Jump to content
Annons

utdragbar hylla under skrivbordet för klaviaturet


okipower (oregistrerad)

Recommended Posts

okipower (oregistrerad)

Hej!

Har kommit över ett schyst höj och sänkbart EFG-skrivbord som ska byggas om till hemmastudio.

För att få plats med allt så som jag vill är tanken att montera klaviaturen under skrivbordet med någon form av utdragsfunktion.

Det är ett studiologic 990 pro 88 tangenter och väger mkt.

Vill gärna att det ska fastna i yttre läget.

Någon som vet vart detta finns att köpa eller har idéer på hur man skulle kunna bygga det?

Har inte hittat mkt. när jag sökt...

Väldigt tacksam för svar 🙂

Redigerat av okipower
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Har själv gjort någon utdragbar hylla vid olika tillfällen och Expansionsbeslag har löst det för mig.

Finns lite olika längder samt grovlek.

Biltema har lite olika modeller

Ex:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/Ovrigt/Expansionsbeslag-2-st-86698/

Kan tänka mig att Jula, Clas Ohlson eller IKEA kan ha något liknande, om du inte har Biltema runt hörnet. Detta är en del i Puzzlet, men med några grova bygg-vinkeljärn från Bygg-max och någon träskiva, kommer man ganska långt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

okipower (oregistrerad)

Hej!

Har själv gjort någon utdragbar hylla vid olika tillfällen och Expansionsbeslag har löst det för mig.

Finns lite olika längder samt grovlek.

Biltema har lite olika modeller

Ex:

http://www.biltema.s...lag-2-st-86698/

Kan tänka mig att Jula, Clas Ohlson eller IKEA kan ha något liknande, om du inte har Biltema runt hörnet. Detta är en del i Puzzlet, men med några grova bygg-vinkeljärn från Bygg-max och någon träskiva, kommer man ganska långt.

Lycka till!

Tack för ditt tips!

Biltema har jag nära till så dessa ska inhandlas i veckan. Sen får jag lura lite på resterande del av konstruktion. Bordet jag ska montera klaviaturet på har stålreglar som går under bordet ända fram till framsidans kant, vilket gör det svårt att montera direkt under skivan.

Kommer behöver bygga någon slags nedsänknings först mao. Ett annat problem är att klaviaturet är bredare än bordet vilket i sin tur medför att skenorna får sitta under eller över klaviaturet om jag tänker rätt.

Kommer bli lite lurigt detta men absolut värt ett försök 🙂

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

okipower (oregistrerad)

Jag håller på att bygga ett bord med liknande önskemål. Är keybordet inte allt för brett så sätter man ju beslagen på varje sida om plåtkorgen. I det här fallet (och TS fall) funkar det även om keyboard är bredare än bordet. Bygger totalt ca 30 mm höjd.

post-27276-0-03603500-1381096374_thumb.jpg

post-27276-0-78903800-1381096394_thumb.jpg

Snyggt! Tack för grym feedback 🙂

Tänkte också fästa gejdrar "ovanför" klaviaturet. Var och köpte expanderbeslag på biltema, och de känns absolut tillräckligt rejäla även för tyngre klaviatur.

En fundering, hur får man tag på blockad stålplåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på att bygga ett bord med liknande önskemål. Är keybordet inte allt för brett så sätter man ju beslagen på varje sida om plåtkorgen. I det här fallet (och TS fall) funkar det även om keyboard är bredare än bordet. Bygger totalt ca 30 mm höjd.

Ett tips, om det blir en lång hylla, är att fästa en längsgående skena under skivan i mitten som klaviaturen ska vila på för att förstärka upp och för att slippa att skivan efter en tid kan börja hänga på mitten.

En sådan här använde jag för att skruva fast underifrån:

25782_472x472.jpg

[Edit: tillägg]

(min skiva har nämligen inget bakstycke)

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
okipower (oregistrerad)

Tack för alla tips!

Nu börjar jag bli färdig med mitt hemmabygge, lägger upp en bild för den som är intresserad.

Lådan som skärmen står på har sedan bilden togs målats vit, samt byggt in en utdragbar hylla. Måtte är precis så att en Akai MPK 49 passar där.

Som ni kan se struntade jag i att hänga upp det stora klaviaturet under bordet. Istället köpet jag en mindre midicontroller med smidig access som jag kan dra ut över mus och tangentbord. Ett plus är att jag får pads och knobs att leka med. Sen när det ska spelas ordentligt sänker jag bordet och spelar på stora, som annars tår under. Då jag oftast står upp funkar det utmärkt.

Förmodligen inte den bästa lösningen ur en massa olika perspektiv, men det räcker för mig.

25uprg0.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...