Jump to content
Annons

Kranka på med Output på en limiter?


Gerterface

Recommended Posts

Hej kära studio-forum medlemmar,

Möjligtvis en väldigt enkel fråga, men trots mina sökningar angående limiter får jag inga riktiga svar. Jag har en färdigmixad ballad som jag vill höja ljudet på, och sitter därför och pillar med en limiter på output kanalen. Oftast brukar jag endast sätta en limiter med input på -0,1 och output på -0,1, därefter höjer jag masterkanalen så mycket som går/behövs. Det brukar funka för det mesta.

Men denna gången så ligger redan masterkanalen på -0.02, och ska ju inte höja den över nollan. Har därför pillat runt lite med en limiter som jag sätter på input -0,1 och sen höjer jag outputen till ungefär 2-3. I mina öron låter det bra, inget knaster och så vidare. Men hur mycket kan jag "kranka på" med outputen på limitern? Det låter ju som sagt bra... men känns som att man inte kan ta i för mycket. Använder för övrigt den medföljda Limitern i Cubase 7.

Vad har ni för tankar angående detta?

Tack i förhand för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

alla daw:s idag har väldigt mycket headroom så du kan typ gå hur starkt du vill(över nollan) på varje kanal så länge det låter bra

och även att masterkanalen från början slår rött är inget problem

det viktiga är att du ligger under nollan när du exporterar

edit: kan inte cubase limiter men i vanliga fall är det input du ökar med

och output står på 0db

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du gör sådär så måste du se till att limitern ligger efter regel (post fader). Har inte cubase v7 själv, men av bilderna att döma ska limtern måste ligga på en av dom två platserna nedanför den turkosa linjen i mixern. Dom ovanför är brytjack före regel, inte efter.

Lägg en volym-plugg i insert-slotten efter limitern, och sänk lika många decibel på den som limitern höjer. Sen går du i steg om 1-2 dB i taget (på båda limiter och volymkontroll). Då kommer du alltid höra i samma nivå. För varje steg, slå av hela plugin-kedjan, slå på igen, slå av, slå på, och lyssna noggrant efter upplevda skillnader.

Om du däremot har volymkompensation på limitern redan, eller använder limiterinställningar som "Soft clip" så funkar det förstås inte så bra.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

alla daw:s idag har väldigt mycket headroom så du kan typ gå hur starkt du vill(över nollan) på varje kanal så länge det låter bra

och även att masterkanalen från början slår rött är inget problem

det viktiga är att du ligger under nollan när du exporterar

edit: kan inte cubase limiter men i vanliga fall är det input du ökar med

och output står på 0db

Har en del enskilda instrument kanaler som står över nollan, men min output blir ändå inte tillräckligt hög. Hur kommer det sig att input borde höjas? Känns mer naturligt att höja output om jag vill höja volymen. 😛 Provade detta och det gav mycket kraftigare resultat, och fortfarande inget brus. Låter helt klart och bra i mina öron.

Om du gör sådär så måste du se till att limitern ligger efter regel (post fader). Har inte cubase v7 själv, men av bilderna att döma ska limtern måste ligga på en av dom två platserna nedanför den turkosa linjen i mixern. Dom ovanför är brytjack före regel, inte efter.

Lägg en volym-plugg i insert-slotten efter limitern, och sänk lika många decibel på den som limitern höjer. Sen går du i steg om 1-2 dB i taget (på båda limiter och volymkontroll). Då kommer du alltid höra i samma nivå. För varje steg, slå av hela plugin-kedjan, slå på igen, slå av, slå på, och lyssna noggrant efter upplevda skillnader.

Om du däremot har volymkompensation på limitern redan, eller använder limiterinställningar som "Soft clip" så funkar det förstås inte så bra.

Den turkosa linjen? Kan du elaborera?

Är inte en erfaren mixare så skall jag vara helt ärlig blir jag lite smått blind av din post, ursäkta! Har detta något med side-chaining att göra? Med tanke på att du säger "insert-slotten efter limitern". Eller är det bara nästa plug slot du menar?

