Jump to content
Annons

Mono?


RobinCarlsson

Recommended Posts

Annons
Meidenberg (oregistrerad)

Har nog varit en grundregel länge att allt under en viss hz ska vara mono, låt oss säga 100-400hz när det kommer till House/trance och dylikt, vet inte riktigt vid vilken frekvens man säger att basen är "rundgående" men där under bör allt innehåll vara mono. Däremot så är det många som experimenterar med att bredda en del ljuds låga frekvenser lite hur som helst och jag tycker det kan bli rätt "fett" när man med flit spejsar ur med bredden om det sker med god variation.

En grej jag brukar göra på synthar som täcker ett helt register eller bas-ljud dom har mycket top är att alltid låta dom lägsta frekvenserna i ljudet vara mono medans dom höga frekvenserna kan ligga väldigt brett, man upplever ändå att ljudet är brett.

Är ingen mixningsexpert och skiter i vad som är rätt eller fel så någon med erfarenhet kan säkert flika in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog varit en grundregel länge att allt under en viss hz ska vara mono, låt oss säga 100-400hz när det kommer till House/trance och dylikt, vet inte riktigt vid vilken frekvens man säger att basen är "rundgående" men där under bör allt innehåll vara mono. Däremot så är det många som experimenterar med att bredda en del ljuds låga frekvenser lite hur som helst och jag tycker det kan bli rätt "fett" när man med flit spejsar ur med bredden om det sker med god variation.

En grej jag brukar göra på synthar som täcker ett helt register eller bas-ljud dom har mycket top är att alltid låta dom lägsta frekvenserna i ljudet vara mono medans dom höga frekvenserna kan ligga väldigt brett, man upplever ändå att ljudet är brett.

Är ingen mixningsexpert och skiter i vad som är rätt eller fel så någon med erfarenhet kan säkert flika in.

Sedäja. Ja det är en hel vetenskap det där. Men som sagt så finns det ju inga rätt eller fel, så länge man tycker då låter bra.

Dum fråga men, allt under viss hz skall vara i mono? tex vadå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får hoppa in med en liten snabb fråga också;

Hur lägger man vissa frekvenser av ett instrument mono och vissa stereo? Eller hur menar du Meidenberg? Använder Cubase 7.

För övrigt, lycka till Robin! Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket här eftersom jag inte är särskilt duktig på detta ämnet.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Sedäja. Ja det är en hel vetenskap det där. Men som sagt så finns det ju inga rätt eller fel, så länge man tycker då låter bra.

Dum fråga men, allt under viss hz skall vara i mono? tex vadå?

Kicken och basgången och ja allt som är nere och spökar i dom lägre frekvenserna, kan göra ett exempel om jag lyckas hinna med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Om jag får hoppa in med en liten snabb fråga också;

Hur lägger man vissa frekvenser av ett instrument mono och vissa stereo? Eller hur menar du Meidenberg? Använder Cubase 7.

För övrigt, lycka till Robin! Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket här eftersom jag inte är särskilt duktig på detta ämnet.

Fanns väl någon plugg som hette Basslane som var gratis som kan göra det, annars funkar det med Imagern i Ozone eller så kan säkert varenda plug som kan bredda vissa frekvenser även göra utvalda frekvenser till mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl bara att lägg upp två tracks med high/lowpass filter och lägga valfritt spår i mono/stereo!

Absolut, det tänkte jag inte på. Är lite krångligt, speciellt för mig som använder stora ljudbibliotek (skriver orkestrerad filmmusik) och gör mitt bästa för att spara på det fysiska minnet. Men det får man väl leva med tills man har en super dator 🙂

Fanns väl någon plugg som hette Basslane som var gratis som kan göra det, annars funkar det med Imagern i Ozone eller så kan säkert varenda plug som kan bredda vissa frekvenser även göra utvalda frekvenser till mono.

Tack för svaret! Skall leta runt lite efter något sådant.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

När väljs man hellre mono i mixning?

Jag håller på med house, och vill gå djupar med mixningen, men om man skulle spela sina egna låtar ute, hur blir det med mono och när e det "fett" att använda det?

Jag älskar mono. Kolla in "Style Of Eye" "KIDS". Den grym i mono. Skulle säga att all dansmusik behöver en tydlig mono bild. Det är avgörande för att mixen ska låta bra och städad. Måste ju inte vara helt i mono, men viktiga element ska ligga där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar mono. Kolla in "Style Of Eye" "KIDS". Den grym i mono. Skulle säga att all dansmusik behöver en tydlig mono bild. Det är avgörande för att mixen ska låta bra och städad. Måste ju inte vara helt i mono, men viktiga element ska ligga där 🙂

Fet låt! =)

Så typ leadsynthar och sånt bör ligga i mono?

Har lite svårt att fatta det där med mono, lust att förklara lite till? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Fet låt! =)

Så typ leadsynthar och sånt bör ligga i mono?

Har lite svårt att fatta det där med mono, lust att förklara lite till? =)

Håller med Sonefors.

Ta den låten som ett exempel och lyssna från 1.21 -1.43, kicken, basen och synthen ligger i mono men eko/reverb ligger rätt brett, trumman som kommer in 1.34 är mycket bredare och den vocodade rösten 1.41 likaså. Utgå ifrån att att ligger i mono, speciellt allt bas-innehåll och låt effekterna ligga brett men se till att köra ett högpassfilter på dom så det inte stör kick/bas.

Dadalife har någon video på youtube där dom mixar claps som kan vara värt att kolla in. (orkar inte googla) men om du lägger ett tydligt Clap i mono och sedan 2st andra claps i lägre nivå med olika delay på, låt oss säga 8ms och 15ms sen panorerar ut dom till varsin sida så får Clapsen mer liv.

Gör man låtar med få element i (verkar trendigt) så får man se till att varje element kommer fram tydligt i mixen och är väl genomarbetade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fet låt! =)

Så typ leadsynthar och sånt bör ligga i mono?

Har lite svårt att fatta det där med mono, lust att förklara lite till? =)

Det finns inget direkt rätt eller fel, men de ljud man "vanligtvis" vill ha i mono är ljud från ca 3-400hz ner till 20hz, dvs typ kick,bas och liknande. Jag brukar göra det och tycker det låter bättre, dels för att jag tycker att kicken förlorar mycket "thump" om man stereobreddar den för mycket, och dels tycker jag mixen låter mer "clean" då dom här ljuden inte behöver bråka med dom andra instrumenten om utrymme i mixen. Detta är förstås en smaksak.

Du kan självklart köra en lead i mono, men jag skulle väll säga att det är vanligare o köra dom i stereo.

Och för att svara på din fråga om att spela sina låtar ute så kan ja inte tänka mig att de skulle vara några problem att lägga nånting i mono. Det som ligger i mono (dvs i mitten av mixen) kommer att höras lika bra från alla högtalare. Jag skulle då istället vara mer försiktig med att panorera ut nånting för mycket åt höger eller vänster.

Sen kan man självklart panorera ut ett mono ljud åt höger eller vänster också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...