Jump to content
Annons

Monitorer kontra Hi-fi-högtalare


clavicl (oregistrerad)

Recommended Posts

clavicl (oregistrerad)

I mixsammanhang strÀvar man efter en sÄ rak frekvensÄtergivning i sina högtalare/monitorer som möjligt. Vad ger mest rakhet för pengarna? Monitorer/Hifihögtalare?

Jag misstÀnker att det Àr monitorer... Vad Àr det isÄfall man ger avkall pÄ som ger en rakare ljudbild för mindre pengar? Hifimonitorer produceras ju ofta i groteska kvantiteter varför de borde kunna slÀnga med bÄde design, kvalitet och frekvensÄtergivning för samma pengar?

Eller sÄ Àr det sÄ att ett par hifi-högtalare inte alls strÀvar efter den raka frekvensÄtergivningen - inte förrÀns de börjar kosta hutlösa mÀngder pengar. Medans studiomonitorer strÀvar efter rakheten frÄn början...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hifi-högtalare "göttar" ju till ljudet. De Àr inte ute efter att ge en 100%ig rÀtt ljudbild. Det spelar ingen roll vilken prisklass vi snackar om. Vissa mÀrken kanske gör det, men dÄ lÀr folk inte köpa dom för att konkurenterna gör högtalare med mycket skönare ljud, kanske nÄgra höjningar lite hÀr och var i frekvensregistret, som gör att ljudet eventuellt lÄter lite luftigare t.ex.

Jag menar, det finns hifi-förstĂ€rkare med rör i. Och dom kan vara hutlöst dyra, men dom ger ju inte ett naturligt ljud. Men det kanske lĂ„ter för jĂ€vla bra. FörstĂ„r du vad jag försöker att sĂ€ga? Jag tror det Ă€r sĂ„ hĂ€r iaf. RĂ€tta mig gĂ€rna om jag Ă€r ute och cyklar 😛

peace

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok..undra varför studios inte anvÀnder hifi-högtalare dÄ...

Jag tror att man hellre köper ett digitalt system Àn en förstÀrkare för 60kkr med massa rör i om man vill ha ett system som lÄter "rÀtt". Rör fÀrgar ljudet. Det vet alla.

Kryckan, jag reserverar mig för att eventuellt ha fel, och det borde du ocksÄ göra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det viktiga med studio-monitorer Àr inte att de har en linjÀr frekvensgÄng eller detaljerat ljud. MÄnga tror att studiomonitorer Àr extrem ofÀrgande och neutrala i sin ljudbild. TvÀrtom sÄ finns det tydliga exempel pÄ monitorer som faktistk fÀrgar ljudet tÀmligen mycket. LikasÄ finns det faktisk en hel del hifi-högtalare som har rak och fin frekvensgÄng. Personligen tycker jag att nedanstÄende citat summerar ganska bra vad som Àr viktigt med monitorhögtalare :rolleyes:

"In its simplest terms, it is arguably more important that a monitor be predictable than neutral. To this day, the most common nearfield monitor is the Yamaha NS10. Just about every studio engineer hates them and realizes they are not neutral. However, they are all familiar with them so that they are a reference that everyone knows how to work with. This is important since engineers generally work in numerous studios. It is not easy to predict how a recording will sound if every monitor in every control room sounds different.

 

In North America, the standardization on certain monitors goes back to the Altec 604 in the mid 40's. This was the first relatively compact speaker with high output and reasonable bandwidth. Since it was a coaxial, it gave excellent imaging both midfield and farfield. For the next 20 years, it was the defacto standard in virtually all recording studios. However, the 604 was anything but neutral. It had a significantly rolled off high end and a noticeable midrange peak. This peak was considered useful by some engineers since it accentuated the critical vocal range.

 

The next industry standard was the JBL 4310/11. Not surprisingly, this speaker was purposely designed to mimic the sound of a 604, but in a bookshelf sized speaker. This system offered the flexibility of mounting nearfield on top of a console bridge, something that could not be done with the 604.

 

JBL came to dominate the studio monitor market in the 1970’s. It was entirely due to the rise of rock music. This genre pushed the demands for high level output. JBL met this demand with three and four-way monitors (4333, 4343, 4350). By using multiple drivers, it was possible to increase the power handling since each driver handled a narrower frequency band. They were also considerable flatter than the previous 604/ 4311 since the individual drivers were flatter over a narrow range and could be equalized more easily in the cross-over network.

