Jump to content
Annons

Spela in på SSD-disk?


JJRockford

Recommended Posts

En kompis ringde precis och frågade om det var lämpligt att ha en SSD-disk som enda hårddisk i en studio-dator. Jag blev lite osäker. Det är ju såklart en sak att det blir väldigt dyrt om man nu skulle vilja ha en 1 TB-disk. Men om vi säger att han nöjer sig med en 128 eller 256 GB... Kan man tänka sig att någonting i själva SSD-konstruktionen (begränsat antal skrivcykler o s v) gör att den är olämplig att spela in på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle inte vara ett dugg orolig för livslängden i en modern SSD disk från t.ex. Intel eller Samsung, självklart ska man alltid ha backup iaf. oavsett om det är SSD eller mekanisk disk, men större SSD desto fler överskrivningar klarar den och därmed längre livslängd. 1TB disk får man idagsläget för strax under 5000:- så det börjar arta sig.

Redigerat av Evil_E
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok man vill alltså inte spela in multitrack på skiten alltså??

Iåsfall kanske min "bärbara stationära" idé pajjar.... Hmmm!!!

Var fick du det ifrån? 😲

Kan inte se att det skall vara några problem att spela in multikanaler på en SSD.

Om något tycker jag att den snarare borde vara lämpligare än en vanlig mekanisk disk då alla celler har samma åtkomsttid oavsett var de ligger.

Själv har jag kört i snart ett år och det har hittills gått bara bra, inga problem alls.

Utöver det har jag alla mina ljudbibliotek på en annan SSD, laddar snabbt och inget sprakande från disken. 🙂

Det är bara att prova med en lite mindre disk om du känner dig osäker, de är ju ganska billiga numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag konfigurerade min senaste studiodator sent 2011 så grävde jag rejält i det här. Min slutsats då var:

· SSD har sin största fördel i läshastighet, inte skrivhastighet.

· Om man har en tillräckligt stor HDD och den inte börjar bli full så kan den skriva sekventiellt vilket är en fördel när man samplar stora filer.

· Optimalt är alltså att ha sitt operativsystem, inspelningsprogram, pluggar och samplingsbibliotek på SSD men sina (samplingsintensiva) projekt på en stor 7200 rpm HDD.

Dock ska sägas att SDD utvecklas snabbt så nu för tiden kanske de slår även en sekventiellt skrivande/läsande HDD. Då kokar det ner till 1) har du råd med en tillräckligt stor SSD och 2) behöver du högre prestanda än vad en sekventiellt skrivande/läsande HDD levererar?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

SSD är det bästa du kan ha, enda nackdelen med SSD är att pris/mb är högt och att det inte finns så stora SSD:er man skulle vilja ha (men inte betala). Med SSD:er är det SATA som begränsningen. Och SSD:er har en begränsad livslängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med SSD:er är det SATA som begränsningen.

Exakt, till och med SATA 6Gbps är en flaskhals där.

Och SSD:er har en begränsad livslängd.

Även om man skulle nöta ut en disk på ett år så kan det vara värt det...men man hinner nog i de flesta fall köpa en ny innan den gamla är utnött. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man satsar på en liten SSD plus en stor HDD enligt mitt recept ovan så kan man få pengar över till pluggar. Sämsta möjliga är ju att sitta med halvt oanvänd, dyr SSD i två år. Det gjorde jag första vändan vilket jag fortfarande är sur på. Kolla vad du behöver och köp inte bara det dyraste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånstans på internet, veti nte var exakt nu men har läst lite om exakt just det här:

snapback.pngManJIT, den 2013-09-18 - 10:02, sa:

SSD har sin största fördel i läshastighet, inte skrivhastighet.

Men det behöver inte betyda att det är dåligt för det. Faktum är att SSD spöar HDD rejält där också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man satsar på en liten SSD plus en stor HDD enligt mitt recept ovan så kan man få pengar över till pluggar. Sämsta möjliga är ju att sitta med halvt oanvänd, dyr SSD i två år. Det gjorde jag första vändan vilket jag fortfarande är sur på. Kolla vad du behöver och köp inte bara det dyraste.

MEn då spelar du väl inte in så mycket audio va? För det slukar ju minnesplats fort

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 år senare...
Thom Brandt (oregistrerad)

Jag har spelat in c:a 17 låtar på min SSD hårddisk innan den kraschade. Fick i dag veta att det går att återställa materialet, men att det kommer att ta tid och det kommer att kosta mig 8.500 kr att "rädda" material. Jag hade tyvärr ingen backup alls och nu har jag inte råd att betala. Jag får ta lärdom av detta och spara låtar på en extern hårddisk i fortsättningen. Ingen av låtarna var färdigmixad och färdigmastrad. Dessutom brukar jag nästan alltid lägga på ett extra instrument på slutet och det hann jag inte heller göra. Min gamla musikdator iMac 27" från 2009 har fått ny SSD hårddisk och nytt operativsystem Mac OS 10.13 "High Sierra". Den tänker jag som konstnär göra digital bild på. Jag har en ritplatta som jag brukar göra digital konst på. Jag har lagt in i min budget att jag kan köpa en nyare iMac i slutet av året. Mitt Cubase 8.5 kommer då inte längre att fungera så jag måste ha pengar även till detta. Det kanske duger med ett enklare musikprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...