Jump to content
Annons

Mac till inspelning


HALMIS

Recommended Posts

Tjena.

Jag är trött på våran gamla skit-Pc som vi spelar in på i replokalen så jag funderar på att köpa en Mac, eftersom dom ska vara enkla att använda och inte krångla så förbannat.

Vi spelar in trummor, två gitarrer, bas och sång + typ tamburin och munspel och lite sånt. 8 kanaler samtidigt. Använder ganska mycket pluggar.

Skulle en Macbook Air göra jobbet eller behöver man en pro? Har sett at det finns massor av prisklasser men hur mycket tror ni att jag behöver punga ut?

Förstår att Airen är lätt att ta med och så, men det spelar inte så stor roll, men den är ju fan så mycket billigare.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Macbook air saknar många anslutningar som ni kan behöva vid musikproduktion och inspelning. I alla fall va det så när den kom, har dålig koll hur det ser ut idag, men det är ju lätt att kolla upp. Ni vill ju ha USB, firewire och kanske thunderbolt anslutningar iaf.

Det kanske räcker med vanlig macbook, kanske inte behöver pro modell? Imac är ju annars ett alternativ, inte lika smidiga som en laptop, men relativt smidiga då allt är inbyggt i skärmen.

MVH

Anders

Edit: Ser att mycket hänt sedan jag kollade senast :-) Air hade visst fårr usb anslutningar, och macbook vanliga fanns inte längre. ujujuj.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag va inne som sagt på apples hemsida så känner jag att det nog hänt för mycket uppdateringar för att jag ska kunna uttala mig så det får någon annan svara på.

men du kan ju få en begagnad macbook pro för kanske 8000-10 000kr som är något eller ett par år gammal bara. Kan ju vara ett alternativ.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

MacBook Air är en dator som är byggd för kontorsjobb och att surfa på nätet. Hade inte rekommenderat den för inspelning eftersom både CPU och anslutningar begränsar en MacBook Air. Vidare är en bärbar dator alltid en kompromiss som man betalar mer för i och med att datorn är just bärbar och en MacBook Pro kostar lätt en hel del pengar om man vill ha en 15" skärm (ju större skärm, ju mer lättarbetat).

Mac Mini är mest troligt på väg att uppdateras inom kort och äger du redan en datorskärm och ett tangentbord kan en Mac Mini vara ett tänkbart alternativ för en mindre peng än en MacBook Pro.

Hur snabbt måste du/ni ha datorn och hur mycket pengar du vill avvara till enbart datorn? Äger ni ett ljudkort eller skall detta också inhandlas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen panik än. Skulle väl kunna ge 8-10 tusen på en dator. Ljudkort har vi så länge så det är lugnt.

Anledningen till att jag vill ha en laptop är att jag vill kunna åka hem å lägga mig i sängen å mixa.

Som det är nu får vi först spela in i repan, sedan plocka ur hårdisken ur datorn, ta med den hem och sätta i min dator hemma och sen mixa på tv-skärmen som är för långt ifrån soffan så man får kisa med ögonen för att se allt smått i Cubase. Detta är helt kass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Är du verkligen säker på att du vill ha en 11-13" skärm att spela in på? Allt kommer att bli väldigt smått men är det inget problem så är allt frid och fröjd får man anta.

Enligt prisjakt finns instegsmodellen av MacBook Pro för under 10k SEK. Rekommenderar dig att använda http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks för att få en bild av prestandan på datorn och därefter se om du kan hitta en begagnad MacBook Pro. Ibland finns det reparerade MacBook Pro datorer att köpa hos Apple-återförsäljare för en billigare peng jämfört med en ny så har du en Apple-Store eller MacForum eller något liknande nära dig kan du alltid ta en sväng förbi och höra dig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske kan ha en större skärm när man spelar in och mixa på laptopskärmen?

