Jump to content
Annons

Överstyrning på masterkanalen


Signert

Recommended Posts

Jag håller för tillfället på med mitt livs första mix i Cubase och har stött på ett litet problem(?). 🙂

Ingen av kanalerna i mixern klipper, men, på mastern slår det över ideligen. Måste jag dra ner alla kanaler (lika mycket), eller kommer man undan med att sänka nivån på mastern?

Oändligt tacksam för all hjälp jag kan få med detta rookie-problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag håller för tillfället på med mitt livs första mix i Cubase och har stött på ett litet problem(?). 😉

Ingen av kanalerna i mixern klipper, men, på mastern slår det över ideligen. Måste jag dra ner alla kanaler (lika mycket), eller kommer man undan med att sänka nivån på mastern?

Oändligt tacksam för all hjälp jag kan få med detta rookie-problem.

Du kan välja ett av sätten eller kombinera dem. Så länge masterkanalen inte slår upp på det röda så har du ditt på det torra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller för tillfället på med mitt livs första mix i Cubase och har stött på ett litet problem(?).  😉

Ingen av kanalerna i mixern klipper, men, på mastern slår det över ideligen. Måste jag dra ner alla kanaler (lika mycket), eller kommer man undan med att sänka nivån på mastern?

Oändligt tacksam för all hjälp jag kan få med detta rookie-problem.

Du kan välja ett av sätten eller kombinera dem. Så länge masterkanalen inte slår upp på det röda så har du ditt på det torra.

Puh! Eftersom det vimlar av automatisering i spåren, så är det betydligt enklare att bara kunna sänka masterregeln. Tack! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

japp-eller så lägger du till både försiktig compression och limiting på mastern, men ser till att den första av effekterna har ingångsnivå-kontroll...

Redigerat av Hwagang
Link to comment
Dela på andra sajter

Att nivåerna slår över på de övriga spåren spelar ingen roll då programmet jobbar med 32bit float internt. Tips är att spela upp projeketet, titta vad maxnivå på mastern är efter uppspelningen, exempelvis +4.2dB och sedan sänka 4.3dB så är du säker på att det inte längre klipper. Om du använder LFO baserade effekter som inte synkas till projektet så kan du sänka lite extra. Risken är annars att en flanger eller ett autofilter slår igenom på precis fel ställe och därmed ökar volymen något jämfört med förra gången du spelade upp projektet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...