Jump to content
Annons

Ljudtest Universal Audio LA610 mkll. Analog master.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Det där var lite bryderi... Jag trodde att det var siffran Rated load impedance: 1000 ohm man skulle gå på. Men det är väl 50 ohm-siffran som gäller då. Har jag ohmväljaren i 500-läget blir ljudet lite starkare, men jag tycker det blir klarare i 2k-ohm, så det är det jag har använt på TLM49. Nån annan mick har jag knappast testat. En ensam omnikopplad sE4400a ovanför trumsetet kanske skulle låta riktigt gött o vintage?

Det jag menade var att rated impedance väl är vad tillverkaren tycker att micken gör sig bäst med, men exakt det alternativet finns ju inte. Så det är bara att testa och välja det som låter bäst. Inte sällan råkar det vara helt andra matchningar än de rekommenderade som ger det resultat man gillar bäst för sammanhanget!

Jag är väldigt förtjust i dynamiska som ensamt överhäng om man vill få det att låta vintage. Tycker det är skönt att inte få lite segare transientrespons än vad man får med kondingar. 57:or är ju lite hårda och jävliga, men kan allt göra jobbet. Annars finns ju akg d19c som ju går för ingenting alls på ebay nuförtiden. Det var ju den vi hade på

som jag vill minnas att du kommenterade på?
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jo men mix nr 5 låter perfekt! En Radiomix kan man säga för allt är väldigt uppe i nivå utan att låta distat.. Perfekt kunde man säga! Sluta mixa nu Nilsson! Låter bra ju! 🙂

EDIT: "Hegobald style".. Känner mig hedrad! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men mix nr 5 låter perfekt! En Radiomix kan man säga för allt är väldigt uppe i nivå utan att låta distat.. Perfekt kunde man säga! Sluta mixa nu Nilsson! Låter bra ju! 🙂

EDIT: "Hegobald style".. Känner mig hedrad! 🙂

Äntligen! Min sub eller kanske placeringen är nog inte optimal.

Nu har jag satt igång med en annan låt, lagt ny sång, maraccas o tamburin genom nya UAn. Det känns då lättsjunget i den. Så du blev hedrad av "Hegobald Style"... När jag försökte ratta till bättre efter Signias tankar o skrev "Signia Style" så tror jag inte han blev lika glad, kanske tom förnärmad? 😮 Men det blev ju inte så bra då heller, fast jag nog försökte. 😆

Sista mixen:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Are%20you%20lonesome%20tonigth%20131014%20mix%20fem.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag försökte ratta till bättre efter Signias tankar o skrev "Signia Style" så tror jag inte han blev lika glad, kanske tom förnärmad? 😮 Men det blev ju inte så bra då heller, fast jag nog försökte. 😆

Nej då 😄 jag trodde du menade det som en skoj-sarkasm just då bara.

I övrigt tror jag det där förbannade ägget (hatar ägg) gör det svårt att bedöma diskanten. Det låter i alla fall väldigt luftigt nu, men som Hegobald sa .. Nilssons härliga signatur-fläsk saknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då 😄 jag trodde du menade det som en skoj-sarkasm just då bara.

I övrigt tror jag det där förbannade ägget (hatar ägg) gör det svårt att bedöma diskanten. Det låter i alla fall väldigt luftigt nu, men som Hegobald sa .. Nilssons härliga signatur-fläsk saknas.

Saknas basfläsk? Nu i den sista mixen. Här hemma är det lika mycket som i den här:

Willie Nelson – A Horse Called Music

Drar jag på lite med min låt vibrerar nästan hela huset, tom lite mer än om jag spelar proffscountrymixarna. Spelar jag utan sub, monitorerna går ner till 50 hz, är det väldigt svårt att bedöma lågbasen, lika om jag spelar proffsmixar ur iPhonen. Och ingen av mina lurar går heller lika lågt som subbens 33 hz. Funderar lite på hur alla som kör utan sub o med 5-tums monitorer göt för att kolla lågbasen?

