Jump to content
Annons

Guitar parts and beyond (gitarr byggsats-butik)


PeteK

Recommended Posts

Annons

Åsikter om de mickarna?

Jag beställde en blade rs1 svart neck mini humbucker(single coil) och en opus s-1middle (single coil) sitter i min yamaha pacifica. Jag är väldigt nöjd.

Edit: du kan lyssna på ljudklipp på teslas hemsida.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är oxå sugen på att bygga själv, en strata då. En del såna grejer kostar ju som f-n, jag undrar hur stor skillnad jan det egentligen vara i ljud eller annat på olika stratakroppar om de är alträ i dem? Det är just al jag vill ha.

Att man får vara beredd att betala mer för en riktigt bra lönnhals fattar jag, men själva kroppen?

GMF i Gävle har typ enormt utbud…

http://gmf.jetshop.se/kroppar/strata-c-1154-1.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag är oxå sugen på att bygga själv, en strata då. En del såna grejer kostar ju som f-n, jag undrar hur stor skillnad jan det egentligen vara i ljud eller annat på olika stratakroppar om de är alträ i dem? Det är just al jag vill ha.

Att man får vara beredd att betala mer för en riktigt bra lönnhals fattar jag, men själva kroppen?

Ja det är just det där med kvalitén som man behöver veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slår nog till på en JEM kopia när ekonomin tillåter.

Först på listan är dock en Kemper i februari. :-)

Ingen gitarrbyggare som har testat nåt av Gpartz byggsatster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir ju lite misstänksam mot passningen för halsen i halsfickan. Kanske bäst att köpa åtminstone kropp o hals från samma tillverkare?

Ett alternativ för den late och fege (Ljusne) kan nog vara att köpa en fix o färdig Squier på Vend.se. Sen pimpa den med lite godis som nya stämskruvar, nya jumbofrets och grymmemickar. Jag skulle ta tre helt olika, kanske en Fenders Fat 50ths vid halsen, en telecaster halsmick i mitten, o en Lace Sensor Jeff Beck vid stallet

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Man blir ju lite misstänksam mot passningen för halsen i halsfickan. Kanske bäst att köpa åtminstone kropp o hals från samma tillverkare?

Tror nog inte att de vill sälja en hals som inte passar in på kroppen. Det skulle inte se bra ut för affärerna. Är man osäker man ju alltid fråga dem.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog inte att de vill sälja en hals som inte passar in på kroppen. Det skulle inte se bra ut för affärerna. Är man osäker man ju alltid fråga dem.

Jag tänkte på att man själv kanske får den strålande ideen att en tillverkare tex Warmoth gör de bästa stratakropparna, men halsen vill jag absolut ha från Migthy Migth. Sen kanske man får två fina delar som passar väldigt dåligt till varann…

Link to comment
Dela på andra sajter

Var köpte du delarna? O hur mkt gick de lös på? Intressant som bara den!!

Warmoth köper man från... Surprise, Warmoth 😉

www.warmoth.com

Jag har två gitarrer därifrån, och båda går på minst 8-10000 om man vill ha lack gjord proffsigt av dom. Själv lackade jag den första Warmoth-guran själv, med halvdassigt resultat, men det hindrar den inte från att vara en fantastiskt bra gitarr!

Jag kommer med ganska stor sannolikhet BARA köra Warmoth hädanefter eftersom typ inga andra märken kör med både rostfria band samt har möjlighet till Evertune stall 😄

Angående gitarrbitarna på den där sidan så skulle jag nog INTE (läs, ABSOLUT inte) köpa något med ett billigt Floyd. Det skulle vara slöseri med tid och pengar.

Det tråkigaste med alla Floyd-kopior är att stolp-avståndet skiljer sig från 74mm ofta, vilket gör att man varken kan uppgradera lätt till Gotoh Floyd eller Original Floyd Rose (som är svinbra båda två) utan är låst till dom billiga skräpvarianterna.

Så skulle jag köpa nåt därifrån skulle det vara med vintage svaj eller hardtail/tune-o-matic. Det kan nog bli en hel okay gura är jag ganska säker på (jag är ingen gitarrsnobb som ser ner på billiga gitarrer, snarare tvärtom... Även om jag själv helst bara kör Warmoth hahaha)

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Warmoth köper man från... Surprise, Warmoth 😉

www.warmoth.com

Jag har två gitarrer därifrån, och båda går på minst 8-10000 om man vill ha lack gjord proffsigt av dom. Själv lackade jag den första Warmoth-guran själv, med halvdassigt resultat, men det hindrar den inte från att vara en fantastiskt bra gitarr!

