Jump to content
Annons

Line audio cm3 (Y)


Razamanaz

Recommended Posts

Denna mick tycker jag är överlägsen i princip allt utom på sång där den är bedrövlig och på elakare percusiva ljudkällor där en bandmick är ett bättre alternativ.

Stora chocken va när jag mickade gitarr stärkare med den!

Den låter inte så där kladdigt och fint som shure sm 58/57/7b men sååå snyggt och öppet och tar inte upp en massa onödig mid så det blir lättare att mixa.

1000:- känns som ett lågt pris för att göra inspelningarna och mixningen enkel.

Synd att Line Audio inte tillverkar nån stormebranare längre!

Nån som testat deras stormebranare? Främst då på sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Line Audios "stormembranare" består av 3 små membran ihopbyggda till ett paket som ersättning för ett stort membran. Samma membran som i CM3:orna, alltså. Neutralt och snyggt. Verkligen trist att de inte tillverkas längre, men Roger hinner inte med det, eftersom preamparna, CM3 och OM1 är så populära, att de tar all hans tid i anspråk.

SM3i och SM6i finns med på min testsite, så att du kan jämföra med andra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick just och köpte mig ett stereopar Røde NT-5 som överhängsmikrofoner, eftersom jag tyckte mina CM3:or lät lite för vassa på överhäng. NT-5 har en mysig karaktär på trummor tycker jag, inte lika mycket briljans och inte lika rapp i transienterna som CM3 (och inte lika "högupplöst" liksom), vilket smetar ut cymbalerna lite på ett trevligt sätt (där CM3:orna får dem att låta skramliga och påträngande).

Upptäckte att CM3orna istället lät fantastiskt på virveln (det smidiga formatet är ju dessutom underbart där)! Särskilt med vispar. Och på golvpukan. Och på Basstärkaren (lite otippat) (!). Hade inte slagit mig förrut vilken fläskig basåtergivning CM3 har, särskilt med lite proximity så kan man verkligen få fram bottenfläsk! Så jag är glad jag! Mina CM3or fick ett nytt (allround) liv! Røde NT-5 känns som en klockren wingman till CM3, och vise versa. Där jag vill ha lite mulligare varmare punchigare ljud så är NT-5 perfekt, där jag vill ha frasig briljans så är CM3 klockren. 🙂

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta verkar vara så lyriska över CM3. Jag tyckte de lät lite konstigt, skramligt kanske. Fast det kanske ekar i huvet på mig bara.

Svenska ljudgrejer hör nog till de bättre.

Jag förstår varför du tycker CM3 låter lite skramligt... den kan verkligen locka fram det fulaste (eller finaste) i ett instrument eller miljö. Den har ju lite av den där hypade elektret-diskanten, vilket kan framhäva skramlighet och låta rätt fult i fel sammanhang. Men rätt använd så är den fantastisk! Tyst, känslig och högupplöst. På akustisk gitarr i XY vid tolfte bandet så är den hur bra som helst. Har fått till miljon-ljud med en gitarr för 1200 spänn så (tillsammans med exempelvis en stormembranare som plockar låda)! Fantastisk på att plocka upp briljans, närvaro och övertonsmönster.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade den på sång igår, och ställer man preampen rätt lågt och sjunger nära så hör inte jag nån större skilnad på cm 3 och RE 20. Lite snällare S och lite naturligare!

På acke gura brukar jag dock villa ha lite avstånd.

Viktigt me Puffskydd!

Nån som testat omni varianten OM 1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ärligt talat lite kluven till CM3:an. Efter allt jag hade hört om den förväntade jag mig ärligt talat något av en mirakelmick med spikrak kurva, helt transparent ljud, och total dynamik. Jag kunde inte för mitt liv förstå hur det kunde gå ihop med priset, men för den pengen var jag beredd att chansa.

Mitt första intryck var fantastiskt! Jag köpte den en vecka efter testet i MM, så det var ett tag sen. Innan dess hade jag använt en gammal ADK 51 III till ADR (dubbing=byta ut en röst mot en annan, oftast ett annat språk. ADR=byta ut dåliga & otydliga repliker mot samma röst eller en likadan), samt en Röde NT3 till location-inspelningar, och skillnaden var monumental! Rösterna var MYCKET renare och fick en mycket mer sammansatt karaktär man kunde göra mer med. Den gamla 51:an och NT3:an har jag aldrig använt igen efter det.