 

The late 70’s and early 80’ saw the rise of the small nearfield monitors such as the Yamaha NS10. Nearfields have the great advantage of removing the room as a variable. Every room colors a speaker’s output due to reflections from the walls, floor and ceiling artificially reinforcing certain frequencies and canceling others. Nearfields have very controlled dispersion. The listener is usually within 3’ to 4’ of the speaker with no boundaries except for the console face. This means that the listener has a high proportion of direct vs reflected sound with minimal room distortion. This makes standardization of monitors even more effective, since the speaker itself is the main variable responsible for sonic differences.

 

The NS10 started out as a monitor to check out mixes in "real world" applications. In other words, it mimicked the inexpensive speakers found in most homes and car stereos. After recording, engineers checked the mix on these speakers to ensure they would sound reasonable on the lowest common denominator. However, the advantages of using these speakers during recording (since they removed the room as a variable) resulted in the NS10 becoming a standard session monitor.

 

By the 80’s, most large studios had two sets of monitors – the large soffet mounted main monitors such as the previously mentioned JBL’s, and nearfield monitors mounted on the consoles. Most monitoring was done on the nearfields, for the reasons cited above. The main monitors were relegated to a secondary role. They were only fired up to do bass checks (since the nearfields are bass restricted) and to “impress the clients”. Nothing matches the high level, dynamic output of the mains to impress the artists on how their session went. However, they played a minimal role in actually monitoring and mixing the recording

 

Even relegated to their secondary role, main monitors evolved considerably in the 80’s. That time period saw the development of direct radiator midrange drivers that had similar output to the compression drivers and horns of previous main monitors. These drivers were considered more neutral sounding than horns. This led to the rise of such companies as ATC, Quested and Genelec as main monitor suppliers. However, horn based systems have not been entirely displaced. Main monitors based on Pioneer TAD horn and bass drivers are very common in some the top studios. They are very refined sounding compared to the horn systems of previous decades.

 

Absolute accuracy does have a role in one particular phase of the recording process. That is during final mastering. Here, subtle (and sometimes major) changes are made to finalize the mix. Critical monitoring is required to distinguish minor variations in mix levels, imaging and processing. The most common mastering monitor is the B&W 801 and it dominates the classical recording field. Other mastering monitor names should be familiar to high end audio hobbyists. Dunlavy, Wilson, and ATC all have their followings in some of the world’s most prestigious studios.

 

Nearfield monitors have progressed to the point that their sonic differences are not nearly so great. Therefore, the importance of standardized nearfields is beginning to disappear. In addition, the rise of the home “project” studio means that many involved in recording only work in one facility so that a standardized sound is not important to them.

 

Studios now sport a wide range of nearfields that are slowly replacing ubiquitous Yamaha NS10. Genelec nearfields seem to have garnered the greatest respect amongst engineers for accuracy and they are quite common. Other respected brands include Tannoy, JBL, Mackie, Alesis and many others. There are literally dozens of nearfield monitor manufacturers.

 

These nearfields still have attributes that differentiate them from home speakers. The most important are controlled dispersion and high output. Controlled dispersion is at cross-purposes to the design of many home speakers which are designed for a wide stereo sweet spot. Monitors only have to concern themselves with presenting an accurate stereo image at the engineer's listening position. Any wider, and you introduce the room problems mentioned earlier. High output remains in demand for popular music. You need to listen for any defects during the recording session and higher volume make this easier to distinguish. Most nearfield monitors are powered with built in amplifiers and electronic cross-overs. This is because it is easier to design a small, flat monitor through bi or tri amping and internal amplification makes integrating them into the complex electronics of a studio easier and more flexible. I use a set of powered NHTpro nearfields as computer speakers. They have a maximum output of 111db. Few home mini-monitors are capable of such sustained output levels."

Citatet Àr taget frÄn Don McRitchie, Webmaster Lansing Heritage Website ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChrioN,

Den vanligaste skillnaden idag mellan hifi-högtalare och studio-monitorer Ă€r vĂ€l att de allra flesta studio-monitorer Ă€r gjorda för att anvĂ€ndas i nĂ€rfĂ€lt vilket den största merparten av alla hifi-högtalare inte Ă€r 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Kryckan, jag reserverar mig för att eventuellt ha fel, och det borde du ocksÄ göra.

Varför skulle jag reservera mig för att ha fel om jag ger förklaringen till uttryckets betydelse. Det Àr precis dÀrifrÄn HiFi kommer.

Att mixa musik i monitorer handlar om att hitta monitorer som passar.

Att mÄnga mixar genom Genelec 1030 betyder inte att jag automatiskt skulle mixa bÀttre genom dom Àn mina 20/20BAS.

LĂ€s vad jag skriver!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...
Ok..undra varför studios inte anvÀnder hifi-högtalare dÄ...

