Jump to content
Annons

När kommer det en riktigt mänsklig trumplugg?


NutCase

Recommended Posts

Annons

Har testat de flesta trumpluggar på marknaden och även om det med viss skicklighet går att få det att låta rätt verkligt så avslöjas man ändå av helheten och inte minst saker som cymbal och hihat. Jag vill påstå att trumpluggarna ännu inte kommit riktigt nära ett äkta akustiskt trumset.

Du kanske inte är "skicklig" nog?

Jag tycker att många av dagens trumpluggar låter hur äkta som helst. Jag tror mångas "problem" ligger i vetskapen om att det rör sig om en plug och inte en människa, och så inbillar man sig plötsligt att man fått superöron som hör när en baskagge är oäkta i en färdig produktion ...

Fast nu spekulerar jag bara.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder nästan uteslutande midifilerna som följer med Superior Drummer och BFD, och de är ju faktiskt spelade av riktiga, mänskliga trummisar:-) Och speciellt Superior Drummer låter (läs: är!) ju som ett riktigt uppmickat kit, för att det är det. Och det låter bra utan att man behöver skruva ihjäl sig.

Och som kräsen basist är jag väldigt nöjd med hur det låter och feelingen att spela till.

Går att göra väldigt mycket med dessa och det finns ju massor av bibliotek att köpa ifrån. Sen om man vill ha något speciellt får man väl programmera själv.

Och som Valle säger, är man inte "skicklig" nog så kanske man inte kan få det att låta bra. Jag tycker exempelvis att BFD är mycket mer svårrattad än SD 2, som har ett mer färdigt ljud från början.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, om felet enbart ligger hos mig som många verkar påstå, vilket jag betvivlar eftersom jag inte ens blir övertygad när jag hör proffsen showcasa sina pluggar på Youtube så kanske ni kan lägga upp era låtar där ni använder ENBART trumpluggar utan fusk med äkta hihat och cymbaler. Ni verkar ju säkra på att det låter lika äkta som ett uppmickat trumset med en riktig trummis. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, om felet enbart ligger hos mig som många verkar påstå, vilket jag betvivlar eftersom jag inte ens blir övertygad när jag hör proffsen showcasa sina pluggar på Youtube så kanske ni kan lägga upp era låtar där ni använder ENBART trumpluggar utan fusk med äkta hihat och cymbaler. Ni verkar ju säkra på att det låter lika äkta som ett uppmickat trumset med en riktig trummis. 🙂

Ok, hittade den här gamla dängan från Kompoz där jag slog några slag på en idé från en skotsk Zappa-basist. Det är alltså inget betaljobb, således "på skoj", och det är basist-Ian som har mixat, vilket lär förklara nivåskillnaderna. Som tidigare sagt i tråden beror det givetvis även på mix och cymbaler kan bli bättre:

http://www.kompoz.co...?trackId=215280

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, om felet enbart ligger hos mig som många verkar påstå, vilket jag betvivlar eftersom jag inte ens blir övertygad när jag hör proffsen showcasa sina pluggar på Youtube så kanske ni kan lägga upp era låtar där ni använder ENBART trumpluggar utan fusk med äkta hihat och cymbaler. Ni verkar ju säkra på att det låter lika äkta som ett uppmickat trumset med en riktig trummis. 🙂

Du beskriver ju bara fall där du på olika sätt vet att det är trumpluggar.

Och eftersom du inte direkt är ensam om att tycka så, håller nog många tyst om vad dom egentligen använder på sina inspelningar. Likadant som med förstärkarpluggar och sånt.

Läste i någon intervju med Mike Slamer att han på väldigt många skivor (eller alla?) han producerat alltid byter ut trummorna mot några samplingar som han själv spelade in på 80-talet någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vågar knappt länka till min låt eftersom du verkar så kräsen NutCase. Tycker jag fick till trummorna bra.