Det är väl sånt här som en proffsmastrare kan klara. Men menar du Signia allvarligt att det inte finns botten i det här:?

https://dl.dropboxus...014 mix fem.wav

Jag tycker jag har ganska bra akustik här ang de inspelade ljuden, o lika när jag lyssnar i monitorerna, det knepiga är lågbasen ur subben, det blir lätt väldigt stark lågbas här hemma. Kanske subben är för dålig för studiobruk? Men jag tycker det borde bli lika stark lågbas när jag spelar proffsens mixar? Får jag fråga vad du Signia lyssnar igenom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom mina enkla datorhögtalare här på jobbet låter det som att Willie Nelsons låt har mer bas.

Din mix låter absolut bra, det enda jag reagerar på är att sången är något stark (även vass på en del s fortfarande)

Hursom....tycker du har kommit långt med den senaste mixen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom mina enkla datorhögtalare här på jobbet låter det som att Willie Nelsons låt har mer bas.

Din mix låter absolut bra, det enda jag reagerar på är att sången är något stark (även vass på en del s fortfarande)

Hursom....tycker du har kommit långt med den senaste mixen. 🙂

Okej, i en sån här ballad ska man väl dra fram sången väldigt starkt, så basgitarr mm kommer i bakgrunden. Jag har ju testat som xxx med sången lägre, tycker det blir fel på nåt vis. Då hörs inte min hemska röst och ångesten i den lika bra.

Jag tror inte många här i forumet har högtalare som kan återge de lägsta tonerna, i min anläggning blir de våldsamma om jag drar på lite. Nu har jag en master low-cut på 32 hz. Kanske borde jag sätta den högre för att få bort onödigt rumble? Hur långt ner är det nödvändigt att gå? Vad är de lägsta frekvenser man behöver höra för att tycka att det är "go lågbas"? 45 hz? 40?

Nåt måste jag tydligen göra åt basen i mixen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men menar du Signia allvarligt att det inte finns botten i det här:?

https://dl.dropboxus...014 mix fem.wav

Ditt vanliga varma stora bottenfläsk saknas, ja. Men kommentaren var mer beroende av huruvida LA610an är mager eller inte. För att avgöra det måste du ju jämföra den med någon annan preamp med exakt samma värden, samma spel och utan att skruva alls.

I den senaste mixen är det definitivt mer fokus på diskanten, även om botten finns där. Dock inte ditt vanliga basfläsk 🙂 Det är inte bara närvaron av bas som får det att låta basigt, utan även frånvaron av annat som stjäl fokus. Tycker som Bluesboy att man upplever lite mer bas i Willie Nelson låten du länkar till, men även mindre diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

41hz är lägsta E på en vanlig bas. Du har nog inget under 40hz.

Tycker du har ett hål mellan 200-500hz på tex sång och elgitarr, finns inget drag där alls. Mixen låter tunn i nedre mellan, gitarr och sång hörs det tydligast på tycker jag. Lyssna på gitarrsolot, guran saknar helt kropp, mer gasa runt 250 hz.

Basen är det inget drag på, jag har lyssning som klarar lågbas. Jag tror du har lite för mycket bas i din lyssning. Inte osannolikt att basen skulle må bra av lite mer över 200hz den också. Har du dragit ned runt 200-500 på din Finalizer kanske?

Provade att trycka på monoknappen då tappar man ackgurorna nästan helt. Antingen är dom för lågt mixade eller så är det någon konstig stereoeffekt som gör att dom nästan försvinner.

Påt igen Nilsson, det här kan du få bättre.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

41hz är lägsta E på en vanlig bas. Du har nog inget under 40hz.

Tycker du har ett hål mellan 200-500hz på tex sång och elgitarr, finns inget drag där alls. Mixen låter tunn i nedre mellan, gitarr och sång hörs det tydligast på tycker jag. Lyssna på gitarrsolot, guran saknar helt kropp, mer gasa runt 250 hz.

