Jump to content
Annons

Mixning - Limiter


Lewisownpeople

Recommended Posts

Nu är det uppe igen. Nu är det så att jag skulle vilja få klarhet i varför en del använder limiter på massa kanaler, eller kan vara alla för att få upp volymen.

Vart har ni snappat upp det?

För det jag har lärt mig under utbildning är att, ALDRIG limiter på enskilda kanaler!!

Visst det är grovt. Själv använder jag bara limiter vid mastering, och kanske på ett ägg eller tamburin, där jag tycker det kan lösa en del problem.

Limiter på enskilda kanaler innan mastering vill förmodligen ingen masteringstekniker ha, inte jag heller, utan att gå in på varför.

Då vill jag bara veta vart det kommer ifrån eller varför man skulle använda limiter så pass mycket.

Jag håller fast vid att inte använda limiter, förutom på master, för det är så jag har blivit lärd. Så kör på det! Det förstör materialet annars och blir inte bra enligt mig.

Tänker på de som är här i utbildningssyfte får höra både det ena och det andra från olika håll.

Vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känner mig lite träffad, eftersom jag skrev i den andra tråden att jag gjorde såhär. Det här är nåt som alla ser lite olika på, och kan ha starka åsikter om.

För att få upp snittvolymen till "kommersiella nivåer", som är våldsamt höga idag, så känner jag att man behöver skära bort så mycket transienter man törs, för att få upp snittnivån. Det är en fråga om mått förstås.

Genom att lägga limiter på varje enskild kanal - till skillnad från att lägga limiter på hela mixen - så kan man mjölka ur så mycket volym ur varje enskild kanal som varje kanal kan ge en; utan att helheten blir överdrivet lidande. Den limitingen läggs förstås sist i kedjan på varje kanal, efter EQ, kompression och andra effekter, och man ställer förstås varje enskild kanals limiter olika.

Sätter man limiter på hela mixen i efterhand så blir ju allt mosat och lidande istället. Finns inte en chans att ens komma i närheten av resultatet man får ut genom att limitera inne i mixen.

Det är som sagt en fråga om mått och mängd, och det är inte så kul alla gånger. Jag håller annars med om att limiter på enskilda kanaler är onödigt. Jag gör aldrig såhär 'i vanliga fall', om inte nivån måste upp så grymt högt. Men jag får inte upp volymen till typ -7 RMS på så många andra sätt. Så tänker jag om saken.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag menar, att man man använder en limter som en starkare kompressor förstår jag.

Men de som inte vet vad en limiter är och hur den funkar, får höra olika från olika håll.

Det har funnits en grundregel, tror jag?!? men den kanske har försvunnit med volym-kriget.

Sen finns det ju inga regler hur man ska eller inte ska göra.

Tänkte mer till de som vill lära sig hur saker fungerar och ska lära sig från början.

Sen finns det ju de som hanterar limiters mycket bra. Dvs inte jag än. Känner att efter 4-5 år börja få riktig koll på en kompressor, inte skulle vilja lära mig att slänga på en limiter skulle lösa problemen. Men det är bara jag.

Redigerat av Lewisownpeople
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns definitivt de som är nya och tar i åt H-E för mycket. Kan bli hemska resultet. Men så är det ju från början, för alla. Man lär sig måttfullhet och att lyssna till detaljerna med tiden.

Finns ju riktiga storsäljare som sabbar sitt egna material med limiting med; Metallicas Death Magnetic blev ju en klassiker.

Jobbar man med mastring så får man helt enkelt välja om man vill ta sig an jobbet eller inte, utifrån hur mixen låter. Tackar man nej, och kunden undrar varför, och börjar fråga om mixtips och hur dom ska göra om det för att man ska ta sig an jobbet ... då tycker jag man kan dra öronen åt sig i vilket fall. Mastrare är en sak, att vara Yoda åt nybörjare är en annan sak.

