingen som helst ljudskillnad, så länge det inte kommer in några störningar i den obalanserade SPDIF-signalen - men om det blir störningar så låter det för j-t, så det blir väldigt uppenbart om det är fel i överföringen. Det är det som är så underbart med digital signalöverföring. Jag har verkligen testat på alla tänkbara sätt. Jag har också testat med och utan Wordclock - och det ger heller ingen som helst skillnad så länge man inte får synkproblem med vanlig ADAT-synk (något som blir lika uppenbart som störningar i SPDIF) - och det är ju också synkproblem mellan olika digitala burkar - och ingenting annat - som är orsaken till att man behövde uppfinna Wordclock en gång i tiden.

Det är alltså ingen mening att lägga en massa extra pengar på ljudkortet bara för att få AES, utan SPDIF kommer inte att ge dig minsta lilla försämring i jämförelsen. Eftersom digital överföring fungerar så bra som den gör, så behöver du inte heller köpa en AES-kabel för tusenlappar. Det är ju bara vanlig koaxialkabel med 2 ledare och 110 Ohms specifik impedans och så länge den specen uppfylls, så kommer det att fungera precis som det är konstruerat för att fungera.

Vad som verkligen ÄR vettigt, är att satsa på ett PCIe-kort, eftersom det alltid är snabbast i och med att det sitter direkt på bussen i datorn, istället för att gå via ett externt interface av något slag. RME är stabila och tillförlitliga, så de är alltid ett alternativ som man bör ha i åtanke.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du ju köpt HEDD, men ändå...

När jag köpte dem för ett par år sedan, så kostade min 2-kanaliga AD ca 20000:- och min 2-kanaliga DA strax över 10000:- - och det utan att det finns några "finesser" med färgning - så jag har inga direkta synpunkter på pengarna i sig, men om en omvandlare färgar ljudet nämnvärt, så är det enligt min mening inte en omvandlare, utan då är det mer att likna vid en effektburk - men det kan ju också vara trevligt.

När HEDD kom, så var jag otroligt sugen på att köpa en eftersom "alla" sade att den var så fantastisk och den fick toppbetyg i alla recensioner etc, men idag finner jag det för mycket troligt att tape-emuleringspluggarna har både hunnit ikapp och kört om algoritmerna i denna 10 år gamla burk eftersom det är en rasande snabb utveckling på mjukvarusidan, så där tappar jag faktiskt en del av förståelsen för varför man tvunget ska ha en HEDD. Visst är omvandlaren i sig säkert fortfarande mer än tillräckligt bra för vilken studio som helst, men som andra har varit inne på så finns det billigare sådana som låter precis lika bra (med "bra" menar jag transparent och inte färgande).

Tänk på att många nästan tvångsmässigt är glada för att framhäva hårdvara framför pluggar i alla lägen, men faktum är ju att det är algoritmer som räknar ut färgningen även i digitala hårdvaruburkar, så bara för att det är hårdvara innebär det ingen garanti för att det är bättre än andra algoritmer. Dessutom utvecklas pluggarna kontinuerligt, medan man oftast är fast med de äldre algoritmer som fanns i hårdvaruburken från början, på samma sätt som man är fast med UA och deras hårdvara, som nuförtiden är ganska medioker när man jämför med vad en modern dator kan åstadkomma med pluggar, men som var ruggigt bra när de kom, eftersom datorerna var mycket klenare då och därför inte kunde ge lika bra resultat med rimlig belastning.

Sedan angående SPDIF eller AES/EBU, så finns det ingen som helst ljudskillnad, så länge det inte kommer in några störningar i den obalanserade SPDIF-signalen - men om det blir störningar så låter det för j-t, så det blir väldigt uppenbart om det är fel i överföringen. Det är det som är så underbart med digital signalöverföring. Jag har verkligen testat på alla tänkbara sätt. Jag har också testat med och utan Wordclock - och det ger heller ingen som helst skillnad så länge man inte får synkproblem med vanlig ADAT-synk (något som blir lika uppenbart som störningar i SPDIF) - och det är ju också synkproblem mellan olika digitala burkar - och ingenting annat - som är orsaken till att man behövde uppfinna Wordclock en gång i tiden.

Det är alltså ingen mening att lägga en massa extra pengar på ljudkortet bara för att få AES, utan SPDIF kommer inte att ge dig minsta lilla försämring i jämförelsen. Eftersom digital överföring fungerar så bra som den gör, så behöver du inte heller köpa en AES-kabel för tusenlappar. Det är ju bara vanlig koaxialkabel med 2 ledare och 110 Ohms specifik impedans och så länge den specen uppfylls, så kommer det att fungera precis som det är konstruerat för att fungera.

