Jump to content
Annons

The salt & pepper method


Terror

Recommended Posts

Annons

Det _går_ att lära en gammal hund att sitta om intresset från hundens sida finns.

Om någon hade lust att sitta bredvid mig 8 timmar om dan i en vecka o berätta o peka på min dator, hemma hos mig skulle jag nog kunna lära mig nåt enkelt daw. Men de människor jag känner har inte den tiden över. Livet är inte så nu i moderna tider. Och inte en enda av alla de musiker jag känner vet heller inte ett skit hur manspelar in med datorprogram.

Dessutom har jag hållit på så länge på mitt sätt nu att jag kan göra allt jag vill utan DAW, så jag har egentligen inget behov ens. Mycket i inspelningsprocuduren är ju så mkt snabbare med porta än pc dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har lärt mig efter alla intervjuer jag läst, sätt och hört från/med producenter, så har de flesta sagt att något utav deras viktigaste jobb är att ta fram det bästa ur artisterna. Alltså verkligen pusha dem till "the breaking point" för att fånga ett så bra framträdande som möjligt. INTE bara sitta där och säga att det är skitsamma vilket gitarrljud de har, eller hur pass bra dem spelar.. för det ju går att fixa sen. Hmm..

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har lärt mig efter alla intervjuer jag läst, sätt och hört från/med producenter, så har de flesta sagt att något utav deras viktigaste jobb är att ta fram det bästa ur artisterna. Alltså verkligen pusha dem till "the breaking point" för att fånga ett så bra framträdande som möjligt. INTE bara sitta där och säga att det är skitsamma vilket gitarrljud de har, eller hur pass bra dem spelar.. för det ju går att fixa sen. Hmm..

Det ena motsäger ju inte det andra. Självklart ska man förmå folk att göra så bra ifrån sig som dom kan. Men var den gränsen går kan ju bara bestämmas vid ett givet tillfälle. Visst kan man tycka att någon borde ha övat mer eller så, men sitter dom väl där i studion så kan man väl knappast begära mer än att dom gör så gott dom kan?

Efter det ska väl den som är producent/mixare göra så gott hen kan för att få fram bästa möjliga slutresultat?

För mig låter det som två helt skilda saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur vet DU det? 😎

Vad ni hugger... Jag är då och då med o sjunger eller gör andra pålägg i riktiga studios med datorer o DAW. Att göra omtagningar o backa dawspåret till rätt ställe o få igång inspelningen igen med hjälp av musklick har då alltid tagit rejält mkt längre tid än när jag gör det själv med portan. Var förra veckan med o spelade munspel på en punkplatta, de använde Reaper...

Just den grejen är det bästa med portan, det tar en sekund att backa o få igång en ny tagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just den grejen är det bästa med portan, det tar en sekund att backa o få igång en ny tagning.

just den grejen brukar ske i samma ögonblick man trycker på stop 😉

markören hoppar själv tillbaka till startpunkten utan att man behöver "backa" nåt

om dom kör reaper och den stannar så dom måste flytta tillbaka den så är det säkert en inställningssak

.... and cue valle

edit: favstel

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

just den grejen brukar ske i samma ögonblick man trycker på stop 😉

markören hoppar själv tillbaka till startpunkten utan att man behöver "backa" nåt

om dom kör reaper och den stannar så dom måste flytta tillbaka den så är det säkert en inställningssak

.... and cue valle

edit: favstel

Ok, jag vet inte. Men det har då verkat omständigt och tagit nötigt lång tid... Samma om jag önskat lite mer eller svagare volym på sången i lurarna, det verkar vara ett jävla meckande innan det blir nåt annorlunda. På portan drar jag bara i regeln till sångspåret, det tar en sekund det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag vet inte. Men det har då verkat omständigt och tagit nötigt lång tid... Samma om jag önskat lite mer eller svagare volym på sången i lurarna, det verkar vara ett jävla meckande innan det blir nåt annorlunda. På portan drar jag bara i regeln till sångspåret, det tar en sekund det med.

sbs brukar det kallas
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl koppla tangentbord med play, stop o rec-knappar samt manuella reglar även till ett DAW så man slipper sitta o peta med musklick? Och det gör de väl i bättre studios, så skulle jag vilja ha om jag hade DAW inspelare... Men va fan, skaffar jag först dator o daw, sen de där extar knapparna, då är jag ju typ tillbaka till nåt som liknar portan!? För de pengarna får jag ett par riktigt goa mikrofoner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl koppla tangentbord med play, stop o rec-knappar samt manuella reglar även till ett DAW så man slipper sitta o peta med musklick? Och det gör de väl i bättre studios, så skulle jag vilja ha om jag hade DAW inspelare... Men va fan, skaffar jag först dator o daw, sen de där extar knapparna, då är jag ju typ tillbaka till nåt som liknar portan!? För de pengarna får jag ett par riktigt goa mikrofoner...

Inte bara det ... Med en dator får du dessutom förmånen att bli tvungen att byta till en ny dator efter typ 3 år eller något, när de uppgraderade programmen kräver allt bättre prestanda i takt med att mer avancerade funktioner läggs in... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara det ... Med en dator får du dessutom förmånen att bli tvungen att byta till en ny dator efter typ 3 år eller något, när de uppgraderade programmen kräver allt bättre prestanda i takt med att mer avancerade funktioner läggs in... 😉

Då blir det fint med en 60 år gammal konstruktion som i UA 610 channelstrippen. Det finns ju en del fördelar med porta. Även den var på gränsen till för svår för mig i början. Jag tänkte skita i alltihop flera ggr. En av spelpolarna köpte en Zoomporta för kanske sex år sen, han har aldrig lyckats spela in en sekund på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det bara. O det finns fler som tycker lika faktiskt bland musiker jag känner. Jag älskar att spela in ljud, även om det är svårt.