När jag spelar på keyboarden så har jag mer eller mindre slutat att försöka spela med olika dynamik med velocity. Jag spelar olika samplingar på olika tangenter istället. Lättare att få det att låta bra, för mig alltså.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Och eftersom du inte direkt är ensam om att tycka så, håller nog många tyst om vad dom egentligen använder på sina inspelningar. Likadant som med förstärkarpluggar och sånt.

Ja - det förekommer garanterat MYCKET mer "fusk" med plugins och virtuella instrument på skivor, än vad de flesta vill tro, men kändisarna erkänner ju knappast att de använder Melodyne eller andra "fusk"-prylar - även om sådana verktyg används i alla studios... 😉

Som sagt, så gäller det att spela så att det låter bra. De samplade ljuden är bättre än vad de flesta skulle få till om de gav sig på att micka upp ett trumset själva, så redan där har man vunnit mycket. Att sedan spela med rätt dynamik-skillnader, spökslag etc, är den svåra biten...

Sedan kan man också fråga sig om det verkligen måste låta exakt som en "riktig" trummis? Det blir lite samma diskussion som när folk gnäller på att en plugin inte låter 100% exakt som dess förebild, som är en gammal sliten burk från 50-talet. Varför leta efter fel så intensivt, istället för att bara lyssna om det låter bra eller inte...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man också fråga sig om det verkligen måste låta exakt som en "riktig" trummis? Det blir lite samma diskussion som när folk gnäller på att en plugin inte låter 100% exakt som dess förebild, som är en gammal sliten burk från 50-talet. Varför leta efter fel så intensivt, istället för att bara lyssna om det låter bra eller inte...?

Bra sammanfattning. Är det sämre för att det är annorlunda? Jag menar, varje tid har ju haft sina tekniska begränsningar, och folk har försökt göra det bästa möjliga av situationen.

Sen finns det då alltid de som i efterhand tycker att en inspelning från 50-talet är mer äkta på olika sätt. Trots att de som spelade då kanske hellre hade velat ha den tekniken vi har idag, om dom bara haft möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar att det används samplingar på virvel, kick, kanske toms. Men jag har dock svårt att tro att det är SD eller Addictive Drums som används då, utan då är det ju CLA som kör med sitt eget bibliotek som han har tillgång till, ungefär. Däremot har jag svårt att tro att professionella musiker använder enbart trumpluggar som SD på sina inspelningar för sanningen är att det kommer inte i närheten av svänget/verklighetskänslan som ett riktigt uppmickat trumset gör hur mycket någon än här vill hävda det. Hihat går ju fetbort som plugg. Folk pratar ju till och med här om hur man måste maskera det på olika sätt eftersom det blir för uppenbart annars. Ni försöker få det till att det är jag som är "tjurig" etc men sanningen är ju att det är flera av er som blir provocerade av att jag säger som det är, kanske för att ni också sitter fast med trumpluggar som vi alla vet låter bajs jämfört med ett riktigt trumset och trummis. Spelar som sagt ingen roll om det är en "riktig" trummis bakom trumpluggarna och "riktiga" trummor. Slutprodukten blir fortarande bara trumplugg. Min fråga var om det kan tänkas komma något mer revolutionerande inom trumplugggenren och svaret verkar vara nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vågar knappt länka till min låt eftersom du verkar så kräsen NutCase. Tycker jag fick till trummorna bra.

http://open.spotify....WVjFK50MzXMJalc

När jag spelar på keyboarden så har jag mer eller mindre slutat att försöka spela med olika dynamik med velocity. Jag spelar olika samplingar på olika tangenter istället. Lättare att få det att låta bra, för mig alltså.

Ledsen, men det där tycker jag låter som ett typexempel på det jag menar. Framför allt hihaten. Inget fel på låten dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, jag snodde grooven av en riktig trummis och har olika samplingar på hihaten så det var inte illa att höra att hihaten var ett typexempel på "miditrummorr". Närmare verkligheten än så kan jag inte komma iallafall. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni försöker få det till att det är jag som är "tjurig" etc men sanningen är ju att det är flera av er som blir provocerade av att jag säger som det är, kanske för att ni också sitter fast med trumpluggar som vi alla vet låter bajs jämfört med ett riktigt trumset och trummis.