Efter den första glädjen la sig, ju mer jag började använda den till andra saker, så började jag märka av en hel del brister jag inte hade hoppats på. För det första, jag hade förväntat mig en mick med snudd på mätmicks-karaktär. Den är verkligen inte helt rak, den har visserligen inga gröpningar i "de kommersiella frequenserna", vilket är välkommet (där vill man gräva själv), men basen går inte hela vägen ned i källaren, och diskanten är något återhållen. mellanregistret är dock extremt mjukt sett till sitt pris!

För mig blev det där något av en besvikelse då jag hade väntat mig något annat, men faktum är att alla mickar har sina karaktärer, och det är något man måste lära sig och arbeta med, inte emot.

Jag kunde inte sätta fingret på det då, jag hade jobbat med alldeles för dåliga saker fram tills dess för att kunna sätta ord på exakt vad det var som störde mig (det här var runt 10 år sen nu)...men den har väldigt platt dynamik och ett väldigt tvådimensionellt ljud. Exempelvis ett inspelat parti bowling lät väldigt intetsägande, och stadsambiancer (bakgrundsbruset typ) lät väldigt tråkigt.

Det här låter negativt, men faktum är att jag fick skylla mig själv: jag visste inte exakt vad det var för något när jag köpte den, & lyssnade för mycket på vad andra sa. Om jag visste då vad jag vet nu, skulle jag köpa den ändå? Fuck yeah! :-D

För musiker - ta överhäng, som exempel. En mix är (oftast) väldigt komplex, och med för mycket högfrekventa och dynamiska källor blir det kaos. Vill man verkligen att alla cymbaler exempelvis ska ha full dynamik, som kan bli VÄLDIGT spretigt, eller vill man hellre ha ett mer hanterbart ljud som behöver mycket mindre compressor på plats, och låta exempelvis hihat sköta "glittret? Dessutom lägger sig cymbalerna bättre i bakgrunden och låter övriga instrument och sång glänsa mer i förgrunden. Även för exempelvis gitarr hjälper den upp att få guran passa bättre i mixen, och om man är duktig på filter så är sång inga problem heller. Lite puff nånstans mellan 3-6KHz, gräva lite i den fula lågmidden, & det kan funka väl så bra :-)

Övriga instrument jag haft nytta av den till är djembe, dharbuka, tablas och bongo. Agogo, cowbell, claves och marimba lät däremot bra tråkigt i den.

För min del idag, när jag spelar in ljudeffekter och ambiancer, använder jag huvudsakligen en Sennheiser MKH416 (shotgun), två MKH40 (njurar), och en Shure SM-57 (ska köpa fyra mätmickar, Earthworks eller DPA åsså, men det kommer dröja lite)...men faktum är att CM3:orna kommer fram lite då & då ändå, priset till trots. En ljudeffekt av, exempelvis ett pistolskott, är en väldigt sammansatt historia. Mina skott brukar oftast bestå av runt 20 olika komponenter, även om det inom branchen inte är helt ovanligt att det kan bli flera hundra. För min del använder jag dem huvudsakligen till ljud där jag bara vill ha det lägre registret under 5KHz, där jag vill ha definition i den högtalar-vänliga midden och basen, men där diskanten är fri för exempelvis metalliska effekter av hanen som slår mot tändhatten exempelvis, eller andra mer högfrequenta komponenter. Samma sak med exempelvis bildörrar & käftsmällar. Den går som sagt inte ned i källaren, så LFE (Low Frequency Emitter, den speciella bas-kanalen i ett 5.1-system) går fetbort, men i det viktiga området mellan 80-ungefär 250Hz levererar den verkligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del idag, när jag spelar in ljudeffekter och ambiancer, använder jag huvudsakligen en Sennheiser MKH416 (shotgun), två MKH40 (njurar), och en Shure SM-57 (ska köpa fyra mätmickar, Earthworks eller DPA åsså, men det kommer dröja lite)...men faktum är att CM3:orna kommer fram lite då & då ändå, priset till trots. En ljudeffekt av, exempelvis ett pistolskott, är en väldigt sammansatt historia. Mina skott brukar oftast bestå av runt 20 olika komponenter, även om det inom branchen inte är helt ovanligt att det kan bli flera hundra. För min del använder jag dem huvudsakligen till ljud där jag bara vill ha det lägre registret under 5KHz, där jag vill ha definition i den högtalar-vänliga midden och basen, men där diskanten är fri för exempelvis metalliska effekter av hanen som slår mot tändhatten exempelvis, eller andra mer högfrequenta komponenter. Samma sak med exempelvis bildörrar & käftsmällar. Den går som sagt inte ned i källaren, så LFE (Low Frequency Emitter, den speciella bas-kanalen i ett 5.1-system) går fetbort, men i det viktiga området mellan 80-ungefär 250Hz levererar den verkligen!