De studios som inte anvĂ€nder hifi-högtalare alls för att lyssna pĂ„ sina alster Ă€r (enligt mig) ute och cyklar. 🙂 Nermixningen och produktionen ska ske pĂ„ ett par monitorhögtalare (helst ett par hyfsat raka som Ă€r sköna att lyssna pĂ„) för att hitta balans mellan ljuden. Dock ska hifi-högtalare (och gĂ€rna PA) helst anvĂ€ndas för att lyssna pĂ„ lĂ„ten nĂ€r den Ă€r klar, för att höra hur den lĂ„ter i ett system som inte Ă€r baserat pĂ„ Genelec 1037...

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag sitter och vÀntar pÄ ett par Event 20/20Bas nu...

Tror att det Àr en oslagbar kombination, Hifi och bra monitorer.

Nu sitter jag enbart med Hifi speakers men jag har vÀldigt stora problem att fÄ till basen och diskanten i mina mixar.

Kan bli ett lyft med ett par Event monitorer sedan.

...ja, det var bara en tanke frÄn mig.

🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har alltid funderat pÄ "varför ska JAG sitta med perfekta högtalare, nÀr de som kommer att lyssna sitter med mediokra/vanliga högtalare".

Men svaret Àr naturligtvis att genom att ha schyssta högtalare, sÄ har man kontroll över ljudbilden och genom att lÀra sig sina egna högtalare, sÄ kan man skapa en ljudbild som lÄter bra pÄ de flesta< högtalarna.

MÄste man dÄ ha "perfekta" högtalare? Egentligen inte, men det Àr viktigt att högtalarna svarar hyffsat pÄ alla frekvenser, annars sÄ Àr risken att man missar hur det kan lÄta i bÀttre högtalare.

SÄ, min rekommendation Àr att "lÀr dig hur dina högtalare lÄter" oavsett om de Àr perfekta eller ej. Din produktion blir inte bÀttre bara dÀrför du har svindyra högtalare, din produktion blir bÀttre om du vet hur du vill att resultatet ska lÄta!

/M

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
High Fidelity = Hi Fi Àr ett uttryck som handlar om att Ätergivning ska vara neutral, inget annat. Tror man att HiFi handlar om att "götta" till ljudet fÄr man lÀra om.

Att det ska vara sÄ rakt som möjligt nÀr man mixar handlar om att hitta en balans sÄ att mixen lÄter schysst bÄde i dom billigaste bilstereo högtalarna, till smÄ bergsprÀngare i köket, den avancerade stereon i vardagsrummet, pubben, terassen, hörlurarna, radion osv... (iof sÄ brukar man göra en speciell mix för radio nuförtiden)

visste jag att lÄten bara skulle lyssnas pÄ i "Bodegas Bandit HiFi speakers", sÄ hade jag mixat i ett par sÄdana.

Jag tycker kryckan ska bege sig ut och leta efter en populÀr hifi speaker som har en lika rak kurva som dagens monitorer.

Jag kanske missförstÄr dig, kryckan, rÀtta mig gÀrna. Men till viss del sÄ handlar det om att "götta till" ljudet. anvÀnda komponenter/material/delningsfilter/design som fÄr det hela att svÀnga lite extra och ge ett smakfullt intryck pÄ lyssnaren.

Givetvis, eftersom dom vill sÀlja fler...

Dom har dock inte sÄ mycket svÀngrum, skulle det bli för mycket sÄ missar lyssnaren kanske detaljer i lÄten som hörs pÄ andra anlÀggningar.

att ha ett par hyggliga monitorer, en hifi anlĂ€ggning, ett par hörlurar och att alltid brĂ€nna ner den nya mixen sĂ„ att man kan lyssna pĂ„ den i bilen pĂ„ vĂ€g till jobbet. Är att rekomenderas. LĂ€mna inget Ă„t slumpen.

...och som STARCRUISER sÀger, att lÀra sig sina monitiorer/högtalare och veta hur man vill ha det, Àr vÀl det viktigaste av allt.

Redigerat av Dimarino
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

gzede (oregistrerad)

detta Àr sÄ som jag ser det:

örat Àr en finurlig liten moj som anpassar sig ganska bra till omgivningen. eller snarare, hjÀrnan anpassar sig. sÄlÀnge man inte har högtalare som lÄter vasst (sÄ det skÀr) eller kanske basar sÄ det slÄr lock för öronen,sÄ kan man fÄ till ett ljud som man blir vÀldigt van vid och det blir liksom mallen för vad som lÄter bra.

detta innebÀr att Àr du van vid dina Genelecmonitorer, som har en ganska detaljerad diskant, och sÀtter dig vid t ex ett par infinity i 4000kr-klassen, sÄ kommer det lÄta dÄligt. För dig. DÀremot kommer mixen som du mixade i dina invanda genelecmonitorer lÄta bra i infinityhögtalaren för han som har sÄnna!

