Jump to content
Annons

Tillför frekvenser nedanför 40Hz någonting inom klubbmusik?


Modern Rockstar

Recommended Posts

Hallå!

Producerar för det mesta elektroniskt idag och till skillnad från många andra genrer så är en go' botten kanske lite extra viktig där.

Hemma så sitter jag och mixar på ett par Yamaha HS80, och när jag slänger på ett HP-filter med brant slope så hör jag i princip ingenting från 40Hz och nedåt. Nu bor jag i lägenhet med grannar så jag vågar inte lyssna på samma volym som på klubbarna men jag har ändå rätt bra med volym, tror jag.

Så min fråga - tillför frekvenser från 40Hz och nedåt något till dagens klubb-musik eller kan jag somna gott med att slänga på ett HP filter på 40Hz om man ändå inte har något som spelar där?

Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

40? HS80 ska inte kunna gå lägre än 47Hz själva (vill jag minnas), även om jag tycker att de börjar dippa väldigt märkbart en bra bit innan dess! Jag har löst den saken på mina med subwoofer för att få ned dem i källaren. Samma woofer kan jag dessutom använda till LFE i mitt surround-system.

Annars skulle jag säga att det alltid är bra att skära bort allt lågbas-material man inte behöver, jag skulle aldrig låta något annat än själva basen, be it gura eller synth, gå så lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! 🙂 Kanske bara inbillar mig att jag hör någon skillnad vid 40Hz, men är ganska säker på att jag hör lite "umf" försvinna, väldigt marginellt endast dock!

Ska testa att lyssna på ett stort PA-system och kolla om man hör någon skillnad eller ej, men tills dess så fortsätter jag skära av vid 35-40Hz 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte otänkbart, akustik (även om högtalarna inte klarar av de frequenserna så försöker dom allt) kan ha effekter som sträcker sig en bra bit uppåt i registret ifrån grundtonen. Var...lite av en kalldusch när jag upptäckte det först...

Kan kräva lite volym på materialet för att effekten ska bli tydlig, ens ens hörbar beroende på, men faktum är att filter har en bra bit innan brytpunkten som de sänks, vilket absolut speglar sig högre upp. Vill du vara säker så kan du använda exempelvis Waves Multiband LinEQ som kan ställas väldigt brant. Finns många fler som klarar det, men det är den jag känner till. :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste om frågan bättre, och branthet hade du ju redan tänkt på.

Tanken slog mig just att jag dock inte vet exakt hur du jobbar? Är det enbart högpass på enskilda instrument, eller gäller det hela mixen? Vad jag skrev gäller först och främst hela mixen när flera instrument delar basutrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste om frågan bättre, och branthet hade du ju redan tänkt på.

Tanken slog mig just att jag dock inte vet exakt hur du jobbar? Är det enbart högpass på enskilda instrument, eller gäller det hela mixen? Vad jag skrev gäller först och främst hela mixen när flera instrument delar basutrymme.

Det handlar väl om hela mixen som vi inbillar oss ska spela på en stor klubb en dag. Allt förutom kick+sub/bas brukar jag högpassa och min fråga i detta fall var om man bör göra det även med kick+sub/bas.

Skulle kunna formulera om frågan - de frekvenser som uppstår under 40Hz och även är under den lägsta spelad ton (underliggande resonans eller vad det nu är), tillför det något till klubben eller kan det förstöra mer istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog synd att kapa bas o kagge vid 40 hz. Man kan ju ha med basen ner till 25 hz, rullar man av det lite lagom så ska det väl inte stjäla en massa energi från resten av mixen. Med en sub är det mkt lättare att höra det där. Med subben på kan man kanske boosta mastern aning vid 45, 50 hz, för att inte det ska mullra för mkt o bli jobbigt så drar man av från 20 upp till 40 hz så det låter discofett.

Sen är det dags att stänga av subben o få fram bas även utan subb, då kanske man kan gasa vid 90 hz, o ta bort lite vid 125, bara som exempel.

Att växelvis lyssna med o utan sub är ett måste i alla fall för mig. Och i tre olika lurar. Och i små Avantone Mixcubes. Att få med basen o kaggen även i dom går det med om man orkar hålla på nog länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl om hela mixen som vi inbillar oss ska spela på en stor klubb en dag. Allt förutom kick+sub/bas brukar jag högpassa och min fråga i detta fall var om man bör göra det även med kick+sub/bas.

Skulle kunna formulera om frågan - de frekvenser som uppstår under 40Hz och även är under den lägsta spelad ton (underliggande resonans eller vad det nu är), tillför det något till klubben eller kan det förstöra mer istället?

Aha! Då missuppfattade jag dig. Jag är lite kluven där, måste jag säga. Den feta basen sitter runt 80Hz, och den finns ju utan tvekan där. Men på clubgolvet vill man ju gärna ha den fysiska basen åsså, den som känns mer än hörs...men hör man den dåligt så kan det vara riskabelt att jobba med den. Jag älskar "pungsparkar-bas", så att säga, men det är väldigt lätt att det blir "knockout-bas" istället. Det är bättre med för lite än för mycket av såna frequenser.

Jag är inte ute så mycket längre, och när det blir går vi mest på industrial- och gothclub, men faktum är att mycket musik som släpps inte har material som går så långt ned. Jag kan säga på raken att de synthar jag hade när jag började, och att jag använde en Kawai R-50 trummaskin (fortfarande i bruk dock, men nu bara som komplement), inte gick så långt ned, men det lät fantastiskt live och hade en sjuk punch på mina backtracks!

Faktum är att jag, även om du hade haft fullrange-monitorer som gått ned på ensiffriga Hz, skulle rekommendera att leta upp nån välvillig clubägare att få testa dina mixar hos när du vill kolla av dem. Det är alltid en god idé att testa sina mixar där de är avsedda så man är säker, och något jag själv nästan alltid gör innan jag släpper iväg material :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Den feta basen sitter runt 80Hz, och den finns ju utan tvekan där. Men på clubgolvet vill man ju gärna ha den fysiska basen åsså, den som känns mer än hörs...

Förstår inte riktigt. Låga E på en fyrsträngad elbas ligger på 41Hz. Den hörs väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...