Jump to content
Annons

Kompakt ljudkort toppat med Thunderbolt


Carl Löfgren

Recommended Posts

Även japanska Zoom hoppar nu på Thunderbolt-tåget och släpper ett nytt kompakt ljudkort med två in, två ut, en stor ratt och en nivåmätare. Men det finns mer som inte syns på utsidan: precis som ljudkort från RME och MOTU, kommer TAC-2 med en mixermjukvara som har inbyggda effekter som reverb, filter och delay.

Med Thunderbolt-gränssnittet utlovar Zoom dessutom en riktigt låg tidsfördröjning, och som grädde på moset behövs ingen strömadapter. Ljudkortet tar all ström från datorn.

Tillverkare: Zoom (zoom.co.jp).

Kontakt: Polysonic (www.polysonic.com).

http://www.youtube.com/watch?v=649zljSmGLI&t=55

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta förvånade mig faktiskt. Att en tillverkare som Zoom vågar gå all in på Thunderbolt. Det ger mig faktiskt hopp för detta allt för tidigt utdömda gränssnitt. Hoppas fler hakar på. Focusrite Saffire-serien skulle må bra av en uppdatering tex.

Tycker det verkar vara ett trevligt litet interface. Lite för begränsat för min del dock. Hade det funnits ADAT och två separata hörlursutgångar (alt fyra linjeutgångar) så hade jag köpt det med en gång. Thunderbolt thru hade varit önskvärt också. Men man kan väl hoppas att de utökar med fler modeller.

Guldstjärna i kanten för att de inkluderar en TB-kabel! Det är det inte många tillverkare som gör.

Fast förlåt mig Zoom, jag kommer nog fortsätta sukta efter en Apollo Twin. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Helt klart intressant. Och dessutom estetiskt tilltalande.

Frågan är hur preamp'sen står sig i jämförelse med andra portabla kort som

Duet, Focusrite Forte osv..

Priset verkar ligga ungefär på samma som Forte (3500:-)

Hur stor fördel har man av att använda Thunderbolt på ett så

basic kort egentligen? Är det prisvärt i det avseendet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor fördel har man av att använda Thunderbolt på ett så

basic kort egentligen? Är det prisvärt i det avseendet?

Det beror på vad man värdesätter. Rent bandbreddsmässigt finns det ju ingen anledning att använda TB, men rent teoretiskt skulle man iaf kunna få ner latencyn. Kan ju även vara en fördel om man redan har hög belastning på USB-portarna.

Men ja, din fråga är helt klart relevant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket gör Thunderbolt egentligen i praktiken när det exempelvis kommer till att spela med VST-pluggar som exempelvis Guitar Rig och liknande?

Jag har ett Komplete Audio kort som jag använder ibland och där har jag en buffert på 32 ms och det tycker inte jag räcker för att få en riktigt bra spelkänsla, det är inte alls jämförbart med exempelvis hårdvara som Eleven Rack, POD och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket gör Thunderbolt egentligen i praktiken när det exempelvis kommer till att spela med VST-pluggar som exempelvis Guitar Rig och liknande?

Det återstår att se. TB i sig gör ju det teoretiskt möjligt att få lägre latency men det är fler faktorer som spelar in. Nån hävdade att han fått 4.7ms med Apollo Twin i Logic, men jag vet inte hur tillförlitligt det är och det säger ju inget om TAC-2 heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Det beror på vad man värdesätter. Rent bandbreddsmässigt finns det ju ingen anledning att använda TB, men rent teoretiskt skulle man iaf kunna få ner latencyn. Kan ju även vara en fördel om man redan har hög belastning på USB-portarna.

Men ja, din fråga är helt klart relevant!

Okej.

Misstanken var att den skillnaden de blir mellan USB2 till TB är ovesäntlig?

Men om nu TB är framtiden de närmaste så varför inte. Om man ändå ska köpa nytt så att säga 🙂

Snyggt och najs med TB. Men varför bara en ratt? Ser coolt ut men är opraktiskt.

Nja, är väl samma som Duet och Focusrite och säkert fler andra. Man kan trycka/multitrycka på knoben för olika funktioner. Snyggt och enkelt med en enda ratt tycker jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan pressa ner mitt alesis bord till 1,2 ms det går via usb 2 ? Förstår inte problemet !! Detta i 96khz.. Villket inte komponenterna tycker om dock men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nja, är väl samma som Duet och Focusrite och säkert fler andra. Man kan trycka/multitrycka på knoben för olika funktioner. Snyggt och enkelt med en enda ratt tycker jag 🙂

Just multitrycka är kass när jag står mitt i en sångtagning. Jag vill ha en ratt för hörlurar och en ratt för inkommande mick, det skall vara enkelt och rakt fram att använda ett ljudkort när jag tex trackar sång. Bra design för mig är tex Propellerhead Balance och TC Konnekt 6 där det är separata rattar och tydligt vad man skall vrida på. Visst snyggt med en ratt men för mig helt opraktiskt. Men konceptet med en ratt funkar säkert bra om man använder mycket VSTi och inte spelar in så mycket akustiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just multitrycka är kass när jag står mitt i en sångtagning. Jag vill ha en ratt för hörlurar och en ratt för inkommande mick, det skall vara enkelt och rakt fram att använda ett ljudkort när jag tex trackar sång. Bra design för mig är tex Propellerhead Balance och TC Konnekt 6 där det är separata rattar och tydligt vad man skall vrida på. Visst snyggt med en ratt men för mig helt opraktiskt. Men konceptet med en ratt funkar säkert bra om man använder mycket VSTi och inte spelar in så mycket akustiskt.

Ja det kan jag hålla med om. Om man bara ska ha en ratt så är den bästa lösningen att ha knappar att växla med som på Apollon.

Roland måste nog ändå ta priset för omständighet i deras interface. Men de har åas autosense-funktionen som är klockren. Förstår inte varför inte alla med digitalt styrda gainrattar har implementerat en sådan funktion.

EDIT: Såg att TAC-2 har en autogain-funktion nu. 🙂 Hats off!

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan pressa ner mitt alesis bord till 1,2 ms det går via usb 2 ? Förstår inte problemet !! Detta i 96khz.. Villket inte komponenterna tycker om dock men men...

1.2ms roundtrip latency med USB2? Jo tjena. Bara USB-bussen i sig har väl en latency på runt millisekunden om jag inte missminner mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag är på jakt efter ett ljudkort med thunderbolt-teknik som går att använda till Windows då mitt moderkort är utrustat med det, men det verkar snålt på den fronten. Det ser ut som att nästan alla thunderbolt-kort är till MAC först och främst, någon som vet om det faktiskt går att använda till Windows också? UA Apollo är lite för dyrt för min budget.. 😛

Mailade Emusic och fick detta svaret om TAC-2:

"TAC-2 fungerar endast för Mac men kan eventuellt framöver fungera för pc. Dock så vet vi inte när de släpper drivrutiner för detta."

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande Thunderbolt kan jag inte riktigt låta bli att jämföra med Firewire... när jag köpte mitt f.d. ljudkort (TCE Konnekt24d) så var det Firewire som var det 'hetaste' och jag hostade glatt upp 6000 spänn för kortet. Idag, några år senare, när det var dags att byta gamla datorn så var det ingen dator i mitt urval som hade fw. Jag satsade inte på ett tb-ljudkort den här gången utan tog Propellerheads Balance som är USB-baserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...