Nej då, ingen säger att du är tjurig. Däremot är du kanske helt enkelt inte så "skicklig" på det där med trumpluggar som du så slå-på-bröstet vill ge sken av.

Inget att skämmas över, dock. Vi är många wannabe:s som suger på trumprogrammering. Jag, till exempel. Men det betyder inte att det andra lyckas åstadkomma låter oäkta bara för det.

Jag tror du provocerar dig själv. Kanske för att du inte har tålamod nog att lära dig hur en trumplugg fungerar utan bara vill att den ska spela "äkta" genom en preset eller något – vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

NutCase: Mitt bäst tips är att lägga ner diskussionen, jag vet av egen erfarenhet att folk här är livrädda att någon ska prata illa om miditrummor troligtvis eftersom det är enda sättet för folk att kunna göra inspelningar med någorlunda hyfsat ljud. Det samma gäller gitarrstärkarsimulator.

För övrigt håller jag med dig i det du säger.

Redigerat av Soundprocessingstudio
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte så mycket mer att tillägga. Detta är ju min åsikt och erfarenhet och alla håller inte med, fine. Jag kan leva med det. Jag hoppas personligen att det kommer något riktigt revolutionerande inom en snar framtid. Tycker det har stått still på trumpluggfronten några år nu. Lite fler varianter finns att välja emellan, men grundprinciperna är fortfarande desamma. Kanske kommer typ något som liknar Xbox Kinnect som man kan lira lufttrummor med hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan påverkas av vad man lyssnar på med. En klassiker är om man programmerat trummor relativt noggrant, och sen spelar upp det för en person med musiköra:

A: Vad det är för trummor? Det är programmerade

B: Ok. Ja det funkar väl men det låter sterilt liksom

A: Nädå, hehe. Bara skoja. Det är riktig trummis, det är Håkan, spela in åt oss här igår.

B: Jaha, är det?? Shit, fan va bra han fick till det då. Stadigt som fan o bra ljud ju.

eller motsatsen, om det är livetrummor:

A: Trummorna? Det är Håkan, riktig trummis

B: Ok. Funkar väl, men det hörs liksom lite att det är garage-inspelning. Lite sloppighet och slarv i spelet och så.

A: Närå, hehe, skoja ba. Det är Superior Drummer, programmerat själv.

B: Åfan? Jaha, men alltså .. helvete vad levande och verkligt, Måste ju ha programmerat häcken av dig? Låter kanon.

Redigerat av Signia
  • Gilla 7
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet av egen erfarenhet att folk här är livrädda att någon ska prata illa om miditrummor troligtvis eftersom det är enda sättet för folk att kunna göra inspelningar med någorlunda hyfsat ljud. Det samma gäller gitarrstärkarsimulator.

Dålig marknadsföring!

Du som utger dig för att vara bättre än andra, har bättre prylar än andra, gör ju egentligen snyggast i att inte sparka ner på dem som bara har det lilla att producera med, om du samtidigt vill ge sken av att du driver en professionell studio.

Inte proffsigt alls, Soundprocessingstudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan påverkas av vad man lyssnar på med. En klassiker är om man programmerat trummor relativt noggrant, och sen spelar upp det för en person med musiköra:

A: Vad det är för trummor? Det är programmerade

B: Ok. Ja det funkar väl men det låter sterilt liksom

A: Nädå, hehe. Bara skoja. Det är riktig trummis, det är Håkan, spela in åt oss här igår.

B: Jaha, är det?? Shit, fan va bra han fick till det då. Stadigt som fan o bra ljud ju.

eller motsatsen, om det är livetrummor:

A: Trummorna? Det är Håkan, riktig trummis

B: Ok. Funkar väl, men det hörs liksom lite att det är garage-inspelning. Lite sloppighet och slarv i spelet och så.

A: Närå, hehe, skoja ba. Det är Superior Drummer, programmerat själv.

