Jump to content
Annons

Var finns FX för lågapass och högpass filter i Cubase 5?


Superfly2

Recommended Posts

Har ställt fråga om low opch hi pass filter, när de ska använads och varför inte bara använda EQ och fick bra svar i denna mix/master tråden,

https://www.studio.se/index.php/topic/104252-det-haer-med-hoegpass-och-lagpass-filter-en-gang-foer-alla/

Men dock har ingen kunnat svara vart de ligger i Cubase 5 så jag testar här.

Ser under FX en mapp som heter Filters men där under finns andra skumma grejor än ( vad jag anser det bör vara) vanligt lågpass / högpass filter,,,

Någon som vet?

Eller är det ett FX som jag ska köpa/ladda ner och importera in till mitt Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har en vanlig monokanal i Cubase kan du trycka på "e" (edit channel settings) så får du upp EQ'n, från vilken du sedan kan ställa in hög- resp. lågpassfilter.

Tack för era svar 🙂

Ja- där jag vill lägga på filters är ju mono kanaler på trummorna jag spelat in. Tex. kicken och ÖH.

Basen och gitarren spelade vi in i stereo dock.

Påverkar det?

Jag hadde nyligen uppe en tråd i Mixning varför man ska använda sig av filter , och senare, slutligen eq:a - då jag tyckte att resultat av att använda sig av EQ bör vara densamma som att "bara" EQ:a bort höga eller låga frekvenser.

Fick svar (eller tolkade jag det så i allfall) att EQ tar ner frekvenserna bara till en viss nivå och inte helt - så visa oönskade frekvenser smög sig igenom ändå ett EQ.

Men att filter filtrerade bort de helt. Och därför skulle man först ha filter så ALLT oönskat blir 100% bortklippt.

Och sedan med EQ kunde man jaga " soundet- finliret- boosta lite här och där, klippa lite här och där.

Men kanske är det så att jag ska någosntas välja FILTER i min EQ ?

Menar du att min Studio-30 EQ innheåller BÅDE filter och EQ?

Redigerat av Superfly2
Link to comment
Dela på andra sajter

EQ är verktygslådan och Filter är ett av verktygen i lådan, skulle man kunna säga. Andra verktyg heter parametrisk EQ eller shelving filter. Dessa kan kombineras på allehanda sätt. Ett filter HP eller LP har alltid en viss branthet mätt i t ex decibel per oktav. Brantheten kan väljas i en del filter.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...