Som sagt, jag avskyr det här förbannade loudness-kriget med. Men .. vad ska man göra liksom ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Händer att jag lägger en L1 på baskagge och virvel lite försiktigt bara för att få en jämnare volym. Fast händer att jag brassar den hårt som fan på bas.

Samma här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att parallell kompression och distortion är händiga verktyg om man vill få upp den upplevda ljudnivån. Limiter på varje kanal blir ganska pilrrigt.

Med det sagt kan jag glatt erkänna att jag lägger limiter på både enskilda kanaler och bussar, när jag tycker att det underlättar arbetsflödet. Till exempel när bastrumman har betydligt mer dynamik än vad som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det uppe igen. Nu är det så att jag skulle vilja få klarhet i varför en del använder limiter på massa kanaler, eller kan vara alla för att få upp volymen.

Vart har ni snappat upp det?

För det jag har lärt mig under utbildning är att, ALDRIG limiter på enskilda kanaler!!

(Ännu ett sådant där exempel på översittarfasoner där en utbildningsansvarig lyckas på allvar tuta i en eller flera elever om en regel, och därmed skapat en segdragen, konfysfylld startsträcka för ambitiösa nyförmågor. Människor som "lär ut" sådan skit måste verkligen komma ned på jorden ...)

Jag har sysslat mest med rock-/hårdrocksproduktioner där limiter funnit sig förträffligt bra på till exempel körpaket, bas, leadsång, (enskilda) trummor med mera ... Resultatet blir precis så jag vill ha det. Och om det betyder att jag har brutit mot en "regel" – då vet jag att det är bryta mot "regler" man ska göra när man skapar musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det uppe igen. Nu är det så att jag skulle vilja få klarhet i varför en del använder limiter på massa kanaler, eller kan vara alla för att få upp volymen.

Vart har ni snappat upp det?

För det jag har lärt mig under utbildning är att, ALDRIG limiter på enskilda kanaler!!

(Ännu ett sådant där exempel på översittarfasoner där en utbildningsansvarig lyckas på allvar tuta i en eller flera elever om en regel, och därmed skapat en segdragen, konfysfylld startsträcka för ambitiösa nyförmågor. Människor som "lär ut" sådan skit måste verkligen komma ned på jorden ...)

Jag har sysslat mest med rock-/hårdrocksproduktioner där limiter funnit sig förträffligt bra på till exempel körpaket, bas, leadsång, (enskilda) trummor med mera ... Resultatet blir precis så jag vill ha det. Och om det betyder att jag har brutit mot en "regel" – då vet jag att det är bryta mot "regler"man ska göra när man skapar musik.

Valle, jag tycker nog att det är du som kommer med översittar-fasoner i ovanstående fall.

Bortsett från hans alias som kan ses lite stötande, så skriver han att han vill få klarhet. Han frågar var det har snappats upp. Vidare berättar han vad HAN har fått lära sig. Han nämner inget om regler!

Hur kan du se detta som översittar-fasoner?

Valle, hur menar du att en limiter utför arbetet lika bra, eller kanske bättre, än en kompressor t.ex, och menar du vid inspelning eller vid mixning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, jag tycker nog att det är du som kommer med översittar-fasoner i ovanstående fall.

Bortsett från hans alias som kan ses lite stötande, så skriver han att han vill få klarhet. Han frågar var det har snappats upp. Vidare berättar han vad HAN har fått lära sig. Han nämner inget om regler!

Hur kan du se detta som översittar-fasoner?

Läs mitt inlägg igen, Bozo, tack så mycket! Det är utbildningsansvarig som jag menar bär på översittarfasoner, inte TS (som ska ses som eleven, den ambitöse nyförmågan).

Valle, hur menar du att en limiter utför arbetet lika bra, eller kanske bättre, än en kompressor t.ex, och menar du vid inspelning eller vid mixning?

Menar du rent komponenttekniskt och/eller algoritmiskt? I sådant fall kan jag inte hjälpa dig. Jag är användare, inte ingengör eller utvecklare. Vidare menar jag att en limiter gott och väl kan användas (men inte nödvändigtvis ersätta kompressor) på enskilda källor. Kanske inte lika mycket på transientkarakteristiska källor, dock.

