Jump to content
Annons

Hur använder man Room EQ Wizard?


Carlito62

Recommended Posts

Hej

Undrar om nån kan hjälpa mig med hur man använder Room EQ Wizard på ett enkelt sätt. När jag läser manualen verkar det som man måste vara ingenjör för att fatta. Har Macbook, RME 800 FW ljudkort, genelec högtalare i ett minirum på ca 3x2,5m. Har laddat ner REW 5,0, insticksprg Line-in och Soundflow och har fixat en ECM8000. Bara till att sätta igång trodde jag till jag såg manualen, fick spel. Måste man ha en SPL-meter t ex? Hur kopplar man? Måste man inserta nån eq för att justera för rummet, el är det nån plug-in?

Hur gör man helt enkelt? Tror att många hamnat/hamnar i min sits och skulle ha nytta av denna tråd, om nån svarar förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är själv ganska dålig på det men du KAN först kalibrera ljudkortet genom att bara loopa signalen genom kortet och tillbaka igen internt och då skapa en profil som du kan använda när du sen mäter för att ta i beaktning ljudkortets eventuella brister liksom. Sen kan du med fördel ha hörselskydd och ställa in nivån som du kan göra precis innan du mäter. Den säger till när det är ok. Sen är det bara att mäta och kolla graferna. Kolla lite tutorials på nätet och läs lite i manualen och liknande så lossnar det snart. Jag har själv hållt på med det och det ÄR rörigt när man inte kan den där biten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för svar. Har kollat lite, men just set-up biten går snabbt fram. Det är det här med ljudkortet, firewire och sånt för att få signal. Jag får låsa in mig och riktigt kolla in. Återkommer om det skiter sig. Tack igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...