B: Åfan? Jaha, men alltså .. helvete vad levande och verkligt, Måste ju ha programmerat häcken av dig? Låter kanon.

+1 har varit med om samma sak. Saxofon och ibland trummor har jag fått frågan av olika personer om vem som spelar när det varit en plugg och inte en levande person.

Trumpet kan ibland låta syntetiskt däremot. Har med attack och avslut att göra men blir svårare och svårare att höra skillnad där också även om jag själv spelar instrumentet och är lite mer kräsen med just det.

Ibland vet jag inte vad som är vad och då är det ju bra nog :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fenomenet är väl egentligen inte nytt. Man känner igen sound. Precis som på 80 talet när alla proffsen använde linndrum. Eller senare när man kunde gissa vilken disk till MPC60 som var på plattorna. Skillnaden mot förr var att då hade inte hemmastudiopularen råd med dyra grejer och satt och lurade på hur proffsens sound blev som dom blev. Nu har alla tillgång till samma ljudbibliotek men hemstudiopularen kanske inte är lika skicklig alla gånger med att programera och lägger kanske inte lika mycket tid på sin egen produktion jämfört med en välproddad radiopoplåt.

Jag skulle aldrig våga ta gift på vad som är trummor och vad som är plugg. Det är för svårt att avgöra. På samma sätt som jag inte har en aning om det är en riktig flygel eller samplad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker som sagt det faller på hihaten och även cymbalerna, men mest hihaten. Det går helt enkelt inte att återskapa alla nyanser från en hihat. Tycker verkligen det låter skit, särskilt i snabbare uptempolåtar där det är mycket hihat. Det går bara inte. Kick, virvel och toms kan man som sagt komma undan med, även om också virvel kan låta skit i snabbare låtar och där drum rolls på virveln i lång följd fortfarande inte kommer i närheten av verkligheten. Men som ni förstått så tycker jag överlag trumpluggarna på marknaden låter fejk. Funderar på om man skulle köpa en riktig hihat och micka upp kanske. Det skulle kunna vara ett alternativ för mig. Men det kanske låter för högt med en hihat i lägenhet?

ps

Jag är lite förvånad över kärleken för trumpluggar här och påståendena om att det är fullt jämförbart med ett äkta trumset och trummis. Diskussionen låter inte alls så på t ex gearslutz.

"Plain and simple, a decent recording of a real drummer playing a real drum kit can do WAY more for your mix than a perfectly polished virtual drummer can do. It’s hard to measure, but the intangible feel, vibe, and energy that is created in real life gives so much validity and nuance to your recordings. The trick is to get a balanced and punchy sound of course, but that’s not nearly as hard as you might think.

The big idea here is, even though we tend to think that a perfect sample will sound more professional in the mix, the truth is your average listener (who will ultimately be the judge of how good your mix is) will likely “connect” with and jive to the feel of a real drum kit more. They won’t know or care that you didn’t record it in a professional studio with 20 microphones. They will care instead that it has energy, excitement, and it moves them musically."

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan påverkas av vad man lyssnar på med. En klassiker är om man programmerat trummor relativt noggrant, och sen spelar upp det för en person med musiköra:

A: Vad det är för trummor? Det är programmerade

B: Ok. Ja det funkar väl men det låter sterilt liksom

A: Nädå, hehe. Bara skoja. Det är riktig trummis, det är Håkan, spela in åt oss här igår.

B: Jaha, är det?? Shit, fan va bra han fick till det då. Stadigt som fan o bra ljud ju.

eller motsatsen, om det är livetrummor:

A: Trummorna? Det är Håkan, riktig trummis

B: Ok. Funkar väl, men det hörs liksom lite att det är garage-inspelning. Lite sloppighet och slarv i spelet och så.

A: Närå, hehe, skoja ba. Det är Superior Drummer, programmerat själv.

B: Åfan? Jaha, men alltså .. helvete vad levande och verkligt, Måste ju ha programmerat häcken av dig? Låter kanon.