Och jag menar vid mix/slutmix. (Jag spelar nästintill aldrig in "blött", och den diskussionen har vi haft förr.)

Edit: slutparentes som hamnade fel.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs mitt inlägg igen, Bozo, tack så mycket! Det är utbildningsansvarig som jag menar bär på översittarfasoner, inte TS (som ska ses som eleven, den ambitöse nyförmågan).

Menar du rent komponenttekniskt och/eller algoritmiskt? I sådant fall kan jag inte hjälpa dig. Jag är användare, inte ingengör eller utvecklare. Vidare menar jag att en limiter gott och väl kan användas (men inte nödvändigtvis ersätta kompressor) på enskilda källor. Kanske inte lika mycket på transientkarakteristiska källor, dock.

Och jag menar vid mix/slutmix. (Jag spelar nästintill aldrig in "blött", och den diskussionen har vi haft förr.)

Edit: slutparentes som hamnade fel.

Hups, förlåt Valle (eller ska vi kalla alla Bozo nu?), jag missade helt ärligt "utbildningsansvarig", så jag ber om ursäkt för det!

Näh, jag bara fick känslan av att du hellre väljer limiter än kompressor på det du nämnde ovan, körer, bas och lead-sång t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ser på en standard limiter, vad den faktiskt är avsedd för, så ser jag nästintill ingen anledning att använda en sådan på enstaka kanaler. Det finns många andra vägar att gå innan beslutet att använda just en limiter tas för min del. Personligen ser jag hellre användningen av en hårdare ställd kompressor i de lägen det behövs, men inte så mycket så det blir en limiter av den. En kompressor klarar oftast av de önskemål som någon kan ha på en kanals ljud, eller för mixens helhetsljud.

Vid inspelning, om man nu önskar högre/höga nivåer in på kanal(er), så är en limiter ett fantastiskt verktyg i form av ett snällare skydd än en "brick wall" limiter, men personligen ser jag hellre att man sänker in-nivån vid inspelning, och det rejält samtidigt som någon sjunger/spelar det som ska spelas in. Visst går det att använda en hårt ställd kompressor innan ljud-interface också vid inspelning, om man vill på "varmare" ljudkällor/"vocals" inspelningar.

I ProTools finns "clip gain", vilket innebär att man sänker audio-filens volym innan den når kanal-modulen. Denna använder jag hellre och sänker före input till kanalen, än att stoppa dit en limiter t.ex.

Där det KAN behövas en limiter är t.ex. om ens kompressor inte har tillfredsställande attack-tider för sådana ljud med snabb attack, alltså mycket snabb reaktionstid och/eller en "read ahead"-funktion, och där det är absolut nödvändigt att stoppa nivåer från att överstiga en viss nivå. Detta ser jag dock som något mycket ovanligt i mix.

Vill man ha god dynamik så är det bättre att försöka mixa sig till korrekta nivåer överlag och få en fin balans mellan kanaler/ljud, och när/om det inte räcker till kan man ta till andra verktyg. Limiter ser jag som ett sista steg och ett ont måste om det krävs, i mix. I mastring ser jag dock "brick wall" som ett gott verktyg med inställningar beroende på kundens önskemål så klart.

Ja, så ser jag på det hele….

[Edit: skriv- och stavfel]

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Limiter på enskilda kanaler innan mastering vill förmodligen ingen masteringstekniker ha, inte jag heller, utan att gå in på varför.

masteringsteknikern vill nog isf inte ha det på masterkanalen

gå gärna in på varför det inte skulle få sitta på enskilda kanaler - låter som nåt väldigt konstigt att få lära sig

Link to comment
Dela på andra sajter

masteringsteknikern vill nog isf inte ha det på masterkanalen

gå gärna in på varför det inte skulle få sitta på enskilda kanaler - låter som nåt väldigt konstigt att få lära sig

Det uppstår lättare digital distortion om man mixar digitalt, trycker på för mycket med limiter vid mix. Inte vid slutmix alltså, där de flesta använder det.