Men det är ju inget måste. Huvudsaken alla trivs.

Om man använder rullbandare eller iPad när man spela in spelar det väl ingen roll så länge man når fram till det musikaliska resultat man är ute efter? Det är ju bara verktyg för att skapa och föreviga musik. Men vad vet jag? Jag är ju i grund och botten bara trummis 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man använder rullbandare eller iPad när man spela in spelar det väl ingen roll så länge man når fram till det musikaliska resultat man är ute efter? Det är ju bara verktyg för att skapa och föreviga musik. Men vad vet jag? Jag är ju i grund och botten bara trummis 😉

Det har du rätt. Mycket av diskussionen om att jag använder portastudio kommer sig faktiskt av att så många här är godhjärtade människor som vill hjälpa mig att använda daw i stället. O mycket har jag sakta men säkert lärt mig här. Bara en son grej som att använda Dropbox tog mig skitlänge, jag trodde jag skulle bli vansinnig. Men till slut så fixade jag det, allt tack vare de godhjärtade här i forumet.

Jag önskar jag kunde förklara hur bra jag trivs med det system jag har nu, det har jag inte lyckats med...

Och vaddå "Bara trummis"? Trummorna, spelade av en levande människa är det viktigaste i musiken enligt mig... Inspelningstekniken kommer långt ner på viktighetslistan...

Bara gitarrist/basist/sångare - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Att göra omtagningar o backa dawspåret till rätt ställe o få igång inspelningen igen med hjälp av musklick har då alltid tagit rejält mkt längre tid än när jag gör det själv med portan. Var förra veckan med o spelade munspel på en punkplatta, de använde Reaper...

Just den grejen är det bästa med portan, det tar en sekund att backa o få igång en ny tagning.

Alltså, jag kan ju inte låta bli att tycka att Her Nilsson kände ett extra behov att jämföra just REAPER med sin porta i sammanhanget, som om det hade en extra betydelse för hans syn på "datamaskiner".

Jag kan ju då säga att när det gäller REAPER, så är det hårdkodat så att play-markören (den som rör sig efter tidsaxeln under playback) hoppar tillbaka till den position man angav som startposition innan man tryckte på play/rec. Detta händer alltså när man trycker på "stop". Vill man att startpositionen automatiskt flyttas till den position där man stoppar playback/inspelning, då trycker man i stället på "paus".

Där slutar inte finesserna. Man kan konfigurera REAPER att när man stoppar en inspelning, så ska programmet trimma tagningen, skapa ett nytt spår, flytta tagningen dit och ange den exakta positionen, skapa ett nytt spår, lägga till valfria effekter med inställningar och till slut sätta sig i REC-stanby-läge, i väntan på att man trycker på "start" ... Och detta kan man tala om för REAPER ska hända när man trycker på [valfri shortcut/tangent här].

Det går att utför mer avancerade funktioner än så. Och det gäller inte bara REAPER.

Kan man göra det med en Pårrta?

Nä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela diskussionen om DAW, porta, rullband, analogt vs digitalt känns så otroligt krystat. Det ena är inte bättre än det andra utan det handlar om olika sätt att arbeta på.

Jag sitter med en dator och ett analogt mixerbord, inte för att jag tycker mixerbordet låter så fantastiskt utan för att det är ett arbetsredskap som är designat enbart för att hjälpa till när man mixar. Jag tycker det går otroligt mycket snabbare och det är betydligt roligare att använda mixerbord än att sitta och arbeta in the box och framför allt JAG får mina mixar att låta bättre när jag arbetar med det redskapet.

Nilsson är framför allt ett bevis på att man kan skapa fantastiska inspelningar och mixar även med en digitalporta och "oldschool" teknik.

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson är framför allt ett bevis på att man kan skapa fantastiska inspelningar och mixar även med en digitalporta och "oldschool" teknik.

Vilken brunnäsa!

Där är ingen som ifrågasätter Nilssons inspelningar. Det är snarare han som ifrågasätter andras, som han menar låter sämre än sina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela diskussionen om DAW, porta, rullband, analogt vs digitalt känns så otroligt krystat. Det ena är inte bättre än det andra utan det handlar om olika sätt att arbeta på.

jodå

det ena sättet är visst bättre för den enskilde användaren - du beskriver ju själv vilken metod som funkar bäst för dig

den metoden är bäst - för dig

Nilsson är framför allt ett bevis på att man kan skapa fantastiska inspelningar och mixar även med en digitalporta och "oldschool" teknik.

han är också ett bevis på hur man kan rata en teknik eller ett arbetssätt för att man helt enkelt kan för lite om det och baserar sin syn på fördomar mer än väl beprövad egen erfarenhet

då kan man ju aldrig vara säker på att man verkligen använder den metod som skulle funkat bäst för en själv

med det sagt så är huvudsaken att man har hittat nåt man tycker funkar och att man inte hämmas i den kreativa processen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag vet inte. Men det har då verkat omständigt och tagit nötigt lång tid... Samma om jag önskat lite mer eller svagare volym på sången i lurarna, det verkar vara ett jävla meckande innan det blir nåt annorlunda. På portan drar jag bara i regeln till sångspåret, det tar en sekund det med.

Fast det där är lite som att be grannen, som inte alls kan något om bilar, att hjälpa dig att meka med din bil, och sen säga att det där med bilar verkar mycket krångligare än din flakmoped som du själv kan meka med.

(Bilanalogi åt Valle 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...