Jump to content
Annons

Vilken tjocklek på bas-strängar?


hertingen

Recommended Posts

Hej, Jag har en gammal bas, fyrsträngad som jag tänkte sätta nya strängar på. Vet inte vilken tjocklek som sitter på den nu. Men jag skulle vilja ha strängar så att jag kan stämma ner den i D. dvs DGCF. Kommer kanske även att vilja stämma den i E, EADG nån gång. Har ingen koll alls på bas strängar. Gitarrsträngar kan jag men inte bas. Mycket tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

45-100 är väl ganska vanligt på basar i E standard om jag inte minns helt fel. Är det för slappt så 45(eller)50-110 borde väl funka om det blir för sladdrigt.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

För drop D kan du köpa lite vad som. Det beror lite på hur du vill ha strängana. Tighta eller slappa.

Vill helst inte ha dom slappa, men inte för tjocka heller

45-100 är väl ganska vanligt på basar i E standard om jag inte minns helt fel. Är det för slappt så 45(eller)50-110 borde väl funka om det blir för sladdrigt.

Ok. Tack för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Vad ska man tänka på om det är en long scale kontra short scale då?

Long scale är bättre ju lägre man vill stämma basen. Den hjälper att hålla tonerna rätt när du spelar över hela halsen. Har du en short scale, vilket jag antar att du har eftersom du inte visste skillnaden och long scale är inte lika vanligt, så krävs det lite grövre strängar för att underlätta att tonerna håller stämmningen.

hade jag varit du, så hade jag knallat in på en musikaffär och sagt "Hej! Jag skulle vilja lämna in min bas för omsträngning och intonering till D"

Link to comment
Dela på andra sajter

Long scale är bättre ju lägre man vill stämma basen. Den hjälper att hålla tonerna rätt när du spelar över hela halsen. Har du en short scale, vilket jag antar att du har eftersom du inte visste skillnaden och long scale är inte lika vanligt, så krävs det lite grövre strängar för att underlätta att tonerna håller stämmningen.

hade jag varit du, så hade jag knallat in på en musikaffär och sagt "Hej! Jag skulle vilja lämna in min bas för omsträngning och intonering till D"

Ok. Ja förmodligen är det en short scale. Det är inte nåt känt märke vad jag vet. Och jag köpte den billigt för typ 15 år sedan. Hittade ett billigt 50-110 set på nätet som jag tänker chansa på att köpa, och försöka intonera den bäst jag kan med de kunskaper jag har. Funkar inte det får det bli den lokala musikaffärn. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Ja förmodligen är det en short scale. Det är inte nåt känt märke vad jag vet. Och jag köpte den billigt för typ 15 år sedan. Hittade ett billigt 50-110 set på nätet som jag tänker chansa på att köpa, och försöka intonera den bäst jag kan med de kunskaper jag har. Funkar inte det får det bli den lokala musikaffärn. 🙂

Jag skulle inte ge mig på det. Billiga basar brukar vara svåra att intonera. Oftast så måste du skruva på halsen, och det skulle jag inte ge mig på om jag var du. Tänk också på att bassträngar tappar sin klang efter ca 30 mins intensivt spelande. Så ska du spela in en skiva, så ha ett paket för varje låt för maximal kvalitet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte ge mig på det. Billiga basar brukar vara svåra att intonera. Oftast så måste du skruva på halsen, och det skulle jag inte ge mig på om jag var du. Tänk också på att bassträngar tappar sin klang efter ca 30 mins intensivt spelande. Så ska du spela in en skiva, så ha ett paket för varje låt för maximal kvalitet!

Ok. Gäller det bara basar eller är det samma med gitarrer att strängarna tappar i klang efter så kort tid? Isf. får det nog bli till att lämna in den och köpa på sig ett par extra strängar så jag kan byta när det är dags att spela in nåt.

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Gäller det bara basar eller är det samma med gitarrer att strängarna tappar i klang efter så kort tid? Isf. får det nog bli till att lämna in den och köpa på sig ett par extra strängar så jag kan byta när det är dags att spela in nåt.

Jag har alltid nya när jag börjar spela in en ny låt. Du klarar dig längre på gitarrsträngar, bas är betydligt värre och nya strängar gör stor skillnad. Det som händer med gitarrer är att du tappar lite clarity. Det går ibland att rädda med lite EQ, men nya strängar är oslaghbart. Gör större skillnad än vad tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också på att bassträngar tappar sin klang efter ca 30 mins intensivt spelande. Så ska du spela in en skiva, så ha ett paket för varje låt för maximal kvalitet!

Jag vet inte vad du använder för stränger men jag råder dig att börja använda något annat märke om de tappar klangen efter 30 min.

Jag har då aldrig varit med om att någon basist bytt strängar efter varje låt på en skivinspelning som jag medverkat på. Möjligtvis gitarrsträngar men aldrig bas.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det för att fett och beläggningar försvinner i och med temperaturen tro? Eller tillför kokningen något annat? Annars borde det ju gå att torka av strängarna med något fettlösligt.

Det kryper ju in fett i lindningen, det får man bort med kokning, så gjorde jag när basen var main instrument. Brukade ha i lite maskindiskmedel i vattnet.

Annars förlänger man ju livet rejält på både gitarr o bassträngar om man torkar av dem ofta med kemiskt ren bensin, finns på både OKQ8 o Konsum i små vita plastflaskor, inte dyrt alls, skadar inte lacken eller så...

