Jump to content
Annons

Grannar störda av sånginspelning. Vad kan man göra för att dämpa ljudet?


JJRockford

Recommended Posts

Klagomål på andra hyresgäster brukar prioriteras relativt högt av hyresvärdar. Har man otur kan man hamna i samma trappuppgång som nån surtant som inte har nåt bättre för sig än att reta sig på alla småljud som hörs. Men hyresvärden kommer ta emot hennes klagomål, och så länge hon inte klagar varje dag 2 veckor i sträck så ..

Fick klagomål av samma surnucka för att ha spelat högt med stereo kl 7 på morgonen, under flera dagar i en vecka då man bodde hos familjemedlem i helt annan stad. Detta uppdagades förstås inte, utan hyresvärden gick mest in för att blidka klagande surtanten.

Lagar o förordningar kan man ofta glömma, för det kräver rättslig utredning och prövning med konkreta belägg som grund, inte bara ord mot ord. Håll dig väl med värden, så är allt väl. Och har du en surtant i närområdet, så håll dig lugn tills du flyttar därifrån. Får du klagomål från en surmulen en, så säg aldrig till värden att "jamen den där är ju bara överkänslig surmutta som inte tål nånting ju"; för så försvarar sig oftast störiga personer när dom får klagomål på sig.

Lösning: spela in sången nån annanstans än hemma. Lägenhet är sällan lämplig för inspelning.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fick klagomål av samma surnucka för att ha spelat högt med stereo kl 7 på morgonen, under flera dagar i en vecka då man bodde hos familjemedlem i helt annan stad.

Jag håller nog på "surnuckan"! vad är det för tokerier att spela högt på morgonen, skulle jag aldrig göra och hos någon annan dessutom, som sedan står där med undergrävd goodwill hos grannar framöver. Skäms på sig ! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En man som står och vrålar samma fras om och om igen i två timmar behöver inte nödvändigtvis vara "störande" ur ljudnivåsynpunkt, utan även psykiskt.

Fast sådant får ju avgöras från fall till fall.

För att eventuellt kunna bli störd psykiskt av ljud, så krävs det också att ljuden hörs, och är störande. Störande och Psykiskt störande går hand i hand i detta fall.

Barns skrikande, hoppande, dunsande, springande, i en lägenhet där byggnaden består av betong mestadels, det är psykiskt påfrestande om något. Jag har själv barn, något äldre idag dock, så jag minns hur det var med dessa ljud.

MEN jag klagade aldrig, jag stod ut med barnen som "störde" mig på morgonen. Dock fick jag nog när familjen började gnälla på mig utan vetskap om de "störande" ljud jag fick stå ut med varje jäkla morgon, varje dag, mitt i veckan eller helg.

Idag får jag vara ifred med studion i egen byggnad, samt att jag bor i en villa på egen tomt, så jag har inget att klaga på idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog på "surnuckan"! vad är det för tokerier att spela högt på morgonen, skulle jag aldrig göra och hos någon annan dessutom, som sedan står där med undergrävd goodwill hos grannar framöver. Skäms på sig ! 😄

Alltså .. ah, ja var lite otydlig.

Grannen där jag bor, DEN grannen klagade, på en lägenhet som stod tom, eftersom jag besökte familjemedlem i en annan stad i en vecka. Ändå kom det in typ 3-4 klagomål på att spela musik högt kl 7 på morron hela den veckan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg det där rummet på Blocket. 800 kg... 🙂 Man har nog lätt att hålla sig för skratt när det ska bäras upp i lägenheten.

Funderade annars, kanske inte helt seriöst, på en billig men lite större van. Vad kan det tänkas finnas för modeller där man kan stå raklång. En husbil kanske?

Är det inte billigare att boka tid i en studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså .. ah, ja var lite otydlig.

Grannen där jag bor, DEN grannen klagade, på en lägenhet som stod tom, eftersom jag besökte familjemedlem i en annan stad i en vecka. Ändå kom det in typ 3-4 klagomål på att spela musik högt kl 7 på morron hela den veckan 😛

Oops!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att eventuellt kunna bli störd psykiskt av ljud, så krävs det också att ljuden hörs, och är störande. Störande och Psykiskt störande går hand i hand i detta fall.

Barns skrikande, hoppande, dunsande, springande, i en lägenhet där byggnaden består av betong mestadels, det är psykiskt påfrestande om något. Jag har själv barn, något äldre idag dock, så jag minns hur det var med dessa ljud.

Det där får stå för dig.

Jag blir inte psykiskt störd av barnskrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså .. ah, ja var lite otydlig.

