Jump to content
Annons

Skicka en signal vidare till 2 signaler


TheQuo

Recommended Posts

Om man vill skicka en signal (i det här fallet en mikrofonsignal) till 2 källor vad behöver man då? Jag har en mikrofon som jag skulle vilja skicka "clean" direkt till ljudkortet men även en signal till en effektpedal. Är det någon form av en line box jag behöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man vill skicka en signal (i det här fallet en mikrofonsignal) till 2 källor vad behöver man då? Jag har en mikrofon som jag skulle vilja skicka "clean" direkt till ljudkortet men även en signal till en effektpedal. Är det någon form av en line box jag behöver?

Vad är det för mikrofon, vill den ha phantom-matning?

Vad är det för ljudkort?

Vad är det för effektpedal?

Ska du spela in eller är det för livebruk?

Troligen behöver din pedal line-nivå på insignalen och då måste mikrofonsignalen förstärkas först, kanske kan du kan använda ditt ljudkort till detta om du kan routa signalen till en ledig utgång (möjligen långsökt), kanske har du en mixer som ligger och skrotar, kanske har du en extra micpreamp.

Spelar du in kan du möjligen lägga på pedalen i efterhand

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för mikrofon, vill den ha phantom-matning?

Vad är det för ljudkort?

Vad är det för effektpedal?

Ska du spela in eller är det för livebruk?

Troligen behöver din pedal line-nivå på insignalen och då måste mikrofonsignalen förstärkas först, kanske kan du kan använda ditt ljudkort till detta om du kan routa signalen till en ledig utgång (möjligen långsökt), kanske har du en mixer som ligger och skrotar, kanske har du en extra micpreamp.

Spelar du in kan du möjligen lägga på pedalen i efterhand

Det är för inspelning i studio.

Mikrofonen är en Studio project B1 (kondensatormick)

Ljudkortet ett Motu Ultralite

Effektpedalen: TC-Helicon Harmony M http://www.google.se/imgres?um=1&sa=N&biw=1024&bih=543&hl=sv&tbm=isch&tbnid=J1eV5ji7x9RM3M:&imgrefurl=http://www.long-mcquade.com/products/5600/&docid=RMocP_yAUrb3wM&imgurl=http://www.long-mcquade.com/files/5600/lg_harmonym.jpg&w=600&h=600&ei=WqBBUoexOcXa4ATo8IHQBA&zoom=1&iact=hc&vpx=190&vpy=182&dur=2672&hovh=225&hovw=225&tx=158&ty=120&page=1&tbnh=114&tbnw=111&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0,i:84

Mikpreamp: Studio project VBT-1

Alltså det jag vill göra är att skicka sångaren/sångerskans "signal" till 2 ställen. Dels vill jag ha en signal som skickas till min Preamp och sedan till ljudkortet. Sen vill jag ha en som skickas till min effektpedal, TC-helicon Harmony M. Harmony M är i sin tur kopplad till mitt piano via midi och med hjälp av den kan jag direkt göra stämmor. Signalen ska senare vidare till en ny kanal på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kopplar in micken till din Studio project VBT-1

Där trycker du in knapp för phantom matning eller om det står +48

Du kan skicka samma förstärkta mic signal ut ftån XLR och tele out på baksidan (samtidigt)

tele signalen kan du låta gå till Line in på ditt ljudkort (ta ej mic-ingången

för då får du ytterligare en preamp i signalkedjan. )

Den andra XLR signalen till din effekt. koppla inte in phantom på denna.Ett problem är att signalnivån nu är lite hög, din effekt förväntar sig en svag micsignal, så ställ ner förstärkningen till noll och höj sakta så du inte överstyr din effekt. Alternativt kanske du kan ställa olika signalnivå i din effekt i ngn meny eller så.

Sedan vidare via en line out eller båda (om du har stereo effekt) till ditt ljudkort line in

Ett alternativ:

Kolla manualen på din effekt om du kan skicka en processad signal ut på till line out R och en oprocessad på t ex line out L, då får du en enkel lösning,

Koppla in micken direkt till din effekt och koppla på phantom. osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...