Du kan mycket riktigt koppla in en extern skärm via Thunderbolt eller minidisplayporten. Var noga med att köpa en orginalkabel om du vill undvika problem för ändramålet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Jag är trött på våran gamla skit-Pc som vi spelar in på i replokalen så jag funderar på att köpa en Mac, eftersom dom ska vara enkla att använda och inte krångla så förbannat.

Vi spelar in trummor, två gitarrer, bas och sång + typ tamburin och munspel och lite sånt. 8 kanaler samtidigt. Använder ganska mycket pluggar.

Skulle en Macbook Air göra jobbet eller behöver man en pro? Har sett at det finns massor av prisklasser men hur mycket tror ni att jag behöver punga ut?

Förstår att Airen är lätt att ta med och så, men det spelar inte så stor roll, men den är ju fan så mycket billigare.

Vad tror ni?

Har ni ingen polare som kör PC/MAC?

Att välja MAC bara för att det är "MAC" tror jag inte är så smart.

Välj något som någon av era vänner har (och kan).

En MAC är inte bättre än en PC (det är i princip samma delar under skalet men med en annan logga och ett annat OS).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, jag tycker alla säger att det är så bra hela tiden. Iof vore det väl smart att prova först kanske.

Jag kanske skulle köpt en Pc-laptop för 6-7 tusen i stället om det funkar lika bra?

Om man inte har en massa filmer, spel och skit på datorn som man har laddat hem så kanske den inte krånglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp den dator som passar ditt eget behov och som du känner motsvarar dina förväntningar.

Om du är van Windowsanvändare kommer du att tycka att OS X är konstigt eftersom det inte ser ut och fungerar på exakt samma sätt som Windows.

Äger du en Mac och redan har en Windowslicens kan du installera Windows på din Mac så kan du växla mellan båda operativsystem om du vill.

Men som sagt, köp en dator som passar dig och har du vänner som du samarbetar med kan det vara en god idé att använda samma DAW så förenklar det er vardag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Mac Mini för klen för enklare musikproduktion? Jag skulle gärna ha en superkompakt burk kopplad till mina skärmar. Hur mycket orkar den här lilla godingen med? http://www.netonnet....ni/181690.5077/

Inte så mycket enligt http://browser.prima.../mac-benchmarks . Jag äger en iMac 2011 i5 quad core 3.1 GHz och den hänger med hyfsat men jag hade inte rekommenderat någon att köpa en dator som har sämre prestanda än min nuvarande dator.

Mac Mini är mest troligt påväg att uppdateras inom kort. Det är den enda datorn från Apple som inte har uppgraderats än från ivy bridge till hassel arkitektur. http://buyersguide.macrumors.com/ ger dig lite mer information om du så önskar.

EDIT: Förtydligande

EDIT II: från ivy till haswell arkitektur. Inte sandy till ivy...

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Är Mac Mini för klen för enklare musikproduktion? Jag skulle gärna ha en superkompakt burk kopplad till mina skärmar. Hur mycket orkar den här lilla godingen med? http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/apple-macmini/181690.5077/

Ja den klarar galant att spela in på. Nu vet jag inte hur andra daw's klarar multicores eller hyperthreading. Men kör du Logic så är det att föredrar att du går upp till Intel i7 processor. Den har hyperthreading vilket betyder att Logic "ser" 8 cores ist för 4 och det påverkar prestandan markant.

Samt att gå upp till 8GB ram.

Hårddisken behöver du inte göra nåt åt. Det enda som händer är att den blir snabbare med en 7200-varvare, fusion drive eller ssd och att den är mer driftsäker.

Ett annat bra tips är att köpa en extern Thunderboltdisk att ha alla arr i den.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

"Lätt att ta med."

Ipad Air med tex Auria som DAW. 8 kanalers inspelning ska inte vara nåt problem då man kan spela in upp till 24 samtidigt.

"...Saffire Scarlettkort..." lär funka på en Ipad:

http://auriaapp.com/Support/auria-audio-interfaces

Så...om du redan har en padda så slipper du lägga ut dina 5-7 tusen kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inte bränt 8-10k på en begagnad mac med föråldrad hårdvara.