Jag tycker personligen det är natt och dag mellan livetrummor och att använda sig enbart av en plugin som Superior Drummer. Jag är tämligen övertygad om att en vanlig lyssnare också enkelt skulle höra skillnaden. Det faller som sagt inte minst på hihaten. I en trumplug har du kanske 6-7 lägen att välja emellan. En riktigt spelad hihat har oändligt antal lägen, hur man öppnar och stänger, var trumpinnen träffar, etc, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med trumpluggar är väl att varje trumma är inspelad för sig vilket gör att du inte får det läck du får vid egen inspelning? Det brukade vara det som gjorde att piano-/flygelpluggar lät, ja just som pluggar. Som jag förstått det har har en del tillverkare lyckats lösa det på något sätt genom att de även samplat strängresonans (ingen aning om hur det funkar men det låter väldigt bra!). Nu är jag inte så insatt men som jag förstår det har man inte lyckats göra det på samma sätt med trumpluggar. Kan dock vara helt fel ute. Om de fått med det ser jag inga problem alls med användande av trumpluggar.

Det jag tror många vänder sig mot är att trumpluggar snarare låter för bra. Det är få hemmastudios som har den utrustning som krävs för att skapa ett motsvarande sound som man kan få av en bra trumplugg. Jag tror helt enkelt att folk kan uppleva att det låter mer äkta för att det låter sämre.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med trumpluggar är väl att varje trumma är inspelad för sig vilket gör att du inte får det läck du får vid egen inspelning? Det brukade vara det som gjorde att piano-/flygelpluggar lät, ja just som pluggar. Som jag förstått det har har en del tillverkare lyckats lösa det på något sätt genom att de även samplat strängresonans (ingen aning om hur det funkar men det låter väldigt bra!). Nu är jag inte så insatt men som jag förstår det har man inte lyckats göra det på samma sätt med trumpluggar. Kan dock vara helt fel ute. Om de fått med det ser jag inga problem alls med användande av trumpluggar.

På Superior Drummer kan man ställa in "bleed", men det blir ju som det blir. Bra för att vara en trumplugg men inte i närheten av livetrummor. Det är som du säger också en enormt stor faktor till varför det inte funkar hela vägen.

Det jag tror många vänder sig mot är att trumpluggar snarare låter för bra. Det är få hemmastudios som har den utrustning som krävs för att skapa ett motsvarande sound som man kan få av en bra trumplugg. Jag tror helt enkelt att folk kan uppleva att det låter mer äkta för att det låter sämre.

Japp. Det är det jag påpekade tidigare i tråden. Den där skitigheten som livetrummor ofta innebär kommer inte med. Det blir platt, kliniskt och digitalt med trumplugg. Jag lyssnar mycket på 90-talsrock och då var ju allt väldigt analogt och varmt. Därför känns det så avlägset med trumpluggar för mig. Modern rock använder ju mycket samplingar men knappast Superior Drummer och jag har svårt att tro att det finns någon som använder superior drummer hihat.

Missförstå mig rätt. Trumpluggarna är ett enormt bra verktyg för oss som inte har möjlighet att spela in med livetrummor och jag tycker det är ett fantastiskt verktyg, men jag blir ändå besviken över att det inte når hela vägen och syftet med den här tråden var inte att pissa på trumpluggarna utan mer för att höra mig för hur utvecklingen ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som ni förstått så tycker jag överlag trumpluggarna på marknaden låter fejk.

Funderar på om man skulle köpa en riktig hihat och micka upp kanske. Det skulle kunna vara ett alternativ för mig. Men det kanske låter för högt med en hihat i lägenhet?

1. Trumpluggar låter nog, och kommer alltid att låta fejk, just för att det ÄR fejk. Jag ser det som så att en trumplugg är en trumplugg och behandlar den därefter. Därmed inte sagt att det skulle vara sämre än ett riktigt uppmikat trumset. Det här gäller inte bara trumpluggar utan i stort sett alla produkter som försöker härma andra, riktiga instrument.