Grannen där jag bor, DEN grannen klagade, på en lägenhet som stod tom, eftersom jag besökte familjemedlem i en annan stad i en vecka. Ändå kom det in typ 3-4 klagomål på att spela musik högt kl 7 på morron hela den veckan 😛

Stäng av klockradiolarmet nästa gången du åker bort 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En granne som jag störde mig på drev mig till det drastiska beslutet att jag helt enkelt sprängde hans brevlåda.

En barndomsvän till mig hatade sin granne något enormt, så när grannen snodde hans brud då brast det helt enkelt. Så en varm sommardag på fyllan så bajsade han in i grannens öppna sollucka på hans nya bil. Så tänk din granne kanske är en dåre förklädd i en försynt mans outfit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjlighet att förskuta din arbetstid under inspelningsperioder, börja sådär 1,5 timme tidigare? Kan bli en billig lösning! Det förutsätter förstås att man klarar av och är motiverad nog att gå och lägga sig tidigare också ☺️

Jag antar av din beskrivning att du bor i lägenhet. Kan du komma över en ritning på huset (via t ex SBK) så att du kan se hur de andras sovrum angränsar ditt inspelningsrum i huset? eller knacka på och begär huse-syn, mycket poppis 😉 . Vad jag vill komma till är om du har möjlighet att byta rum (om du har flera förstås) Har du tur så angränsar det andra rummet ett kök, vardagsrum eller hiss etc. Lite bättre blir det ialla fall..

Det är ett typiskt trevåningshus från 50-talet, så alla lägenheter ser såvitt jag vet likadana ut. Den under mig (där den otacksamma grannen bor) är definitivt likadan, grannarna som bodde där innan (dom flyttade ut i våras) har jag hälsat på några gånger.

Och ja, flextid har jag ju till viss del, men det är ju det där med att gå och lägga sig på kvällen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har du typ 1,5-2m2 över så kan du ju alltid bygga ett eget vocal booth. 2 väggar (om du bygger det i ett utav hörnen, klä insidan med arolex och ha glasfiberisolering i väggarna. Kan funka. Du lär få EQ ut en del "boxyness" ur tagningarna då trånga utrymmen kan låta väldigt boxiga. När jag trackade ett band så testade vi en riktig nödlösning: hängde micken (kondensator) mitt i en vanlig garderob och så fick sångaren stå och sjunga in i garderoben utifrån. Blev isolerat som fan, men boxigt utav helvete. Men lite EQ-sweeping and cutting (mest runt 400hz aka "bajsfrekvensen") så blev det helt a-ok. Värt att testa. Fast det är klart, det hjälper ju inte ditt problem med ljud som når grannen...

Jag har som sagt ett ledigt hörn i rummet som används som studio som är ca 1.5*1.8 meter. Den ena väggen där är dessutom naturligt "sned" (ej parallell med motstående vägg), vilket jag förstått är gynsammt för sångbås. Men blir det någon ljuddämpning att prata om ifall man bara sätter dit ett par extra skivor med isolering mellan? Det hade ju definitivt vara lättare att bygga två väggar än fyra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Din sångare kanske har gynnsammare inspelningsmöjligheter hemma hos sig?

Nja, vi har försökt. Ibland funkar det, ibland inte. Han har två barn (7 och 9) som gärna är med på ett hörn ibland 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En barndomsvän till mig hatade sin granne något enormt, så när grannen snodde hans brud då brast det helt enkelt.

Snodde? Gick han in på ICA och plockade henne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag att du inte vill stöta dig med grannar, vilket är sunt och bra tänkande! Dock så har oftast föreningar regler där det SKA vara tyst efter t.ex. 21:00 i huset. Kontakta hyresvärden och ta reda på vad som gäller för klockan 19:00 är lite väl tidigt att "hålla igen".

Tänk på att inte stampa med foten (hålla takten med foten) då det dånar bra mycket mer än själva sången.

För länge sedan, när jag bodde i ett trevånings-hus i lägenhet så gnällde grannen under på att jag stampade med foten vid programmering/inspelning av musik/trummor. Det här var inte så sent alls på kvällen, men dom hävdade att deras barn blev störda när dom skulle sova. Denne granne sa till ganska hårt, så jag blev så klart irriterad och arg, både över hur denne sa till, samt hur mycket det skulle ha låtit, och dessutom tiden.

Jag kontaktade föreningen och talade om för dom vad som hänt. Detta resulterade i att dom kom till min lägenhet och mätte ljudnivån när jag spelade in i vanlig ordning, och sedan mätte dom i grannens lägenhet där det knappt var hörbart (förutom fot-dunkandet).

