Jump to content
Annons

32bit DAC, varför inte?


Signia

Recommended Posts

Ligger i groparna att köpa nytt ljudkort.

24bit är- och kommer nog förbli högsta dynamiska upplösningen överlag. Flera argument finns, bl.a. att själva elektroniken i ett 32-bit system skulle ha högre noisefloor än digitala materialet självt.

Men de finns de som gett sig på att göra 32bit fixpunkt PCM konverterare. Ett av dom interfacen är ett av märkena jag fnular på, Mytek: http://mytekdigital.com/hifi.

Vad tror vi om 32bit konverterare? Är det nån idé? Är tekniken möjlig på ett sätt som gör det försvarbart?

Alla tankar välkomnas (även Terrors)

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Vad skulle poängen vara? De har fortfarande inte lyckats få mer än 128dB dynamiskt omfång. Med "äkta" 24 bitars så ska det dynamiska omfånget bli 144 dB. Så de ligger i praktiken på max 22 bitar. Resten är brus. Att de inte kommer till bättre än 128 dB beror på analogt brus. Visst, man kan ha viss detekterbar signal under brusgolvet. Men det är en bra bit från 128 till 144.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle poängen vara? De har fortfarande inte lyckats få mer än 128dB dynamiskt omfång. Med "äkta" 24 bitars så ska det dynamiska omfånget bli 144 dB. Så de ligger i praktiken på max 22 bitar. Resten är brus. Att de inte kommer till bättre än 128 dB beror på analogt brus. Visst, man kan ha viss detekterbar signal under brusgolvet. Men det är en bra bit från 128 till 144.

Hm ..

Du råkar inte ha länk där man kan läsa mer? Ifrågasätter inte, bara mer nyfiken. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på den här tabellen och gissa sedan hur stor användning vi har av mer än 24-bit (144dBA)... http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure

Lika meningslöst som 192kHz.

32-bitomvandlare kommer säkert på bred front så småningom, efterhand som tekniken tillåter det - och det kommer att säljas med samma argument som 192kHz; "mer är alltid bättre", men i verkligheten (alltså utanför marknadsföringsavdelningarna) kan vår hörsel inte göra något av den extra informationen, så det är helt överflödigt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.

Då är enda teoretiska fördelen den finare indelningen av dynamiska nivåer då. Plus att 128dB brusfri dynamik är groteskt bra för en DAC, även om det inte har med siffran 32 att göra.

Undra, sa flundra .. om inte det här är återvändsgränd ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.

Då är enda teoretiska fördelen den finare indelningen av dynamiska nivåer då. Plus att 128dB brusfri dynamik är groteskt bra för en DAC, även om det inte har med siffran 32 att göra.

Undra, sa flundra .. om inte det här är återvändsgränd ..

Hindrar säkert inte att det dyker upp sådana produkter ändå med härliga marknadsföringskampanjer inom audio-området. 😉

Annars vad det behövs för antal bitar kan du också kolla med vad du har för "dynamic range (DR)" samt "signal to noise ratio (SNR)" på grejerna.

På DAC:en blir bitarna din teoretiska DR (ex. 32bit=192dB, 24bit=144dB, 16bit=96dB). Men den verkliga är ofta uppmätt. I ditt exempel ovan är den 128 dB.

Så om du jämför dina värden start till slut i din kedja så är det lägsta värdet på DR eller SNR som sätter gränsen (lite förenklat).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Det enda argumentet skulle vare at en 32bit dac är en bra kandidat för volymkontroll i det digitala domän utan at forlora full bitdepth på en 24bit källa.

Ang dom som med stora ord säger om högupplösningsformat

"i verkligheten (alltså utanför marknadsföringsavdelningarna)..."

Du får gärna föklara det för 5/4, Soundmirror, Polyhymnia, Lindberg och en god del andra av branchens toppfolk. Dom har uppenbarligen inte hört ditt budskap.

DAWs ljud engine samplar ju upp till 64 bitars för att just få icke destruktiv volym kontroll..

Men visst skulle ju vara bra om man slapp uppsampla..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger i groparna att köpa nytt ljudkort.

24bit är- och kommer nog förbli högsta dynamiska upplösningen överlag. Flera argument finns, bl.a. att själva elektroniken i ett 32-bit system skulle ha högre noisefloor än digitala materialet självt.

