Jump to content
Annons

hegobald

Recommended Posts

Citerat från http://www.nyteknik.se/popular_teknik/tekn...ticle715075.ece

"Soundation Studio från det svenska företaget PowerFX visar att musikproduktion inte nödvändigtvis kräver kraftfulla datorer. Soundation är en sampler, ett program som används för att sammanfoga och redigera ljudklipp, och hela apparaten körs gratis i webbläsaren. Låtarna man tillverkar kan laddas ner som mp3-filer."

Testa Soundation här.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har nu testat lite mer ingående och måste säga att jag är verkligen imponerad över hur snabbt och stabilt det fungerar. Verkligen ett kul och snabbjobbat sätt om man t.ex behöver fixa en snabb jingel eller bakgrund.

Klart värt att testas.. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul pryl! 😛 Men mycket kvar till användbarhet...

Någon nämnde "revolution" i ett annat sammanhang (annan tråd). Det är snarare sådant här som kommer att "revolutionera musikskapandet" än någon kvasiunik pekskärm.

Musikproduktion i cyber har bara börjat... och vi är ju några som har testat på det 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en titt på den här filmen så fattar du nog 😄

Tittade på det hela, fattade ingenting, Fan vad jag hatar att vara idiot. Och alla jag känner är typ ännu sämre på dataprogram. Skit. 😛
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man för att spela in sång och gitarr och sen lägga på lite extra saker i det programmet?

Ärligt, det känns så himla 1900-tal att plutta ihop loopar. Är detta början av en revolution så är jag inte säker på att jag vill vara med.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Meningen med det här enkla online programmet är väl att man enkelt och snabbt ska kunna fixa med musik? Självklart funkar Cubase, Pro-Tools, Logic etc bättre och är tretusen ggr mer avancerade program. Men för mig som har enbart har internet hemma och min studio (med alla ljudkort, Cubase, mickar, instrument tec) i en helt annan lokal är program som det här jätte smidiga. Då kan man iallafall sno ihop en enkel skiss om man känner för det i ett online program. Skulle gärna se fler program av det här slaget, sen att det är gratis och online är väl bara en bonus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man för att spela in sång och gitarr och sen lägga på lite extra saker i det programmet?

Ärligt, det känns så himla 1900-tal att plutta ihop loopar. Är detta början av en revolution så är jag inte säker på att jag vill vara med.

// gunnar

Du kan ju klippa upp loopar och använda enskilda trumslag med. Man måste bara hålla sig till de samples som finns i programmet. Eller fanns det import-funktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta början av en revolution så är jag inte säker på att jag vill vara med.

Jag tänkte lite på "Internet Collaboration" och hur det skulle underlätta att ett team hade tillgång till en och samma programvara, samma uppsättningar pluggar och verktyg, utan att det som idag förutsätter installationer/instanser av programvara och pluggar på varje enskild dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på det hela, fattade ingenting,

Det var tråkigt att höra, men får jag fråga vilka musikprogram i datorn som du har använt tidigare?

Jag var med och testade den och främst hur intuitivt det var. Jag var igång utan att läsa något, och de få grejer jag inte var med på kom med till betaversionen.

Det här programmet ska vara ett enkelt sätt att bygga med samplingar och loopar, fokuserat på de ljud du kan köpa hos PowerFX.com. Tillräckligt smidigt för de som inte har använt musikprogram och samtidigt finns det funktioner från automation till bitcrusher för de som känner till miljön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul program men inte speciellt givande då man vill göra sina egna ljud med synt eller instrument!

Bra tidsfördriv på jobbet?

Gjorde iaf lite oljud!

http://www.speedyshare.com/files/20634846/mixdown.wav

Hörde att basen buggade under mixdown, blir ett klipp i början.

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var tråkigt att höra, men får jag fråga vilka musikprogram i datorn som du har använt tidigare?

Jag var med och testade den och främst hur intuitivt det var. Jag var igång utan att läsa något, och de få grejer jag inte var med på kom med till betaversionen.

Det här programmet ska vara ett enkelt sätt att bygga med samplingar och loopar, fokuserat på de ljud du kan köpa hos PowerFX.com. Tillräckligt smidigt för de som inte har använt musikprogram och samtidigt finns det funktioner från automation till bitcrusher för de som känner till miljön.

Har aldrig använt nåt program alls... Jag har laddat hem demon av flera av de enkla gratisprogrammen, men jag har aldrig förstått nånting. Skulle jag ha gissat vad det här var för nåt skulle jag kanske ha trott att det var ett sorts exelliknande program att skriva in siffror, tex löner i. Jag har varit ganska mycket i studios i mina dar, gillar det gammaldags systemet med rullbandare och 16 eller 24 kanaler. Jag vill bara spela in riktiga ljud med mikrofoner som man gjorde förr. I de här programmen har jag aldrig sett nåt som liknat en rec-knapp ens.