Basen är det inget drag på, jag har lyssning som klarar lågbas. Jag tror du har lite för mycket bas i din lyssning. Inte osannolikt att basen skulle må bra av lite mer över 200hz den också. Har du dragit ned runt 200-500 på din Finalizer kanske?

Provade att trycka på monoknappen då tappar man ackgurorna nästan helt. Antingen är dom för lågt mixade eller så är det någon konstig stereoeffekt som gör att dom nästan försvinner.

Påt igen Nilsson, det här kan du få bättre.

Du har helt rätt, jag har skurit en db vid 250 hz på mastern. Tycker det låter lite klarare då. Men du hör nog det bättre. Om ni orkar höra en mix till ska jag kanske testa en mix där jag inte använder nån eq alls varken på de enskilda spåren eller mastern, (förutom master lowcut 32 hz) jag försöker bara få alla nivåer lagom...?

Måste testa att lyssna i mono jag med...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten bekännelse att redogöra. I sista mixen hade jag rattat -12 db vid 43 hz i Finalizerns master-eq, den sitter först i kedjan av kompressorer o limitrar, det är faktiskt två av varje i burken. Om jag inte skär så i basen blir det ett sanslöst dunder här hemma, o jag är ändå van vid enorma basljud från PAn mm. Det måste väl vara min sub som lurar mig. Och även rummet till viss del...

I mono i lurarna försvann ak gitarrena även för mig! Att fasvända eller panorera dem annorlunda hjälpte inte heller, skumt...

Men påt igen som sagt. ska jämför lite med Bob Marleys "Is this love" den är fetbasig. O har även en hel del diskantiga slagverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höll på o testade lite olika lurar, har märkt att DT990 Pro ger lite mer diskant än mina dyraste lurar HD600 som jag liksom hållt för de mest rättljudande. Märkligt att det ändå kan skilja så pass mkt i ljud. O det fick mig att ta fram mina skitgamla Beyer Dynamic DT150 o lyssna hur allt låter i dem. Och va fan!? Helt plötsligt hör jag hur tydligt som helst att det är för mycket av äggmaraccasen som Signia retat sig på. Ner med volymen på maraccasen. O vispdragningarna på virveln hörs så bra o naturligt utan att spetsa eq på virveln. Och basen, fan vad lite bas, upp med regeln, och tom en liten en-db boost vid 70 hz.

När jag lyssnade på cd o iPhone tycker jag att att även det låter bäst genom DT150. Lite lättare att "härma" det ljudet.

En grej som kanske kan påverka att jag får så mycket bas i rummet här hemma när jag gasar på lite är att den aktiva subben på 250 watt är mer lättdriven än de gamla JBL L50 monitorerna, de är ju ganska trögdrivna. Vrider jag på volymen kanske det ökar tre db i monitorerna när subben ökar fyra? Yamahaförstärkaren är på 2 ggr 85 watt tror jag....

Så här blev DT150 mixen, kanske för mkt bas?

https://dl.dropboxus...014 mix sex.wav

Edit: Fixat länken, det var nog jag som sjabblade.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte mix nr sex lät så bra att jag gjorde en till med samma DT150 lurar och då med lite finjusteringar på eq o nivåer. Det här låter nog bättre än nån av de tidigare mixarna. Om jag inte lyssnar i nån av de andra lurarna förstås, då blir det mer middigt.

Den här mixen låter riktigt snyggt även genom A-Jays Two hörproppar, det ljudet är ganska likt DT-150.

Mix sju:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Are%20you%20lonesome%20tonigth%20131014%20mix%20sju.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu då för fan? Levande trummis, minimaraccas raderat.

Subbens delningsfilter och volym nu rätt inställda, hoppas jag. Här finns det fint med bas i alla fall.

