Jump to content
Annons

Hur lyckas proffsen komprimera låtarna (limiter) så mycket?


borjadja

Recommended Posts

Jag märkte idag att det enda som behövdes för att mina låtar skulle se like proffsiga ut som proffsens i Traktor så krävdes det bara att jag pressade ihop låten extremt mycket med limiter. Självklart lät det fruktansvärt, men jag undrar hur proffsen lyckas trycka ihop deras låtar så mycket utan allt knaster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som mixare är det viktigt att jobba genremässigt korrekt. Är det en jazzlåt exempelvis så vet du att den inte kommer pressas lika hårt vid mastringen om det ens görs någon mastring. Är det dock en moden rock låt så kommer den pressas rejält i volym och då måste du mixa därefter. Du kan inte unna dig lika stort dynamisk omfång i en mix som ska pressas hårt i limitern. Basfrekvenser är härliga likaså, men tar mycket energi från en mix som ska pressas i volym så det är också något att tänka på.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dock en moden rock låt så kommer den pressas rejält i volym och då måste du mixa därefter.

Det där påståendet beror helt på vem du frågar och vem som mastrar. Det är många som drar i motsatt riktining idag, bland annat tack vare itunes och spotifys (mfl.) normaliseringsprocess, vilket gör volympressandet totalt onödigt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tar jag bort dynamik i mixen då?

Börja med att skära bort basfrekvenser på alla spår även i diskantområdet. Även om det inte finns/hörs. Det rensar ur en massa energi som kan störa kompressorer. Sen komprimerar du saftigt på i stort sett alla spåren. Kan vara svårt att få till det om man inte är van. Kompressorer kan spela ett spratt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Vad menar du med diskantområdet?

Han menar sätta högpass/Locut filter även på "diskantiga" ljud, såsom hihats, cymbaler, shakers, tamburiner och dylikt. Typ, ljud där man inte tror det kan finnas lågfrekvent energi.

Kort sagt handlar det väl om att tämja alla spår i en mix, så bara det allra nödvändigaste finns kvar och hörs.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då förstår jag, tack 🙂

Men jag har en fråga angående kompressorn. Är det meningen att man ska få ner volymvärdet som visas på reglaget i Logic utan att själva volymen på ljudet blir lägre? Eller hur vet man att man lyckats komprimera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där påståendet beror helt på vem du frågar och vem som mastrar. Det är många som drar i motsatt riktining idag, bland annat tack vare itunes och spotifys (mfl.) normaliseringsprocess, vilket gör volympressandet totalt onödigt.

/Jon

Spännande! Va länge sedan jag hörde modern rock som inte va pressad i volymen. Vilket exempel tänkte du på? Det skulle jag vilja höra.

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då förstår jag, tack 🙂

Men jag har en fråga angående kompressorn. Är det meningen att man ska få ner volymvärdet som visas på reglaget i Logic utan att själva volymen på ljudet blir lägre? Eller hur vet man att man lyckats komprimera?

Jag tror att innan man börjar arbeta med vissa verktyg lär sig hur de fungerar och vad resultatet kan bli om man använder det. https://www.youtube.com/watch?v=91qs3fux5HY

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på klippet och förstår. Men det jag inte förstår är att när han har lagt på en hård kompressorinställning och höjer upp så att volymen slår lika högt som den gjorde utan kompressorn, så är hans komprimerade trummor mycket högre. När jag gör som han, alltså lägger på hård kompression och höjer "make-up gain" så är mitt ljud mycket lägre, trots att det visar samma värde i Logic. Borde inte mina komprimerade trummor vara högre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på klippet och förstår. Men det jag inte förstår är att när han har lagt på en hård kompressorinställning och höjer upp så att volymen slår lika högt som den gjorde utan kompressorn, så är hans komprimerade trummor mycket högre. När jag gör som han, alltså lägger på hård kompression och höjer "make-up gain" så är mitt ljud mycket lägre, trots att det visar samma värde i Logic. Borde inte mina komprimerade trummor vara högre?

Jag gissar att du har mer dynamik än vad han har helt enkelt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på klippet och förstår. Men det jag inte förstår är att när han har lagt på en hård kompressorinställning och höjer upp så att volymen slår lika högt som den gjorde utan kompressorn, så är hans komprimerade trummor mycket högre. När jag gör som han, alltså lägger på hård kompression och höjer "make-up gain" så är mitt ljud mycket lägre, trots att det visar samma värde i Logic. Borde inte mina komprimerade trummor vara högre?

Vad har du för inställningar på kompressorn ?

Kan bero på att du har för lång attack och/eller release,

alternativt att du mest får upp volymen på frekvenser du inte kan höra p.g.a. lyssningen.

(typ lågbasen ?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missat något, eller är det så att TS komprimerar hela trumpaketet i en buss? För i så fall är det inte så konstigt att db-värdet lämnar övrigt att önska. Insignalen och den bakomliggande tanken får bestämma kompressionen - det finns inget givet svar.

Kompressorn kan t ex, som ovan nämnt, börja jobba vid lågfrekvent material om det inte är åtgärdat, vilket torde innebära att allt annat också komprimeras samtidigt. Sådant får fixas med filter och EQ innan vi snackar compression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är två bilder för att beskriva mitt problem.

På den här bilden så är kompressorn avaktiverad, som ni ser så är högsta peaken enligt volymmätaren på -16 dB.

http://i44.tinypic.com/13zmxpi.png

På nästa bild så är kompressorn påslagen. Trots detta så visar volymmätaren samma värde, trots att ljudet är så mycket lägre. Om jag börjar lägga på make-up gain så slår volymen i taket.

http://sv.tinypic.co...=5#.UmA69jn9s18

Borde det inte vara tvärtom? att med kompressorn på så ska ljudet vara högre samtidigt som volymmätaren inte behöver skjuta iväg... Gör jag något fel på mina inställningar?

