Jump to content
Annons

Ytterligare en rullbandstråd - Kalibrering!


mietek

Recommended Posts

Edit: Har rensat ut allt tidigare innehåll då jag luskat ut svaret på de frågetecken som tidigare fanns.

MEN, jag har en sista fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Vet att det finns en uppsjö av kunniga människor här och någon borde ha svaret på detta.

Caset gäller en Revox A77 som skall kalibreras till +3 med ett 250 nwb/m testband.

I den första versionen av manualen uppmanas man att kalibrera repro-gainen till 2v med input-pottarna ställda på max. I manualet nämns överhuvudtaget inte vilken fluxnivå man utgått ifrån för att få de referensvärdena, men i övrigt inga konstigheter så långt.

Sedan gjorde de en revidering av manualen för "nya" bandtyper och man uppmanas istället sänka output-spänningen till 1.55v om man använder 257 nwb/m testband:

https://dl.dropboxus..._revision_1.jpg

https://dl.dropboxus..._revision_2.jpg

I och med den revideringen får vi veta:

En maxad input ger oss +6dB över 0VU.

Och den antyder:

Att de använde 200 nwb/m-band och 1v = 0VU som referensspänning för att få fram övriga referensvärden.

2v - 1.55v = 2.2dB

257 nwb/m - 200 nwb/m = 2.2dB

(200 nwb/m = 0db = 1v (0VU) +6db = 2v)

Detta borde, enligt min arma hjärna förklara varför referensoutputspänningen sänktes till 1.55v:

Med 1v = 0VU som referens:

257 nwb -2.2 db = 1v + 6db = 2v

Man måste kompensera ~ -2.2 dB för att uppnå 2v vilket borde innebära att vi hamnar ~ -2.2dB under +3 ?

Och vid 0.755v = 0VU (-2.2dB från 1v) som referens:

250 nwb = 0db = 0.775v + 6db = 1.55v

Så egentligen vill jag bara veta om jag ska sikta på ~1.55v (och 155mv på record-sidan) eller 2v som den första versionen säger.

Tveka INTE att kliva in om jag har tänkt fel här!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har luskat ut svaren på alla frågor ovan och har kommit igång med kalibreringen nu.

Hittade en a77 till rimligt pris där nästintill allt fungerade som det skall.

På ena kanalen är det något strul i förhållandet bias och rec-eq. Även om biasen är vid sin absoluta peak så får jag inte ut mer än -2 VU på record-eq:n med potten på max. (i förhållande till rec-leveln). EQ-maxnivån sjunker givetvis i takt med mängden överbias osv osv, men som sagt max -2 i förhållande till rec-nivån överlag. Andra kanalen funkar bra och där finns god marginal för att kalibrera den precis som man vill. Min okvalificerade gissning är att det kan vara något med bias-potten. Man kunde på skyddspappret se att den inte blivit rörd tidigare, på ~40 år m a o, och redan vid första försöket sprakade och glappade den lite men om inte minnet sviker mig hade jag högre marginaler då. När jag gav det ett andra försök så var det enlig beskrivning ovan.

Låter det troligt att det kan vara potten eller har ni någon idé om vad det kan vara annars?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...