Min porta har 24 kanaler och spelar in i 24 bit, så kanalerna räcker och blir över och ljudkvaliten blir väl den samma som i DAW. Men det känns inte kul att inte fatta ett skit av det som är så pissenkelt för många. Och de musiker jag känner är ännu sämre på datrorer än jag själv så det finns ingen som kan visa mig heller.

Nu vet inte jag hur det är för alla, men jag vet många som har datorer, tex Cubase, ljudkort med 8 kanaler och allt som behövs för att spela in sina band, men några färdiga inspelningar har det aldrig blivit. Det jag gör med digitalportan blir riktiga inspelningar efter bara en eller två dar. Med Daw verkar allt ta rent vansinnigt med tid. Det verkar ju vara 98 procents plickande med musen och 2 procents spelande på instrumenten. Det verkar för många bli sånt dåligt flyt på det musikaliska att det aldrig blir nåt av det hela. Och de bästa inspelningar jag vet är alla gjorda utan datorer. Jag är väl gammalmodig i hjärna kanske. Datadyslektiker...

Det vore jäkligt kul att förstå Cubbase eller Reaper, men jag förstår inte ett skit. Skulle jag fatta och köpa en kraftig dator plus ljudkort på minst 8 kanaler och program blev det väldigt dyrt. Jag köper nog hellre ett par TLM 102... eller en slidegitarr...

Nåt jag verkligen skulle vilja lära mig är att köra nåt sorts mastringsprogram. Det går ju inte i portan. Annars kan den det mesta jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med dig Guitar Nilsson, När jag gick i plugget så spelade jag in band med porta och då blev det färdigt och lät helt ok.

Men i och med att det går att göra så mycket med datorn så tar allt mer tid för att det ska testas hit och dit!

EN sak som jag märker tydligt när band kommer till studion är att de har en inställning "-Det fixar vi sen i datorn!"

Jag rättar dem genast och säger att ju bättre ljud vi får vid inspelning ju bättre blir det i mixen!

Folk har glömt hur det "ska" vara!

Link to comment
Dela på andra sajter

EN sak som jag märker tydligt när band kommer till studion är att de har en inställning "-Det fixar vi sen i datorn!"

Å ena sidan, det är ju det "datorn" är till för. Å andra sidan, heter det så nuförtiden — är det inte "det fixar vi i mixen"? 🙂

Folk har glömt hur det "ska" vara!

Det har aldrig, är inte och kommer aldrig att "ska" vara på något sätt. Get it?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med dig Guitar Nilsson, När jag gick i plugget så spelade jag in band med porta och då blev det färdigt och lät helt ok.

Men i och med att det går att göra så mycket med datorn så tar allt mer tid för att det ska testas hit och dit!

EN sak som jag märker tydligt när band kommer till studion är att de har en inställning "-Det fixar vi sen i datorn!"

Jag rättar dem genast och säger att ju bättre ljud vi får vid inspelning ju bättre blir det i mixen!

Folk har glömt hur det "ska" vara!

Helt rätt. Men jag tror att många tänker att en 24-bitars porta av idag ger samma ljud som de bas och diskantfria kassettportorna. Så är det inte.

Pratade nyligen med en kille som har datorer och Cubase och en hel del mickar, han sa att han "också" haft en porta på 80-talet. Man fick spela in tre kanaler först, sen pingpongade man över de tre spåren till det fjärde, sen kunde man börja om, berättade han. Nu var det annat, Cubase är skitenkelt. Men han sa inte att han aldrig lyckats göra nån inspelning det går att lyssna på, vilket jag visste. Nu sitter han och håller på lokalen med den perfekta akustiken, men använder den inte. Och släpper inte in mig där heller.

Vad är det egentligen man kan "fixa! i datorn efteråt? Då tänker jag på vanliga rockband med bas, trummor och gitarrer typ- Eller kanske ett jazzband... Vad kan en dator eller Cubase göra för att den musiken ska bli bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst är det "Det fixas i mixen" men ville omformulera mig lite 🙂

Självklart finns det inte ett visst sätt det ska vara på! Jag är inte emot datorn på något sätt, jag jobbar väldigt mycket med den! Men det jag menar är att det börjar bli tråkigt när musikerna spelar fel och säger"-äh, nu spelade jag fel, men det kan väl bara klippa till och pitcha?"

Det är ju fortfarande musik vi sysslar med och musik är något som jag tycker ska förmedla en glädje för både publik och musiker!

Gillar inte när det bara är halvdant! Allt ska spelas och låta rätt från början, det är vad jag tycker och använder mig utav i studion, det brukar uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...