Du kan nog få tag i en i7a med bra ram etc för 6-8k om du köper en bärbar PC. Stationär är ju både bättre och billigare men ja, svårare att flytta.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Apple vs. PC är ju en klassisk strid. Jag har haft båda och röstar helt klart för Apple, men det bygger på mina erfarenheter av äldre Windows-system. Det är väl fem-sex år sedan jag bytte över.

Apples datorer är sjukt välbyggda, vilket gör dem stryktåliga, små och tysta. Det finns naturligtvis PC-datorer som också är det, men då kostar de plötsligt ungefär lika mycket.

Det finns för övrigt inget som hindrar att man kör Windows på Apple-datorer. Du kan installera båda systemen och välja om du vill starta datorn med Windows eller OSX. Den som vill kan till och med köra Windows och OSX samtidigt (alltså Windows i separat fönster i OSX-miljön http://www.vmware.com/se/products/fusion/), fast då påverkas väl prestandan en smula.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple vs. PC är ju en klassisk strid. Jag har haft båda och röstar helt klart för Apple, men det bygger på mina erfarenheter av äldre Windows-system. Det är väl fem-sex år sedan jag bytte över.

Apples datorer är sjukt välbyggda, vilket gör dem stryktåliga, små och tysta. Det finns naturligtvis PC-datorer som också är det, men då kostar de plötsligt ungefär lika mycket.

Det finns för övrigt inget som hindrar att man kör Windows på Apple-datorer. Du kan installera båda systemen och välja om du vill starta datorn med Windows eller OSX. Den som vill kan till och med köra Windows och OSX samtidigt (alltså Windows i separat fönster i OSX-miljön http://www.vmware.co...roducts/fusion/), fast då påverkas väl prestandan en smula.

Jag har och kör båda (dock bara PC för "musik"). Det ÄR same shit OM man jämför från samma generation och ungefär samma investering (PC är dock nästan alltid billigare).

Switchade du över för 5-6 år sedan, och den datorn då var säg 3 år, så är det du i ditt minne jämför med antikt... Leta upp en 8-9 (5-6 +3) år gammal MAC och försök problemfritt köra senaste OSX och använd moderna ljudkort etc på den...

 

Problemet är att folk kört sin föråldrade budget PC som är nerlusad med trojaner och diverse piratebayprogram, uppgraderar till senaste (pirat) Windows och blir förvånade över att "det fungerar ju inte"!

När de sen väl lägger pengar på en dator köper de en MAC och så tycker de "oj, vad bra det är med MAC!".

 

Det finns inget (och har aldrig funnits något) "magiskt" som händer när de klistrar på en apple-logga på burken.

 

Mitt råd är fortfarande att TS ska kolla vad nära vänner använder (han antyder själv att han inte är så bra på datorer). Använder de MAC, kör MAC (och tvärt om). Även licenser för dagens pluggar kan vara värt att kolla upp.

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn jag bytte från hade visserligen några år på nacken då. Men det var den näst vassaste bärbara burk som gick att köpa på Dell när den köptes. Dock var lyftet från Windows XP (var det väl om jag minns rätt) till OSX stort, tyckte jag.

Vad gäller priset är det lite svårt att jämföra. När du köper Windows får du inte så mycket med, när du köper Apple medföljer en del ganska vass programvara (Garageband, exempelvis).

PC funkar ju också, uppenbarligen, men det är svårare att köpa. Apple-datorerna är alltid välbyggda. Dessutom är de generellt snyggare, vilket jag inte tycker är oviktigt.

Ditt sista råd, att se vad polarna använder, tycker jag dock är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att spara till en Macbook pro. Jag spelar in musik och redigerar bilder/video och det är ju sånt man brukar ha en Mac till.

Frågan är då vilken man behöver ha.. 15" ska det vara iaf. Duger en för 16 lök eller är det lika bra att spara lite till och köpa en för 22?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...