Jump to content
Annons

pipande monitorer - ojordad el


JJMusik

Recommended Posts

Mina HS50M har ett svagt pipande ljud... Har tidigare kört dem i ett annat rum som har ordentligt jordade uttag i hela rummet (fick detta gjort av elektriker vid inflytt)

- resten av lägenheten är dock inte jordad.

Har nu flyttat monitorerna till sovrummet och hör ett svagt pip i monitorerna - detta pip fanns inte när de kördes jordat.

Någon som har något tips på lösning?

OBS! Jag vet att den enda riktiga lösningen är att få jordat - men det är på tok för dyrt med tanke på att det är en hyreslägenhet.

OBS! Det är strömmen som orsakar pipet - inte audiosignalen. Om jag kopplar ur XLR-kabeln som går från ljudkort till monitor så att alltså bara strömkabeln(230v) är inkopplad - så piper det ändå...

?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Förlängninskabel är inte en bra lösning eftersom det inte är ok ur elsäkerhets- och brandsäkerhets-synpunkt att ha en förlängningskabel permanent kopplad från ett annat rum. Det får inte finnas blandat jordade och ojordade eluttag i samma rum. Det innebär att om det skulle börja brinna, så kan det vara så illa, att försäkringen inte gäller om kabeldragningen upptäcks.

Att få skyddsjorden indragen i det aktuella rummet är alltså den enda riktiga lösningen - om du inte vill koppla in/ur förlängningskabeln varje gång du ska använda studion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...