Jump to content
Annons

Hur lyckas proffsen komprimera låtarna (limiter) så mycket?


borjadja

Recommended Posts

På den här bilden så är kompressorn avaktiverad, som ni ser så är högsta peaken enligt volymmätaren på -16 dB.

13zmxpi.jpg

varför har man etthundratolv pluggar på en å samma kanal, varav bla en dist instoppad efter kompressorn, threshold ställd att jobba bara tre db under den högsta peaken i hela materialet med bara ratio 3:1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där påståendet beror helt på vem du frågar och vem som mastrar. Det är många som drar i motsatt riktining idag, bland annat tack vare itunes och spotifys (mfl.) normaliseringsprocess, vilket gör volympressandet totalt onödigt.

/Jon

OT (lite).

Man kan göra ett lätt experiment på natten/morgonen innan kl 6, genom att slå på radion. Växlar man mellan p4 och p3 som sänder samma program den tiden, så kan man höra tydligt hur mycket mer p3 komprimerar ljudet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

13zmxpi.jpg

varför har man etthundratolv pluggar på en å samma kanal, varav bla en dist instoppad efter kompressorn, threshold ställd att jobba bara tre db under den högsta peaken i hela materialet med bara ratio 3:1?

...och något som ser ut som ett reverb på plats tre i listan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att ni skrivit lite om min pluggar på kanalen. Förklara gärna varför man inte ska ha det som jag? Hur bör jag placera pluggarna på kedjan och varför?

Man gör så klart som man vill, och det kanske är något speciellt man är ute efter i ljudväg där placeringen av plugg(ar) i kedjan är av stor vikt.

Man kan lägga en viss plugg före eller efter en annan plugg utan att det ska vara fel. Beroende på placering (före/efter) så kan resultatet bli olika, så om du varit ute efter något speciellt med dina placeringar av pluggar så kör hårt. Om inte, ja då kanske du ska fundera på det 😊

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Svara på frågorna vi ställer så blir det lättare att hjälpa dig. 🙂

När du skruvar på kompressorn så bör du inte ha ytterligare en kompressor efter i kedjan

då den mycket väl kan ha inställningar som "tar ut" det du försöker göra i den första kompressorn.

Sen pratade vi ju om kompression av trummor, då visar du en bild på en kanal som verkar

vara ett syntljud ?

Du har förstått att signalen från synten går genom pluggarna i sekvens hoppas jag ?

Alltså att det rena syntljudet kommer in i första pluggen som modifierar ljudet och detta

modifierade ljud går in i nästa plugg osv osv ?

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, missade din frågor Jakob. Missade att vi pratade om just trummor, jag är främst ute efter att komprimera syntharna, som på bilden.

Den Kickstart som ligger efter kompressorn är inte en kompressor utan den skapar endast sidechain effekt. Men den sidechain-effekten kanske ska ligga innan kompressorn?

Ja jag är väl medveten om att ljudet börjar på första pluggen och fortsätter nedåt. Det jag inte har riktig koll på är hur man bör placera pluggarna för att få ett så rent och klart ljud som möjligt. Ni skrev till exempel att ni undrade vad distortion-pluggen gjorde efter kompressorn. Varför ska man inte ha det så? Någon skrev även att det var konstigt att jag hade reverb på tredje plats, varför detta?

Tack för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...jag är främst ute efter att komprimera syntharna, som på bilden.

För att få upp volymen som du skrev tidigare ? Har syntljudet höga transienter (peakar i volymen) ?

Om inte, så hjälper det inte så mycket med en kompressor.

Gissar att du skulle vinna mer på att skära bort onödiga basfrekvenser ur ljudet,

dock en total gissning då jag inte har en aning om vad för ljud det handlar om 😆

Den Kickstart som ligger efter kompressorn är inte en kompressor utan den skapar endast sidechain effekt. Men den sidechain-effekten kanske ska ligga innan kompressorn?

En kompressor kommer att försöka jämna ut en sidechaineffekt. (Generellt sett)

Ja jag är väl medveten om att ljudet börjar på första pluggen och fortsätter nedåt. Det jag inte har riktig koll på är hur man bör placera pluggarna för att få ett så rent och klart ljud som möjligt. Ni skrev till exempel att ni undrade vad distortion-pluggen gjorde efter kompressorn. Varför ska man inte ha det så? Någon skrev även att det var konstigt att jag hade reverb på tredje plats, varför detta?

Vill man ha det så så är det så man ska ha det.

Men om man t.ex. vill ha en ren rumsklang från ett reverb

på ljudet så ska man ju tänka på att inte lägga disten efter reverbet, så att även "rummet" blir distat etc.

Annars tänkte jag spontant när jag såg mängden pluggar på kanalen att du kanske valt fel preset på synten,

eftersom man kan forma om ljudet till oigenkännlighet med färre pluggar än så där 🙂

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att ni skrivit lite om min pluggar på kanalen. Förklara gärna varför man inte ska ha det som jag? Hur bör jag placera pluggarna på kedjan och varför?

Tack för att ni la märke till detta och påpekar det!

Studio gjorde en artikelserie i tio delar som tar upp de grundläggande delarna i mixning. Den finns att beställa som specialnummer.

Det finns såklart inga rätt och fel. Låter det som man vill spelar det ingen roll hur dina effektkedjor ser ut.

Men guiden beskriver hur de olika verktygen (eq, kompressor, reverb o s v) fungerar, var dom brukar läggas i effektkedjan, samt hur man valigtvis använder dessa. Det är verkligen att rekommendera att beställa och läsa den.

Nu blir det ungefär som att du inte har en aning om hur en bil fungerar, går in på skroten och köper lite delar som du gissar sitter i en bil, sätter ihop dessa på ett helt slumpartat sätt, och sen ställer frågan "hur fungerar bränsleinsprutningen?". Och så ser en rutinerad bilinstruktör att du satt hjulen på taket.

Bilanalogier är alltid bra 🙂

Edit: Stavfel...

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...