Mix åtta.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Are%20you%20lonesome%20tonigth%20131014%20mix%20%C3%A5tta.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tidigare sagt, sluta pilla nu Nilsson! Det låter bra nog! Dock gillar jag transientsnabbheten i senaste mixen. Känns som om om LA 610an duckar efter ca 2-4 mS.. Och det ger en otrolig attack i soundet på alla instrument. Speciellt den stålsträngade ackeguran till vänster.. Man hör minsta lila plektrumanslag.. Kul att du blivit så dynamisk i din röst Nilsson.. Du har utvecklats till en Country Western sångare tack vara köpet av den burken? Eller har du lyssnat för mycket på Willy N? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tidigare sagt, sluta pilla nu Nilsson! Det låter bra nog! Dock gillar jag transientsnabbheten i senaste mixen. Känns som om om LA 610an duckar efter ca 2-4 mS.. Och det ger en otrolig attack i soundet på alla instrument. Speciellt den stålsträngade ackeguran till vänster.. Man hör minsta lila plektrumanslag.. Kul att du blivit så dynamisk i din röst Nilsson.. Du har utvecklats till en Country Western sångare tack vara köpet av den burken? Eller har du lyssnat för mycket på Willy N? 😉

LA-610an är nog, ihop med TLM49 en superduo för mig. Efter några låtars pillande är den lättskruvad, både preampen och kompressorn. VU-väljarknappen är suverän, först kollar man in-gain o lyssnar när man gillar det okomprimerade ljudet bäst, man kan ju välja fem olika fasta gainsteg på ingången, sen finns det en "makeupgain" ratt vidare från preampen, man kan välja olika inställningar och få olika grad av rent eller rörvärme, skitigt som fan om man vill, men ändå med samma volym. Sen ställer man på VU-väljaren på Gain reduktion, o då går den baklänges från 0 db, det blir så skitenkelt att välja hur mycket man vill komprimera. Gitarrerna backar inte mer än kanske 3 eller 4 db som mest, sången ca 8... Sjunger man en låt där man måste ta i som fan på sticken så är det enkelt att vrida ner första gainbrytaren ett hack o sen tillbaka. VUn kan sslutligen visa utvolymen, den har en egen makeup-ratt förstås. Om jag fattat rätt är det tre olika steg med rör ljudet går igenom.

En annan grej som gör att det låter bättre är att jag kör nästan noll kompression på mastern nu, har det lägsta ratiot som finns i Finalizerns multibandare, 1,12:1... Den blinkar knappt. Även limitern har jag typ stängt av.

DT-150 hjälper också till bra...

Willie Nelson mfl sjunger ju ganska märkligt o illa på ett vis, samtidigt sjunger både han o Dylan bara så bäst, de har förstås inspirerat mig att stå ut med min egen halvsura knarriga röst. Ju mindre "modding" av rösten, ju mer personligt o bättre skulle jag tro. Säkert många här i forumet som oxå skulle bli uppskattade bara de vågade sjunga med sin egen röst. Det gäller att våga bara, och inse att man aldrig kommer att kunna sjunga likadant som de sångare man gillar mest... Förebilderna kan ju också bara sjunga som de själva sjunger fast de säkert oxå blir less på det ibland.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Help%20me%20make%20it%20through%20the%20night%20131022.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jajamen, Nilsson här gungar det fint. Jag skulle vilja ha lite runt 2,5khz.

Rösten behöver kanske inte 2.5khz men resten av mixen skulle må bra av lite mer 2.5khz.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kollar din facebook så finns en länk till en fulremaster där! 🙂

EDIT: Glöm inte att sänka volymen om du ska jämföra för min är så mycket högre i volym! 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kollar din facebook så fins en länk till en fulremaster där! 🙂

boostade du 2,5 khz som Dr Loop föreslog?

Är ni nöjda med de tre(?) olika basregistren?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Help%20me%20make%20it%20through%20the%20night%20131022.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...