Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, hÄller pÄ att samla in rÀtt stora mÀngder data inför en kommande uppsats jag ska skriva. Jag ber er ödmjukt men bestÀmt om hjÀlp med en( egentligen fyra) ganska enkel frÄga nÀmligen:

1. Vad lyssnar ni pÄ för högtalare/hörlurar?

2. Referenslyssnar ni pÄ olika system, i sÄ fall vilka?

3. Vilken genre Àr ni mest aktiva inom nÀr det gÀller mix?

4. AnvÀnder ni subwoofer vid mix?

JÀttemegasupertack pÄ förhand!

Annons
Postat

1. M-Audio BX 5 aktiva

Sennheiser HD-555 hörlurar

2. Tannoy 600 A aktiva plus Jamo Sub

Billiga multimediahögtalare MS 691 (smÄ datorhögtalare)

3. Egen instrumentalmusik/sÄnglÄtar "pop/rock/blues"

4. Referenslyssnar med sub-lÄda

Lycka till med uppsatsen!

/Peter

Postat (redigerat)

1. Behringer Truth 2030A Aktiva och AKG K601 Hörlurar 2. Bilsterero, mp3-spelare, hembiosystem, glömde datorhögtalarna Logitech 5.1 THX-certifierade med alldeles för mycket bas via suben,3. Blues, reggae, pop 4. Nej

Redigerat av berch
Postat
  On 2013-08-29 at 01:29 sa YippieKaey:

1. Vad lyssnar ni pÄ för högtalare/hörlurar?

2. Referenslyssnar ni pÄ olika system, i sÄ fall vilka?

3. Vilken genre Àr ni mest aktiva inom nÀr det gÀller mix?

4. AnvÀnder ni subwoofer vid mix?

1. Mixar sÄ gott som alltid i mina K240 Studio

2. Inte sÄ mÄnga som förr, dÄ man "lÀr" sig sitt signum. Men gÀrna pÄ laptop; ett mycket bra "allt-i-allo"-system. Om jag blir tveksam över hur lÄga frekvenser beter sig i min ljudbild kan jag ibland köra genom monitorer eller vardagsstereon. Men annars sÄ fixar en vettig spectrum-analyzer det jobbet Ät mig hur fint som helst.

3. Rock och dansband/folkmusik

4. Ja: Voxengo SPAN.

Postat

1. Yamaha HS80M, Sennheiser HD25

2. Inte sÄ seriöst, men jag passar gÀrna pÄ att lyssna pÄ ett draft av lÄten nÀr jag Àr hemma hos nÄgon.

3. Allt elektroniskt.

4. Nej, HS80M gÄr djupt. FrÀmst blir det ÀndÄ mix med hörlurar dÄ det Àr pÄ sena kvÀllar jag har tid.

Postat

1. Passiva JBL L50, Sennheiser HD 600, (huvudlur vid mix) Beyerdynamic DT990 Pro, Beyerdynamic DT150, Audio Technica ATH M50, Sennheiser HD 280 Pro. FörstÀrkare Yamaha.

2. Gamla Sanyo SX225 stereohögtalare.

3. Rockroll, blues o visor.

4. Ja Prodipe sub10.

Postat

1. ADAM S3X-V, Ultrasone Pro2900

2. Ibland - men min lyssning Àr sÄ bra och jag kan min lyssning sÄ bra, att det egentligen inte behövs, men de gÄnger jag ÀndÄ gör det sÄ Àr det med datorhögtalarna; Altec-Lansing ATP3

3. Mest Pop, Soul, Rock, Musical

4. Nej - behövs inte med mina monitorer...

Postat

1. Yamaha HS80M, AKG K240

2. Ja, Macbooken, bilen, hörselsnÀckor.

3. pop/rock, indie.

4. Nej. Jag tycker mig inte behöva det. Hs80 gÄr ner nÀrmare 45-50 Hz. Allt under brukar jag ofta skÀra bort. Eller sÄ kör jag den delen i lurar.

Postat
  On 2013-08-29 at 08:07 sa Naymari:

4. Nej. Jag tycker mig inte behöva det. Hs80 gÄr ner nÀrmare 45-50 Hz. Allt under brukar jag ofta skÀra bort. Eller sÄ kör jag den delen i lurar.

Blir det inte tunt om allt dÀrunder skÀrs bort?

Postat
  On 2013-08-29 at 08:28 sa Guitar Nilsson:

Blir det inte tunt om allt dÀrunder skÀrs bort?

Elbasar brukar jag lÀmna. Men under 30 Hz har jag aldrig mÀrkt om jag skÀrt bort. Och jag skÀr inte med extrema filter. Typ 6-12 dB/oct.

Postat (redigerat)

1. PSI Audio a17-m, Avantone mixcube, AKG 701, Akg 240, Beyer 770 pro

2. Se ovan

3. Pop, rock, folk, indie

4. Nej

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

1. Genelec 8030 & 7050

2. JBL L166 Horizon (frÄn början av 70-talet), iPhone, Panasonic RX-DS45 (bergsprÀngare 20 Är gammal)

3. HÄrdrock, rock & pop

4. Japp, Genelec 7050, kör dock mina 8030 i fullrange och kompletterar med lite knuff frÄn 7050.

KnÀskÄl (oregistrerad)
Postat

1. M-Audio EX66, Genelec 8020, AKG K271.

2. iPhone lurar, Macbook högtalare, billjud och egentligen det mesta jag hittar (brukar variera)

3. Jazz, blues, funk, fusion.

4. Nej.

Postat (redigerat)
  On 2013-08-29 at 08:35 sa Naymari:

Elbasar brukar jag lÀmna. Men under 30 Hz har jag aldrig mÀrkt om jag skÀrt bort. Och jag skÀr inte med extrema filter. Typ 6-12 dB/oct.