Trycker man inte på för mycket med limitern så funkar den ju i princip som en kompressor. Inga fel där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(Ännu ett sådant där exempel på översittarfasoner där en utbildningsansvarig lyckas på allvar tuta i en eller flera elever om en regel, och därmed skapat en segdragen, konfysfylld startsträcka för ambitiösa nyförmågor. Människor som "lär ut" sådan skit måste verkligen komma ned på jorden ...)

Jag har sysslat mest med rock-/hårdrocksproduktioner där limiter funnit sig förträffligt bra på till exempel körpaket, bas, leadsång, (enskilda) trummor med mera ... Resultatet blir precis så jag vill ha det. Och om det betyder att jag har brutit mot en "regel" – då vet jag att det är bryta mot "regler" man ska göra när man skapar musik.

Det är inte jag som vill få svar på det. Utan jag tänker på de som kommer hit och aldrig spelat in eller mixat förut.

De som sa detta är framstående personer i branschen. Visst jag har sett dem med limiters på både leadsång som trummor osv.

Men de måste ju säga det som att det är bättre att du lär dig i den här ordningen. Sen vad du gör när du jobbar är upp tilll dig själv, alltså lärarens tanke kanske.

ska de lära sig det från början, det är det jag menar?

De måste ju börja nånstans?

Redigerat av Lewisownpeople
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har spelat in på varken hårdvara/mjukvara förut. Fick ni lära er att använda en limiter direkt?

nej jag menar att dina påståenden är fel

Hur menar du då? ration är högre men de arbetar likadant. Så om limitern arbetar ytterst lite så funkar den som en kompressor, typ.

Redigerat av Lewisownpeople
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har spelat in på varken hårdvara/mjukvara förut. Fick ni lära er att använda en limiter direkt? Det är det jag menar.

Går det inte få ett riktigt svar utan att nån ska se det som personangrepp?

vad är bäst att lära sig från början?

Redigerat av Lewisownpeople
Link to comment
Dela på andra sajter

Går det inte få ett riktigt svar utan att nån ska se det som personangrepp?

du får ju svar som du frågar

använda en limiter direkt - till vad och vilket typ av material?

vad har man och vad vill man uppnå?

du frågar som "ska man använda pensel direkt?"

vad svarar man på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det uppstår lättare digital distortion om man mixar digitalt,

nej
trycker på för mycket med limiter vid mix. Inte vid slutmix alltså,
nej
där de flesta använder det.

Trycker man inte på för mycket med limitern så funkar den ju i princip som en kompressor.

en limiter är i princip en kompressor med mycket hög ratio (många ggr i praktiken oändlig)

en kompressor jämnar ut nivåskillnader - en limiter får ofta effekten att tvärstoppa nivåer över en viss punkt

användningsområdet är olika för effekten blir olika

Link to comment
Dela på andra sajter

nejnejen limiter är i princip en kompressor med mycket hög ratio (många ggr i praktiken oändlig)

en kompressor jämnar ut nivåskillnader - en limiter får ofta effekten att tvärstoppa nivåer över en viss punkt

användningsområdet är olika för effekten blir olika

Jaha? raka svar.. du verkar veta vad du pratar om. Om du sätter ett tak på ditt användningsområde, det är limiterat, hur ska du då kunna öka volymen vid mastering sen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har spelat in på varken hårdvara/mjukvara förut. Fick ni lära er att använda en limiter direkt? Det är det jag menar.

Går det inte få ett riktigt svar utan att nån ska se det som personangrepp?

vad är bäst att lära sig från början?

Jag tror nog många får lära sig 'den traditionella vägen', åtminstone om man blir lärd av nån annan och inte snokar upp info själv. Tror även det traditionella är ett bra sätt, och att lära sig använda verktygen med måtta. Man når nog en bra förståelse för hur man kan använda verktygen då. Trots allt är det ju så man kommer använda verktygen 95% av tiden framöver ändåså.