Vad som verkligen ÄR vettigt, är att satsa på ett PCIe-kort, eftersom det alltid är snabbast i och med att det sitter direkt på bussen i datorn, istället för att gå via ett externt interface av något slag. RME är stabila och tillförlitliga, så de är alltid ett alternativ som man bör ha i åtanke.

Tack, Claes.

Jag tänkte faktiskt införskaffa ett RME kort pcie. MEN, om jag ändå har det och AES anslutning, varför inte lägga en 1000 lapp på en AES kabel? den kostar inte mer faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Claes.

Jag tänkte faktiskt införskaffa ett RME kort pcie. MEN, om jag ändå har det och AES anslutning, varför inte lägga en 1000 lapp på en AES kabel? den kostar inte mer faktiskt.

För att det finns kablar med helt identisk funktion för runt en tiondel av det priset. Det blir inte bättre på något enda sätt med en dyrare AES-kabel, utan bara dyrare...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

En liten fråga : jag och säljaren körde blocketpaketet, vilket innebär att varan ärssåld om jag hämtaruut paketet. Kan ju skicka tillbaka det också. Taskigt mot säljaren dock, och väldigt veligt och oseriöst..

Med tanke på att ni verkar vara helt emot att jag köper en hedd - hade ni skickat tillbaka enheten ooch köpt en apollo quad istället? Vill ju trots allt köra uad...

Eller har ni något annat förslag på investering för pengarna? Akustik behandling och högtalare och är det inte tal om just nu, eftersom jag ska flytta. Tänkte mer på gear.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha väntat, tills jag vet vad jag behöver och hur läget kommer se ut.

Har aldrig varit med om något såsom en sak man kommer använda i 10-15 år eller "livet ut" eller nåt sånt. Situationen förändras, år från år, och ibland vill man förändra bara för att läget stagnerat lite.

Att då måla in sig i ett förbestämt hörn, genom att inhandla grejor som är så dyra att man - i nån slags ekonomisk rättfärdighet - tycker man 'måste' använda dom, i en situation som man inte ens känner till hur den ser ut än ... det ligger inte för mig.

Undersök dina faktiska behov, både praktiska och personliga, inte till 'möjliga tillgångar'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

En liten fråga : jag och säljaren körde blocketpaketet, vilket innebär att varan ärssåld om jag hämtaruut paketet. Kan ju skicka tillbaka det också. Taskigt mot säljaren dock, och väldigt veligt och oseriöst..

Med tanke på att ni verkar vara helt emot att jag köper en hedd - hade ni skickat tillbaka enheten ooch köpt en apollo quad istället? Vill ju trots allt köra uad...

Eller har ni något annat förslag på investering för pengarna? Akustik behandling och högtalare och är det inte tal om just nu, eftersom jag ska flytta. Tänkte mer på gear.

Jag tycker du ska göra som du först hade tänkt jag.Köp HEDDen. sedan kör du som vanligt med ditt apogeee ljudkort och väntar 7 veckor och köper avoceten, Med en extra AES kabel kan du ju även använda HEDDen som converter för inputs...är väl en bra början iallafall.. Hedden tror jag är ganska mångsidig..då man kan kontrollera själv mkt av ljudkarraktären..så det är en bra början helt klart..bra grund att stå på.

Men om jag vore dig skulle jag inte köpa något mer eller tillfälliga lösningar förutom hedden

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha väntat, tills jag vet vad jag behöver och hur läget kommer se ut.

Har aldrig varit med om något såsom en sak man kommer använda i 10-15 år eller "livet ut" eller nåt sånt. Situationen förändras, år från år, och ibland vill man förändra bara för att läget stagnerat lite.

Att då måla in sig i ett förbestämt hörn, genom att inhandla grejor som är så dyra att man - i nån slags ekonomisk rättfärdighet - tycker man 'måste' använda dom, i en situation som man inte ens känner till hur den ser ut än ... det ligger inte för mig.

Undersök dina faktiska behov, både praktiska och personliga, inte till 'möjliga tillgångar'.

Hans behov är ju att han vill ha det bästa... han är redo att investera pengarna... men det är ju bra att andra har invändningar om hur han ska spendera sina pengar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans behov är ju att han vill ha det bästa... han är redo att investera pengarna... men det är ju bra att andra har invändningar om hur han ska spendera sina pengar..

Ja, speciellt sådana som berättar saker om produkten han funderar på att köpa som inte är sant.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

En liten fråga : jag och säljaren körde blocketpaketet, vilket innebär att varan ärssåld om jag hämtaruut paketet. Kan ju skicka tillbaka det också. Taskigt mot säljaren dock, och väldigt veligt och oseriöst..

Med tanke på att ni verkar vara helt emot att jag köper en hedd - hade ni skickat tillbaka enheten ooch köpt en apollo quad istället? Vill ju trots allt köra uad...