Redigerat av borjadja
Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt viktigt, vilket ingen nämnt ännu, är arret. Ett tight och vältrimmat arr gör det så otroligt mycket lättare att pressa volymerna utan att det låter banan om det. Taskiga arr med otighta tagningar, slafsigt spel och otaliga instrument som grötar ihop sig går sällan att få högt, då det mer liknar vitt brus alternativt simmig soppa när du börjar pressa det. DÄREMOT om arret är väluttänkt, så att instrument lämnar plats åt varandra, där instrumenten har en tydlig ton/karaktär och tydliga transienter och där ljudet kompletterar varandra, går det att pressa mer än man tror innan det börjar låta illa.

Att tänka på är alltså när och var ett instrument spelar. Exempelvis: måste den där tråkiga ackeguran ligga och stöka varje sekund av låten? den kommer förmodligen bidra till en mer instängd mix och uppfattad försämrad dynamik - såvida den inte har en tydlig funktion i mixen/arret.

Det pratas ofta och gärna om dynamik och frekvenser men sällan om anpassning i tidsdomänen - och det är min kontenta. Less is more.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det blivit något fel på bilderna eller om jag tvärmissar något men......är inte kompressorn på i båda?

Oj haha.. så!

Här är två bilder för att beskriva mitt problem.

På den här bilden så är kompressorn avaktiverad, som ni ser så är högsta peaken enligt volymmätaren på -16 dB.

http://i44.tinypic.com/13zmxpi.png

På nästa bild så är kompressorn påslagen. Trots detta så visar volymmätaren samma värde, trots att ljudet är så mycket lägre. Om jag börjar lägga på make-up gain så slår volymen i taket.

http://sv.tinypic.co...=5#.UmA69jn9s18

Borde det inte vara tvärtom? att med kompressorn på så ska ljudet vara högre samtidigt som volymmätaren inte behöver skjuta iväg... Gör jag något fel på mina inställningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså, du har ju två pluggar efter kompressorn i kedjan, varav den ena verkar vara

nån sidechainkompressor av något slag.

Du får nog slå av dem också för att att kunna höra vad som händer när du rattar kompressorn.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

d-b (oregistrerad)
Det är många som drar i motsatt riktining idag, bland annat tack vare itunes och spotifys (mfl.) normaliseringsprocess, vilket gör volympressandet totalt onödigt.

/Jon

Berätta mer, det där känns ju som nånting nyttigt att känna till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj haha.. så!

Här är två bilder för att beskriva mitt problem.

På den här bilden så är kompressorn avaktiverad, som ni ser så är högsta peaken enligt volymmätaren på -16 dB.

http://i44.tinypic.com/13zmxpi.png

På nästa bild så är kompressorn påslagen. Trots detta så visar volymmätaren samma värde, trots att ljudet är så mycket lägre. Om jag börjar lägga på make-up gain så slår volymen i taket.

http://sv.tinypic.co...=5#.UmA69jn9s18

Borde det inte vara tvärtom? att med kompressorn på så ska ljudet vara högre samtidigt som volymmätaren inte behöver skjuta iväg... Gör jag något fel på mina inställningar?

Du har ju en attacktid på kompressorn som tillåter transienter att passera. Förmodligen är en av transienterna som passerar den som också sätter högstavärdet i din jämförelse. Det kompressorna har gjort är att sänka medelljudnivån på ditt material - och det är just medelljudnivån som ofta sätter stopp för hur mycket du kan skruva upp volymen.

Så ja, om du höjer volymen efter kompressorn klipper det lika lätt som utan, men skillnaden är att det endast är snabba peakar som bibehåller sin volym efter kompressorn (mycket av materialet är, som du observerat, sänkt i volym). Du kan med andra ord kötta upp gainen efter kompressorn rejält och sedan klippa av de kvarvarande peakarna med en limiter - och voila; du har den högre volymen du tidigare var ute efter, men utan att det klipper digitalt. 🙂

Man kan se det på ett annat sätt också, om du ställer ner attacken på kompressorn till lägsta möjliga kommer du också att se en reduktion av peakvärdet, i ditt exempel.

Förslag för ökad förståelse: Ta en sample av en virveltrumma. Studera ljudvågen. Släng på en kompressor men låt makeup-gain vara på 0 och bounca filen. Jämför ljudvågorna. Testa att bounca ut filer med olika attacktider, testa 0,1ms, 1ms, 10ms, 50ms och du kommer förstå vad som händer och varför du får resultatet i ditt tidigare exempel.

Väl mött.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tygla ljud med hjälp av kompressor, eq och arrangemang i låten. Jag brukar köra en clipper som tar 1-2 db, antingen på trumbussen eller på hela mixen. Kör man clipper+lätt limitering så kommer man undan med mindre artifakter och "mos" än om man pressar en limiter hårt, tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Många spelare har idag en "normalizer" funktion, Spotify Itunes mm. Där programmet i säg normaliserar ljudnivåerna så att alla låtar skall hålla samma nivå.

Vilket i praktiken innebär att hårt limiterat material ofta låter sämre än det som inte är komprimerat/limiterat, precis som det ska vara.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det blivit något fel på bilderna eller om jag tvärmissar något men......är inte kompressorn på i båda?

På första bilden är kompressorn i "bypass"-läge. 😊

...eller visas nya bilderna istället för de gamla kanske 😳

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är så att vi är på väg till mer dynamisk musik igen så blir jag överlycklig. Men jag använder ej normaliseringsfunktionen i Spotify och har inte hört någon modern rock eller metal som är dynamisk. Så peka mig gärna i rätt riktning vilket band eller skiva jag ska lyssna på.

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...