Sen finns förstås den där 'när man fått en bra överblick så kan man kasta instruktionsboken' sidan. Det är väl en värdefull insikt med. Men samlar man tillämpningen så tror jag ändå man använder verktygen absolut mest på det traditionella sättet i längden. Inte för man blivit lärd så, utan för att det är mest praktiskt. Verktygen är ju liksom gjorda och framväxta ur behovet att hantera dom vanligaste problemen man stöter på, och justeringarna man behöver göra därefter.

'Det finns inga regler' är ju mest sant i en slags absolutistisk svart/vit mening. Finns ingen regel som säger att hjul måste vara runda heller, men när såg nån ett fyrkantigt hjul senast liksom. "Regel" är kanske bara fel ord; "tumregel" kanske är ett bättre ord. Men i praktiken så är det nästan som en regel så det är inte konstigt om folk brukar det ordet, eller får den uppfattningen. Det är inte direkt nån handikappande uppfattning att ha heller.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka skulle det vara om jag får fråga?

Vill inte slänga ut några namn hur helst. Gick på SAE i stockholm. Jag kanske har hört, missuppfattat det de ville lära ut just då, som helt ovetande vad jag höll på med då. Gick på SAE i Stockholm och där jobbar en del framstående personer inom ljudteknik, I Sverige menar jag dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte slänga ut några namn hur helst. Gick på SAE i stockholm. Jag kanske har hört, missuppfattat det de ville lära ut just då, som helt ovetande vad jag höll på med då. Gick på SAE i Stockholm och där jobbar en del framstående personer inom ljudteknik, I Sverige menar jag dock.

Ok.

Min syn på saken.. Jo tycker jag nog det är en floskler att slänga med att man absolut INTE får använda limiter på enskilda spår.

För då kontrar jag med en annan floskler, Det finns inga rätt eller fel när det kommer mixiande.

Vet en mängd kända och mindre kända producenter som gör det. Sen bör man väl kunna motiver varför man gör det och inte Och inte bara slänger på en limiter för man läst det någonstans (resp. inte läst haha..)

Jag använder limiter på t.ex sång där jag vanligtvis pressar sången med limiter först, sedan HW kompressor 1176 --> SSL --> För att tillsist jämna till det igen med en limiter. Sen är sången en fin å jämn bajskorv mycket enkel att få in i ljudbilden haha.

Sen brukar jag även slänga på en limiter på mastern när jag mixar för att "mixa in" i limitern för att inte få några dåliga överraskningar när man får tillbaka den masterade filen. Och på såvis klipper jag även en bit på virveln som peaker någon db över allt annat vilket jag tycker trevligt.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog många får lära sig 'den traditionella vägen', åtminstone om man blir lärd av nån annan och inte snokar upp info själv. Tror även det traditionella är ett bra sätt, och att lära sig använda verktygen med måtta. Man når nog en bra förståelse för hur man kan använda verktygen då. Trots allt är det ju så man kommer använda verktygen 95% av tiden framöver ändåså.

Sen finns förstås den där 'när man fått en bra överblick så kan man kasta instruktionsboken' sidan. Det är väl en värdefull insikt med. Men samlar man tillämpningen så tror jag ändå man använder verktygen absolut mest på det traditionella sättet i längden. Inte för man blivit lärd så, utan för att det är mest praktiskt. Verktygen är ju liksom gjorda och framväxta ur behovet att hantera dom vanligaste problemen man stöter på, och justeringarna man behöver göra därefter.

'Det finns inga regler' är ju mest sant i en slags absolutistisk svart/vit mening. Finns ingen regel som säger att hjul måste vara runda heller, men när såg nån ett fyrkantigt hjul senast liksom. "Regel" är kanske bara fel ord; "tumregel" kanske är ett bättre ord. Men i praktiken så är det nästan som en regel så det är inte konstigt om folk brukar det ordet.

Jag håller med. 100 %

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...