Eller har ni något annat förslag på investering för pengarna? Akustik behandling och högtalare och är det inte tal om just nu, eftersom jag ska flytta. Tänkte mer på gear.

Så länge säljaren slipper stå för frakt-och returfrakt så är det väl ändå någonstans ok att ångra sig.

Jag tror att det absolut bästa är att köra på det du har. Det är garanterat inget hinder för dig för att få bra resultat. Sen lägger du dina pengar på någon form av utbildning.

Gör t ex en låt som du är nöjd med så bra du bara kan. Sen letar du upp någon duktig mixare/producent som du betalar och som kan hjälpa dig att slipa vidare på produktionen med dina grejor.

Tänk på att det oftast finns väldigt många olika vägar att nå ett visst sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska göra som du först hade tänkt jag.Köp HEDDen. sedan kör du som vanligt med ditt apogeee ljudkort och väntar 7 veckor och köper avoceten, Med en extra AES kabel kan du ju även använda HEDDen som converter för inputs...är väl en bra början iallafall.. Hedden tror jag är ganska mångsidig..då man kan kontrollera själv mkt av ljudkarraktären..så det är en bra början helt klart..bra grund att stå på.

Men om jag vore dig skulle jag inte köpa något mer eller tillfälliga lösningar förutom hedden

Förlorar jag inte massa in och utgångar som finns på ljudkort såsom apollo, istället för att använda mig av hedden? Känns som man måste köpa separat allting heltoplötsligt. Mic pre amp, hörlursförstärkaren (monitor controller) , aes ljudkort, aes kabel

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver väl inte en massa in och ut?

Kör på http://www.uaudio.co....html��istället för Apollo.

Yup, en Twin plus eventuellt en Satellite om man vill köra mycket UAD-pluggar är en bättre investering om man inte har behov av en massa I/O. Men börja med en Twin och köp till lite pluggar, gillar du det så är det ju bara att expandera sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ta åtminstone och lyssna på HEDDen, innan du lastar ut massa tusenlappar på nåt som du inte ens vet hur det låter. Du kan bli rätt besviken. Samma sak med alla dyra saker.

Fokusera på vad du behöver, inte vad andra tycker om saker. Alla vet ju att om man säger Ferrari inte känns som nån bra bil, oavsett den är bra eller inte, då framstår man som ett osmakligt pucko som saknar förmågan att uppskatta; plus att man framställer sig som bättre vetande och avvisar alla som säger 'Ferrari är fantastiskt' till fåniga ja-sägare. Så .. alla säger Ferrari är bra, av ovanstående orsaker. Men är den verkligen bra, och bra för dig? Låt inte uttalanden styra stora investeringar. Lyssna och testa själv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ta åtminstone och lyssna på HEDDen, innan du lastar ut massa tusenlappar på nåt som du inte ens vet hur det låter. Du kan bli rätt besviken. Samma sak med alla dyra saker.

Jo. Problemet i detta fallet är väl att han inte har tillgång till någon digital i/o vad jag förstått det som. Så då blir det ytterligare investering för att testa den om han inte har möjlighet att låna ett kort från någon.

Men ja, det kan ju isåfall vara värt att beställa hem något alternativ på prov så att man har lite referenspunkter. Annars blir det ju bara ett konstaterande att "jaha, dethär låter ju bättre"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul att människor påstår att Digital till analog inte färgar ljudet. Alla DAC:ar färgar ljudet.

Precis som jag sagt sedan jag registrerade mig här på forumet.

Exempelvis har Bricasti som gör det välkända reverbet M7 som blivit studiofavorit släppt en dac nyligen som heter M1. Den skapades för att Bricasti som är ett litet bolag helt enkelt fick råd med det tack vare försäljningen av reverbenheterna.

Kostar från 55 000 kr ungefär!

m1_inside_large.jpg

http://www.audiostre...i-design-m1-dac

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul att människor påstår att Digital till analog inte färgar ljudet. Alla DAC:ar färgar ljudet.

Precis som jag sagt sedan jag registrerade mig här på forumet.

Exempelvis har Bricasti som gör det välkända reverbet M7 som blivit studiofavorit släppt en dac nyligen som heter M1. Den skapades för att Bricasti som är ett litet bolag helt enkelt fick råd med det tack vare försäljningen av reverbenheterna.

Kostar från 55 000 kr ungefär!

m1_inside_large.jpg

http://www.audiostre...i-design-m1-dac

Skulle vara intressant att höra den, men för det priset skuulle man ju uppskatta att den såg lite roligare ut samma med M7 tråkigare design går ej att hitta..men jag antar att det är insidian som räknas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ta åtminstone och lyssna på HEDDen, innan du lastar ut massa tusenlappar på nåt som du inte ens vet hur det låter. Du kan bli rätt besviken. Samma sak med alla dyra saker.