2. Om du står ut med kick, virvel och toms kan det ju vara en god idé att köpa en hihat och spela till de ljud du kan acceptera. Det förutsätter förstås att du är grym på att mika upp den, har ett bra rum, och att du är grym på att spela den. Du skulle inte vara först med att göra på det sättet.

3. Som sagt, en trumplugg anser jag ändå vara bättre än ett kasst uppmikat trumset, hur mycket feeling och äkthet det än har. Samma sak gäller väl de flesta pluggar. T ex piano el flygel. Vem har t ex en Steinway ståendes i vardagsrummet och svindyra mikar och preampar.

Slutligen så tror jag att ett "fejkat" instrument aldrig kommer att kunna ersätta det den försöker härma. Men jag tycker det låter nära nog. Och om man utgår från vad det faktiskt är, och behandlar det därefter, är det bra nog, och ibland faktiskt bättre. Det här med ljud handlar ju nästan alltid mest om förmågan att lösa problem.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker som sagt det faller på hihaten och även cymbalerna, men mest hihaten. Det går helt enkelt inte att återskapa alla nyanser från en hihat. Tycker verkligen det låter skit, särskilt i snabbare uptempolåtar där det är mycket hihat. Det går bara inte. Kick, virvel och toms kan man som sagt komma undan med, även om också virvel kan låta skit i snabbare låtar och där drum rolls på virveln i lång följd fortfarande inte kommer i närheten av verkligheten. Men som ni förstått så tycker jag överlag trumpluggarna på marknaden låter fejk. Funderar på om man skulle köpa en riktig hihat och micka upp kanske. Det skulle kunna vara ett alternativ för mig. Men det kanske låter för högt med en hihat i lägenhet?

ps

Jag är lite förvånad över kärleken för trumpluggar här och påståendena om att det är fullt jämförbart med ett äkta trumset och trummis. Diskussionen låter inte alls så på t ex gearslutz.

"Plain and simple, a decent recording of a real drummer playing a real drum kit can do WAY more for your mix than a perfectly polished virtual drummer can do. It’s hard to measure, but the intangible feel, vibe, and energy that is created in real life gives so much validity and nuance to your recordings. The trick is to get a balanced and punchy sound of course, but that’s not nearly as hard as you might think.

The big idea here is, even though we tend to think that a perfect sample will sound more professional in the mix, the truth is your average listener (who will ultimately be the judge of how good your mix is) will likely “connect” with and jive to the feel of a real drum kit more. They won’t know or care that you didn’t record it in a professional studio with 20 microphones. They will care instead that it has energy, excitement, and it moves them musically."

Det där är förmodligen skrivet av någon lite äldre människa som tror att hen beskriver någon slags naturlag.

I själva verket så är det nog mest så att det handlar om att vänja sig vid olika sound och musik. Någon som känner sig helt hänförd av SHM skulle säkert inte tycka att deras låtar på något sätt lät bättre med t ex Ringo Starrs stil och trumljud från Beatles-skivorna.

Jag vet ju t o m sjuttiotalister som jag själv som aldrig kunnat lyssna på Beatles (och massa annan 60-talsmusik) just p g a produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är förmodligen skrivet av någon lite äldre människa som tror att hen beskriver någon slags naturlag.

I själva verket så är det nog mest så att det handlar om att vänja sig vid olika sound och musik. Någon som känner sig helt hänförd av SHM skulle säkert inte tycka att deras låtar på något sätt lät bättre med t ex Ringo Starrs stil och trumljud från Beatles-skivorna.

Jag vet ju t o m sjuttiotalister som jag själv som aldrig kunnat lyssna på Beatles (och massa annan 60-talsmusik) just p g a produktionen.

Jag tycker inte den jämförelsen känns riktigt relevant för min del i alla fall då den känns lite överdriven. Jag skulle bli förvånad om dagens professionella rockmusiker (även lyssnarna) idag föredrog Superior Drummer framför en livetrummis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...