Har du sett de här omni DPA? Det är Krister Broberg, ex Frasse i Tårtan som säljer dem.

http://vend.se/ad.php?182180

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Kapslarna till CM3:orna är väldigt hårt sållade från början, så man behöver inte räkna med att köpa ett matchat par, utan de kommer att vara tillräckligt jämna oavsett vilket. Om man vill, så kan man ändå beställa stereopar (man får ge ett par hundringar extra i så fall och vänta längre på leverans), men ärligt talat så blir det ändå större skillnad om man har en ytterst liten skillnad i vinkel mot ljudkällan, än vad det blir i skillnad mellan individerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes här på forumet har en testsite där CM3 finns med: http://www.testrecor...et/microphones/

Sök även om gearslutz. Har för mig att CM3 har en egen tråd där folk har lagt upp testinspelningar.

Tack för tipsen! Har varit inne på Claes hemsida en del, mycket bra informationskälla!

Kapslarna till CM3:orna är väldigt hårt sållade från början, så man behöver inte räkna med att köpa ett matchat par, utan de kommer att vara tillräckligt jämna oavsett vilket. Om man vill, så kan man ändå beställa stereopar (man får ge ett par hundringar extra i så fall och vänta längre på leverans), men ärligt talat så blir det ändå större skillnad om man har en ytterst liten skillnad i vinkel mot ljudkällan, än vad det blir i skillnad mellan individerna.

Okej! Anledningen till att jag önskar ett stereopar är för jag vill ha möjligheten till att både kunna A/B och X/Y-micka.

Att CM3:an är jämn i registret tvivlar jag inte en sekund på.

Men är detta överflödigt? Behövs det ej ett stereopar av dessa? (om vi nu bortser från frekvenser och istället fokuserar på stereobilden).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Har varit inne på Claes hemsida en del, mycket bra informationskälla!

Okej! Anledningen till att jag önskar ett stereopar är för jag vill ha möjligheten till att både kunna A/B och X/Y-micka.

Att CM3:an är jämn i registret tvivlar jag inte en sekund på.

Men är detta överflödigt? Behövs det ej ett stereopar av dessa? (om vi nu bortser från frekvenser och istället fokuserar på stereobilden).

Skaffar du två stycken har du ju ett stereopar? Det går inte att höra skillnad på två olika…

BTW, Ibland när jag spelat in ak gitarr i stereo har jag hellre kört med två olika mickar än två likadana, det ger mer stereoaktigt ljud…

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Har varit inne på Claes hemsida en del, mycket bra informationskälla!

Okej! Anledningen till att jag önskar ett stereopar är för jag vill ha möjligheten till att både kunna A/B och X/Y-micka.

Att CM3:an är jämn i registret tvivlar jag inte en sekund på.

Men är detta överflödigt? Behövs det ej ett stereopar av dessa? (om vi nu bortser från frekvenser och istället fokuserar på stereobilden).

Nej - normalt blir det betydligt större skillnad mellan mickarna på grund av skillnader i vinkel till ljudkällan, skillnad i rummets symmetri etc, så med LineAudio-mickarna behövs inte matchade stereopar i normalfallet. Vill man tvunget ha ett matchat par ändå (om man vet att man har ett helt perfekt rum på alla sätt, kan göra en perfekt placering av mickarna och vill vara 100% säker istället för typ 99%, på att det blir perfekt balans under dessa förutsättningarna), så kan man få det, men då är det som sagt också längre leveranstid.