Grannen blev sur och gick på föreningen om att deras barn blev störda, dom kontaktade mig, och jag blev då än mer förbannad och sade "Deras barn springer, hoppar och skriker klockan 06:30 på morgonen, och jag jobbar kväll/natt.". Efter detta blev det tyst från grannen som några månader senare flyttade.

Ja, tänk så det kan gå. Hur som helst hade jag föreningen på min sida hela tiden.

En länk:

http://blogg.hsb.se/...orande-grannar/

Ja, faktiskt var det nog fotdunkande som verkade ha upprört min granne mest, i alla fall i onsdag. Dan lever sig så att säga ganska bra in i sitt sjungande 🙂 Däremot tror jag att jag själv står ganska still när jag sjunger. Men jag tänkte i alla fall åka till Ikea imorgon (suck...) och se om jag kan hitta en tjock matta.

Och ja, det är nog ganska svårt att bli utkastad från en bostadsrättsföreningen. När jag satt och googlade på lite trådar så verkar det vara problem att bli av med någon som har fest fyra gånger i veckan, röker hasch på balkongen o s v. Mitt sjungande i någon månad varje halvår borde ju vara ganska lindrigt jämfört med det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är kanske att barnskrik inte alla gånger går att förhindra, annat med att man förbjuder barn i vissa hyreshus. Sen kan man ju tycka att barn är lite nödvändigare än Heavy Metal sång?

Nu förstår jag inte alls hur du tänker? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte billigare att boka tid i en studio?

Tveksamt. Jag vet inte vad det kostar i en studio nuförtiden, men en snabb överslagsräkning ger att vi lägger ungefär 40 h på sånginspelning på en skiva (9-10 låtar). Det är såklart inte 40 h konstant sjungande. Men att t ex sätta leadsången till en låt brukar ta runt 2 h av en kväll, inklusive omtagningar, diskussioner o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klagomål på andra hyresgäster brukar prioriteras relativt högt av hyresvärdar.

Detta är en bostadsrätt.

Har man otur kan man hamna i samma trappuppgång som nån surtant som inte har nåt bättre för sig än att reta sig på alla småljud som hörs. Men hyresvärden kommer ta emot hennes klagomål, och så länge hon inte klagar varje dag 2 veckor i sträck så ..

Fick klagomål av samma surnucka för att ha spelat högt med stereo kl 7 på morgonen, under flera dagar i en vecka då man bodde hos familjemedlem i helt annan stad. Detta uppdagades förstås inte, utan hyresvärden gick mest in för att blidka klagande surtanten.

Lagar o förordningar kan man ofta glömma, för det kräver rättslig utredning och prövning med konkreta belägg som grund, inte bara ord mot ord. Håll dig väl med värden, så är allt väl. Och har du en surtant i närområdet, så håll dig lugn tills du flyttar därifrån. Får du klagomål från en surmulen en, så säg aldrig till värden att "jamen den där är ju bara överkänslig surmutta som inte tål nånting ju"; för så försvarar sig oftast störiga personer när dom får klagomål på sig.

Lösning: spela in sången nån annanstans än hemma. Lägenhet är sällan lämplig för inspelning.

Så är det ju definitivt. Självklart hade man hellre velat ha en riktig studio. Men det finns ju faktorer som tid, pengar o s v... Tycker ändå att resultatet av att spela in i en lägenhet blir klart dugligt. Det har varit få eller inga recensioner där man klagat på produktionen (och oftast ingenting annat heller 🙂) på tidigare inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En granne som jag störde mig på drev mig till det drastiska beslutet att jag helt enkelt sprängde hans brevlåda.

En barndomsvän till mig hatade sin granne något enormt, så när grannen snodde hans brud då brast det helt enkelt. Så en varm sommardag på fyllan så bajsade han in i grannens öppna sollucka på hans nya bil. Så tänk din granne kanske är en dåre förklädd i en försynt mans outfit.

Så är det definitivt. Likadant som hur en del man känner beter sig i trafiken, pekar finger, tutar, låtsasprejas o s v. Den dagen man råkar göra så mot en galning kommer de nog ångra sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snodde? Gick han in på ICA och plockade henne?

