Jump to content
Annons

Kan ljudet bli sämre av akustikplattor?


Dutycalls

Recommended Posts

Hej!

Jag är inte så jätteinsatt i det här och vill heller inte lägga flera tusen på det. Jag är övertygad om att man får det man betalar för men jag tänkte köpa dessa och kanske ett till set för ungefär samma prisklass

(300-1000)

http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_classic_wedge_foam_tiles_grey.htm

Är de här 8-delas set:et bra? Jag vet inte exakt vad mitt rum kräver men är det så att det kan bli sämre?

Jag tänker lite på grannarna också då jag gärna skulle vilja tysta ner det lite med i samma veva.

http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_colourpanel_white.htm

Tänkte eventuellt köpa dessa också?

Blir det för mkt?

Jag gör housemusik och har egentlignen ingen aning vilka frekvenser jag bör isolera osv.

De flesta verkar vara för mid-high-range.

Tips tack!

Är som sagt ingen hardcoreproducent, utan just nu så när jag t.ex klappar så hör jag ett högt reeverb i rummet som jag gärna skulle vilja dämpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läs gärna min lilla artikel om akustikbehandling, så får du lite mer hum om detta ganska komplicerade ämne: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt intressant och lärorikt! Men känns lite för extremt och kanske lite för mkt att tänka på för mig.

T.ex mina förslag som jag skrev ovan. Köper jag de, och placerar ut de rätt osv, det kan väl bara hjälpa?

Jag tror inte du kommer märka så jättestor skillnad om jag ska vara ärlig. Nu vet jag iof inte hur ditt rum ser ut. Jag tror inte det kommer bli sämre, men förvänta dig ingen "WOW 😄"-upplevelse. Det är den del som saknas, tex bass traps. Men visst, go for it! Det är ju bättre än ingenting, absolut! Men som sagt, förvänta dig inte att några st sådana där kommer få ditt rum att låta "pro", för det kommer inte ens i närheten. Inte ens med min akustikbehandling jag köpte från GIK för över 12.000kr. Visst, det blev ENORM skillnad, men ditt rum är fortfarande inte byggt för att vara en studio. Man har inte flytande golv och tak, inga inre mellanväggar. Men man får ta det för vad det är! 🙂

Jag skulle vilja tipsa dig om denna artikel, den passar nog in för just dig: http://therecordingrevolution.com/2013/12/20/stop-worrying-about-room-acoustics/

God jul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du kommer märka så jättestor skillnad om jag ska vara ärlig. Nu vet jag iof inte hur ditt rum ser ut. Jag tror inte det kommer bli sämre, men förvänta dig ingen "WOW 😄"-upplevelse. Det är den del som saknas, tex bass traps. Men visst, go for it! Det är ju bättre än ingenting, absolut! Men som sagt, förvänta dig inte att några st sådana där kommer få ditt rum att låta "pro", för det kommer inte ens i närheten. Inte ens med min akustikbehandling jag köpte från GIK för över 12.000kr. Visst, det blev ENORM skillnad, men ditt rum är fortfarande inte byggt för att vara en studio. Man har inte flytande golv och tak, inga inre mellanväggar. Men man får ta det för vad det är! 🙂

Jag skulle vilja tipsa dig om denna artikel, den passar nog in för just dig: http://therecordingr...room-acoustics/

God jul!

Tack så hemskt mkt för svar 🙂

Nej, jag förväntar mig inget wow , men bara mindre reverb och eko 🙂 Även om det inte ens är hörbart 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker lite på grannarna också då jag gärna skulle vilja tysta ner det lite med i samma veva.

Dina granna kommer inte hjälpas an gnutta mes dessa produkter.

Set du isåfall måste göra är att isolera tak och väggar eller ännu hellre bygga ett flytande rum

och dessa alternativ är nog inte så aktuella för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så kommer du inte att få någon effekt alls på ljudisolering mot grannarna, utan akustikbehandling gör bara nytta på ljudet i rummet.

De porösa absorbenterna som du länkade till, kan göra bra nytta på diskant och mellanregister - och du kommer nog att uppleva en ganska tydlig skillnad, med dämpning av efterklangen i rummet.

Problemet med att inte dämpa hela registret, är däremot att du lämnar basen opåverkad - och det är oftast där man har de stora problemen. Risken är att diskanten dämpas för mycket jämfört med resten, så att du kommer att kompensera för det när du mixar - och därför drar på för stark diskant, i och med att du ju mixar enligt vad du hör.

Det är inget lätt kapitel med akustikbehandling - men lite är som sagt bättre än ingenting - åtminstone så länge man är medveten om de brister som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så kommer du inte att få någon effekt alls på ljudisolering mot grannarna, utan akustikbehandling gör bara nytta på ljudet i rummet.

De porösa absorbenterna som du länkade till, kan göra bra nytta på diskant och mellanregister - och du kommer nog att uppleva en ganska tydlig skillnad, med dämpning av efterklangen i rummet.

Problemet med att inte dämpa hela registret, är däremot att du lämnar basen opåverkad - och det är oftast där man har de stora problemen. Risken är att diskanten dämpas för mycket jämfört med resten, så att du kommer att kompensera för det när du mixar - och därför drar på för stark diskant, i och med att du ju mixar enligt vad du hör.

Det är inget lätt kapitel med akustikbehandling - men lite är som sagt bättre än ingenting - åtminstone så länge man är medveten om de brister som finns.

Okej 🙂 Tack för infon!

Ja, kan nog tänka mig att de första billiga jag länka inte är något att ha kanske.

http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics_roominators_d_36dst_burgundy.htm

Vad tror ni isåfall om detta istället? Även om grannarna för stå ut med samma shit osv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Du kommer inte isolera med akustikplattor.

Det är till för att absorbera. Så att grannarna kommer kunna sova om nätterna kan du glömma 😉

Du kan bygga absorbenter av mineralull. SÖK!

TILL ÖVANSTÅENDE: Om du promt vill köpa absorbenter så kan du väl lika gärna köpa EQ Classic acoustic foam eller the t.acoustic p80.

TKommer nog funka 99% lika bra. Du behöver s.k basstraps för att ta upp basen. Inte andra slags tunna absorbenter.

Redigerat av piggey
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...