En bekant Monica Thörnells brorsa Bror, han har så torra fingrar att han aldrig får fett på strängarna, han kan spela på dem tills de är mekaniskt utslitna. Mina fingrar är tyvärr tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du använder för stränger men jag råder dig att börja använda något annat märke om de tappar klangen efter 30 min.

Jag har då aldrig varit med om att någon basist bytt strängar efter varje låt på en skivinspelning som jag medverkat på. Möjligtvis gitarrsträngar men aldrig bas.

Jag tycker oxå det låter som extremt kort... Jag köpte nog nya, helst ROTOSOUND, en gång om år...

Donald Duck Dunn, ska visst aldrig ha bytt strängar på sin 50-tals bas. Troligen överdrivet...

http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_%22Duck%22_Dunn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kryper ju in fett i lindningen, det får man bort med kokning, så gjorde jag när basen var main instrument. Brukade ha i lite maskindiskmedel i vattnet.

Annars förlänger man ju livet rejält på både gitarr o bassträngar om man torkar av dem ofta med kemiskt ren bensin, finns på både OKQ8 o Konsum i små vita plastflaskor, inte dyrt alls, skadar inte lacken eller så...

Nu spelar jag bas nästan bara vid inspelning så jag antar att jag inte sliter på strängarna eller fettar ned dem så väldigt. Men bra knep!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där måste jag testa. Lägger man dom att lufttorka sen eller bör man torka av dom med tex en handduk?

Jag brukade låta dem "sjuda" typ 10 minuter en kvart... Sen sköljde jag dem rejält i kallvatten, annars blev de obehagliga av maskindiskmedlet...

Jag torkade nog av dem med handduk sen bara o satte tillbaka dem på basen.

Ska man spela svängig gammelrock med lite walking bass basgångar kan det vara guld att satsa på slipade strängar. De ger ett ljud man kanske tycker är tråkigt om man lyssnar enbart på basen, men i mixen kan det göra att det låter bättre, och jag kan tycka att det tom svänger mer om samma låt om basisten kör på slipade strängar... Och då blir det ju inte lika kritiskt med diskantbortfall pga att strängarna åldras...

Ett annant trick en del kör med vid inspelning är att sätta tonkontrollen på halv o skära bort lite av diskanten som kan bli vass annars och svår att få bort med eq senare. Olika på olika basar o hur man vil att det ska låta förstås....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att koka bassträngar i kastrull, då får de nästan helt nyljudet tillbaka. Några ggr i alla fall.

Det här är gammalt beprövat trick som alltid har fungerat i många årtionden, förr i tiden kostade ju ett sett med bassträngar 4-500 spänn så man köpte ju inte nya strängar så ofta som idag.

Jag tycker oxå det låter som extremt kort... Jag köpte nog nya, helst ROTOSOUND, en gång om år...

Nu spelar jag ju inte så mycket bas förutom på mina inspelningar men ungefär en gång om året brukar jag byta strängar och jag har för vana att alltid torka av strängarna med en enkel trasa efter varje gång jag spelat då jag märkt att det förlänger livslängden i tonen. (Fungerar även på gitarr)

Alternativt om jag ska göra en seriös inspelning så brukar det bli nya strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du använder för stränger men jag råder dig att börja använda något annat märke om de tappar klangen efter 30 min.

Jag har då aldrig varit med om att någon basist bytt strängar efter varje låt på en skivinspelning som jag medverkat på. Möjligtvis gitarrsträngar men aldrig bas.

vet nte vilka inspelningr du varit md på. Men om du spelar metal, och har hög attack på strängarna så tappar du klang fooooort. Det tippset har jag fått av flera proffs. Eller fått o fått, läst/hört. Litar tyvärr mer på dem än dig 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

vet nte vilka inspelningr du varit md på. Men om du spelar metal, och har hög attack på strängarna så tappar du klang fooooort. Det tippset har jag fått av flera proffs. Eller fått o fått, läst/hört. Litar tyvärr mer på dem än dig 🙁

Nej du vet ju inte vilka inspelningar jag varit med om, och du får så klart tro på vad du läser/hör det är helt okej för mig. Men jag vill ändå berätta att jag var med på min första studioinspelning med ett dödsband 1992 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du vet ju inte vilka inspelningar jag varit med om, och du får så klart tro på vad du läser/hör det är helt okej för mig. Men jag vill ändå berätta att jag var med på min första studioinspelning med ett dödsband 1992 😉

fast det säger inte så mycket. Desulom brukar basen i dödsmetall låta crap iaf.

När jag trackar tex metalcore så behöver basen ett tydligt klang i strängarna, som försvinner efter en timmes intensivt spelande. Youtubea upp texas grind bass så kan du höra.

Läs mer här: http://www.ultimatemetal.com/forum/f-o-h/661757-string-change-recording-how-often.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ingen aning. Har den inte hemma utan hos mina föräldrar. Hur vet man vad man har? Är det hur många band det är?

Om halsen är ca lika lång som en gura så är det en short scale. Annars en long scale.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hittade ett billigt 50-110 set på nätet som jag tänker chansa på att köpa, och försöka intonera den bäst jag kan med de kunskaper jag har.

Är det något okänt märke och billigt så är chansen mycket stor att det är skräpsträngar. De låter lika kassa som gamla strängar. Kan kanske finnas en risk att det då även blir mycket svårt att intonera bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...