Men de finns de som gett sig på att göra 32bit fixpunkt PCM konverterare. Ett av dom interfacen är ett av märkena jag fnular på, Mytek: http://mytekdigital.com/hifi.

Vad tror vi om 32bit konverterare? Är det nån idé? Är tekniken möjlig på ett sätt som gör det försvarbart?

Alla tankar välkomnas (även Terrors)

Det är väl igentligen en tidsfråga innan 32 bit kommer... men just i dagsläget känns det inte som att tiden är mogen...

Vad som däremot är på gång är converters med högre samplingsfrekvens, min Antelope Eclipse hare stöd för en extren atomklocka som heter 10m, som arbetar i 384 khz.

folk snackar väldigt mkt om att man hör ingen skillnad på 192khz och 96 48 44 khz osv..

beror ju inte bara på samplingsfrekvensen och hur bra och stabil klockan är.

Var enda person som har provat deras 10m klocka har blivit chockerade, skillnaden är inte subtil så många tror uten den är ganska dramtisk som alla personer vad jag har hört som testat det, verkar vara enorm wow faktor på deras atom klocka...

Jag själv funderar på att dra till stockholm till audio concept och lyssna själva med egna öron..

Men om det är så bra som jag läst och hört att den ska vara så lär det vara en naturligt investering..tror detta är nog något som är vettigare än 32 bit i dags läget.

Ni kan spola fram till runt 2 minuter...

Det är inte många som har råd med atomklockan då den är så dyr..men av allt jag är läst så verkar

den vara mkt intressant.. Han säger bland annat att man inte ska se det som en klocka utan som en "tape machine" alltså..att den påverkar ljudet lika radikalt..fast på ett annat sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis, jag pratar om volymkontroll i det digitala domän som substitut för traditionell analog attenuering. Du pratar om något helt annat.

Inget nytt koncept, det användes tidligt av bl.a. dCS. Numera används det t.ex.i Croocwoods mastering system och hans monitorkontroll

Ja visst men i daw miljön förlorar man dock inte bitldjup då man upsamplar..men som jag sa..är ju bra om man slipper upsampla..aldrig bra att upp/ned sampla inödan.. det görs för mkt redan i varje kedjan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror vi om 32bit konverterare? Är det nån idé?
Jag står över och väntar tills jag får 64-bit 768 kHz. 😉

Skämt åsido, en 24-bitars signal tål väldigt mycket attenuering och fortfarande låta utmärkt.

Problemet är väl att folk vrider på sina slutsteg på max, dämpar insignalen 60 dB och sitter och analyserar brusnivån istället för att lyssna på sina högtalare. Många här bryr sig inte om hur baskonen låter vid snabba transienter, bara den har en produktspecifikation som säger den att den går lägre än en annan högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

g_dac.2.gif

Med högre samplingsfrekvens skulle man kunna ta bort interpolatorn i kedjan..där ljudet samplas upp... kankse 15 gånger.. Det är ju det som är Antelopes koncept med 384 khz och atomklockan.

Kanon! För man hör verklig skillnad på deras klocka jämfört med intern.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon! För man hör verklig skillnad på deras klocka jämfört med intern.

😉

av dom få som har provat den ska det göra en väldig skillnad, vi pratar om inte om små skillnader... är ju bara att du läser på om andras upplevelser..alla säger samma sak att dom trodde inte klockan kunnde påverka ljudet, och inte på det sättet... alla är lika förvånade.

Men då kombon kostar 72 000 så är det ju inte månag som provat...

Dom ska finnas på audio concecpt i stockholm i lager men vet inte hur pigga dom är på att göra en demo i butik..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Två enheter var det. Troligen den dyraste för det var två u enheter. Skall jag vara ärlig så har jag ingen aning om det lät bättre än gamla husklockan. Men snygga och blanka var dom. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Två enheter var det. Troligen den dyraste för det var två u enheter. Skall jag vara ärlig så har jag ingen aning om det lät bättre än gamla husklockan. Men snygga och blanka var dom. 🙂

Okej låter på dig som du inte fick göra mer ingående test...

fick du ens höra före och efter test osv så då kunnde jämföra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...