Jag tror att man ska ha ett par bra monitorer som man "kÀnner". DÄ fÄr man till ett ljud som helt enkelt ska funka i andras anlÀggningar, som dom kÀnner.

Att springa och testa inspelningar i hifianlÀggningar tycker jag Àr dömt att misslyckas. Finns ju tusentals olika hifianlÀggningar, alla med ett eget sound. Och sÄ lÄngt ifrÄn den verkligheten ligger ju inte ett par bra studiomonitorer som Àr rÀtt injusterade!

Att ha ett par sketabra monitorer innebÀr att DU kan mixa dom dÀr sköna detaljerna, kÀnna det dÀr ruset av att fÄ en skön utplacering av instrumenten osv. Sen sÄ kanske varken pelle 14 Är med sin PHILIPS-stereo hör det, eller ens bert med sin sony/canton-stereo. Men, Kurt som sitter dÀr med Dynaudio/Rotel-stereo, som ocksÄ bryr sig om detaljerna, hör det..!

Det var mitt inlĂ€gg i debatten 😄

exempel!

jag hade ett par JBL EON 15" pa-toppar (aktiva) och körde div smÄ spelningar pÄ. Tyckte det var underbart ljud, och jag anvÀnde dem kanske 4-5Är. Sen köpte jag mig ett par Mackie, ocksÄ aktiva, fast med 12" som botten. Första reaktionen var "uh! vad vasst ljud." Det var helt klart för att jag var van vid EON. Efter ett par mÄnader tyckte jag mackielÄdorna var underbara och eon-lÄdorna som om nÄn lagt en filt över, ungefÀr.

Redigerat av gzede
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Benny Bong (oregistrerad)

đŸ˜±

Alesis MkI active MkII 3995:- paret (börsen)

Sen vi skaffade dom har inget i studion varit sej likt,, till det bÀttre.

Innan körde vi genom ett PA o mixade med PA högtalarna. Det HÖRDES om man sĂ€ger sĂ„, fast det mĂ€rkte vi inte förens vi köpt Alesisen.

Vi Àr övernöjda med resultatet av investeringen,, för det Àr en investering!!!

Och den erfarenhet jag har ifrÄn riktiga proffsstudios e lÄter det sÄ kostar det. Det finns dom som sÀger att studiohögtalare för under 10000 tusen STYCK inte Àr nÄge o ha. Kanske inte förr men nu finns det.

EN STUDIO ÄR INTE STARKARE EN SIN SVAGASTE LÄNK.

Allt hÀnger ihopdĎrŽÄ.

Var snÀlla mot ALLAH andra sÄ hörs vi snart igen

MVH BENNY BONG

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag mÄste inflika en liten kommentar hÀr, eftersom det finns mÄnga Äsikter och det kan finnas mÄnga som kanske aldrig har hört riktigt suverÀnt bra monitorer...

De bÀsta monitorer jag har hört nÄgonsin hittills, Àr ADAM S3A. De Àr dyra, men det finns faktiskt ingenting som lÄter mer naturtroget - inte bland sÄdana jag har hört i alla fall. ADAM S4A Àr ocksÄ kanonbra - men S3A lÄter faktiskt snÀppet naturligare trots att de Àr billigare...

En monitor ska Äterge verkligheten pÄ ett Àrligt och naturligt sÀtt. Den ska inte försköna ljudet sÄ att "allt lÄter bra", som mÄnga monitorer (jodÄ - Àven vÀlkÀnda, dyra modeller) har en tendens att göra - ingen nÀmnd, ingen glömd...

Tidigare hade jag ett par Alesis Monitor One med det tillhörande slutsteget Alesis RA-100, som jag lÀrde mig att göra bra mixar med. NÀr jag hade hört ADAM, sÄ bestÀmde jag mig för att byta till ett par sÄdana - men det fick bli lillebror i serien, P11A. S3A Àr fortfarande drömmen, men det ligger lite utanför kostnadsramarna i mitt lilla krypin för tillfÀllet...