Fokusera på vad du behöver, inte vad andra tycker om saker. Alla vet ju att om man säger Ferrari inte känns som nån bra bil, oavsett den är bra eller inte, då framstår man som ett osmakligt pucko som saknar förmågan att uppskatta; plus att man framställer sig som bättre vetande och avvisar alla som säger 'Ferrari är fantastiskt' till fåniga ja-sägare. Så .. alla säger Ferrari är bra, av ovanstående orsaker. Men är den verkligen bra, och bra för dig? Låt inte uttalanden styra stora investeringar. Lyssna och testa själv.

Att man skulle bli besviken på en Cranesong produkt betvivlar jag på... ifallet av hedden om han inte gillar den kan han sälja den för samma pris han köpte den för vid snabb affär alterntivt få några tusenlappar extra om han inte har lika bråttom att sälja den...

Det är ett säkert inköp.. cranesongs grejjor är eftertrakade..speciellt i andra hand..

Bil analogin har tycker jag lite att göra med studio prylar.. Tycker som sagt det är tråkigt att de som vill satsa möts av missunnsama röster..

Om han nu är redo att go all in och investera så varför inte köpa bra grejjor från början..uppenbarligen har han höga krav.

Hedden var ett bra köp som jag sa.. går att sälja den för samma pris eller mer om han inte blir nöjd..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar ingenting på deras hemsida om att det skulle vara en summerare? Den tar in två kanaler ljud och skickar ut två kanaler ljud?

Finns många olika definitioner av summing, finns digital summing, analog summing osv... men i slut ändan handlar det om var de enskilda ljudströmmarnas slut destination tar vägen det kan vara masterbussen en EQ en kompressor eller så skickar man vidare till en extern enhet som t.e.x HEDDen där den slutgiltiga och önskvärda energi nivån summeras i mixen till den slutgiltiga 2-bus stereo mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte färgar en dac så att man smäller av.....det torde vara ytterst lite väl? Typ fladdermusöra.

Jag tror vissa här underskattar hur enormt komplext analogt ljud är, detta ska produceras digital och omvandlas till organiska analoga ljud. För mig är det inge snack skillnaderna kan bli enorma beroende på vad man lyssnar och fokuserar på sitta öra åt.

Du kanske ej hör det vad det gäller frekvens respons utan det är mer hur ljudet upplevls, mer levande mer detaljrikt mer 3 dimensionellt, mer öppet osv...

Finns många digitala produkter på marknaden som ska emulera analogt ljud, men dom flesta är ensa om att inget kan mäta sig med äkta analogt ljud, vare sig det gillar pluggar eller synthar, att producera analogt ljud är helt enkelt väldigt komplext..det samma gäller en DA omvandlare som ska producera dessa analoga signaler...det krävs stora resurser och många mans timmar och fin justeringar och konstnärlighet för att göra en bra DA omvandlare...

Sedan att det finns personer som tycker DA omvandlare som sitter på inbyggda moderkort är ju en annan sak.. jag hör dock inte till den kategorin, för mig är musik olyssningar i Dessa DACar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yup, en Twin plus eventuellt en Satellite om man vill köra mycket UAD-pluggar är en bättre investering om man inte har behov av en massa I/O. Men börja med en Twin och köp till lite pluggar, gillar du det så är det ju bara att expandera sen.

UAD pluggar, har inte UAD Konkat snart ? jag skulle inte rekommendera att hoppa på UAD tåget iallafall..

Tycker deras pluggar är ganska överskattade.. finns bättre där ute..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

"Finns många olika definitioner av summing, finns digital summing, analog summing osv... men i slut ändan handlar det om var de enskilda ljudströmmarnas slut destination tar vägen det kan vara masterbussen en EQ en kompressor eller så skickar man vidare till en extern enhet som t.e.x HEDDen där den slutgiltiga och önskvärda energi nivån summeras i mixen till den slutgiltiga 2-bus stereo mixen. "

Om du skickar till HEDDen från en DAW så summeras allt i DAW och HEDDen spelar upp ljudet. Om du inte spelar in HEDDEn så påverkar denninte mixen överhuvudtaget mer än i lyssningen, Ekstasis.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skickar till HEDDen från en DAW så summeras allt i DAW och HEDDen spelar upp ljudet. Om du inte spelar in HEDDEn så påverkar denninte mixen överhuvudtaget mer än i lyssningen, Ekstasis.

Är ganska självklart att man måste skicka tillbaka det till DAWet om man nu vill göra en slutgiltig mix... annars

är det ju som du säger att man bara påverkar lyssniningen och inte den inspelade mixen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...