Jump to content
Annons

Idag lyssnar man på musik i sina smart phones. Vilket innebär....


rammega

Recommended Posts

Annons

De flesta kör väl med billiga ör-pluppar. Men när jag kört lastbil i sommar har jag haft med mina öppna stora klunsar till DT990 Pro, de ger ett underbart ljud från Iphonen och att de är öppna gör att man hör vad som händer i trafiken lika bra som om man lyssnar på bilradion. Att lyssna med pluggar i öronen så ljuden runt ikring försvinner pallar jag absolut inte, inte ens om jag är är ute o går i skogen utan risk att bli påkörd av en bil. Men öppna referenslurar kan verkligen rekomenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst hade jag en fet hemmastereo när jag var mindre men jag lyssnade också väldigt mycket på min kassetbandspelare med säkert ganska rötna lurar. Tillskillnad från nu så lyssnade jag faktiskt på musiken och inte på mixen som det borde vara haha!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som Hifi-klubbens slogan: "Bad sound kills good Music". Men sedan började Hifi-klubben sälja MP3-spelare och trovärdigheten, om den någonsin funnits, var som bortblåst :-). Man undrar om så många under 30 någonsin kommer att få uppleva riktigt bra ljud ;-).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som Hifi-klubbens slogan: "Bad sound kills good Music". Men sedan började Hifi-klubben sälja MP3-spelare och trovärdigheten, om den någonsin funnits, var som bortblåst :-). Man undrar om så många under 30 någonsin kommer att få uppleva riktigt bra ljud ;-).

Tveksamt!
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som Hifi-klubbens slogan: "Bad sound kills good Music". Men sedan började Hifi-klubben sälja MP3-spelare och trovärdigheten, om den någonsin funnits, var som bortblåst :-). Man undrar om så många under 30 någonsin kommer att få uppleva riktigt bra ljud ;-).

har du dåligt ljud i din MP3-spelare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som Hifi-klubbens slogan: "Bad sound kills good Music". Men sedan började Hifi-klubben sälja MP3-spelare och trovärdigheten, om den någonsin funnits, var som bortblåst :-). Man undrar om så många under 30 någonsin kommer att få uppleva riktigt bra ljud ;-).

Är det någon som hör skillnad på mp3 192 kbps och CD? Har för mig att de flesta går bet på ett blindtest?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Den feta hemmastereon är tyvärr borta hos många, the thrill is gone.

Gubben jag köpte min L50 av fick inte ha dem kvart för frun pga storleken. O det är inte så värst stora lådor. Vilken jävla kärring, vad fan är det som är så viktigt att man inte ska kunna lyssna med bra ljud för att nån annan skit ska få plats? Bodde jag i en pytteliten etta så nog fick ett par L50 plats ändå på hyllor bredvid TVn tex.

Jävla kärring som sagt. Men bra för mig förstås. Jag njutlyssnar som faen i dem, låter GUD med sub till. I alla fall när jag inte ställt in subben åt h-e....

Link to comment
Dela på andra sajter

En dålig mix kommer låta dåligt oavsett vart du hör den. Varför inte försöka göra det bästa man kan iallafall? Även om HI-FI inte längre är något som vanligtvis finns i de flesta vardagsrum.

Håller med här!

En bra mix ska fungera överallt, och det är absolut fullt möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben jag köpte min L50 av fick inte ha dem kvart för frun pga storleken. O det är inte så värst stora lådor. Vilken jävla kärring, vad fan är det som är så viktigt att man inte ska kunna lyssna med bra ljud för att nån annan skit ska få plats? Bodde jag i en pytteliten etta så nog fick ett par L50 plats ändå på hyllor bredvid TVn tex.

Jävla kärring som sagt. Men bra för mig förstås. Jag njutlyssnar som faen i dem, låter GUD med sub till. I alla fall när jag inte ställt in subben åt h-e....

😆 Då hade jag sagt, Då får du flytta så får dom plats.

Skämt åsido! Men så kan det vara här hemma med, det ska liksom vara så jävla viktigt var blommer och annat skit ska stå,själv är man förvisad till källaren med sina gamla saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snerik (oregistrerad)

Tycker man om film har man en bra TV. Tycker man om musik har man en bra ljudanläggning.

Tyvärr fattar många producenter/mastrare inte det och komprimerar bort allt liv ur musiken.

Många nya produktioner låter tyvärr skit i en bra anläggning.

Tråkigt! Hoppas på förändring!

Redigerat av Snerik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas skiten dör ut nånjävlagång? När mp3 kom så var kapaciteten på datorer skit. Tog 20 min att ladda ner en låt på 3 MB

Med tanke på att dom flesta kan få 100Mb/s i sitt bredband och telefoner har rätt mkt utrymme så borde det finnas en option att kunna få låtarna i 16bit och 44.1

Suger kamelkuk att inte den utvecklingen gått mer framåt! Va fan, det finns Netflix o allt HD hittepå, men musik? Nope nada!

Apple som legat långt fram verkar ju inte ens fatta det!

Spotify borde ta steget ut!

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas skiten dör ut nånjävlagång? När mp3 kom så var kapaciteten på datorer skit. Tog 20 min att ladda ner en låt på 3 MB

Med tanke på att dom flesta kan få 100Mb/s i sitt bredband och telefoner har rätt mkt utrymme så borde det finnas en option att kunna få låtarna i 16bit och 44.1

Suger kamelkuk att inte den utvecklingen gått mer framåt! Va fan, det finns Netflix o allt HD hittepå, men musik? Nope nada!

Apple som legat långt fram verkar ju inte ens fatta det!

Spotify borde ta steget ut!

Håller med. Kan rekommendera HD tracks. Där köper jag min musik nu för tiden.

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Snerik (oregistrerad)

Håller med. Kan rekommendera HD tracks. Där köper jag min musik nu för tiden.

Mvh

Anders

Handlar också där ibland. Man får dock vara vaksam så att man inte råkar köpa en

remaster-disaster.

Redigerat av Snerik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas skiten dör ut nånjävlagång? När mp3 kom så var kapaciteten på datorer skit. Tog 20 min att ladda ner en låt på 3 MB

Med tanke på att dom flesta kan få 100Mb/s i sitt bredband och telefoner har rätt mkt utrymme så borde det finnas en option att kunna få låtarna i 16bit och 44.1

Det finns! CD heter formatet och låter ganska bra faktiskt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lyssna på musik från en smartphone via Spotify, Deezer, och liknande, låter helt otroligt mycket bättre än att lyssna på en tape från en vinylskiva i en walkman.

Visst gör det - men 2013 tycker jag inte att man ska behöva nöja sig med att det låter bättre än gamla undermåliga mediatyper, utan borde kunna räkna med att ljudkvaliteten höjs i takt med att uppkopplingarna blir allt snabbare, så att man till slut kan köpa låtar och lyssna på streaming i okomprimerad kvalitet om man har en uppkopplingshastighet som möjliggör det.

Eftersom MP3 är ett destruktivt komprimerat format, så tycker jag att det är en defekt produkt man köper - och det är inget jag kan acceptera att betala för, helt enkelt. Jag skulle inte heller köpa ett äpple som har en liten bit som är rutten, även om en stor del av äpplet kanske egentligen skulle gå att äta ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...