NÀr jag bytte till P11A och lyssnade pÄ mina gamla mixar som var gjorda med Monitor One och en RCF-modell som jag har glömt beteckningen pÄ, sÄ upplevde jag det som om en filt lyftes bort. Plötsligt hörde jag en massa detaljer som jag undrade hur jag kunde slÀppa igenom - och anledningen till att jag slÀppte igenom dessa fel, var helt enkelt att jag inte hade hört dem i de gamla monitorerna pÄ grund av att de hade sÀmre upplösning Àn de nya. Enligt papperet gÄr P11A ungefÀr lika lÄngt ner i registret som Monitor One - men jag upplever en bÄde djupare och fastare bas i P11A - sÄ man ska tydligen ta vissa uppgifter i databladen med en stor nypa salt...

Jag fick bÀttre upplösning, bÀttre definition i stereobilden och allt annat som man vill ha i ett par studiomonitorer. Jag upplevde ocksÄ att de mixar jag gjorde, lÀt rÀtt direkt i andra högtalare ocksÄ - utan tillvÀnjningsperiod, sÄ visst 17 finns det idé att gÄ upp till bÀttre monitorer... De billiga modellerna som det formligen drÀller av numera, duger bra till de flesta i början - men nÀr man har hÄllit pÄ nÄgra Är, börjar man stÀlla andra krav pÄ naturtrogenhet och att det ska vara enkelt att jobba med mixningen. Ett par riktigt bra och naturtrogna monitorer gör det tveklöst enklare att mixa, eftersom man slipper lÀra sig kompensera för de brister som finns i lyssningen dÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tycker att Claes förklarar pÄ ett bra sÀtt. Tanken med studiomonitorer Àr juh att det ska gÄ att göra sÄ bra mixar som möjligt.

Är grymt sugen pĂ„ ett par Adam men min ekonomi tillĂ„ter inte det....

...och inte blev det nÄgra 20/20Bas för mig heller...(min vanliga otur hehehe)

Tannoy Reveal Active duger bra i början i min hemstudio. (tror jag...)

😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej,

jag har inte hunnit till nÄgra monitorer Àn. Mixar i lurar och provar i en kompakt-anlÀggning med tveksam kvalitet.

Men jag kan rekommendera att ta och lyssna igenom ordentligt. Jag provade lurar hos Estradmusik i Stockholm. De hade sÄdÀr 12-16 olika, i lite olika prisklasser men ingen var vad man kan kalla billig.

För mig var det rejĂ€lt avslöjande vilken skillnad det var. Jag fastnade för ett par Sony MDR-7506 till slut, mycket för att de var det som tog fram mest detaljer. Åtminstonde i mina öron. Och beskrivningen ovan att det Ă€r som om nĂ„gon tagit bort filten stĂ€mde bra pĂ„ min upplevelse dĂ€r ocksĂ„.

Jag har som sagt inte kommit till monitorer Àr, men jag tror mig förstÄ att det kan vara lika stor skillnad dÀr.

Allt handlar vÀl om vad man vill uppnÄ - meningen med mixning tycker jag Àr att alla skavanker ska höras sÄ bra som möjligt.

Trombonisten.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr det nog bÄde en och annan som sett mig skriva samma sak i andra forum men jag tycker verkligen att det Àr vÀrt att propagera för.

Audiotechnica AHT M40fs.

ATHM40FS.jpg

Till det facila rekomenderade priset 895:- har jag inte hittat en lika skön och vÀlljudande lur nÄgonstans. Frekvensraka och detaljÄtergivande som gör dem till ett utmÀrkt verktyg. De Àr tÀtslutande vilket innebÀr att man kan ha dem nÀr man lÀgger pÄ sÄng eller acke etc. De isolerar bra bÄde inkommande och ut. Funkar bra vid trummorna. Mao ett par riktigt prisvÀrda all-round lurar för den med starkt begrÀnsad ekonomi.

Lite tekniska data:

‱Operation Closed-back

‱Impedance 60 ohms

‱Element Dynamic

‱Maximum Input Power 1,600 mW

‱Driver Diameter 40 mm

‱Weight (less cable) 8.8 oz (250 g)

‱Frequency Response 5 - 28,000 Hz

‱Cable11' (3.4 m), left-side entry

‱Sensitivity (1 mW) 100 dB

‱Connector1/4" (6.3 mm) phone plug

‱Magnet Type Neodymium

‱Flat, extended frequency response for mixing/monitoring

‱Field-replaceable cables, drivers and ear pads

‱1,600 mW of power handling, high SPL capability

‱40 mm diameter drivers, neodymium magnets and CCAW voice coils

‱OFC litz wire cables, convenient one-side exit

‱Rotating earpieces for easy one-ear monitoring

http://www.audiotechnica.com/guide/other/h...t/ATHM40fs.html

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...