Många andra mickar (exempelvis Oktava MK012) är det större toleranser på vid tillverkningen - och då är det meningsfullt att köpa matchade par, eftersom det är enda sättet att vara säker på att frekvensgången är lika i båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffar du två stycken har du ju ett stereopar? Det går inte att höra skillnad på två olika…

BTW, Ibland när jag spelat in ak gitarr i stereo har jag hellre kört med två olika mickar än två likadana, det ger mer stereoaktigt ljud…

Jodå, det är jag mycket medveten om!

Även om jag främst inte är ute efter närmickning med mina blivande SDC:er så är det en intressant idé! Det ska jag se till att testa!

Nej - normalt blir det betydligt större skillnad mellan mickarna på grund av skillnader i vinkel till ljudkällan, skillnad i rummets symmetri etc, så med LineAudio-mickarna behövs inte matchade stereopar i normalfallet. Vill man tvunget ha ett matchat par ändå (om man vet att man har ett helt perfekt rum på alla sätt, kan göra en perfekt placering av mickarna och vill vara 100% säker istället för typ 99%, på att det blir perfekt balans under dessa förutsättningarna), så kan man få det, men då är det som sagt också längre leveranstid.

Många andra mickar (exempelvis Oktava MK012) är det större toleranser på vid tillverkningen - och då är det meningsfullt att köpa matchade par, eftersom det är enda sättet att vara säker på att frekvensgången är lika i båda.

Lång leveranstid är inget som ska behöva vara avgörande i detta fallet, jag väntar hellre på något som jag kan dra större nytta av än tvärtom. Men jag börjar likväl fundera på ifall CM3:an kanske inte är rätt mick för mig ändå?

Jag har faktiskt tittat en del på Oktavas MK012 för jag har sett att du nämnt dem i tidigare trådar och det verkar som det är en mick du är nöjd med. Varför är du så förtjust i just den? Bara nyfiken 🙂

Finns det någon annan mick som kan jämföras med MK012:orna? Röde NT5? SE Electronics SE4? tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en av få som haft CM3 o inte gillat dem. Jag tyckte ljudet var lite skramligt, inte alls så bra som de flesta tycker. Jag hade tre stycken, de lät lika allihop. Några NT5 har jag inte haft men jag tycker de låter väldigt fint på ljudprov till ak gitarr. MK012 ärdet ju många som oxå gillar. Köper du såna kan du ju välja ett set med utbytbara kaplsar så du även får omni mickar, extremt användbart…

http://www.thomann.de/se/oktava_mk_012_02_msp4_black.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Lång leveranstid är inget som ska behöva vara avgörande i detta fallet, jag väntar hellre på något som jag kan dra större nytta av än tvärtom. Men jag börjar likväl fundera på ifall CM3:an kanske inte är rätt mick för mig ändå?

Det är alltid svårt att säga. Du får försöka avgöra genom att lyssna på inspelningar som folk har gjort. Sådant är förstås också svårt, eftersom alla ju använder olika rum att spela in i - men man kan få en allmän uppfattning om ljudkaraktären i alla fall...

Beroende på vad du ska använda mickarna till, så kan också LineAudio's omni, OM1 vara intressant. Samma smidiga storlek, men rundupptagande istället för kardioid.

Jag har faktiskt tittat en del på Oktavas MK012 för jag har sett att du nämnt dem i tidigare trådar och det verkar som det är en mick du är nöjd med. Varför är du så förtjust i just den? Bara nyfiken 🙂

Den ger en snygg färgning, helt enkelt - och så kan man byta ut kapslarna, så de är väldigt flexibla. Som Nilsson sade, så finns det kit där man får fler kapslar; MSP4 och MSP6. 🙂

Det finns också en 8-kapsel att komplettera med, om man skulle vilja köra med M/S-uppmickning.

Finns det någon annan mick som kan jämföras med MK012:orna? Röde NT5? SE Electronics SE4? tex.