Jag kommer med ganska stor sannolikhet BARA köra Warmoth hädanefter eftersom typ inga andra märken kör med både rostfria band samt har möjlighet till Evertune stall 😄

Angående gitarrbitarna på den där sidan så skulle jag nog INTE (läs, ABSOLUT inte) köpa något med ett billigt Floyd. Det skulle vara slöseri med tid och pengar.

Sen är de licensierade FR inte direkt kända för att hålla stämningen bra heller. Såna ska man undvika som pesten om det är FR man vill ha.

Jag tänkte på att man själv kanske får den strålande ideen att en tillverkare tex Warmoth gör de bästa stratakropparna, men halsen vill jag absolut ha från Migthy Migth. Sen kanske man får två fina delar som passar väldigt dåligt till varann…

Som sagt var det går att ta reda på innan ett eventuellt köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall försöka löda ihop mina mickar och annat elektronik på min bas som legat nu i två år under helgerna. Är dock sugen på att bygga en lp och sätta in min emg mickar som ligger och skräpar i ett hörn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är de licensierade FR inte direkt kända för att hålla stämningen bra heller. Såna ska man undvika som pesten om det är FR man vill ha.

Det var precis det jag menade med att undvika billiga Floyd kopior 😉

Original Floyd Rose och Gotoh Floyd Rose är jättebra. Föredrar Gotoh själv dock.

Hade man kunnat sätta ihop en gitarr med billigt floyd för att prova, är det okay... Men att inte kunna uppgradera sen känns som att man slösar pengar. Det måste borras nya hål för stolparna på väldigt millimeter precisa avstånd, å innan det dessutom fylla i gamla hålen.

Hade alla Floyd haft samma avstånd hade det vart värt det om man kunde uppgradera!

En av anledningarna till att jag vägrar köpa gitarr med Floyd Rose FRT-1000 stall, som jag vet är ganska bra för att inte vara OFR på riktit (trots att många tillverkare säger det).

Det går ju inte att köpa såna reservdelar, å det är inte samma specs som OFR så det går inte att bara slänga på ett nytt floyd om det väl skulle börja slitas ut........ Jäkla konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en recension på Jem kittet på följande sida, http://www.jemsite.c...s-107996-7.html

kRoG570, på forumet har följande att säga om kvaliteén:

"I bought one of these and put it together. It was a swirl project that I plan on customizing to death because I don't want to experiment with a "nice" guitar. You end up with a $200 guitar.

The wood is really soft and the routs don't line up properly. The pick guard needed to be offset slightly so the pickups would line up with the strings which causes it to overhang over the tremolo routing. My biggest complaint is the rear routing for the claw and springs. It isn't long enough and the springs are not stretched enough. I have 5 springs on it and the screws are tightened all the way but the springs are barely stretching. I would never be able to tune to e if I had anything heavier than 9s on it.

The neck is very fat. Bigger than on my Gibson. I don't really mind it that much because it makes bending easier but there is no resemblance in profile to a real ibby neck. The frets need serious attention due to numerous high and dead spots and the ends have that familiar low end feel. The inlay is done pretty well and I think it looks cool.

The pickups aren't the greatest but when I checked them with my multimeter I found they were very hot. I'm going to swap magnets and replace the brass baseplates and see how they sound. I put some pickups that I had laying around (unknown origin from a guitar tech friend of mine) and it sounds really good. The licensed Floyd isn't great but not the worst and will be replaced some time in the future. Tuners are serviceable as well.

Overall I am satisfied with my purchase. Many others would not be. It was the first guitar that I put together and my first swirl. I will probably never get rid of it because I had fun making it and have put a lot of work into it. I will never finish another Jem real or otherwise. It would never fool anyone who is acquainted with Ibanez guitars but I can see the concern for fooling uneducated buyers. If the headstock was blank I don't think there should be an issue with it. Would post pics but this is post #1."

För min egen del så blir jemmen mer av en väggprydnad än en gura som man lirar med aktivt.

Får se hur planerna blir under våren. Som sagt, så står Kemper som #1 på min lista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...