Tackar för era svar!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att input borde höjas? Känns mer naturligt att höja output om jag vill höja volymen.

jag har alltid en limiter sist på masterregeln där output står på -0,1db(post fader)

alltså kommer ljudfilen när jag exportera ligga på -0,1

om du har en annan output så måste du använda masterregeln eller annat för att komma under nollan

när du ökar input så ökar du rms vilket är medelvolymen eller den upplevda volymen

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har alltid en limiter sist på masterregeln där output står på -0,1db(post fader)

alltså kommer ljudfilen när jag exportera ligga på -0,1

om du har en annan output så måste du använda masterregeln eller annat för att komma under nollan

när du ökar input så ökar du rms vilket är medelvolymen eller den upplevda volymen

Jaså, du menar alltså att output på master betyder att det är den volym som filen sedan exporteras som? Kör nu med input 5,0 och output -0,1, och får en bra volym av detta. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den turkosa linjen? Kan du elaborera?

Är inte en erfaren mixare så skall jag vara helt ärlig blir jag lite smått blind av din post, ursäkta! Har detta något med side-chaining att göra? Med tanke på att du säger "insert-slotten efter limitern". Eller är det bara nästa plug slot du menar?

Inget att ursäkta för. Det är jag som är erfarenhetsblind 🙂

I C7 mixern (i alla fall på bilder) så finns det 8st insert slots på masterutgången. Men mellan 6e och 7e slotten finns ett tunt streck (antar det är turkost), som indikerar att alla slots nedanför det strecket ligger 'efter regel' i signalkedjan. Där ska limitern ligga för att påverka ljudet efter volymregeln. Lägger du limitern ovanför strecket så händer ... inte så mycket i det här avseendet. Ditt sätt kommer i vilket fall inte funka då.

Har inget med side-chaining att göra. Men du bör fråga dig om du känner till skillnaden mellan insert 'före regel' och 'efter regel'.

och ja, ang volymkontrollen så är det bara 'nästa plugg-slot' jag menar. Fast den måste ligga 'nedanför' limitern i slot-ordningen. Inte före.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur mycket kan jag "kranka på" med outputen på limitern?

Det finns tumregler för vad ungefär RMS värden brukar ligga på. RMS kan mätas på olika sätt också, så det gäller att veta vad man gör där. En mastrare kan säkert ge mer kött på benen. Vissa limiters har rykte att vara mer transparenta än andra, det påverkar också.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget att ursäkta för. Det är jag som är erfarenhetsblind 🙂

I C7 mixern (i alla fall på bilder) så finns det 8st insert slots på masterutgången. Men mellan 6e och 7e slotten finns ett tunt streck (antar det är turkost), som indikerar att alla slots nedanför det strecket ligger 'efter regel' i signalkedjan. Där ska limitern ligga för att påverka ljudet efter volymregeln. Lägger du limitern ovanför strecket så händer ... inte så mycket i det här avseendet. Ditt sätt kommer i vilket fall inte funka då.

Har inget med side-chaining att göra. Men du bör fråga dig om du känner till skillnaden mellan insert 'före regel' och 'efter regel'.

och ja, ang volymkontrollen så är det bara 'nästa plugg-slot' jag menar. Fast den måste ligga 'nedanför' limitern i slot-ordningen. Inte före.

Tack för utförligt svar, nu hänger jag med!

Förstår vad du menar med före och efter regel, men jag har endast 5 insert slots i min mixer. Såhär ser det ut:

https://imagizer.ima...90/819/4xm7.png

Även om jag fortfarande lyckas få en tydlig effekt (både när jag testade med hög input, men även när jag hade hög output istället) antar jag att det vore bra att få en sådan här simpel grej rätt.

EDIT: Lyckades skapa flera insert spots, så nu har jag alla 8 framme. Limitern ligger på "första" slotten under de turkosa strecket. 🙂 Antar att man borde göra samma sak med kompressorer på enskilda instrument?

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att man borde göra samma sak med kompressorer på enskilda instrument?

Njae, det är väl smartast att inte göra så på en kompressor på enskilda instrument. Då kommer regel att påverka hur mycket signalen komprimeras. Oftast vill du där ha en komprimerad signal som du sedan ställer nivån med regeln för att få den vettigt i mixen. Men det är ju klart... Låter det bra så är det bra... Men jag skulle säga att så gör man oftast inte!

Att du lägger limitern efter regeln på slutet handlar ju mer om att du inte vill att signalen ska slå över digitalt när du bouncar ut den sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...