Ica är ett bra ställe att ragga på. Håll koll efter tjejer som ser ut att handla för ensamma hushåll 🙂

Känner annars att den där typen av tankegånger skulle kunna bli upptakten till en ny diskussion om sexism, eftersom man ju indirekt säger att killen äger tjejen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt ett ledigt hörn i rummet som används som studio som är ca 1.5*1.8 meter. Den ena väggen där är dessutom naturligt "sned" (ej parallell med motstående vägg), vilket jag förstått är gynsammt för sångbås. Men blir det någon ljuddämpning att prata om ifall man bara sätter dit ett par extra skivor med isolering mellan? Det hade ju definitivt vara lättare att bygga två väggar än fyra 🙂

Ja de blir ju inte sämre iaf. Det kanske inte stoppar ljudet helt och hållet men iaf dämpa. Om sångaren står med ryggen mot de "riktiga väggarna" som är klädda med pads och sjunger mot de "egenbyggda" väggarna som är två gipsskivor med tjock isolering emellan, och klädda med pads på insidan så BORDE det göra skillnad.

inspiration:

whisper_room.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Flikar in ang taktstampet. Grannarna över mig kan föra hur mycket väsen de vill, svinhög musik, tjo och gap garv och böl, det är inget jag ens tänker på. Men när det springs omkring, eller just taktstampas, då blir det värre. Det ljudet, till skillnad mot oväsen, är "inne" i min lägenhet, och det kan vara ganska jobbigt. Det går att öva bort taktstamp och ändå utföra på lika hög nivå i de flesta fall, om inte i alla.

Stapla upp 86 badrumsmattor på en hög och ställ sångaren där så kanske problemet är löst. Eller ställ han på knä!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ica är ett bra ställe att ragga på. Håll koll efter tjejer som ser ut att handla för ensamma hushåll 🙂

Jag vet. 🙂

Känner annars att den där typen av tankegånger skulle kunna bli upptakten till en ny diskussion om sexism, eftersom man ju indirekt säger att killen äger tjejen.

Det var min poäng. Man lämnar någon helt enkelt. Det är bara svaga personer som ägnar sig åt hämnd och hämndkänslor när ett förhållande tar slut. Hon tyckte sig hitta någon bättre och då kanske man ska granska sig själv istället varför man blir lämnad istället för löjliga hämndaktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och ja, det är nog ganska svårt att bli utkastad från en bostadsrättsföreningen.

Förutom om det gäller att man inte betalar månadshyran. Då är detsamma som i hyresrätter. Bor man i lyhörd hyreslägenhet är det inte lätt att spela in om grannar gnäller. Några klagomål till värden så är man rökt. Köp den där klumpen på 800kg så är problemet löst. Du får lite gymmuskler på köpet. 😆

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet. 🙂

Det var min poäng. Man lämnar någon helt enkelt. Det är bara svaga personer som ägnar sig åt hämnd och hämndkänslor när ett förhållande tar slut. Hon tyckte sig hitta någon bättre och då kanske man ska granska sig själv istället varför man blir lämnad istället för löjliga hämndaktioner.

Fast men lär ju komma ihåg att chipmärka tjejen så att man värkligen kan hävda att den tjejen, annars blir det svåt om nån snor den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis så ägde han inte sin tjej. Det är någonting man säger. Och anledningen till bajsattacken var inte egentligen att hon lämnade honom utan det var toppen på isberget. Och när vi nu är inne på Hämnd så är det något fint, ni borde prova någon gång. Det är inte bra att gå runt och bära ilska inom sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Givetvis så ägde han inte sin tjej. Det är någonting man säger. Och anledningen till bajsattacken var inte egentligen att hon lämnade honom utan det var toppen på isberget. Och när vi nu är inne på Hämnd så är det något fint, ni borde prova någon gång. Det är inte bra att gå runt och bära ilska inom sig.

De allra allra flesta hämnder är totalt meningslösa och uttryck för svaghet och osäkerhet. Har man ilska inom sig finns det meningsfullare sätt att kanalisera dem på. Patetiska hämndaktioner förändrar ingenting. Minns att forummedlemmen Burny gjorde en av sina bästa låtar på det viset. Ja inte att hon nog lämnade honom utan pga andra andledningar. Hur som helst är musik ett mycket bra sätt.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

De allra allra flesta hämnder är totalt meningslösa och uttryck för svaghet och osäkerhet. Har man ilska inom sig finns det meningsfullare sätt att kanalisera dem på. Patetiska hämndaktioner förändrar ingenting. Minns att forummedlemmen Burny gjorde en av sina bästa låtar på det viset. Ja inte att hon nog lämnade honom utan pga andra andledningar. Hur som helst är musik ett mycket bra sätt.

Jag menar inte om förhållande och så. Utan om någon tex är dum mot ens barn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de blir ju inte sämre iaf. Det kanske inte stoppar ljudet helt och hållet men iaf dämpa. Om sångaren står med ryggen mot de "riktiga väggarna" som är klädda med pads och sjunger mot de "egenbyggda" väggarna som är två gipsskivor med tjock isolering emellan, och klädda med pads på insidan så BORDE det göra skillnad.

inspiration:

whisper_room.jpg

En sådan där hade ju varit rätt tuff att ha här hemma 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...