PÄ tal om sÄnt, hur brukar ni skÀra. NÄgon mer som skÀr allt under 30-40 hz? Jag tÀnker att om man gör typ pop/blues sÄ kanske man inte behöver de frekvenserna öht egentligen?

Och Àr det nÄgra fler som referenslyssnar i bilstereo? TÀnker att det mesta lÄter betydligt bÀttre i en bilstereo, med all extra bas som brukar uppstÄ. NÄgon som vet vad den bashöjningen beror pÄ, mer Àn om man har en fet baslÄda?

Och tack igen:)

Redigerat av YippieKaey
Postat
  On 2013-08-29 at 15:31 sa YippieKaey:

PÄ tal om sÄnt, hur brukar ni skÀra. NÄgon mer som skÀr allt under 30-40 hz? Jag tÀnker att om man gör typ pop/blues sÄ kanske man inte behöver de frekvenserna öht egentligen?

oj en frÄga till?

5. ingen skÀr allt under 30-40Hz om dom inte börjar skÀra lÄngt över det

och hur mycket man skÀr beror förstÄs pÄ vad man vill ha fram och hur det lÄter frÄn början

1. beror pÄ vilken studio jag jobbar i

2. oftast inte men om jag kÀnner mig osÀker pÄ lyssningen sÄ kan det bli allt möjligt - köksradio, ns10, vad som rÄkar finnas

3. pop/rock/div

4. om studion har det

Postat
  On 2013-08-29 at 15:43 sa Demonproducenten:

oj en frÄga till?

5. ingen skÀr allt under 30-40Hz om dom inte börjar skÀra lÄngt över det

och hur mycket man skÀr beror förstÄs pÄ vad man vill ha fram och hur det lÄter frÄn början

Hur menar du dÀr? FörstÄr inte riktigt:)

Postat
  On 2013-08-29 at 15:53 sa YippieKaey:

Hur menar du dÀr? FörstÄr inte riktigt:)

nÀr folk slÀnger msig med uttrycket att dom skÀr ALLT under en viss frekvens Àr det verkligen gonattmössan som pratar

eftersom ingen kan jag pÄstÄ utan att sticka ut hakan allt för lÄngt anvÀnder sig av ett filter som skÀr lodrÀtt rakt ner frÄn vald frekvens

det blir alltid en mer eller mindre sluttande backe (oftast uttryckt i dB/oktav) frÄn dÀr man skÀr och man minskar givetvis innehÄllet ju lÀngre ifrÄn skÀrningspunkten man kommer

men ingen skÀr bort ALLT

Postat
  On 2013-08-29 at 16:30 sa Demonproducenten:

nÀr folk slÀnger msig med uttrycket att dom skÀr ALLT under en viss frekvens Àr det verkligen gonattmössan som pratar

eftersom ingen kan jag pÄstÄ utan att sticka ut hakan allt för lÄngt anvÀnder sig av ett filter som skÀr lodrÀtt rakt ner frÄn vald frekvens

det blir alltid en mer eller mindre sluttande backe (oftast uttryckt i dB/oktav) frÄn dÀr man skÀr och man minskar givetvis innehÄllet ju lÀngre ifrÄn skÀrningspunkten man kommer

men ingen skÀr bort ALLT

Ah dÄ förstÄr jag. Jo det Àr klart, sÄ Àr det.

Formulerar om frÄgan till: NÄgon som anvÀnder ett filter med 12-24 dB/oktav och cutofffrekvens vid 40-50?

Postat
  On 2013-08-29 at 16:36 sa YippieKaey:

Ah dÄ förstÄr jag. Jo det Àr klart, sÄ Àr det.

Formulerar om frÄgan till: NÄgon som anvÀnder ett filter med 12-24 dB/oktav och cutofffrekvens vid 40-50?

pÄ vad?

enskilda objekt eller hela mixen

jag brukar aldrig behöva skÀra dÄ jag ser till att inte spela in sÄnt som jag vet inte tillför nÄt ÀndÄ

och dÄ rulla av vid 70-100Hz< redan beroende pÄ vad man spelar in och vilken typ av produktion

Postat
  On 2013-08-29 at 16:48 sa Demonproducenten:

pÄ vad?

enskilda objekt eller hela mixen

jag brukar aldrig behöva skÀra dÄ jag ser till att inte spela in sÄnt som jag vet inte tillför nÄt ÀndÄ

och dÄ rulla av vid 70-100Hz< redan beroende pÄ vad man spelar in och vilken typ av produktion

Jag tÀnkte pÄ hela mixen, förutsÀtter att folk hipassar typ gitarrer och sÄnt.

Postat
  On 2013-08-29 at 16:51 sa YippieKaey:

Jag tÀnkte pÄ hela mixen, förutsÀtter att folk hipassar typ gitarrer och sÄnt.

det lÀmnar jag till mastraren att jobba med - det brukar inte bli sÄ mycket överflöd dÀrnere ÀndÄ

tycker annars generellt det snackas för mycket om att skÀra botten för att kunna pressa upp volymen

botten Àr gött Ä volym har vi redan sÄ det rÀcker Ä blir över

nog om det

Postat

1: Adam A8X... 38-50 000 Hz

2: Referenslyssning eventuellt i ett par audio-technica ATH-M50 lurar.

3: Tv-spel/ Film-musik.

4: Nej, kÀnner inget behov av en Sub.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.