Om du kan lägga lite mer på dem, så kan också Pearl OM16 eller TL66 - eller Milab VM-44 vara intressanta alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står också i valet och kvalet med att köpa mikrofoner. Har kikat på line audio OM1 men har även börjat snegla på oktavas mk012, det paket man får med njure och omni.

Har NT5 nu och tycker de är lite väl vassa för min smak. Har svårt att hitta plats för dem i mixar om jag inte fångat samma ljud med annan mik också, en som tar upp mer mid och bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Nilsson!

Det är alltid svårt att säga. Du får försöka avgöra genom att lyssna på inspelningar som folk har gjort. Sådant är förstås också svårt, eftersom alla ju använder olika rum att spela in i - men man kan få en allmän uppfattning om ljudkaraktären i alla fall...

Beroende på vad du ska använda mickarna till, så kan också LineAudio's omni, OM1 vara intressant. Samma smidiga storlek, men rundupptagande istället för kardioid.

Den ger en snygg färgning, helt enkelt - och så kan man byta ut kapslarna, så de är väldigt flexibla. Som Nilsson sade, så finns det kit där man får fler kapslar; MSP4 och MSP6. 🙂

Det finns också en 8-kapsel att komplettera med, om man skulle vilja köra med M/S-uppmickning.

Om du kan lägga lite mer på dem, så kan också Pearl OM16 eller TL66 - eller Milab VM-44 vara intressanta alternativ.

Tack för tipsen! Mk 012 börjar kännas mer rätt för mina användningsområden och som tidigare nämnts så verkar kapselsystemet funka smidigt. 8-kapsel är inget jag bryr mig om men däremot går jag och velar över hur stor nytta man har av en hypercardioid-kapsel, och om det är värt att lägga den extra summan för att få de kapslarna. Vilka användningsområden har hypercardioid-kapseln?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Mk 012 börjar kännas mer rätt för mina användningsområden och som tidigare nämnts så verkar kapselsystemet funka smidigt. 8-kapsel är inget jag bryr mig om men däremot går jag och velar över hur stor nytta man har av en hypercardioid-kapsel, och om det är värt att lägga den extra summan för att få de kapslarna. Vilka användningsområden har hypercardioid-kapseln?

Hyper använder man om man vill ha smalare upptagning än den vanliga kardioiden - exempelvis om man behöver skärma av instrumenten lite mer från varandra. Fördelen med smalare upptagning kan också vara en nackdel beroende på situationen, eftersom man av förklarliga skäl inte kan flytta ljudkällan särskilt mycket utan att det blir skillnad i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fördel med hypernjure är att den dessutom kan ta väldigt bestämda delar av ett instrument. Det är svårare att arbeta så, men man kan skapa fler olika klangfärger från samma instrument med supernjurar och shotguns eftersom man kan separera olika element bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

8:an till Oktava 012 visade sig dock vara något av en besvikelse...

Den använder en T-korsning som man skruvar på två supernjur-element på, och teoretiskt sett är det as-bra då man även kan koppla på andra element om man vill. Exempelvis två njurar skulle teoretiskt sett göra den rundtagande. Men i praktiken är de två membranen alldeles för långt ifrån varandra, så fasningen blev helt fasansfull, till exempelvis M/S var den helt värdelös tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

8:an till Oktava 012 visade sig dock vara något av en besvikelse...

Den använder en T-korsning som man skruvar på två supernjur-element på, och teoretiskt sett är det as-bra då man även kan koppla på andra element om man vill. Exempelvis två njurar skulle teoretiskt sett göra den rundtagande. Men i praktiken är de två membranen alldeles för långt ifrån varandra, så fasningen blev helt fasansfull, till exempelvis M/S var den helt värdelös tyvärr.

Det finns en sådan 8-adapter, men senare har det även kommit en 8-kapsel, där kardioid-kapslarna inte går att byta ut, utan de sitter fast monterade - och betydligt närmare varandra än det blir med adaptern. De sitter i och för sig inte lika nära som det blir med ett dubbelt membran i en stormembranare, men troligen funkar det betydligt bättre för M/S än vad du upplevde med 8-adaptern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...